Vstávajú skoro ráno, čítajú knihy, cvičia a nepijú alkohol. Aké sú návyky úspešných ľudí?

  • Názory odborníkov, ktoré sme sami vyskúšali – čo všetko môžu vo vašom živote zmeniť skoré ráno, raňajky a pravidelný pohyb? Nie je toho ani zďaleka málo
  • Po opici sa napríklad cvičiť nedá
  • Čítanie dobrých kníh je ako rozhovor s najbystrejšími ľuďmi. Je to pre myseľ to, čo cvičenie pre telo
spešní ľudia
Unsplash/ Olimpo Avila Salazar, Josh Gordon a Jaredd Craig
  • Názory odborníkov, ktoré sme sami vyskúšali – čo všetko môžu vo vašom živote zmeniť skoré ráno, raňajky a pravidelný pohyb? Nie je toho ani zďaleka málo
  • Po opici sa napríklad cvičiť nedá
  • Čítanie dobrých kníh je ako rozhovor s najbystrejšími ľuďmi. Je to pre myseľ to, čo cvičenie pre telo

Môže to znieť ako klišé a možno niektorí ľudia nad podobnými článkami „čo robia úspešní“ už dávno mávli rukou a jednoducho im neveria. Prečo je to tak? Lebo to znie až príliš jednoducho? Alebo to iba jednoducho znie a v skutočnosti je vybudovať si takéto návyky naozaj ťažké a väčšina radšej dopredu mávne rukou a povie si, že to nebude fungovať?

Osobne si tiež myslím, že nasledujúce veci z teba sami o sebe nespravia boháča – ak si to niekto takto náhodou predstavuje. Hádam ale netreba presviedčať človeka o faktoch, že čítanie zvyšuje prehľad a informovanosť, alebo že skoré vstávanie nám zabezpečí viac času, a cvičenie nás dostane do formy. Tieto veci vám však spolu otvárajú dvere a dávajú v živote podstatne väčší predpoklad čokoľvek dosiahnuť.

Nejde o žiadne prevratné novinky, o žiadne „objavenie Ameriky“, o nič, čo by ti nedávalo zmysel aj samo o sebe. Človek ale občas potrebuje počuť motiváciu a pripomenúť si isté veci – pre tých, ktorí ich už robia, aby v nich ďalej pokračovali a pre tých, ktorí nad nimi uvažujú, aby sa do nich skúsili pustiť.

zdroj: Unsplash

Nasledujúce riadky budú obsahovať aj argumenty odborníkov – napríklad doktorov, psychológov či známych osobností z histórie, prečo tieto veci môžu človeku skutočne pomôcť k tomu, aby bol v živote úspešnejší. A dovolím si napísať aj osobné skúsenosti, ako mne či mojim blízkym zmenilo život praktizovanie aspoň jednej zo spomenutých činností.

Skoré vstávanie vám dáva náskok

Extrémne úspešní ľudia vstávajú skoro, veľmi skoro – nie o šiestej ako obyčajne, ale o piatej ráno,“ písali sme už pred niekoľkými rokmi, kde sme ako príklad uviedli bývalého profesionálneho kulturistu, známeho herca, podnikateľa a neskôr aj guvernéra štátu Kalifornia, Arnolda Schwarzenegra. Platí to, samozrejme, dodnes. Prespať si život je do značnej miery premárnenie času a nie nadarmo sa hovorí, že čas sú peniaze.

Ak ste na nohách skôr než ostatní, dáva vám to jednoducho náskok. Kým si niekto rozliepa oči v posteli, vy už môžete mať rannú rozcvičku, raňajky i prezretie si aktuálnych svetových udalostí za sebou, a pomaly sa začať venovať svojej hlavnej práci alebo inej činnosti, ktorú máte v pláne.

ráno káva šálka
zdroj: Unsplash/Danielle MacInnes

Samozrejme netreba zabúdať na povinný spánok. Chodiť spávať o 1 či o 2 v noci a vstávať o 5 riešením určite nie je. Naplánuj si svoj čas a spánok tak, aby si bol pripravený na začiatok dňa, nenechaj si kus z neho ujsť. Možno si už niekde počul slogan „ráno robí deň“, ktorý rozhodne nie je len nejakým reklamným posolstvom do vetra.

To, ako sa zachováš práve ráno, určuje do značnej miery aj zvyšok tvojho dňa. Počul si už napríklad o sumo diete? Sumo zápasníci úmyselne vynechávajú raňajky, ktoré by inak správne naštartovali ich metabolizmus. Bez nich dokážu počas dňa z jedla lepšie priberať. Tak čo, dopraješ si najbližšie viac spánku a radšej vynecháš raňajky? Podobne môže pomôcť tvojmu metabolizmu aj ranný tréning, preto mnohé stránky odporúčajú práve ranný beh či ranné cvičenie.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa RUNNIE | Bežecké výzvy (@runnie.sk)

Musím začať tréningom skoro ráno o 5:30 s miestnym plaveckým tímom. Je vždy ťažké vstať, ale vždy to stojí za to, pretože to znamená, že môžem svoj tréning lepšie rozložiť počas celého dňa a mať trochu viac času na regeneráciu,“ radí profesionálna športovkyňa Lucy Charles-Barclay.

Keď som vyskúšal skoršie vstávanie sám, naozaj som zrazu mal viac času. Práca, s ktorou som bol hotový zväčša až neskôr poobede, niekedy podvečer, bola tentokrát pripravená už krátko poobede, dokonca aj na obed. Zvyšok dňa som tak mal viac času na ďalšie aktivity.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Lucy Charles-Barclay (@lucycharles93)

O tom, že máme v tele akési biologické hodiny, vedia vedci už dlhšie. Práve tie určujú biologické rytmy v priebehu roka, ale aj v priebehu dňa. Preto napríklad nie sú odporúčané neskoré večere, keďže organizmus sa už pripravuje na oddych, nie na spracovanie potravy,“ venoval sa na základe štúdie holandských vedcov podobnej téme Denník N.

Čo tým chcem povedať je, že ráno si už počas dňa nahradíš len veľmi ťažko, ak napríklad v noci ponocuješ a budíš sa na poludnie. Veď aj to je pre teba ráno, len posunuté, nie? Telo ale ťažko oklamať a ideálny štart pre neho – ráno – je počas dňa len jeden.

Čítanie kníh ti prinesie viac než len znalosti

Radu „čítaj knihy“ si určite počul nejedenkrát, či už od rodičov, učiteľov na škole, možno od partnera, priateľov a ďalších ľudí v tvojom živote. „Ak budeš u svojej potenciálnej partnerky/partnera, pozri sa, či má nejakú knižnicu,“ znela ďalšia múdra rada, ktorú sme sa počas života dozvedeli. Prečo niektorí kladú taký dôraz na čítanie kníh? Dôvodov je viac, než sa na prvý pohľad môže zdať.

Začnime tým základným, že knihy (obzvlášť, ak zvolíme dobrý výber) nám môžu výrazne rozširovať naše poznatky a vedomosti. Dajú sa nájsť knihy na všetky možné témy – nie je teda žiadny problém dozvedieť sa napríklad viac o ekonomike, fungovaní štátu, o prírode, našej minulosti, filozofii či o konflikte v rôznych regiónoch sveta.

rutina ráno
zdroj: Unsplash/Felipe Bustillo

Každá informácia navyše nikdy nie je zlá, aj keď človek v danej chvíli možno nevie, či ju niekedy zo svojej hlavy vytiahne a použije. Môže však nečakane zaujať svojimi poznatkami pri spoločenskej debate na podobnú tému, naviazať tak nové kontakty, priateľstvá či vďaka knihám si nájsť vhodnú partnerku s rovnakým vkusom, s ktorou si začne dobre rozumieť.

Každý rozumný poznatok vám jednoducho pridáva isté malé, spoločenské plus, a takých plusov na váš čaká v knižnici doslova oceán. Sčítaného človeka je ľahké spoznať a dvere pre neho sú vždy výrazne viac otvorené než pre takého, ktorý nemá žiadny všeobecný prehľad.

Jednotlivé nadobudnuté poznatky nemusíš využiť len v osobnom živote a pri spoznávaní sa s novými ľuďmi, ale aj v tom kariérnom či vo svojom biznise. Ako príklad vytiahnem náš nedávny článok o dvoch bratoch z Írska, z ktorých sú dnes známi miliardári – do sveta IT a internetu ich pomohli preniesť práve knihy, ktoré už od mala všade čítali.

Vyrastali medzi kravami. Dnes majú Collisonovci najcennejšiu súkromnú firmu, akú kedy Sillicon Valley vyprodukovalo

Čítanie dobrých kníh je ako rozhovor s najbystrejšími ľuďmi,“ vyjadril sa už pre niekoľkými storočiami známy filozof a matematik René Descartes. Chceš uspieť v nejakom biznise, v športe či máš nejaký koníček? Určite existuje kniha, ktorá ti vie pomôcť, poradiť a rozšíriť tvoje obzory v tom, čo potrebuješ.

No čítanie kníh prináša viac než len more informácií a poznatkov, ktoré sa ti môžu v živote v rôznych situáciach zísť. Čítanie pomáha tvojej pamäti, naučí ťa lepšie pracovať s informáciami a kriticky myslieť. Taktiež je dokázané, že kto číta, má oveľa lepšie komunikačné schopnosti. „Čítanie je pre myseľ tým, čo cvičenie pre telo,“ prehlásil anglický spisovateľ Joseph Addison.

Taktiež treba pripomenúť, že kým čítanie z mobilu, tabletu alebo napríklad notebooku sa tesne pred spaním priam neodporúča (ak chceš mať pokojný spánok), v prípade klasickej knihy si môžeš nával nových informácií dopriať aj vtedy.

zdroj: Unsplash

„Je ťažké nájsť niečo, čo sa nedá vylepšiť cvičením“

Od takzvaného cvičenia mysle, ako Joseph Addison nazval čítanie kníh, prejdime teraz k druhému spomínanému cvičeniu – k cvičeniu nášho tela, s ktorým sme pred niekoľkými mesiacmi niektorí v rámci pokusu začali.

Skôr, než prejdem k vlastným skúsenostiam, dajme prednosť odborníkom. Prečo by mal človek cvičiť a trénovať svoje telo? Perfektnú, výstižnú odpoveď na túto otázku poskytol kardiológ z uznávanej The Johns Hopkins Hospital (nemocnice Johnsona Hopkinsa) Michael J. Blaha: „Je ťažké nájsť niečo, čo sa nedá vylepšiť cvičením. Každý na tom len získa. Dokonca aj vo vyššom veku, keď sa riziko úmrtia zvyšuje, môže cvičenie predĺžiť život.“ Doktora citoval známy americký denník The Washington Post, ktorého text následne publikoval aj Denník N.

zdroj: Pixabay/ StockSnap

Hoci cvičenie pomáha mnohým orgánom aj telu ako celku, srdcovo-cievnemu systému prospieva najviac,“ píše sa ďalej v článku. Okrem toho zlepšuje spánok, zvyšuje výkon a efektivitu mozgu, znižuje riziko viacerých chorôb, omladzuje pleť a ako už bolo spomínané, celkovo predlžuje život. A to je stále len časť z toho, čo všetko podľa odborníkov dokáže.

Nie je to len návod na to, ako byť fit, aktívny, krajší, mladší, cvičenie podporuje aj psychickú pohodu – preto viaceré veľké asociácie psychológov (ako napríklad American Psychological Association) otvorene hovoria o cvičení ako o jednom z účinných terapeutických procesov. Je známe a odborníkmi potvrdené, že cvičenie odburáva stres, úzkosť, pomáha zmierňovať depresívne stavy a uvoľňuje takzvané endorfíny – látky, ktoré človeku dokážu zlepšiť náladu, tlmia bolesť a dokonca rozširujú cievy.

Richard Branson, Tim Cook a Bob Iger vstávajú pred šiestou, aby si dopriali pohyb. Štúdia z Eastern Ontario Research Institute tvrdí, že ľudia, ktorí cvičia dvakrát týždenne, sa cítia kompetentnejšie, či už akademicky, spoločensky, alebo atleticky. Pohyb uvoľňuje kyselinu gama-aminomaslovú (skrátene GABA) a neurotransmiter, ktorý pôsobí proti nepokoju. Ranné cvičenie napomáha sebadisciplíne a zlepšuje distribúciu vydanej energie počas dňa,“ venovala sa tejto téme aj americká redakcia magazínu Forbes.

Ak môžem prispieť vlastnou skúsenosťou, tak po niekoľkých mesiacoch pravidelného cvičenia sa cítim menej unavený. Akoby som každý deň mal viac energie. Možno si to namýšľam a ide o nejaké placebo, no výsledkom je, že znesiem viac než pred polrokom. Progres vidno aj na konkrétnych cvikoch či behu.

Kým v novembri/decembri som ešte mal problém zabehnúť 5 km a vracal sa často udýchaný, dnes mi nerobí problém 10 km či dokonca zabehnúť v dobrom čase prvý polmaratón – predtým to bola nepredstaviteľná vec. 

So zdravým telom a mysľou ide ruka v ruke samozrejme aj stravovanie. S tým prechádzam aj k poslednému bodu v nadpise – k alkoholu. Dopriať si raz za čas pohár vína, piva či niečoho iného nám naše telo určite odpustí, no chodiť opitý pravidelne… nuž, s tým vyššie spomínané úspechy dosiahneš len veľmi ťažko. Po opici sa napríklad cvičiť nedá, nie to ešte ráno. Áno, aj to som pre vás vyskúšal.

Zdroje: archív Startitup, Denník N, Forbes

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech