Vykráda umenie, no jeho abstraktné kérky si zamiluješ. Rukáv ťa stojí aj 3 000 eur, no ľudia neveria, že sú reálne

  • Imrich Kovács ti poradí, ako si vybrať správne tetovanie a správneho tatéra
  • Za kvalitné tetovanie dáš dnes stovky eur
  • Profík nám prezradil aj to, prečo farebné tetovania nie sú pre každého
tater
Instagram/Imrich Kovács, Ivan Kováč
  • Imrich Kovács ti poradí, ako si vybrať správne tetovanie a správneho tatéra
  • Za kvalitné tetovanie dáš dnes stovky eur
  • Profík nám prezradil aj to, prečo farebné tetovania nie sú pre každého

Imrich Kovács žije umením už odmalička, jeho kroky preto logicky viedli na umeleckú priemyslovku a neskôr na Univerzitu výtvarných umení v Budapešti. Celé roky hľadal, čo by ako umelec mohol tvoriť — až objavil tetovanie.

Zaúčal sa sám

Po škole sa umeniu profesionálne nevenoval a roky pracoval ako steward pre Ryanair. Všetko sa zmenilo, keď v Belgicku navštívil kamoša z výšky. „Vtedy tetoval v Haagu. Pred 10 rokmi som tam prvýkrát navštívil štúdio, on mi ukázal prvé techniky a tetovania,“ hovorí Imrich. 

Základy dostal od kamaráta, no skúsenosti naberal až časom a hlavne, sám. Keby mohol vrátiť čas, radšej by do štúdia najskôr nastúpil ako trainee.

„O tejto možnosti som netušil. Všetko som si musel vyexperimentovať. Tetoval som doma popri práci, hlavne kolegov a kamarátov. Nebol pri mne nikto, kto by ma zaúčal.“

Myslel si, že s pozadím vyštudovaného umelca to pôjde jednoducho, no tetovanie je náročné remeslo a má aspekty, ktoré musí každý dobrý tatér zvládnuť dokonale. Ktoré sú tie kľúčové?

„Trpezlivosť, vizuálny cit a empatia. Potrebuješ si dať čas na to, aby si do kože precízne naložil farbu, byť vizuálne zručný a mať schopnosť vžiť sa do toho druhého. Vždy rozmýšľam aj nad tým, či by som bol sám ochotný to tetovanie nosiť.“

Premysli si miesto, vyber si štýl

„Nie som ten typ tatéra, čo je potetovaný od hlavy po päty, ani ich nemám nejako extrémne veľa. Sú náhodne rozhádzané po tele,“ hovorí. „Rád si vyberám umelcov, ktorých práca ma oslovuje.“

Pre správny výber tetovania radí poriadne si premyslieť miesto, ale hlavne: „Zorientuj sa a daj si námahu, vybrať si takéto tatéra, ktorého štýl ťa najviac oslovuje.“

Imrich hovorí, že má rád tetovania s myšlienkou. Nových klientov sa vždy snaží naviesť tým správnym smerom. „Množstvo ľudí vidí len to, čo majú na sebe celebrity, a čo sa na nich valí z médií,“ hovorí.

„Toto sú väčšinou klienti, ktorým sa ťažko vysveťluje, že kvalita je niekde úplne inde. Nemajú prehľad o existujúcich štýloch ani o tom, čo všetko sa už dnes dá vytetovať na kožu. No a potom sú ľudia, ktorí hľadajú autorskú prácu, určitý rukopis a štýl.“

Akých klientov má najradšej? „Je skvelé, keď počuješ: Dávam ti voľnú ruku, použi časť môjho tela ako plátno, som stotožnený s tvojou tvorbou. Lichotí mi to, ale je to aj dosť veľká zodpovednosť, pretože síce vieš, že môžeš vytetovať čokoľvek, ale ten človek to bude nosiť do konca života.“

V rámci konzultácie zisťuje hranice abstrakcie, ktoré si ochotný zniesť. Pýta sa aspoň na jednu nosnú myšlienku alebo element motívu. Ten potom dopĺňa podľa svojho gusta.

Slovenka Ivana je najlepšou tatérkou sveta. Klienti jej za tetovanie bežne platia aj 50-tisíc dolárov

Za hranicami surrealizmu

V rámci tvorivého procesu prepája rôzne prvky do jedného harmonického celku. Inšpirovať ho vie aj obyčajná prechádzka mestom či návšteva galérie.

„Počas cestovania si nechávam veľa času na múzeá, súčasné výstavy a všetko si fotím. Budujem si databázu inšpirácií – sôch, reliéfov, textílií a ďalších prvkov, ktoré ma vizuálne oslovili. Keď viem hlavnú myšlienku tetovania, začnem rozmýšľať, s čím všetkým by som ju mohol prepojiť, akú by mala mať atmosféru a do akej situácie by som ju vedel uviesť.“

Vtedy príde na rad jeho archív. Vyberie správne vzorce a začne ich ukladať tak, aby kompozícia dávala zmysel.

Inšpiruje ho mayská, mezopotámska, aztécka či japonská kultúra, z umeleckých štýlov art deco a op-art. V skutočnosti je to, ako hovorí, oveľa pestrejšie. Inšpiráciu nachádza aj v tvorbe súčasných umelcov a ďalších kultúr a subkultúr. Fascinuje ho hlavne Japonsko.

Japonské tetovanie je niekde úplne inde. Fascinuje ma ich ornamentika, významy, ich krásna práca s anatómiou tela, svalmi. Ich motívy sú v balanse umiestnené a poprepájané tak, že to pôsobí veľmi harmonicky a elegantne, aj keď sa na to pozeráš z piatich metrov.“

Na farbe záleží

Imrichova práca sa vyznačuje saturovanými farbami a sám hovorí, že farebné tetovania ho bavia najviac.

„Pre mňa je tetovanie akási forma terapie. Mám rád ten pocit, aký v tebe tá-ktorá farba vyvoláva. Tú satisfakciu, auru, silu farby — to je pre mňa fascinujúce,“ hovorí.

Pri práci s čiernou sa cíti byť limitovaný. „Ak chceš urobiť stabilné tetovanie, ktoré bude vyzerať dobre aj o 5 až 10 rokov, si odkázaný len na zopár odtieňov, plus plnú čiernu. Toto je na tom zložité. Moje kompozície sa zvyčajne prekrývajú a prelínajú. Vzniká tam veľa samostatných plôšok, ktoré musíš nejako diferencovať alebo kontrastovať. Sú ľudia, ktorí čiernobiele tetovania preferujú, čo je úplne v poriadku. Ale pre mňa má tetovanie väčšiu silu, keď doň môžem začleniť aj farby.“

Farebné tetovania však podľa neho nie sú úplne pre všetkých. Ako veľmi na tebe farba vynikne, určuje hlavne pigmentové sfarbenie pokožky. A to máme každý iné. „Na tmavších pokožkách sa budeš zbytočne snažiť o saturované farby. Nebude to fungovať,“ hovorí.

Za kvalitu si priplatíš

Imricha si po 8 rokoch skúseností pochvaľujú klienti po celom svete. Tetoval už v Berlíne, Paríži, Miláne, v Hong Kongu či Amerike. Na Slovensku k jeho klientom patria herec Juraj Loj či spevák Robo Papp. „Väčší dopyt po mojich prácach som našiel v zahraničí. V Amerike, Kanade či Francúzsku sú môjmu štýlu otvorenejší,“ priznáva.

Zahraniční klienti ho vedia aj lepšie zaplatiť. „Najviac som za celodenné tetovania zarobil v Kanade, okolo 1 150 eur.“

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech