Vedci prišli na to, ako sa učiť dvakrát rýchlejšie

Katarína Zelinková / 12. septembra 2017 / Lifehacking

zdroj: unsplash.com/bonnie kittle

Pomocou tejto techniky sa nové zručnosti naučíš rýchlejšie a efektívnejšie, než kedykoľvek predtým.

Osvojovanie nových zručností nikdy nebolo prechádzkou ružovou záhradou. Je jedno, či si sa učil hrať na klavíri, alebo si chcel prejsť ťažký level v tvojej obľúbenej hre, pravidelné opakovanie bolo vždy kľúčovou zásadou. Ale ako to už býva, opakovaním sa aj tá najzábavnejšia činnosť stáva nudnou. Preto niet divu, že mnohí z nás pri skúšaní niečoho nového začnú a skončia ešte v prípravnej fáze. Proces učenia je príliš pomalý a nudný a nám sa nechce strácať čas.

Zdroj: pexels.com

Výskumníci z Hopkinsovej univerzity sa preto rozhodli zistiť, či by sa učenie nových zručností nedalo zvládnuť aj rýchlejšie a zároveň efektívnejšie. Výsledky ich zistení sú prinajmenšom povzbudzujúce. „Prišli sme na to, že ak pri precvičovaní vaše úlohy mierne obmeníte, pomôže vám to naučiť sa viac rýchlejšie, než keby ste stále dokola opakovali tú istú činnosť,“  približuje výsledok výskumu Pablo Celnik, riaditeľ oddelenia fyzikálnej medicíny a rehabilitácie na Hopkinsovej univerzite.

Výskumu sa zúčastnilo 86 dobrovoľníkov, ktorí sa učili novú zručnosť – ovládanie kurzora na obrazovke počítača stáčaním malého zariadenia. Dobrovoľníci boli následne rozdelení na tri skupiny a každá skupina mala na precvičenie novej zručnosti 45 minút. O 6 hodín neskôr jedna zo skupín svoju úlohu zopakovala. Druhá skupina si úlohu zopakovala taktiež, avšak s malou obmenou. Na stláčanie zariadenia, pomocou ktorého bol ovládaný kurzor na počítači, bolo potrebné viac sily. Tretia skupina, ktorá slúžila ako referenčná, cvičenie praktizovala iba jedenkrát.

Zdroj: pexels.com

Po ukončení tréningu výskumníci  pri každej skupine preverili, ako rýchlo a účinne si jednotliví účastníci osvojili novú zručnosť. Referenčná skupina dopadla vo výsledkoch testovania najhoršie, čo výskumníci očakávali. Výsledky ostatných dvoch skupín ich však prekvapili. Skupina, ktorá pri tréningu pracovala s obmenenou úlohou preukázala až dvakrát lepšie výsledky v porovnaní s druhou skupinou.

Podľa výskumníkov, tento typ učenia využíva tzv. rekonsolidáciu. Rekonsolidácia je proces, pri ktorom sú oživené naše staré spomienky a spolu s novými vedomosťami sa modifikujú a lepšie uložia do pamäte. Dôležitá je aj šesť hodinová prestávka, pretože podľa neurologických výskumov je náš mozog až po šiestich hodinách schopný modifikovať a lepšie využiť novo nadobudnuté poznatky.

Zdroj: pexels.com

Vedci sa už dlho domnievali, že rekonsolidácia dokáže upevniť a zlepšiť naše zručnosti, výskum uskutočnený na Hopkinsovej univerzite sa touto problematikou zaoberá ako prvý. Navyše otestoval len základný predpoklad, preto je pre úplné otestovanie všetkých hypotéz potrebné uskutočniť viacero výskumov. Existuje však vysoká pravdepodobnosť, že práve táto technika osvojovania nových činností je rýchlejšia a efektívnejšia. Zároveň vôbec nie je komplikovaná a zvládne ju každý z nás.

 

Zdrojový článok: sciencealert.com

 

Pridať komentár (0)