Sputnik V sa vyrába v bývalej fabrike na biologické zbrane. Svet si objednal 2,5 miliardy dávok, stihnú sa vyrobiť?
Výborné správy od Igora Matoviča: Slovensko dostane SOS dávku vakcín od Pfizeru navyše a to nie je všetko
Sulík naznačil, že bude chcieť odvolať Matoviča. Vláda sa môže vymeniť rovnako, ako pred tromi rokmi
Už v 90. rokoch ako prví na Slovensku založili remeselný pivovar. Dnes ich pivá obdivuje celý svet
- Slovenský remeselný pivovar Kaltenecker patrí medzi lokálnych výrobcov, na ktorých môže byť naša krajina právom hrdá
- V rámci hesla: „Život je krátky na jednu chuť piva” prináša na náš trh pivné kúsky, ktoré žnú úspech po celom svete
- Ide o obdivuhodný úspech, o to viac, že ide o malý pivovar, ktorý založila skupina milovníkov poctivého piva
- Slovenský remeselný pivovar Kaltenecker patrí medzi lokálnych výrobcov, na ktorých môže byť naša krajina právom hrdá
- V rámci hesla: „Život je krátky na jednu chuť piva” prináša na náš trh pivné kúsky, ktoré žnú úspech po celom svete
- Ide o obdivuhodný úspech, o to viac, že ide o malý pivovar, ktorý založila skupina milovníkov poctivého piva
Začiatky pivovaru Kaltenecker siahajú do 90. rokov minulého storočia. Tento malý reštauračný pivovar vznikol ako vôbec prvý svojho druhu na Slovensku. Môžeme tak povedať, že v našej krajine oficiálne započal éru dnes už veľmi obľúbeného remeselného pivovarníctva.
Za týmto pivovarom stojí tím pivných nadšencov, pričom mnohí členovia pivovaru sa pred touto prácou venovali celkom iným odborom. Spočiatku dominovala najmä ich snaha variť kvalitné, poctivé pivo, ku ktorej sa neskôr pridružila vôľa objavovať nové chute a nové pivné špeciály.
„Keďže sme boli prví, na všetko sme museli prísť takpovediac za pochodu, a často sa učiť aj na vlastných chybách, no našťastie, vždy bolo viac objavov ako omylov. Dnes sme tu so stovkami receptov a tisíckami skúseností,“ vyjadril sa pre Startitup Peter Gajdoš, obchodný riaditeľ pivovaru.
Pivná normálizácia
Začiatky v pivnom segmente sú podľa Gajdoša vždy veľmi ťažké, hlavne keď ste v krajine, ktorá je vychýrená kvalitným pivom a chcete presadiť nové pivné druhy ako ALE, IPA či Stout.
Šťastím v nešťastí bola podľa jeho slov prichádzajúca doba „pivnej normalizácie”, kde nadnárodné koncerny postupne poskupovali klasické slovenské pivovary, a rôznorodosť a špecifickosť nahradili komerčnosťou a tlakom na nízke ceny.
Ľudí však stále hnala túžba po kvalitnom a rôznorodom pive. Aj preto v súčasnosti Kaltenecker minimálne 4-krát do roka predstavuje sezónne špeciály, z ktorých každý je unikát.
Peter Gajdoš nám dokonca prezradil, že sú dokonca aj také pivné špeciály, ktoré zatiaľ nie je možné konštantne ponúknuť zákazníkom, nakoľko sú veľmi špecifické, a často ich poznajú len pivní nadšenci. Napríklad posledný počin pivovaru s názvom Rauch Porter 18 je porter z nadymeného sladu so silou 18 stupňov a a 8 % alkoholu.
„Porter ako druh piva v obchodoch takmer nenájdete, nie to ešte, aby bol z nadymeného sladu – to je skutočná rarita. Inšpirácie hľadáme v stovkách receptov, ktoré sme v minulosti úspešne navarili, a tak isto v genialite nášho hlavného sládka, ktorému spod rúk vychádzajú samé poklady,“ konštatuje.
Ak by mal odborník na pivo ľuďom odporučiť len jedno pivo z portfólia Rožňavského pivovaru, voľba by bola jasná. Ak sa jedná o človeka, ktorý je zvyknutý piť „klasické pivo”, teda ležiak, mal by siahnuť po kúsku s názvom Kaltenecker 11. Ide o vôbec najpredávanejšie pivo tohto pivovaru. Ak patríš medzi ľudí, ktorí majú skúsenosti aj s vrchne kvasenými pivami, za pokus stojí Fiesta- 12-stupňový ALE.
Najoceňovanejší pivovar na Slovensku
Mnoho ľudí netuší, že práve Kaltenecker sa stal najoceňovanejším slovenským pivovarom. Podľa Gajdoša je to určite vďaka veľkému nasadeniu, zanieteniu, ako aj vyspelou varnou technológiou nemeckej značky BrauKon či výberom najkvalitnejších surovín. „Nie je to v tomto prípade len klišé, skutočne sme museli niekoľkých dodávateľov odmietnuť na ceste hľadania toho najlepšieho,“ opisuje.
Špeciály Rožňavského pivovaru sa dočkali uznania v podobe medailí z pivných festivalov z celého sveta. „Naše pivá už precestovali takmer celý svet, od USA, cez Kubu, Kanárske ostrovy, mnohé európske štáty, cez Rusko až po Áziu. Tak ako nás oceňujú na najväčších svetových súťažiach, oceňujú nás aj zahraniční zákazníci,“ tvrdí.
Pivá tejto lokálnej značky však nepatria medzi tie najlacnejšie, ktoré možno nájsť v obchodoch. Podľa Gajdoša je politika nízkych cien vidieť najmä vtedy, keď sa značka nachádza na trhu so silnou konkurenciou, ktorá produkuje veľmi podobné produkty.
„Dnes je niekedy ťažko od seba rozoznať pivá rôznych komerčných značiek, sú si chuťovo veľmi podobné, a tak často ostáva jediným rozdielom cena. Na druhej strane – my produkujeme prémiové remeselné pivo, ktoré je od podstaty mierne drahšie,” povedal.
Pre skutočných labužníkov piva však nie je ťažké priplatiť si, aby si kúpili špeciálny kúsok z malovýroby. „Máme veľmi priaznivé ceny a fľaška nášho piva nie je o viac ako pár desiatok centov drahšia ako fľaška klasického piva. Na porovnanie s remeselnými pivami sú naše často aj o tretinu lacnejšie ako iné slovenské remeselné pivá,“ približuje.
Profit vs. kvalita
Aké sú však najdôležitejšie pravidlá pri varení kvalitného piva? „Dôležitá je skúsenosť, dobré suroviny, dobrá technológia a hlavne poctivosť. Ak sa na popredné miesto dostáva ekonomický prospech a dostane sa do rozporu s kvalitou, nezvykne to dobre skončiť.“
Nie je žiadnym tajomstvom, že medzi Slovákmi a Čechmi už dlhodobo panuje nevyriešený spor o to, kto má lepšie pivo. Peter Gajdoš je toho názoru, že český trh je oproti slovenskému ešte viac zameraný na ležiaky a obrovskému množstvu malých reštauračných pivovarov je ťažko konkurovať.
Na druhej strane máme podľa jeho slov na Slovensku väčší podiel spotreby vrchne kvasených pív. Tu sme podľa Gajdoša rovnocenný súper, no pohľad na pivo ako na lepšie alebo horšie by skôr rozšíril na pohľad dostupnejšie a menej dostupné.
„V tomto smere, keďže sme najväčším producentom fľaškového remeselného piva, vieme kvalitné pivo zabezpečiť širšej mase, ako na druhej strane zaujímavé pivo varené a čapované len v jednej malej hospúdke,“ tvrdí.
Gajdoš taktiež chváli Slovákov za to, že mnohí naozaj vedia oceniť kvalitné pivo. Predsa len, v spotrebe piva patríme medzi svetovú špičku. „Určite máme k tomu čo povedať. Je to asi ako s kvalitnejšími potravinami, oceniť ich vie väčšina, no ekonomicky sú akceptovateľné len pre menšiu časť trhu.“
Tím pivovaru doposiaľ za najväčší úspech vníma najmä rozšírenie z reštauračného remeselného pivovaru na remeselný pivovar väčšej výroby. Práve to umožnilo rozšírenie pív aj vo fľaškách.
„Pri súčasnom menej ako jednom percente, ktoré remeselné pivá predstavujú na našom pivnom trhu, je to veľmi dôležitý aspekt v rozširovaní sa tohto druhu piva.”
Naopak, sklamaním je podľa Gajdoša nepochopenie niektorých potravinových reťazcov, že slovenské remeselné pivo by malo byť na pulte každého dobrého obchodu. Ale aj toto sa, podľa jeho slov, časom mení. „Tí, ktorí niečo takéto neponúknu zákazníkovi, ešte nevnímajú trend v pivovarníctve,“ hovorí.
Čo sa týka súčasnej pandemickej situácie, tak ako všetky segmenty naviazané na gastro, aj tento pivovar znáša koronakrízu ťažko, no prežíva. „Sme tu a stále vieme ponúknuť naše pivá prostredníctvom predaja fliaš.”
Slovensko ako malá pivná veľmoc
Pivovar má však jasnú víziu do budúcna, jeho tím si zakladá najmä na zvyšovaní povedomia o remeselnom pive na Slovensku, a to nielen ako o kvalitnejšej verzii piva, ale aj s dávkou národnej hrdosti.
„Sme predsa malá pivná veľmoc a vždy je smutné, keď niekto silou-mocou konzumuje zahraničné produkty, a jediným parametrom je to, že sú o pár centov lacnejšie. Máme v talóne jednu špeciálnu technológiu, ktorú zatiaľ vo výrobe nemáme, ale prostredníctvom nej je možné ešte rozšíriť chuťové zložky v pive, a pracovať s plnšou arómou a penou,” dodáva na margo plánov značky Peter Gajdoš.