Vypil by si Chrumky alebo zjedol Kofolu? Slovenský dizajnér sa dokonale pohral s ikonickými značkami

  • Lovebrandy milujú ľudia práve kvôli ikonickým názvom a veľmi silným logám
  • Experiment grafických dizajnérov ti pomôže rozmýšľať inak a vystúpiť zo zaužívaných chodníčkov
  • Jeden taký vznikol aj u nás na Slovensku
Digitálka.sk/Peter Sekelský
  • Lovebrandy milujú ľudia práve kvôli ikonickým názvom a veľmi silným logám
  • Experiment grafických dizajnérov ti pomôže rozmýšľať inak a vystúpiť zo zaužívaných chodníčkov
  • Jeden taký vznikol aj u nás na Slovensku

Prípadová štúdia, ktorá sa objavila v amerických médiách, zaujala aj grafických dizajnérov na Slovensku. Je dobre známe, že značky, logá a produkty sú jeden komplexný koncept a jeden bez druhého nefungujú. S dizajnom notoricky známych značiek sa pohrali aj slovenskí kreatívci, ktorí skúšajú oklamať ľudský mozog a overiť znalosť dobre známych slovenských lovebrandov.

Vykroč z komfortnej zóny a rozmýšľaj

Dobrý vizuál a dobé logo sú základom úspechu. Vďaka nim ťa značka osloví a aj si ju zapamätáš. Čo však, keď sa tieto dve veci pomiešajú? Čo ak sa zrazu namiesto Kofoly budeš chcieť napiť z fľaše, na ktorej je etiketa z arašidových chrumiek? Spozornieš alebo budeš v pohode piť?

Výsledok sociálneho experimentu môže mať len dve možnosti. Buď sa zamyslíš, alebo vizuálnu zmenu odignoruješ. Skupina grafických dizajnérov a kreatívcov zo slovenskej firmy Digitálka sa pozrela na silu značiek našimi očami.

Vybrali ikonické produkty, ktoré majú ľudia v hlavách dlhodobo zakódované. Takými sú bezpochyby Kofola, Chrumky, čokoláda Deva ale aj maslo od Raja.

zdroj: Digitálka.sk/Peter Sekelský

Neinšpirovali sa Amerikou, skôr ďalekým východom. Ten bol jednou z pohnútok nazerať na značky takýmto spôsobom aj pre americký reklamný trh.

Mojou inšpiráciou bol nápad egyptského dizajnéra Ahmeda Morshediho, ktorý si vybral celosvetovo známe značky. Vyrobil reálne obaly produktov s vymenenými logami a farebnosťou. Chcel poukázať na silu a dôležitosť vizuálnej identity značiek: loga, farby a dizajnu. Prostredníctvom nich vnímame produkty. Vytvárajú v nás emócie, vďaka ktorým si spájame značku s konkrétnou našou skúsenosťou s produktom ako takým,“ vysvetlil pre redakciu Startitup art director z agentúry Digitálka.sk Peter Sekelský. Marketérov experimenty prirodzene zaujímajú. A tak sa rozhodli otestovať aj kvalitu slovenských značiek, ich silu ale aj spotrebiteľa.

zdroj: Digitálka.sk/Peter Sekelský

Pokúsil som sa rovnaký princíp aplikovať na vybrané produkty známych slovenských značiek. Graficky som sa zahral s obalmi týchto výrobkov a zamenil ich. Vznikol tak zaujímavý mashup, ktorý náš mozog dostáva do pomykova. Vidíme známy obal a značku, ale nesedí nám k produktu a tvaru a tým ani k pocitu, ktorý sa nám bežne spája s takýmto vizuálom,“ dodáva Sekelský.

Silné slovenské značky

Ako na takúto skutočnosť reaguje slovenský spotrebiteľ?

Experiment ukázal, že zákazník silno vníma produkt a podvedome sa rozhoduje pre jeho kúpu, pretože si stále zachováva minimálne upravený vizuál, farby a logo.

Vytvára si tak s danou značkou vzťah a dôveru. To ovplyvňuje naše podvedomé rozhodovanie. Použili sme ikonické slovenské značky, ktoré sú tu s nami už desiatky rokov. Keďže tieto produkty si svoju vizuálnu identitu zachovávajú už niekoľko dekád, tento vzťah funguje naprieč generáciami,“ uzatvára svoj sociálno-marketinogový experiment Peter Sekelský.

Inšpiratívny Afričan

Kde sa to celé vzalo? Len 29-ročný egyptský umelec Ahmed Morshedi sa pohral so spotrebiteľom a pomiešal známe mená veľkých amerických značiek. Vyzerali úplne inak a mali úplne inú funkciu, ako bol ich pôvodný zámer.

Ako informuje americký zábavný portál Boredpanda.com, mladý umelec zmenil dizajn výrobkov známych firiem, vytlačil etikety a obliekol ich do nového šatu. Takýmto spôsobom potom hravo zmiatol mozgy zákazníkov a prinútil ich, aby sa nad svojimi činmi ale aj tým, čo jedia, pijú alebo akokoľvek požívajú, dôkladnejšie zamysleli.

Práve on inšpiroval aj Slovákov z Digitálka.sk a vďaka jeho konceptu dostal moderný marketing opäť nový rozmer. Právom sa tak z neho stal marketingový guru.

Zdroj: Boredpanda.com

Najnovšie video