Týchto 5 signálov znamená, že máš blízko k totálnemu pracovnému vyhoreniu

  • Ľudský organizmus nie je nezničiteľný a niekedy nás zvykne nepríjemne upozorniť na to, že niečo nie je v poriadku.
  • Práca patrí medzi tie oblasti, ktoré môžu nášmu fyzickému aj psychickému zdraviu pekne uškodiť
  • Preto by si mal sledovať týchto 5 príznakov, ktoré znamenajú, že by si mal urobiť ráznu zmenu
vyhorenie
flickr
  • Ľudský organizmus nie je nezničiteľný a niekedy nás zvykne nepríjemne upozorniť na to, že niečo nie je v poriadku.
  • Práca patrí medzi tie oblasti, ktoré môžu nášmu fyzickému aj psychickému zdraviu pekne uškodiť
  • Preto by si mal sledovať týchto 5 príznakov, ktoré znamenajú, že by si mal urobiť ráznu zmenu

Vyhorenie nie je ničím iným ako následkom dlhodobého stresu, ktorý pôsobí na náš organizmus. Naše telo je totiž uspôsobené ma krátkodobý stres. Typickými príkladmi vyhorenia sú nedostatok motivácie, zníženie pracovného výkonu a sebavedomia, náladovosť a negatívne myšlienky. Ak sa chceš týmto extrémom vyhnúť, tak sleduj nasledujúce príznaky a budeš okamžite vedieť, kedy je čas povedať „dosť“.

Pocit straty kontroly

Veľmi dôležitá informácia pre zamestnávateľov aj zamestnancov. Ak má zamestnanec pocit, že nemá pod kontrolou takmer nič, je na najlepšej ceste k vyhoreniu. Dôležitý je každodenný plán. Keď prídeš do práce, tak si nechaj 10–15 minút pre seba a napíš si zopár cieľov na daný deň. Tak získa tvoja práca zmysel a budeš mať pocit dokonalej kontroly. Zamestnávatelia by si mali uvedomiť, že zamestnanec by mal mať určitú voľnosť a pocit kontroly nad riešením situácií.

Pocit nespravodlivosti

Ak sa zamestnanec cíti dlhodobo ukrivdený, tak je tu poriadny nábeh na vyhorenie. Krivdu môže zamestnanec pociťovať v mnohých oblastiach, napríklad sa môže cítiť vnútorne nespokojný, menejcenný alebo nedostatočne ocenený. Čo môže zamestnanec urobiť sám? Ak sa napríklad cíti nedostatočne ocenený, nemal by toto bremeno nosiť so sebou, ale mal by sa čo najskôr obrátiť priamo na svojho šéfa.

Toto je problémom množstva zamestnancov. Strach ich brzdí v komunikácii svojich požiadaviek, a to vedie k dlhodobému pocitu nespokojnosti a vyhoreniu. Slovenskí zamestnanci sú týmto správaním sa typickí. Nadriadení pracovníci by sa mali zaujímať o to, ako sa pracovníci cítia a komunikovať s nimi. Toto sa však mnohokrát vôbec nedeje.

Fyzické problémy

Po dlhodobom psychickom vypätí sa skôr či neskôr začnú ohlasovať fyzické prejavy tela. Ak je tvoj krk tuhý, bolí ťa hlava alebo žalúdok a tieto prejavy sú sprevádzané negatívnymi myšlienkami, tak máš obrovský problém a vyhorenie je takmer za rohom. Toto sprevádza aj každodenná nechuť ísť do práce. Prvou možnosťou ako znížiť tieto pocity je zvýšiť množstvo oddychu. Ten pomôže získať dodatočné sily. Ak však ani toto nepomáha, tak je pravdepodobné, že si budeš musieť dať na nejaký ten čas totálnu prestávku.

Zmena správania

Vyhorenie a zmeny v správaní idú ruka v ruke. Ak si náladový a hlavou sa ti preháňajú prevažne negatívne myšlienky, tak si daj pozor. Tieto psychické ťažkosti sa totiž prejavia aj na tvojej pracovnej výkonnosti. Riešením môže byť rozptýlenie mysle. Zaujímavý koníček alebo návšteva krúžkov či dobrovoľnícka činnosť môžu tieto negatívne myšlienky potlačiť do úzadia.

Nedostatok sebavedomia

Nízke sebavedomie je tiež zlým ukazovateľom. Ak začneš o sebe a svojich schopnostiach pochybovať a prerušovať kontakty s kolegami či klientmi, opäť si na šikmej ploche. K upevneniu sebavedomia prispievajú malé ciele. Nedávaj si veľké ciele, ale napíš si viacero menších. Krôčik po krôčiku s ich napĺňaním narastie aj tvoje sebavedomie.

zdroj: cnn.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK