V Neapole otvorili efektnú vlakovú stanicu, ktorá je architektonickým skvostom

  • Na vlakové stanice často nie je pekný pohľad. A to nielen u nás. Každá krajina má stavby, na ktoré nie je pyšná. Na rad vtedy prichádzajú odvážni ľudia – architekti, ktorí sa snažia prísť s niečím zaujímavým. A presne toto sa stalo v Neapole. V júni tu otvorili prvý stupeň vlakovej stanice Napoli Afragola. A výsledok je naozaj zaujímavý.
stanica
youtube.com
  • Na vlakové stanice často nie je pekný pohľad. A to nielen u nás. Každá krajina má stavby, na ktoré nie je pyšná. Na rad vtedy prichádzajú odvážni ľudia – architekti, ktorí sa snažia prísť s niečím zaujímavým. A presne toto sa stalo v Neapole. V júni tu otvorili prvý stupeň vlakovej stanice Napoli Afragola. A výsledok je naozaj zaujímavý.

Vlaková stanica v Neapole prekvapivo zapadla do okolitého prostredia a vôbec nepôsobí ako niečo rušivé. Stavbu má na svedomí ženská architektka Zaha Hadid a jej firma skrývajúca sa za rovnaké meno. Pikoškou je, že projekt s názvom Sky Park, ktorý sa začal stavať v Bratislave, je tiež jej dielom. Celá stavba v Neapole má zvláštny tvar a neslúži len ako samotná vlaková stanica, ale zároveň má funkciu premostenia ponad koľajisko. Budova sa totiž ladne ohýba a prechádza priamo ponad koľajnice.

stanica

zdroj fotografie: youtube.com

Ako tento projekt vznikal a aké sú jeho silné stránky a zaujímavosti? Biela farba budovy nie je na prvý pohľad ničím výnimočná. Čím však upúta? Samotným tvarom, ktorý je pomerne futuristický a návštevník hneď vie, že táto stavba je niečo výnimočné. Architekti odviedli naozaj skvelú prácu. A o tom, že to nie sú žiadne béčka, svedčí aj široké portfólio, ktoré majú na svojej web stránke. Pár z týchto diel má za sebou aj prestížne ocenenia.

High-tech stanica pripomínajúca hada

Ohnutá stavba pozostáva z dvoch hlavných prvkov – ocele a špeciálneho materiálu s názvom corian. Tento materiál je tvorený kombináciou akrylátového polyméru a oxidu hlinitého. Na stavbu bolo celkovo použitých až 1 200 ton ocele doplnené opláštením v podobe tohto kompozitného materiálu. A výsledok je skvelý. Vnútorná hala je kompletne presklenená.

Celý komplex je pokrytý obložením zaberajúcim desaťtisíc metrov štvorcových. Tvorcovia mysleli aj na to, aby bola nová stavba vybavená modernými trendmi. Momentálne je na vzostupe solárna energia. Nechýbajú tu teda solárne panely. Tieto pokrývajú časť budovy a zaisťujú dostatok elektrickej energie na to, aby bola stanica vo večerných hodinách pekne vysvietená. O to, aby bolo v budove čo najviac prirodzeného svetla, sa starajú špeciálne clony, ktoré sa automaticky otáčajú, a tak vyvažujú dostatok či nedostatok svetla.

Stanica bude patriť k hlavným dopravným uzlom a denne sa tadeto „premelie“ viac ako desaťtisíc cestovateľov. Projekt však nie je na konci. V priebehu piatich rokov by sa mal dobudovať druhý stupeň stanice. Či je to reálne, je však otázne, lebo len prvý stupeň mal obrovský sklz a od pôvodného plánu dokončenia v roku 2008 sa oneskoril o 9 rokov.

Zdroj: dezeen.com

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech