Vlastnú reštauráciu McDonald´s môžeš mať aj ty. Ako fungujú franšízy?

  • Zaujímal si sa niekedy o to, ako vlastne podnikať, ale čo najviac znížiť riziko bankrotu?
  • Jedným z takýchto spôsobov je vo svete mimoriadne obľúbená franšíza
  • Zisťovali sme, ako to funguje na Slovensku
joiarib-morales-uc-762964-unsplash
Unsplash
  • Zaujímal si sa niekedy o to, ako vlastne podnikať, ale čo najviac znížiť riziko bankrotu?
  • Jedným z takýchto spôsobov je vo svete mimoriadne obľúbená franšíza
  • Zisťovali sme, ako to funguje na Slovensku

Pojem franchising je ekonomickým termínom, ktorý jednoducho povedané označuje marketingovú metódu podnikania, kde sa prenášajú práva na používanie ochrannej známky a mena známej firmy na inú firmu. Franšízy si najčastejšie spájame s reťazcami rýchleho občerstvenia. V USA podľa franchising.sk míňajú domáci vo franšízingových reťazcoch každý tretí dolár.

Základnými pojmami, ktoré by si v tejto oblasti mal poznať sú najmä dva:

  • franchisor – vlastník know-how, ochrannej známky,
  • franchisant – právnická alebo fyzická osoba, ktorá podniká na základe podnikateľského konceptu v rámci franchisového systému.

Samozrejme, všetko má svoje výhody a nevýhody, a rovnako tak by ich mali poznať aj obe zmluvné strany v prípade franšízy. Pre franchisora vzniká riziko, že podnikateľ, ktorý odkúpil jeho meno nepochopí posolstvo značky a môže biznis narušiť či dokonca zatajiť časť príjmov. Na druhej strane si však pri fér biznise dokáže zaistiť silnejšie miesto na poli konkurencie aj väčší obrat.

Ak sa rozhodneš prevziať niekoho know-how, automaticky už funguješ pod zavedenou značkou, zaistený je marketing aj tvoje zaškolenie a si relatívne samostatný. Ak sa staneš dokonca master franchisantom, získavaš právo ďalej rozširovať sieť a stávaš sa franchisorom pre danú krajinu. Tvoje fungovanie sa však nezaobíde bez vyplácania poplatkov svojmu nadriadenému a jeho pravidelného kontrolovania.

Na Slovensku po Slovensky

Nevieš si predstaviť, kto u nás môže takýmto spôsobom fungovať? Nuž je to napríklad známy reťazec COOP Jednota POTRAVINY, obľúbená sieť s predajom pečiva minit, realitné kancelárie RE/MAX Slovakia, Subway, značka kozmetiky Yves Rocher alebo Coffeeshop Company. Všetky ich zastrešuje Slovenská franchisingová asociácia.

Snáď najznámejšou možnosťou pod kým rozbehnúť vlastnú franšízu nie len u nás, ale po celom svete, je McDonald´s. Práve tu sme teda zisťovali, aké sú možnosti a boli sme nasmerovaní hlavnú stránku McDonald´s.cz. Tu fastfoodový gigant deklaruje, že väčšina z jeho reštaurácií pre prevádzkovaná práve prostredníctvom franšíz a považujú to za kľúčový faktor svojho úspechu. Svojim franchisantom ale na oplátku ponúka polstoročie silnej pozície na trhu, návratnosť počiatočnej investície vo výške 15 %, priemerný cash flow na úrovni 166-tisíc eur aj plnohodnotnú podporu, konzultácie a školenia (ročný intenzívny tréning, kde si prejdeš od hranoliek až po manažment).

Ak sa pýtaš, koľko by ťa taký vlastný fastfood pod žltou zlatou bránou stál, tak podľa oficiálnych informácií sa počiatočná investícia v priemere pohybuje na hranici 697-tisíc eur v závislosti od veľkosti a typu (najmenšie 464-tisíc eur, najväčšie 968-tisíc eur). Podmienkou je pri kúpe disponovať 40 percentami vlastných prostriedkov, ostatné môžu ísť z pôžičky. Zaujímavosťou je aj to, že nemusíš byť vlastníkom nehnuteľnosti, ani mať skúsenosti s prevádzkou podobného podniku a ak po roku tréningu získaš licenciu, je tvoja na 20 najbližších rokov.

Poplatky, ktoré musíš svojmu franchisorovi platiť ťa zrejme zaujímajú najviac. Nuž, v prípade McDonald´s je to mesačný poplatok vo výške 10 – 18 % z celkových tržieb reštaurácie v závislosti od atraktivity lokality a tržného potenciálu, 5% servisný poplatok za užívanie značky a 5 – 6 % z tržby za marketingové služby.

Mysleli sme si, že aj veľký Starbucks na Slovensku funguje systémom franšízy, no Filip Púchovský to uviedol na pravú mieru: „Kamenné kaviarne Starbucks na Slovensku nefungujú formou franšízy. Výhradným držiteľom licencie v regióne CEE ja spoločnosť Amrest. Licencia neumožňuje otváranie kaviarní formou franšízy/sublicencie inými subjektami. Na Slovensku prevádzkuje spoločnosť Amrest aktuálne 5 kaviarní Starbucks, 2 reštaurácie Pizza Hut Express a 2 reštaurácie Burger King bez možnosti franšízy.“

Aj menší majú rovnakú šancu

V súčasnosti svoje franšízy ponúka napríklad aj známy obchodík s čerstvými šťavami a šalátmi UGO. Vlastný Freshbar môžeš mať napríklad v Bratislave alebo Prešove a pridať sa tak k viac ako 80 prevádzkam, ktoré u nás má, pričom v súčasnosti patrí do rodiny Kofoly s ročným obratom bezmála 78 miliónov eur.

Veľmi zaujímavý koncept zvolila sieť gastroprevádzok Mondieau. Tí totižto ponúkajú možnosť prejsť pod franšízu každému, kto u nich ako zamestnanec strávi minimálne rok a zároveň prejaví záujem o to, viesť ďalšiu prevádzku a spĺňa všetky profesijné a osobnostné predpoklady. Takže žiadny klasický nákup sa tu nekoná.

Jedna rada na záver

Ak sa pohrávaš s myšlienkou pustiť sa do tohto typu podnikania, dávame do pozornosti ešte jednu drobnosť, a tou je samotná zmluva, ktorá v našej legislatíve nie je presne definovaná a nenájdeš ju v Obchodnom ani Občianskom zákonníku. Ak ťa zaujíma viac, naštudovať si to môžeš napríklad vďaka portálom venovaným podpore podnikania u nás.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá