Vojtěch vytvoril vynález, ktorý ti povie, ako môžeš žiť dlhšie. Na Slovensku a v Česku nemá konkurenciu

  • Počas troch minút sa dozvieš, aký je tvoj funkčný vek a čo tvojmu telu škodí
  • Snímač prináša presné dáta o miere stresu, regenerácii aj pripravenosti
  • Český startup sa chystá svoj produkt ukázať celému svetu
elo
Vojtěch Hlavenka je CEO startupu Elonga – smart náramku, ktorý pomáha ľuďom dlhšie a zdravšie žiť. Zdroj: Elonga
  • Počas troch minút sa dozvieš, aký je tvoj funkčný vek a čo tvojmu telu škodí
  • Snímač prináša presné dáta o miere stresu, regenerácii aj pripravenosti
  • Český startup sa chystá svoj produkt ukázať celému svetu

Slováci môžu na trhu nájsť stále nové produkty, pomocou ktorých vedia svoje telo sledovať počas celého dňa – ide o smart hodinky, prstene či inteligentné matrace, ktoré sledujú telesnú teplotu. 

Väčšinu zo smart produktov ale treba nosiť celý deň, a sústredia sa primárne na meranie aktivity, ako je počet krokov či spálené kalórie. Na tých, ktorí chcú mať prehľad o celkovom zdravotnom stave svojho organizmu, cieli český startup Elonga, ktorý vyvinul inteligentný náramok.

Náramok si ľudia nasadia hneď po zobudení a počkajú tri minúty – za ten čas zmeria intervaly medzi srdečnými údermi. Pomocou metódy spektrálnej analýzy potom vyhodnotí, mimo iného, tri veci – pripravenosť na deň, hodnotu stresu a regeneráciu. 

„Vychádzame z metódy spektrálnej analýzy, ktorá v súčasnosti predstavuje najpresnejší spôsob merania variability srdcového rytmu,“ vysvetlil pre Startitup zakladateľ startupu Elonga Vojtěch Hlavenka. 

Z hrude na predlaktie

V roku 2021 sa Vojtěch Hlavenska spojil s Radimom Šlachtom, ktorý sa venoval výskumu, ako čo najpresnejšie zmerať variabilitu srdcového tepu (HRV) u vrcholových športovcov.

Vyvinul unikátnu metódu, ktorou si získal desiatky tisíc klientov – hodnoty sa merali hrudným pásom a trvalo to približne 15 – 20 minút.

Spolu s Vojtěchom ju však chceli ponúknuť aj širokej verejnosti, preto pracovali na tom, ako zrýchliť čas merania a celkovo celý proces zjednodušiť. 

V roku 2023 tak uzrel svetlo sveta inteligentný snímač Elonga – užívateľ si ho nasadí na predlaktie ráno po zobudení a do troch minút má výsledky. Z nich vie odčítať, aký vplyv mal naňho predchádzajúci deň, hodnotu stresu, regenerácie a dostane aj odporúčania, akým aktivitám by sa mal v ten deň ideálne venovať.

Vojtěch Hlavenka a Radim Šlachta
zdroj: Elonga – Radim Šlachta (vpravo) a Vojtěch Hlavenka spojili svoje sily, aby vyvinuli unikátnu metódu merania zdravia z pohodlia domova.

Pozri si ako na lepší životný štýl →

  • Čo je to Elonga a ako pôsobí na náš životný štýl
  • Čím sa líši od smart hodiniek či prsteňov
  • Či sa viac stresujú Slováci alebo Česi

Vaše zariadenie meria variabilitu srdcovej frekvencie a odporúča, ako zdravšie žiť. Ako vôbec vznikol tento nápad a čo vás inšpirovalo k tomu projektu?

Nápad na Elongu vznikol už v podstate dávno, asi 30 rokov dozadu. Vtedy môj kolega Radim Šlachta ešte na akademickej pôde pracoval na výskume tejto konkrétnej metódy, ktorú aj my používame. 

Asi pred 8 rokmi sa svoju teóriu rozhodol previesť do praxe – začal pracovať s profesionálnymi športovcami. Meral ich však hrudným pásom a trvalo to minimálne 15 minút. 

Športovci sú však na to stavaní, je to ich živobytie, takže toto meranie boli ochotní podstúpiť. Postupne sa však o toto meranie začali uchádzať aj ľudia, ktorí neboli vrcholoví športovci, ale chceli napríklad upevniť svoje zdravie. 

Vtedy sa vlastne zrodila myšlienka, že by táto technológia mohla byť využiteľná aj pre bežnú populáciu. Dali sme sa s Radimom dokopy a vytvorili produkt, ktorí je priamo určený pre širokú verejnosť. 

Hodnoty, ktoré meria, sa ale merali hrudným pásom počas 15 minút. Elonga to zvládne za 3 minúty a na ruke. Nestratilo tým zariadenie na presnosti?

Úplne minimálne – práve to je tá obrovská hodnota. Samozrejme, že to nie je stopercentné, ani to nikdy nemôže byť. Ale pre našu cieľovú skupinu je to úplne postačujúce. 

Ak by si Elongou meral hodnoty olympionik, možno nejaké malé odchýlky napríklad v extrémnych situáciách spozná. Ale my sme produkt skonštruovali tak, aby bol dostatočne príjemný a dostupný pre obyčajného človeka a aby absolútne nepostrehol nejakú nepresnosť. Avšak, oproti ostatným zariadeniam, je naša presnosť o míle ďaleko. 

Kto je teda vašou cieľovou skupinou? Športovci to nie sú, ale ani ľudia, ktorí sa vôbec nezaujímajú o zdravý životný štýl. 

Pre nás je ideálny zákazník človek, ktorý sa už o svoje zdravie nejakým spôsobom zaujíma. A je jedno, či je to v rovine spánku, stravy alebo mentálneho zdravia.

Pretože je veľmi zložité presvedčiť človeka o tom, že by sa o svoje zdravie mal zaujímať. A preto my primárne cielime na ľudí, ktorí si to uvedomujú a poznajú tú hodnotu. 

A potom už je úplne jedno, či ide o mamičku na materskej, manažéra alebo niekoho, kto chce možno lepšie športovať alebo sa lepšie hýbať. Ale samozrejme, Elonga je schopná pomôcť aj ostatným a my by sme chceli, aby bola užitočná pre širokú verejnosť. 

Zdravotný stav Slovákov sa výrazne nezlepšuje

Rezort zdravotníctva upozornil, že podľa doterajšieho vývoja Slovensko vo viacerých oblastiach pravdepodobne nedosiahne stanovený cieľ.

„Od prijatia prvej verzie strategického rámca v roku 2014, ktorá definovala kľúčové ukazovatele merajúce stav zdravia obyvateľov a zdravotníctva, nedošlo do roku 2023 k potrebným zmenám v hodnotách ukazovateľov. Podľa doterajšieho vývoja sa dá predpokladať, že väčšina ukazovateľov (celkovo 30) nedosiahne stanovený cieľ,“ skonštatovalo ministerstvo.

K zhoršeniu výrazne prispela aj pandémia COVID-19. „Očakávaná dĺžka života mužov a žien sa počas pandémie prepadla a v roku 2021 bola najnižšia za posledných desať rokov,“ priblížil rezort.

V počte zdravých rokov života Slovensko zmiernilo svoje zaostávanie, avšak tempo rastu je nedostatočné. Rástla aj miera obezity u dospelých. 

Keby ste to mali laicky vysvetliť, ako váš produkt funguje? 

Popíšem to úplne jednoducho: ráno, ideálne hneď po prebudení, si človek nasadí náramok a zapne si aplikáciu. Potom sa začína meranie – trvá tri minúty, keď človek pokojne leží. 

Náramok počas týchto troch minút presvetľuje cievy a sleduje pulzové vlny srdca, po dosnímaní sa zmerané dáta nalejú do zmieňovanej analýzy, z ktorej potom vzniknú výstupy. Človek si potom, čo sa zmeria, prečíta primárne odporúčania na mieru, čo by mal urobiť. 

Okrem odporúčaní dostane aj zhodnotenie predošlého dňa. To znamená, že vidí, či to, čo robil včera, mu nejakým spôsobom uškodilo alebo, naopak, prospelo. Podľa toho si je užívateľ schopný hľadať nejaké vzorce a súvislosti, ale zároveň dostane aj veľmi presné odporučenie, čo by mal robiť dnes. 

A kam ten výstup dostane? Je na to prispôsobená nejaká aplikácia?

Áno, samozrejme, máme mobilnú aplikáciu, v ktorej sú všetky dáta, a tie sú prezentované veľmi jednoducho. Naozaj sa snažíme, aby náš produkt bol dostupný pre širokú verejnosť. 

Takže, nielen časovo, ale aj zrozumiteľnosťou informácií – nesnažíme sa prezentovať úplne všetko, čo meriame, pretože toho meriame veľmi veľa. 

Rádovo meriame asi 60 parametrov, ale prezentujeme 4 hlavné hodnoty – myslíme si, že náš zákazník chce jednoduchosť, jasnosť a zrozumiteľnosť. 

Spomínali ste, že meriate 4 hlavné hodnoty. Ktoré sú to? 

Primárne meriame stres, regeneráciu a pripravenosť na dnešný deň. A to sú hodnoty, ktoré sledujeme naozaj na dennej báze, ktoré nám pomôžu celý deň navigovať správne. 

A potom v dlhodobom horizonte meriame funkčný vek, ktorý sleduje užívateľov progres, či mladne alebo starne. A to je aj veľmi motivačné – je vidno, čo sa s vaším telom komplexne deje. 

No a nakoniec je tu ešte taká bonusová hodnota – je to také „fitness skóre“, ktoré sleduje, ako sa užívateľova kondícia mení v čase na základe pohybových aktivít, ktoré zadá ručne alebo ich synchronizuje zo smart hodiniek.

Projekt stojí na troch hlavných bodoch

  1. Meranie – ide o to, aký je proces užívateľsky prívetivý a dlhý,
  2. Interpretácia nameraných výsledkov – teda spôsob, akým sa zistené hodnoty vysvetlia,
  3. Odporúčania pre užívateľov – človek na základe výsledkov zistí, čo má robiť, aby žil zdravšie a dlhšie.

Najväčší priestor pre inovácie vidí Vojtěch práve v tretej oblasti. Aktuálne pracujú na funkcii, ktorá by mala sledovať návyky užívateľa. Následne na základe získaných dát vyhodnotiť, ktoré z nich organizmu škodia, ktoré prospievajú a na ktoré sa zamerať. 

snimac1-464802-8yeUc696
zdroj: Elonga – Meranie prebieha hneď po prebudení, trvá iba 3 minúty a poskytuje človeku možnosť smerovať k zdravšiemu životu v ideálnej kondícii.

Pozri si viac o smart náramku →

Podľa čoho meria tieto hodnoty? 

Meriame pulz prostredníctvom presvietenia ciev. Keď to zjednoduším – meriame intervaly medzi jednotlivými srdečnými tepmi na presnosť tisíciny sekundy. 

Čiže my vieme, aký je časový rozostup medzi jednotlivými srdečnými tepmi. A pokiaľ to meriate dostatočne presne a máte presnú analýzu, tak ste schopní zmerať autonómny nervový systém. 

My teda priamo meriame, čo o vám vaše telo hovorí, pretože sám človek to nie je schopný subjektívne vnímať. 

Existujú ale rôzne smart hodinky alebo smart prstene, ktoré tiež dokážu merať tep, spánok. Ako sa od nich líši váš produkt, v čom je jeho pridaná hodnota?

Primárne sa líšime tým, na koho je náš produkt cielený. Keď si vezmeme napríklad smart prsteň – je to produkt, ktorý môžete nosiť 24 hodín denne a stojí okolo 8 000 korún (cca 320 eur, pozn. red.). 

Tento prsteň je cielený na športovcov alebo pre ľudí, ktorí majú radi technológie. My sa ale snažíme tvoriť produkt pre širokú verejnosť. 

Preto je Elonga stavaná tak, aby boli namerané dáta pre užívateľov čo najzrozumiteľnejšie a zároveň tak, aby bol produkt finančne dostupný. 

V prsteni máte možno 50 rôznych grafov, ale my tam máme 4 hlavné hodnoty. A keby sme sa dostali do nejakého presného porovnania, tak tie hodnoty, o ktorých som hovoril, sú omnoho presnejšie.

To je zapríčinené aj samotným meraním – na predlaktí je presnejšie ako na prste. 

Kto je teda vašou priamou konkurenciou?

Z dát vidíme, že pokiaľ majú naši užívatelia nejaké nositeľné zariadenie, tak sú to inteligentné hodinky. Dalo by sa teda povedať, že najbližšie k tomuto označeniu sú práve výrobcovia smart hodiniek.

My ich však neberieme ako priamu konkurenciu, pretože vo chvíli, keď niekto vlastní smart hodinky, tak sú ideálnou konbináciou k Elonge. 

Hodinky sa primárne zameriavajú na  aktivitu v priebehu dňa – teda spálené kalorie a kroky a my sa zameriavame na diagnostiku stavu organizmu. Takže je to skvelé doplnenie.

My preto ich preto neradi označujeme ako našich rivalov, že by sme s nimi chceli bojovať v zmysle, že ich nenoste a noste Elongu. My naopak hovoríme, že ak už vlastníte nejaké takéto zariadenie, tak poďte skúsiť Elongu a sami vyhodnotíte, či má pre vás pridanú hodnotu. 

elonga-mockup-05-859237-RJoMfNMq
zdroj: Elonga – V projekte využívajú unikátnu metódu spektrálnej analýzy – merania, ktoré predtým prebiehali v laboratórnych podmienkach a s drahými prístrojmi, dokázali nahradiť 3 minútovým meraním z pohodlia domova.

Môže váš produkt fungovať aj ako motivácia k zdravšiemu životnému štýlu? Povedzme, že si ho kúpi človek, ktorý sa o to doposiaľ nezaujímal. 

Veríme, že áno. Aj sa k nám veľmi často dostávajú takéto správy, že to človeka motivovalo. Motivácia totiž funguje v dvoch úrovniach – ide o prvotnú motiváciu, keď napríklad človeku výsledky ukážu, že je na tom o dosť horšie, ako jeho rovesníci.

Elonga totiž výsledky porovnáva aj s užívateľovými vrstovníkmi – rovnaké vekové rozmedzie aj pohlavie. Ak človek zistí, že oproti svojim rovesníkom je na tom o dosť horšie, môže ho to namotivovať, že chce byť aj v 50-tke fit.

A potom je tu motivácia priebežná – vtedy sme schopní sledovať užívateľov progres. On si povie, že so sebou musí niečo robiť a my mu vieme povedať, že to robí dobre. 

Smart zariadenie zaznamenalo v prvých 3 mesiacoch pomerne slušný úspech – predali ste 2 500 kusov. Neopadol ešte ten prvotný záujem?

Nie, práve naopak. Stále sa držíme v tom tempe a k dnešnému dňu, čo je približne 9 mesiacov od spustenia predaja, máme asi 8 000 predaných kusov. 

Myslím si, že to funguje dobre a predovšetkým sa nám tým potvrdzuje, že má Elonga skutočne tú hodnotu, ktorú inzerujeme. Ak by náš produkt nebol taký kvalitný, tak sa to hneď rozkríkne a ďalší zákazníci neprídu.

Preto veľmi transparentne hovoríme, k čomu Elonga slúži, ako vám môže pomôcť a čo by ste od nej naopak očakávať nemali. Takže ani naša reputácia nie je poškodená tým, že by sme predávali niečo, čo nie je dobré.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Ktoré smartzariadenie (okrem mobilu) používaš?

Všetky smart zariadenia prichádzajú z roka na rok s novým modelom a vylepšeniami. Dá sa na vašom produkte niečo vylepšiť?

My hovoríme, že náš produkt má tri piliere – samotné meranie, keď sa staráme o to, aby bolo čo najjednoduchšie, najpohodlnejšie a najrýchlejšie. 

Druhým pilierom je interpretácia hodnôt, keď vysvetlíme všetky čísla. No a tretím pilierom je odporúčanie, čiže čo má človek robiť, aby sa zlepšil alebo udržal v kondícii. 

Aktuálne sa zameriavame primárne na ten tretí pilier, ktorý má podľa mňa nekonečný potenciál. Naši potenciálni konkurenti toto totiž vôbec nevedia.

Nie sú schopní vám konkrétne povedať, čo by ste mali robiť, aby ste na tom boli lepšie. Práve kvôli tomu, že sa nezameriavájú na diagnostiku stavu organizmu ako Elonga.

My však dnes už skvele vieme – a povedal by som, že najlepšie na trhu – pracovať s odporúčaným pohybom. Pozornosť ale venujeme aj ďalším aspektom životného štýlu, špeciálne vplyvu výživy, spánku a stresu.

Práve to je pre nád do budúcna kľúčová funkcia. Myslím si, že je tam obrovský priestor pre inovácie a ako sa v tom stať špičkou na trhu. Zatiaľ je to ale všetko v rovine výskumu.

Momentálne pôsobíte na českom a slovenskom trhu. Chystáte sa expandovať?

Pôvodne sme chceli expandovať už v treťom kvartáli, ale rozhodli sme sa sústrediť na Česko a Slovensko. Chceli sme dokázať, že tu náš biznis model funguje. 

Ale pokiaľ pôjde všetko dobre, tak vo štvrtom kvartáli pôjdeme do zahraničia. Máme pripravený model a vyberieme si dve až tri krajiny v Európe.

Chceme náš produkt predávať lokálne – to znamená, že budeme hovoriť lokálnym jazykom, budeme mať lokálnych kolegov a podobne. Takže nechceme na to ísť globálne. 

Zatiaľ máme vo výbere krajiny, ako napríklad Taliansko alebo Holandsko, ale aj Pobaltie. Chceme skombinovať väčšie a menšie trhy, aby sme s dôkazom, že vieme predávať aj v zahraničí, išli do ďalšieho investičného kola. 

Elonga má už za sebou aj nejaké investície. Ako prebiehal výber investorov a aká bola výška investície?

Máme v kruhu akcionárov investora, ktorý už predtým investoval do Radimovho športového produktu, takže nám dal peniaze aj na rozvoj. 

Konkrétnu čiastku však povedať nemôžem, pretože transakcia ešte nie je dokončená. Ale teda je to z radov aktuálnych akcionárov, čo je samozrejme skvelé, pretože je to veľmi rýchle a už tam funguje nejaká dôvera. 

V budúcom roku, alebo v horizonte možno šiestich mesiacov, sa pozeráme aj po možnosti ďalších investícií. Už sme dokázali, že o náš produkt je záujem, a teraz premýšľame o väčšom investičnom kole. 

Na záver by ma zaujímala jedna vec – pôsobíte na českom aj slovenskom trhu. Keby ste to mali zhodnotiť, kto sa stresuje viac – Slováci alebo Česi?

To je vlastne dobrá otázka. (smiech) Ja som sa na to vlastne nikdy nepozeral, ale možno by bolo zaujímavé to zistiť. Úprimne, neviem, ktorý národ sa viac stresuje, aj keď by sa to z nejakých anonymizovaných dát asi dalo zistiť. 

Na Slovensku však máme zatiaľ približne 1 000 užívateľov, takže neviem, či by to bolo teraz relevantné. Ale, ak by som si mal tipnúť, tak si myslím, že Česi budú mať o trochu lepšie výsledky. 

V rámci Healthy Active Years sú na tom totiž Slováci v priemere o štyri roky horšie ako práve Česi. Tak či tak sme ale takmer rovnaká kultúra a aj tie zdravotné špecifiká budú určite podobné. V každom prípade, je to dobrá inšpirácia a možno by sme sa na to mohli pozrieť. 

Najnovšie videá

Trendové videá