V Austrálii začal premávať prvý vlak na solárny pohon

  • Ako prilákať davy turistov? V Austrálii prišli na riešenie
  • Stačilo kúsok odvahy a z tradičného vlaku sa podarilo vykresať najmodernejší stroj na svete
  • Ten si dokáže vyrobiť elektrickú energiu úplne sám
25354137_1560730897352791_1359117309179992714_n
facebook
  • Ako prilákať davy turistov? V Austrálii prišli na riešenie
  • Stačilo kúsok odvahy a z tradičného vlaku sa podarilo vykresať najmodernejší stroj na svete
  • Ten si dokáže vyrobiť elektrickú energiu úplne sám

Austrália sa hrdí významným prvenstvom. Pravdepodobne je to jediná krajina na svete, kde premáva vlaková súprava, ktorá získava energiu striktne zo slnečného žiarenia. Videli sme už solárny automobil, solárnu strechu a neskutočné množstvo ďalších solárnych zariadení. Producenti solárnych panelov ich chcú jednoducho „napchať“ všade tam, kde sa to len dá. A dnes tu máme solárny vlak, ktorý sa v blízkej budúcnosti pravdepodobne stane vyhľadávanou turistickou atrakciou.

Železničná spoločnosť Byron Bay Train sa rozhodla spojiť históriu s najlepšími technológiami dneška. A výsledok prekonal všetky očakávania. Na obnovených koľajniciach o dĺžke 3 kilometre sa dnes prevezieš v tradičnom vlaku z rokov minulých. Prvá otváracia jazda sa konala 16-teho decembra. Premávka vlaku je v súčasnosti obmedzená, avšak od roku 2018 by sa mala rozbehnúť naplno.

Spojenie histórie a technológií

Vlak premáva v okolí pobrežného austrálskeho mesta Byron Bay. Historický stroj pozostáva z dvoch vozňov a bol zhotovený v austrálskom Sydney v roku 1949. V povojnových časoch bolo treba vyrábať ľahké a nehlučné vlaky. Do mesta totiž prúdili davy migrantov. Vagóny týchto vlakov sa stavali podobne ako lietadlá tej doby. Aby boli ľahké, boli vyrobené z hliníka. Premávali po oceľových koľajniciach a boli veľmi tiché.

Na streche zmodernizovaného stroja sa dnes nachádza obrovský solárny panel o výkone 6,5 kW. Energia, ktorú panely zachytia, sa uloží do batérií s kapacitou 77 kWh. Okrem využívania panelov na streche vagónov je možné dobíjanie stroja priamo na hlavnej stanici, kde sa nachádza solárna nabíjačka o výkone 30 kW. Špeciálne brzdy dokážu pri každom brzdení dobiť akumulátory o 25 percent. Jedna jazda spotrebuje okolo štyroch kilowatthodín elektrickej energie. Podľa podmienok a zaťaženia tak vlak dokáže zvládnuť bez nabíjania 12 až 15 jázd.

Vlak bol pôvodne vybavený dvojicou dieselových motorov, avšak vďaka pokroku v oblasti solárnych panelov sa tvorcovia rozhodli pre modernejšiu technológiu. Motory sa tak stali nadbytočné. Jeden z dvojice musel preč. Na jeho miesto sa uložila batéria. Druhý plní nielen úlohu vyvažovania celej súpravy, ale je zároveň akousi rezervou. Keby moderné technológie zlyhali, tak sa netreba vôbec báť.

Použitie tohto motora je však naozaj posledným riešením. Okrem samotného elektrického pohonu je solárnou energiou napájané aj osvetlenie, vzduchové kompresory a elektrické obvody. Do vlaku sa môže pohodlne usadiť rovná stovka cestujúcich plus zostane ešte dostatok miesta na státie. A aké sú ceny lístkov? Deti do 5 rokov jazdia zadarmo. Cestujúci od 6 do 13 rokov platia v prepočte 1,8 eura. A dospelí 2,54 eura.

zdroj: inhabitat.com , byronbaytrain.com.au

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK