Veľká gratulácia! EY Podnikateľom roka 2020 sa stal CEO Martinusu Michal Meško

  • Ocenenie EY Podnikateľa roka 2020 si odnáša Michal Meško
  • Meško stojí za sieťou kníhkupectiev Martinus, pod ktoré patrí aj gorila.sk a kaviarne Foxford
  • Na Slovensku a v Česku sa radí medzi najväčších hráčov, expanziu do zahraničia neplánuje
eypodnikatel
  • Ocenenie EY Podnikateľa roka 2020 si odnáša Michal Meško
  • Meško stojí za sieťou kníhkupectiev Martinus, pod ktoré patrí aj gorila.sk a kaviarne Foxford
  • Na Slovensku a v Česku sa radí medzi najväčších hráčov, expanziu do zahraničia neplánuje

Slovensko sa dočkalo ďalšieho, tentokrát už do 15. ročníka súťaže EY Podnikateľ roka.

Najúspešnejším slovenským podnikateľom za rok 2020 sa stal Michal Meško, CEO siete česko-slovenských kníhkupectiev Martinus, ktorého porota považuje za mimoriadne schopného a vytrvalého podnikateľa, ktorý sa učí z vlastných chýb a na podnik i seba kladie veľké nároky.

Pod populárny Martinus patrí sieť 12 kníhkupectiev po celom Slovensku, kníhkupectvá gorila.sk a takisto sieť v Českej republike.

V roku 2021 Martinus oslavuje už 30 rokov na trhu – firmu však pôvodne Meško nezakladal. Do Martinusu sa pripojil ako brigádnik-programátor, ktorý im vyvíjal ich prvý internetový obchod.

Meško preberá žezlo po minuloročnom víťazovi Jurajovi Habovštiakovi, ktorý na Orave vybudoval automatizérsku firmu MTS, kde produkuje inovatívne riešenia na mieru.

zdroj: EY Podnikateľ roka

Meškov prvý startup využívali desaťtisíce študentov

Osobne neviem povedať moment, kedy som začal podnikať – bolo to plynulé. Hovorievam zábavný príbeh, že som začal podnikať ešte na základnej škole, kde som prekresľoval obrázky a predával ich spolužiakom, čo mi rodičia rýchlo zatrhli. O dva roky sme so spolužiakmi dávali dokopy školský časopis,“ hovorí o svojich začiatkoch Meško.

Svojmu školskému časopisu sa venoval nasledujúcich 8 rokov. „Spätne som si až potom uvedomil, že tam bolo veľa vecí spojených s podnikaním, manažmentom, ako zohnať peniaze, zohnať ľudí, robiť tomu marketing. Vymyslieť, ako to bude vyzerať, názov, cenu, ako ľudí zaujať. Základy boli položené bez toho, aby som si to uvedomoval.

Ak by som mal povedať víziu alebo cieľ, tak je to krajina, kde každý človek a dieťa číta.

Jeho cesta do Martinusu však nebola priamočiara, najprv sa zastavil pri legendárnej študentskej stránke referaty.sk, ktorú zakladal s kamarátom.

Bolo to podnikanie, ktoré nevygenerovalo peniaze na podnikaní, ale potom sa nám to podarilo predať a uvedomili sme si, že sme mali startup, ktorý sme aj exitli ešte predtým, ako sme tieto slová poznali,“ spomína podnikateľ roka.

Referaty.sk sú pritom projekt, ktorý pozná snáď každý študent na Slovensku. Stránka bola svojho času obľúbenejšia než Wikipédia a študentom aj učiteľom pomáhala pri tvorbe projektov – či už išlo o prezentácie, odborné texty alebo napríklad čitateľské denníky.

zdroj: Instagram – Michal Meško aj s prezidentkou Zuzanou Čaputovou.

Zatvorené kníhkupectvá stoja Martinus 50 000 € týždenne

Meškov biznis je dnes známy odvážnymi presahmi – v kníhkupectvách sa napríklad zameriava aj na elektronický obsah ako audioknihy a v polovici prevádzok má aj sieť kaviarní Foxford, ktorá aktuálne čelí dôsledkom pandemických opatrení.

Martinus síce aj po 30 rokoch pôsobí len v Česku a na Slovensku, Meško však za hranice zatiaľ ísť nechce – verí, že medzi domácimi hranicami dokáže dosiahnuť ešte väčší dosah. „Nemali sme nikdy prepálenú expanziu. Radšej ideme pomalšie, ale istejšie. Nehovorím, že je to víťazná stratégia.

Aktuálne však svoju energiu sústredí najmä na koronavírus, ktorého efekt predpokladal ešte pred prvou vlnou. „Ešte nebolo jasné, že sa ide zatvárať, ale v okolitých krajinách sme videli, že to k tomu smeruje. Proaktívne sme hovorili a bavili sme sa o tom vo firme ešte predtým, ako bolo rozhodnutie zo strany vlády, že poďme zatvoriť kníhkupectvá, lebo skôr či neskôr to príde.

Zatvorené kníhkupectvá stoja Martinus 50 000 € týždenne. „My nie sme megakorporácia, že si to nevšimneme,“ uvádza veci na pravú mieru Meško. Aj napriek tomu však Martinus neprepúšťal ani neznižoval mzdy a sto percent výplaty píplo aj tým, ktorí sedeli doma a nemali čo robiť.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Michal Mesko (@michalmesko)

Zachránili ich inovácie

Pandémia podľa Meška zvýraznila to, že firmu dlhodobo staval na viacerých pilieroch. Na e-shop, kamenné predajne a kaviarne sa nepozerá ako na samostatné kanály – iný podnikateľ by napríklad sieť kaviarní odrezal, pretože samostatne negenerujú zaujímavý zisk.

Pre nás je to holistický prístup, že vieme strategicky, čo to pre nás robí a prispieva to obratu kníhkupectiev, ktoré ich môžu vydotovať. Nepozeráme na zákazníkov, že toto sú internetoví, toto kamenní. Stále je to ten istý čitateľ, len v danom momente máte iné potreby.

Martinus navyše už pred 10 rokmi uveril elektronickému obsahu a začal investovať do e-kníh. Teraz odhaduje, že cez Martinus prechádza 99 % e-kníh predaných na Slovensku. Jedným dychom však dodáva, že celkovo e-knihy tvoria len zlomok knižného trhu, ktorý však rastie.

Meško dodáva, že ako podnikateľ nemá vytýčený jasný cieľ, skôr chce zdravú a ziskovú cestu s veľkolepou víziou. „Ak by som mal povedať víziu alebo cieľ, tak je to krajina, kde každý človek a dieťa číta.“ Dodáva však, že toto nie je klasická cieľová rovinka a pre mnohých podnikateľov nie je pochopiteľná. „Keď toto poviete bežným akciovým trhom, tak to nespĺňa definíciu vízie,“ podotýka EY Podnikateľ roka.

EY Podnikateľ roka je najprestížnejšia svetová súťaž podnikateľov, ktorá vzdáva hold výnimočným osobnostiam. Okrem EY Podnikateľa roka, ktorým sa stal Michal Meško, sa oceňovalo v ďalších dvoch kategóriách.

EY Technologickým podnikateľom roka sa stal Martin Bujňák z bratislavskej firmy Capturing Reality, ktorá vyvíja a predáva 3D modelovací softvér.

EY Začínajúcim podnikateľom roka sa stala Jana Kurilaková z košickej KURA Collection, zameranej na výrobu a predaj ženského oblečenia.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá