V Číne začal po „virtuálnych“ koľajniciach premávať prvý vlak na batérie

  • Čína sa stáva priekopníkom pri zavádzaní nových technológií do praxe. Nielenže tu začínajú vo veľkom premávať prvé elektromobily, ale v krajine tiež uviedli do prevádzky prvý vlak na batérie jazdiaci po „virtuálnych“ koľajniciach. Ako funguje?
vlak na baterky
youtube.com
  • Čína sa stáva priekopníkom pri zavádzaní nových technológií do praxe. Nielenže tu začínajú vo veľkom premávať prvé elektromobily, ale v krajine tiež uviedli do prevádzky prvý vlak na batérie jazdiaci po „virtuálnych“ koľajniciach. Ako funguje?

Čínska spoločnosť CRRC Zhuzhou Locomotive predstavila už v júni tohto roku v uliciach čínskeho mesta Zhuzhou netypický verejný dopravný prostriedok, ktorý vyzerá na prvý pohľad ako kríženec autobusu a vlaku. Pri bližšom pohľade hneď zbadáš spoločné črty, ktoré sú typické pre tieto dva prostriedky verejnej dopravy.

Telo „chameleóna“ je totiž na nerozoznanie od autobusov, avšak predná i zadná časť vozidla pripomína vzhľadom skôr moderný vlak. Od autobusu sa odlišuje extrémnou dĺžkou a aj tým, že jazdí po koľajniciach, ale nie klasických kovových – to už nie je moderné, ale po virtuálnych. Preto sa hrdí titulom prvého bezkoľajového vlaku sveta.

Vlak bez koľajníc

Od prvého predstavenia v lete tohto roku ubehol už nejaký ten čas a netrpezliví cestujúci sa konečne dočkali testovacej prevádzky. Ak nebudú problémy, ráta sa s jeho ostrým nasadením do akcie už v roku 2018. Čo všetko však dokáže? Vďaka senzorom, ktoré snímajú prerušovanú čiaru na vozovke, sa do do riadiaceho centra prenášajú informácie o smere jazdy. A tak nehrozí žiadne pochybenie.

Prvá verzia tohto netypického dopravného prostriedku pozostáva z troch vozňov, ktoré sú od seba oddelené kĺbovými časťami, u nás ľudovo nazývanými harmonika. Do budúcna však neostane len pri troch vozňoch, ale je možné zvýšenie až na rovných päť. Podľa oficiálnych informácií dokáže odviesť viac ako 300 cestujúcich. Trojvozňová verzia je dlhá 31,4 metra. Vďaka riadiacim centrám na oboch koncoch vlaku sa tento zázrak chová podobne ako klasický vlak. Nie je potrebné žiadne otáčanie vozidla pri cestovaní opačným smerom.

Cestovanie vlakom bez koľajníc je veľkou novinkou. Ďalšou a o nič menšou novinkou je prevádzka na batérie. Vlak, ktorý nepotrebuje vedenie ani káble! Nie je to paráda? Možno budeš mať obavy z výkonu. Áno, sú tu určité kompromisy, ale nie je to nič hrozné. Vlak sa dokáže rozbehnúť na celkom solídnu maximálnu rýchlosť, ktorá sa zastaví na čísle 70 km/h. Na prvý pohľad podpriemer, ale treba vziať do úvahy súčasné možnosti. Pri takomto masívnom stroji je to veľmi pekné číslo.

Problémom by mohla byť výdrž na jedno nabitie, avšak uvedených 24 kilometrov pri ultrakrátkom 10 minútovom nabíjaní neznie vôbec zle. Stroj bol navrhnutý tak, aby bola zaručená jeho životnosť okolo 25 rokov. Je pravdepodobné, že tento systém dopravy sa uchytí na výbornú aj vďaka cenovej výhodnosti oproti výstavbe podzemného metra.

zdroj: inhabitat.com , inhabitat.com

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech