Unikátne mesto v Južnej Kórei za miliardy, ktoré takmer eliminuje potrebu osobných automobilov

  • Medzinárodná obchodná štvrť, ale aj samotné mesto Songdo je projektom, ktorý vo svete nemá odbobu.
  • Od roku 2002 sa v meste pracuje na cieli úplne eliminovať potrebu osobných automobilov.
  • Menej skleníkových plynov a takmer polovicu rozlohy tvorí zeleň.
galeintl.com
  • Medzinárodná obchodná štvrť, ale aj samotné mesto Songdo je projektom, ktorý vo svete nemá odbobu.
  • Od roku 2002 sa v meste pracuje na cieli úplne eliminovať potrebu osobných automobilov.
  • Menej skleníkových plynov a takmer polovicu rozlohy tvorí zeleň.

Mesto sa začalo stavať v roku 2002 a jedná sa o prioritný projekt podporujúci hromadnú prepravu, ako sú autobusy, metro alebo bicykle namiesto prepravy osobnými automobilmi. K tomuto projektu sa vyjadril aj Stan Gale, predseda spoločnosti Gale International, ktorá je developerom Medzinárodnej obchodnej štvrti. Situovaná je na severozápade Južnej Kórey, čo je opačné pobrežie od momentálne veľmi populárneho Pjončangu. Konkrétne sa nachádza v meste Songdo City, kde bude táto štvrť vybudovaná pozdĺž Žltého mora. Tento projekt mestskej štvrti je jednou z častí veľkého projektu s názvom Free Economic Zone v Songdo City, ktorý je podporovaný a vedený juhokórejskou vládou.

Úplne prvým krokom po naplánovaní projektu v roku 2000 bolo vysypanie až 500 ton piesku ako základy na ďalšiu výstavbu. Následne už od úvodnej etapy plánovania a samotného budovania sa inžinieri zamerali na to, aby bol okres čo najekologickejší. Jedným z riešení, ako to dosiahnuť, bola myšlienka zníženia potreby využívania osobných automobilov. Mestský projekt využíva plán so zmiešaným využitím, čo znamená, že jeho maloobchodné a kancelárske priestory, parky, zdravotnícke zariadenia a školy sú v tesnej blízkosti bývania.

Väčšina nebytových budov od týchto službu poskytujúcich zariadení je vo vzdialenosti, ktorú je bezproblémové zvládnuť pešo alebo na bicykli do pár minút. K celkovej cyklistickej trase s dĺžkou 145 km v meste Songdo City sa napája 25 kilometrová cyklistická trasa, ktorá prispieva k bezproblémovému presúvaniu obyvateľov.

Za zmienku stojí aj skutočnosť, že až približne 40 % celkovej plochy zaberá zeleň, čo je takmer dvakrát viac ako je tomu v New Yorku. Aj toto je podľa investora dôvod, prečo sa obyvatelia tak radi presúvajú pešo. Najväčší park štvrte má rozlohu 101 akrov, čo je takmer 409-tisíc m2 a svoju inšpiráciu našiel v Central Parku.

To, čo dnes vidíte v Songdo City, ktoré je kompaktné a priekopnícke, je priamym výsledkom premysleného prístupu k plánovaniu,“ vyjadril sa Stan Gale

Ďalšou obrovskou výhodou bývania v tejto štvrti je fakt, že tu nie sú žiadne smetiarske autá. Namiesto toho tu je vybudovaný systém pneumatických potrubí, ktorý nasáva odpadky zo žľabov v obytných budovách do centrálnej skládky v priebehu niekoľkých sekúnd.

Tam sa odpad triedi a buď sa využije na vytvorenie energie, alebo sa recykluje. Ďalším bodom, ktorým sa potvrdzuje ekologickosť tohto projektu, je fakt, že v celej štvrti sa nachádza viac ako 100 budov, ktoré spĺňajú najprísnejšie certifikované normy LEED, teda svetovo najrozšírenejšieho systém hodnotenia „zelených“ budov. Zároveň sa Songdo City môže pochváliť tým, že produkuje o tretinu menej skleníkových plynov ako iné mestá rovnakej veľkosti.

Snáď jedinou nevýhodou mesta je podľa obyvateľov, že sa nachádza príliš ďaleko od Soulu, teda od  hospodárskeho politického a kultúrneho centra krajiny. Momentálne pracuje v Songdo City okolo 70 000 ľudí.

V mnohých smeroch je to mesto, ktorým chce Kórea ukázať svetu, že je to čisté a futuristicky vyzerajúce mesto bez viditeľnej chudoby,“ vyjadril sa Colin Marshall

zdroj: businessinsider.com; galeintl.com

Najnovšie video