Vo Švédsku už testujú cestu, ktorá automaticky dobíja elektromobily

  • Švédsko má smelé plány, cieľom je kompletné vymazanie klasických automobilov z ciest
  • Aby sa smelé plány podarili, v krajine začali testovať viaceré projekty, ktoré majú prechod urýchliť
  • Jedným z nich je elektrifikovaná vozovka, ktorá bude moderné elektromobily nabíjať priamo počas jazdy
cesta
twitter
  • Švédsko má smelé plány, cieľom je kompletné vymazanie klasických automobilov z ciest
  • Aby sa smelé plány podarili, v krajine začali testovať viaceré projekty, ktoré majú prechod urýchliť
  • Jedným z nich je elektrifikovaná vozovka, ktorá bude moderné elektromobily nabíjať priamo počas jazdy

Švédi pri návrhu novej netypickej cesty určite siahli do minulosti. Do čias, keď sa ako malé deti hrávali a autíčkami na autodráhach. Tieto autodráhy majú v strednej časti kovovú koľajnicu, v ktorej je pustený elektrický prúd. Autíčka sa pri kontakte s touto koľajnicou dali poslušne do pohybu. Boli napájané zo samotnej dráhy. Práve na tomto princípe je založená nová forma nabíjania elektromobilov priamo počas jazdy.

Treba priznať, že nápad je to naozaj zaujímavý. Ak by boli tieto cesty vybudované v celej krajine, šoféri by sa nemuseli báť vybitia batérií a mohli by jazdiť ostošesť. Švédi tak túto hračku prepracovali do „dospeláckej“ podoby. Je to vôbec prvá cesta svojho druhu na celom svete. Švédsko má dôvody na smelé pokusy, do roku 2030 chce totiž vytlačiť z ciest všetky automobily využívajúce spaľovanie fosílnych palív. Aj keď sa zdá, že je ešte mnoho času, môže to byť klam. Čas je jednoducho vzácny.

Švédske riešenie môže zmeniť svet elektromobilov

Práve preto krajina začala experimentovať s mnohými zaujímavými projektami, ktoré môžu v budúcnosti napomôcť k rýchlemu rozvoju elektromobilov. Princíp fungovania je teda známy. Je však jasné, že elektrické automobily nie sú bežne vybavené žiadnou možnosťou kontaktu so stredovou koľajnicou. Ak by sa v budúcnosti tento typ ciest osvedčil, museli by byť automobily dovybavené takýmto zariadením. Vybavenie automobilu takýmto kontaktným systémom nemusí byť nič náročné.


Stačí vyviesť kontakty na spodok auta a pripevniť vysúvacie automatizované rameno. Hoci je prispôsobené pre výkonnejšie nákladné automobily, možno ho smelo použiť aj pri osobných vozidlách alebo autobusoch.

Aby bola jazda bezpečná a rameno sa nevysúvalo, pri klasickej vozovke bude musieť byť na vozidle umiestnený senzor, ktorý okamžite rozpozná cestu so zabudovaným vedením. Následne sa rameno vysunie a pripojí.

Testovací úsek trate s dĺžkou takmer dva kilometre sa nachádza na verejnej ceste s číslom 893 len 30 minút od hlavného mesta Švédska, Štokholmu. Novátorské riešenie má mnohé výhody. Automobily nebudú musieť byť vybavené obrovskými akumulátormi, ako je tomu teraz. Stačia menšie batérie, keďže elektrina sa bude dopĺňať priamo počas jazdy. Zníži sa tak váha vozidla.

Menšie batérie znamenajú nižšiu cenu vozidla a zároveň sa šetrí životné prostredie. Batéria v ťažkom nákladnom elektrickom vozidle by vážila až 40 ton. V prípade elektrifikovaných ciest by však stačila batéria s váhou iba 600 kilogramov. Cesta je bezpečná a odoláva poveternostným podmienkam.

V koľajniciach nebude prúd po celú dobu. Iba vtedy, keď sa k nim pripojí elektromobil. Test projektu bude trvať presne dva roky. Následne sa na výsledky pozrie vláda, ktorá rozhodne o ďalšom postupe. Postaviť kilometer takejto cesty by v prípade masívnejšieho nasadenia stálo približne milión eur.

zdroj: cnn.com , independent.co.uk

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech