Vysoký príjem soli ti skráti život o niekoľko rokov

  • Veta soľ nad zlato už dávno neplatí.
  • Dnes je soli dostatok pre každého a ešte aj čosi zostane
  • Slané pochúťky sú síce chutné, ale konzumácia soli nad mieru ti môže spôsobiť poriadne zdravotné ťažkosti
soľ
flickr
  • Veta soľ nad zlato už dávno neplatí.
  • Dnes je soli dostatok pre každého a ešte aj čosi zostane
  • Slané pochúťky sú síce chutné, ale konzumácia soli nad mieru ti môže spôsobiť poriadne zdravotné ťažkosti

Zistilo sa, že priemerný Američan skonzumuje denne 3 400 miligramov sodíka. To je o dosť viac než odporúčaných 2 300 miligramov pre aktívnych ľudí. Dávku 1 500 miligramov by nemali prekročiť ľudia po päťdesiatke a všetci tí, čo majú problémy s vysokým krvným tlakom alebo cukrovkou. Kto však toto množstvo dodržiava? Takmer nikto. Každý výrobok totiž obsahuje v menšom či menšom množstve soľ a teda aj sodík.

Výnimočný pozor si však treba dávať na jedlá rýchleho občerstvenia, ktoré sú v hojnej miere konzumované aj u nás na Slovensku. Pizza, zemiakové lupienky, hranolky alebo iné spracované jedlá obsahujú neskutočné množstvo soli. Aj napriek tomu, že sa teraz cítiš zdravý neznamená, že sodík ti v budúcnosti nespôsobí poriadne komplikácie.

Sodík – dobrý sluha, ale zlý pán

Sodík, ktorý soľ obsahuje totiž vo veľkých množstvách pri dlhodobej konzumácii spôsobuje také problémy ako je vysoký tlak, ktorý ide ruka v ruke s vyšším rizikom infarktu. Okrem toho môže mať vplyv na vznik rakoviny žalúdka, osteoporózy alebo obličkových kameňov. Ako vplýva sodík na obehový systém?

Sodík negatívne vplýva na schopnosť ciev rozťahovať sa, čím sa zníži zásobovanie orgánov krvou. Deaktivuje totiž bunky, ktoré majú na starosti vylučovanie oxidu dusnatého. Ten má veľký vplyv na pružnosť ciev. Zdravé cievy musia byť pružné a ohybné. S tuhými cievami sa vystavujeme obrovským rizikám.

V nedávnej štúdii uverejnenej v žurnáli Circulation sa zistilo, že každé zvýšenie konzumácie sodíka o 1 000 miligramov zvýšilo možnosť ochorenia obehového systému o 17 %. Ak však sodík používame s mierou, tak naopak nášmu organizmu prospieva. Koľko ho teda konzumovať? Telu bohate stačí 500 miligramov sodíka denne.

Toto množstvo sa nachádza v polovici šálky kuracieho vývaru. Väčšina z nás však túto dávku vysoko prekračuje. Keď už máme jesť viac, malo by to byť maximálne 2 300 miligramov, čo je jedna čajová lyžička soli.

Sodík má však mnohé pozitívne účinky, ak sa využíva správne. Medzi tie najlepšie patrí jeho pozitívny vplyv na mozog a ochrana pred vznikom kŕčov vo svaloch. Správne množstvo taktiež udržiava prirodzený srdcový rytmus.

zdroj: cnn.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech