V iráne rastie druhá „Mekka“ startupov
- Technologický pokrok je jednoducho nezastaviteľný, očividne ho nezastavia ani politické či náboženské pomery, a ďaľšou startupovou kolískou sa stáva Irán, krajina, ktorá viac než naša, trpí podobnosťou svojho názvu s iným štátom.
- Technologický pokrok je jednoducho nezastaviteľný, očividne ho nezastavia ani politické či náboženské pomery, a ďaľšou startupovou kolískou sa stáva Irán, krajina, ktorá viac než naša, trpí podobnosťou svojho názvu s iným štátom.
Roxanne Varza: „Bariéry sú v Iráne zrejmejšie ako v iných krajinách, ale bola som naozaj ohromená optimizmom tamojších podnikateľov“.
Nedávno priniesol portál techcrunch.com správu o existencii iránskeho startupového portálu techly.co snažiaceho sa svetu priblížiť rozvíjajúcu sa technickú scénu v ich krajine.
Za stránkou stoja dvaja muži, Nasser Ghanemzadech, ktorý je rovnako zakľadateľom podobne ladeného infoportálu irstartups.com a hlavou asi jediného iránskeho cloudového startupu Opatan, a Mobin Rajnbar, ktorý stojí za Shariksho, prvým coworkingovým priestorom v Iráne.
Každý týždeň sa že vraj zrodí nový startup a momentálne ich je okolo 100. Pýšiť sa môžu startupmi ako je Digikala, iránska obdoba Amazonu, niekoľkými akcelerátormi startupov, DMOND group či Avatech, a nedávno uskutočnenou konferenciou FailCoin v Teheráne.
Niečo bližšie o iránskej startupovej scéne sa možno dozvedieť z rozhovoru, uverejnenom na portály atelier.net, so startupovou špecialistkou pre Microsoft, iránsko-amerického pôvodu, Roxanne Varza, ktorého voľný preklad nájdete nižšie.
Čo Vás najviac zarazilo na iránskom ekosystéme čo sa týka inovácie a podpory začínajúcich podnikateľov?
Bariéry sú v Iráne zrejmejšie ako v iných krajinách, ale bola som naozaj ohromená optimizmom tamojších podnikateľov. Neprichádzajú žiadne investície zo zahraničia a ich trh je silne obmedzený pokiaľ ide o určité druhy produktov, ale ľudia stále vyvíjajú aplikácie pre iPhone, Android a všetky bežné platformy, ktoré poznáme. Majú problémy so získaním finančných prostriedkov, ale hľadajú riešenie. Tiež sa im podarilo importovať zo zahraničia eventy ako Startup Week-end alebo FailCon.
Je veľký záujem o Startup Week-end, Failcon a iné akcie určené pre začínajúcich startupistov?
No, vlastne prvá FailCon konferencia už bola v máji (pozn.red.: máji 2014), ale Startup Week-endy sa konajú v Iráne už od minulého roka. Akcia sa rozšírila naprieč krajinou. Koná sa na juhu v Shiraze, v centrálnej časti v Isfahane i v hlavnom meste Teheráne. Navštívila som akciu konajúcu sa v Birjande, na východe krajiny, v meste, o ktorom som nič nevedela než ma kontaktovali organizátori. Bolo tam okolo 300 ľudí.
Ako podnikatelia rozbiehajú svoje iniciatívy? Existujú v Iráne nejaké inkubátory či akcelerátory?
Myšlienka inkubátorov a akcelerátorov je pomerne mladá. Bola som sa pozrieť na jeden akcelerátor, ktorý mal len dva startupy pod sebou a fungoval v niekoho dome! Tento druh podpory je veľmi nový. Mnoho mladých ľudí, ktorí by chceli podnikať, ani nevedia o tejto možnosti. Startupová komunita ale vytvára celý rad podobných iniciatív a myslím, že je to trend, ktorý bude v najbližších rokoch narastať. Startupy čerpajú mnoho inšpirácie z diania vo svete, najmä na Západe.
Je nejaká konkrétna oblasť, ktorá vyniká?
V tomto uzavretom trhu, sme stále svedkami „me too“ syndrómu. Keď som bola v Iráne, stretla som sa s iránskou verziu on-line zdravotnej starostlivosti plánovania služieb ZocDoc alebo jej francúzskeho ekvivalentu KelDoc – nazvali to Shafajoo. Ale dúfam, že vzniknú iniciatívy zamerané priamo na miestny trh, pretože existuje mnoho aspektov, ktoré sú špecifické pre Irán a jeho kultúru. Mám na mysli napríklad e-commerce. Produkty zakúpené on-line v Iráne sú odlišné od toho, čo si môžete kúpiť na Západe. Platobné metódy sú tiež veľmi odlišné. Mnoho ľudí stále dáva prednosť platbe v hotovosti. Spôsob, akým ľudia používajú kreditné karty sa rapídne mení. Vo výsledku, aj keď sa mobilné platobné / transakčné systémy nemusia uchytiť v Iráne zo dňa na deň, neznamená to, že by tu nemohli vznikať viaceré zaujímavé inovácie v oblasti platobných metód.
Sú aj ženy zastúpené v rámci startupových komunít?
To je zaujímavý aspekt. Väčšina podnikateľov, ktorých som stretla alebo ma kontaktovali, boli muži, ale tím Shafajoo je čisto ženskou skupinou. Počula som, že v Iráne až 60% všetkých kvalifikovaných inžinierov sú ženy. Ale je tam asi menej žien ako mužov pracujúcich v nových technológiách, keďže v Iráne ženy tradične nechodia do práce.
Majú iránsky podnikatelia tendenciu založiť vlastnú firmu hneď po dokončení štúdií alebo čakajú dokým nenaberú pracovné skúsenosti?
V týchto dňoch chcú niektorí ľudia odísť do zahraničia, zatiaľ čo iní dávajú prednosť pobytu v krajine. Dôležitá je flexibilita, preto rastie počet mladých, ktorí sa zaujímajú o založenie vlastného podnikania akonáhle opustia vysokú školu, pretože si myslia, že im to dá možnosť výberu, či zostať alebo odísť z krajiny.
Ako možno opísať typického iránskeho startupistu?
No, sú možno trochu menej neformálny ako v iných krajinách. Videla som mnoho z nich oblečených v jeansoch a teniskách, no na druhej strane pristupujú k sebe navzájom formálne, pomocou „pán“ a „pani / slečna“. Ale to má čo dočinenia s iránskou kultúrou, kde aj priatelia sa navzájom oslovujú formálnym spôsobom. Niečo, čo ma v skutočnosti pobavilo je to, že vzhľadom na povinnosť nosiť závoj (pozn.red.: hidžáb), nemôžete distribuovať tričká s logami Startupov len tak každému (pozn.red.: ženám). Takže niektorí z podnikateľov, ktorých som stretla, prinášali radšej zo sebou hromady závojov potlačených rôznymi logami.
Zdroj: techcrunch.com, atelier.net