Jaro Ľupták: V Neulogy Ventures hľadáme „lásky na prvý pohľad“

  • Jaro je už niekoľko rokov stabilným členom Neulogy Ventures, kde odvádza skvelú prácu. O tom, ako sa človek stane investičným poradcom a ako to tu na Slovensku s tými našimi startupmi vyzerá, nám prezradil už Jaro osobne.
image_1431084519.png
  • Jaro je už niekoľko rokov stabilným členom Neulogy Ventures, kde odvádza skvelú prácu. O tom, ako sa človek stane investičným poradcom a ako to tu na Slovensku s tými našimi startupmi vyzerá, nám prezradil už Jaro osobne.

 

Jaro, v Neulogy a teraz už v Neulogy Ventures pôsobíš nejaký ten piatok. Aká bola tvoja cesta k povolaniu investičného manažéra? Ťažko si predstaviť, že by si si toto povolanie vybral ako malý chlapec. Alebo si mal jasný cieľ už od malička? :)

 

Počas štúdia manažmentu na vysokej skole ma najviac bavil manažment inovácií a financie. Po prvom roku som si musel vybrať zameranie a rozhodol som sa pre finančný manažment, pretože v ponuke voliteľných predmetov som našiel aj private equity a venture capital, čo stále vnímam ako prepojenie týchto dvoch svetov. Medzi prednášajúcimi ako bol aj Eric Klassen, asi najznámejší holandsky VC, ktorý investuje prevažne do biotechu. Investoval napríklad do vakcíny proti chrípke. Bol to jackpot, na ktorý ale pripadlo aj veľa failov.

Vtedy som si uvedomil 3 veci. VC je v podstate infraštruktúra, ktorá umožňuje high tech startupom a inováciám ako takým napredovať a dostať ich na trh Ďalšou bolo, že manažment rizika na úrovni portfólia fondov je v podstate spôsob ako dostať do sektoru viac kapitálu, a poslednou, že toto je to, čo chcem robiť.

Keď som písal diplomovku, vrátil som sa na Slovensko a pracoval popritom v IBM. Bol som v Bratislave, kde som pred tým nikdy nežil a v podstate nikoho nepoznal. Začal som organizovať biznis networking stretnutia cez kyberia.sk a spoznal aj par ľudí, ktorí robili na svojich startupoch – len sa to tak vtedy tuším ešte nevolalo:). Keď som prišiel na pohovor do Neulogy, ktoré som náhodné objavil na internete, zistil som, že financovaniu startupov sa môžem venovať aj na Slovensku. Mojou úlohou bolo vytvoriť infraštruktúru pre rozbehnutie investícií do startupov, čo eventuálne vyústilo do založenia Neulogy Ventures a nášho prvého fondu.

 

 

 

 

Často krát sa zúčastňuješ rôznych startupových súťaží buď ako mentor alebo porotca. Myslíš si, že tieto súťaže spĺňajú svoju úlohu v našom startupovom ekosystéme?

Na túto otázku sa pozerám aj z pohľadu organizátora, keďže pred piatimi rokmi sme v Neulogy rozbehli projekt StartupAwards.sk. Myslím, že každé podujatie či súťaž by malo mat svoju jasnú víziu a misiu. Naším cieľom bolo inšpirovať viac Slovákov, aby inovovali a aby sa zvýšilo všeobecné povedomie o startupoch (Miškine famous “aby aj moja stará mama vedela, čo je to startup”), a aby sme naše inovatívne firmy ukázali svetu a pomohli tak budovať brand Slovenska v tejto oblasti. Mali sme za ciel slovenským startupom vytvoriť priestor a dať im šancu dobehnúť zvyšok sveta. Vyzerá to tak, že naše ciele sa nám darí napĺňať. StartupAwards.SK minulý rok videlo 130.000 televíznych divákov, počet startupov stále narastá a čo je dôležité, začínajú sa do nich čoraz viac púšťať aj ľudia so skúsenosťami.

Zatiaľ som na Slovensku vynechal len jeden Startup Weekend a môžem povedať, že variabilita kvality jednotlivych podujatí je naozaj veľká. Uvedomujem si aké náročné je dostať na takýto event skutočné kvalitných ľudí, lebo o tom to celé je. Potrebujeme dostať do systému viac skúsených a ambicióznych ľudí. Na to podľa mňa stále potrebujeme pár väčších investícií či exitov, ale sme na dobrej ceste.

 

 

 

 

Na Slovensku vnímam v poslednej dobe jednu anomália. Vo veľkom množstve sa objavujú projekty, ktoré riešia rovnaké problémy ako: vernostné systémy, rôzne sociálné appky, fakturačné tooly a pod. Je na Slovensku malá informovanosť u startupov alebo je podľa teba problém vo validácacii, resp. v market researchu…?

Neviem, či ide o anomáliu. Za posledných 5 rokov som videl stovky copy-cat startupov, ako slovenských, tak aj zahraničných. Súhlasím však s tým, že priemerný founder na Slovensku slabo googli:). Častokrát technickí founderi exekuujú skvele po technickej stránke, ale strašne slabo po tej biznisovej. Kým sa produkt nezačne predávať, nevšimnú si to. Len malé percento slovenských founderov vidí za svoj seed round a chýba im dlhodobá vízia.

 

Nebolo by vhodné nastaviť slovenským startupom reálne zrkadlo a vysvetliť im, že 324-tý vernostný systém už naozaj nie je potrebný? Kto by mal túto rolu prebrať? Lokálni opinion makeri, média, investori?

Myslím si, že toto by malo byt úlohou školstva a do určitej miery aj médií. Slovenské školstvo by sa malo určite viac zamerať na podporu kritického myslenia žiakov, čo je v podstate základ aj pre ich podnikateľské aktivity.

Kvalita mediálneho pokrytia toho, čo sa na slovenskej startup scéne deje, je stále veľmi slabá, hlavne po analytickej stránke. Rozumiem, že je to do veľkej miery aj dopytom po menej komplikovanom obsahu, ale tak ako sa musia “profesionalizovať” founderi alebo investori, mali by sa aj novinári. Myslím si, že prichádza čas, keď už je o čom písať.

 

 

 

Riešia Slováci len malé problémy, či vidíš na horizonte aj nádejný projekt/y, ktoré chcú riešiť globálny problém?

Samozrejme. Investujeme len do projektov, ktoré riešia globálne problémy. Napríklad taký croptech.com nie je ultimátne o high-tech pestovaní si bazalky v kuchyni. Ich cieľom je pestovanie potravín vo vesmíre. Mentegram ma za ciel ušetriť ročné len v USA viac ako 10 miliárd dolárov tým, že zefektívni proces poskytovania zdravotnej starostlivosti pacientom s psychickými poruchami, či závislosťou. Andrej Kiska na svojej prednáške nedávno spomínal, že na Slovensku nemáme firmy so serióznym later-stage financovaním a nábehom na to stať sa aspoň centaurom (spoločnosť hodna 100M+). V minuloročnej series C získalo Piano Media investíciu viac ako 12M Euro, je momentálne najväčším poskytovateľom softvéru pre spoplatnenie obsahu na svete a myslím, že šanca na zaujímavý exit sa stále zreálňuje.

 

Čo potrebuje mať projekt na to, aby zaujal aj Neulogy Ventures? :)

Asi šokujem čitateľov odpoveďou, ktorú ešte nikdy nepočuli – dobrý tím. Každý VC fond chce mať portfólio plne “lások na prvý pohľad”. Ťažko dobrý tím popísať úplné všeobecne, ale investor presne vie, keď sa k nejakému dostane. 

 

 

 

 

Vo svojej praxi si sa stretol určite s hromadou startupov. Je nejaký pitch, ktorý ti utkvel extra v pamäti?

Mam také dva. Prvý bol určíte Tomáš Bella a Piano Media. Bola to moja druhá transakcia v živote. Pitch deck mi najprv vôbec nedával zmysel, vyzeralo to veľmi naivne. Keď ale prišiel Tomáš s jeho vedomosťami o tom, ako celý mediálny priestor funguje, bolo nám jasné, že jeho vízia veľmi dobre zapadá do toho, ako sa trh vyvíja. Druhý taký pitch boli chalani z Vectary. Bol to asi jediný pitch, po ktorom sme boli všetci v miestnosti rozhodnutí investovať. Typicky to býva zložitejšie a naše názory v tíme sa často dosť líšia:). Chalani boli výborne pripravení. Dokázali nám, že rozumejú trhu aj technológii a majú aj celkom jasnú predstavu o tom, kto a prečo ich jedného dňa kúpi. Čo je ale najdôležitejšie, bol to veľmi komplementárny a hlavne kompletný tím.

 

Zo zahraničia mám pocit, že je oveľa vyššia informovanosť o investíciách do jednotlivých startupov. Nevieš mi náhodou povedať, prečo sa zrovna na Slovensku tieto investície relatívne obtiažne a zdĺhavo komunikujú?

Nemyslím si, že je to nejakou zvláštnosťou Slovenska. To kedy a ako sa o investíciách informuje je v našej kompetencii a my to vždy koordinujeme so zakladateľmi. Naším cieľom je, aby oznámenie investície prinieslo firme benefit v podobe PR. To ale musí prísť v správnom čase. Nemáme sa prečo ponáhľať. Keby chcel mať niekto takéto informácie v predstihu, stačí sa pozrieť do ORSR.

 

Koľko investícií máte naplánovaných na rok 2015 (ak to máte najako definované).

Predpokladám, že tento rok spravíme 10 až 15 investícií. Momentálne máme v portfóliu 11 firiem a ďalšie prechádzajú procesom due diligence.

 

 

 

 

Máš pocit, že sa kvalita slovenských projektov časom lepší, či skôr naopak?

Nás zaujíma kvalita top 5% projektov, a tá sa určite zlepšuje. Musím povedať, že mnoho z tých 5% sa za startup ani nepovažuje. Sú to drtiči a startup im znie ako zábavka pre študentov. Toto je problém ekosystému. Trochu sa zabúda, že startup je hlavne o tvrdej a intenzívnej práci, o pádoch a naprávaní chýb a nie o pitching eventoch, veľkých exitoch a medialnej sláve.

 

Je niečo, na čo si extra pyšný za svoje pôsobenie v Neulogy?

Opýtaj sa ma o 5 rokov.

 

Posledná otázka, čo robí taký investičný manažér vo svojom voľnom čase? (viď fotky) :)

Pochádzam z dedinky na úpätí Nízkych Tatier, takže od malička som mal blízko k horám a doskám. :) V zime ma teda môžete stretnúť freerideovať v Jasnej. V lete na wakeu pripadne na korčuliach na hrádzi. Tento rok by som sa rád naučil surfovať. Mam veľmi rád elektronickú hudbu, najmä lable ako Hospital Records alebo Mad Decent. Občas keď ma kopne múza, dám dokopy aj nejaký ten beat, ale na to mám stále menej času :)

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá