Vývojár spravil appku s 2,3 miliónmi stiahnutí, neminul pritom jediný cent na marketing

  • Chcel vytvoriť aplikáciu behom jedinej noci, nikomu o tom nepovedať, vyskúšať s ňou nejaké experimenty a zistiť, či sa mu s nimi podarí uspieť. Myslel si, že appka bude mať maximálne niekoľko tisíc stiahnutí a zarobí si pár stoviek. Všetko ale dopadlo úplne inak.
vyvojarCover
  • Chcel vytvoriť aplikáciu behom jedinej noci, nikomu o tom nepovedať, vyskúšať s ňou nejaké experimenty a zistiť, či sa mu s nimi podarí uspieť. Myslel si, že appka bude mať maximálne niekoľko tisíc stiahnutí a zarobí si pár stoviek. Všetko ale dopadlo úplne inak.

Stuart Hall na svojom blogu uverejnil zaujímavý post o vývoji a príbehu svojej aplikácie, s ktorou sa mu podarilo uspieť aj bez investícií do marketingu. Hovorí v ňom o tom, že schválne chcel svoju aplikáciu orientovať na sféru, v ktorej nemal najväčší prehľad. Ako bežný vývojár, ktorý celé dni presedí za počítačom, sa preto rozhodol, že fitness appka bude tou najlepšou voľbou. Jej účel mal byť pritom celkom jednoduchý, ale celkom jasný. Mala objasňovať, ako správne vykonávať vybraných 12 cvičení a taktiež disponovať funkciou ľudského hlasu, ktorý človeku oznámi, kedy má prejsť z jedného cvičenia na druhé. Stuart sa Appke rozhodol dať názov „7 Minute Workout“.
1-NaOy_fwMIsuIqpeJZ49d6A

 

Počas jedinej noci dal teda dokopy appku, ktorá objasňovala, ako správne robiť niekoľko cvikov a ohlasovala, kedy treba z jedného prejsť na druhý. Dizajn nemala práve namakaný, keďže Stuart nie je dizajnér a rozhodol sa o jej vzniku nikomu nepovedať. Stuartovi sa podarilo dostať appku do App Store, avšak v tom čase už existovalo viacero podobných aplikácií, takže od tohto počinu neočakával nič veľké. Bolo pre neho potom veľkým prekvapením, že aj napriek tomu, že aplikácií nerobil žiaden marketing a nikomu o nej nepovedal, mala po pár dňoch celkom slušný počet stiahnutí. Celkom slušný však samozrejme len vzhľadom k tomu, že 100% jej používateľov, ju našlo, len vďaka App Storu.

Verziu 1.1 chcel Stuart už viac zamerať na marketing. Pridal preto do appky možnosť zdieľania na sociálnych sieťach, ako aj možnosť zanechať feedback. Taktiež sa rozhodol kontaktovať najväčšie stránky, zaoberajúce sa recenziami aplikácií, s cieľom spraviť si čo najlepšie promo. Asi však nie je ťažké uhádnuť, aký to malo efekt. Absolútne žiaden, keďže všetky tieto stránky jeho správy odignorovali. Stuart hovorí, že sa práve v tomto bode utvrdil v tom, čo mu už dlho behalo po mysli. „Pochopil som, že, aby si ma ľudia všimli, musím svoju aplikáciu predávať s určitým príbehom, a najlepšie ľudom, s ktorými si predtým dokážem vybudovať vzťah.“

Ďalším experimentom nadšeného austrálskeho vývojára bolo pridanie podpory pre iPad, s cieľom získať väčší počet používateľov. Nebola to síce práca, ktorá by zabrala veľa času, avšak ani zisky sa po jej vykonaní nejako rapídne nezvýšili. Stuart sa preto rozhodol spraviť aplikáciu voľne stiahnuteľnou, s cieľom získať viac používateľov. „Urobil som to neskoro v noci a keďže som žil v Austrálii, išiel som si ľahnúť asi v tom čase, kedy sa ľudia v USA zobúdzali. Môj pocit nasledujúce ráno najlepšie odzrkadľuje graf nižšie.“

 

graf1

Behom nasledujúcich troch dní mala Stuartova aplikácia 216,718 stiahnutí. Denný priemer stiahnutí sa s čísla 28 enormne rýchlym tempom vyšplhal na 72 000. Stuartov experiment sa následne stal fitness appkou číslo 1, pre iPady v 68 krajinách a pre iPhony v 49 krajinách. Dostal sa dokonca medzi top 10 aplikácií v 12 krajinách (napr. aj v Holandsku) a v USA sa taktiež zmestila medzi top 25 appiek pre iPad. K obrovskému množstvu stiahnutí sa tiež samozrejme pripojila aj kopa dobrých recenzií, Stuartz toho však nič nečakal.
0-0514fkvmAB4VHTpB

 

„Pozeral som na tie štatistiky a nevedel, čo si mám o tom všetkom myslieť. Vôbec som netušil, prečo sa aplikácií začalo tak dariť, keď som ju spravil bezplatnou. Vedel som však, že za tým určite nestojí nijaký marketing, pretože som jej jednoducho žiaden nerobil.“ Stuart si tiež uvedomil, že už tento svoj experiment naďalej neudrží v tajnosti. Rozhodol sa preto o appke napísať blog, ktorý sa dostal k naozaj veľkému množstvu ľudí, ako aj na hlavné stránky niekoľkých popredných technologických portálov. A to už malo samozrejme appke zaručiť ešte väčší úspech…

Realita však bola znovu iná, ako predpoklady a počet stiahnutí začal klesať. To, že sa aplikácia dostala na rôzne tech portály, nemalo na rast stiahnutí totižto žiadny vplyv. Stuart sa preto do aplikácie rozhodol pridať možnosť dodatočného nákupu a spravil Pro verziu, ktorá mala za pár dolárov ponúknuť nejaké extra funkcie. Efekt to však veľký nemalo a nedalo sa povedať ani to, že by na tom nejak zarobil. Až do konca roku 2013 sa potom počet stiahnutí nevyrovnal skorším dňom a to aj napriek tomu, že Stuart nechal preložiť popis aplikácie v App Store do šiestich jazykov a mierne upravil dizajn, aby bola appka pre používateľov prehľadnejšia. S ohľadom na to, že aplikácií neplatil nijaký marketing, bol ale počet stiahnutí stále celkom slušný.

 

0-XZM_8t3z_JerHFdz

V dobe, ktorá potom nasledovala, aplikácii veľmi pomohlo to, že sa ocitla na prvej strane App Store pre Austráliu. A aj keď nešlo o taký úspech, ako v minulosti, malo to na počet stiahnutí veľmi pozitívny dopad. Po novom roku appka dosiahla svoje miliónte stiahnutie a aj zisky, ktoré boli koncom roka cca 50 dolárov denne sa zvýšili na 200 dolárov denne. Nový rok mal teda pre Stuartovu fitness aplikáciu veľmi príjemnú príchuť. Veľkú zásluhu na tom mali určite aj predsavzatia, s ktorými doň ľudia vstúpili.  V marci sa ich však už pravdepodobne museli vzdať, keďže sa počet stiahnutí za deň znovu vrátil na číslo 2000. Najväčší zisk z aplikácie pritom stále pochádzal z poplatkov za pro verziu.

V nasledujúcich dňoch sa Stuart rozhodol vylepšiť v aplikácií možnosť zdieľania na sociálnych sieťach, ako aj možnosť zanechať feedback. Pridal do appky možnosť zdieľať cez sociálne siete dobrú reakciu po skončení workoutu, ako aj žiadosť na zanechanie recenzie a feedbacku priamo od používateľov. To najdôležitejšie, čo urobil, bolo však pridanie najčastejšie kladených otázok, aj s odpoveďami. „Výsledky boli skvelé, získal som od používateľov feedback, na ktorom som mohol stavať,“ hovorí. S cieľom zvýšiť zisk, potom do aplikácie pridal možnosť „All The Things“, ktorá ponúkala nákup v aplikácií, obsahujúci upgrade na pro verziu a všetky možné cvičenia za fixnú cenu. No a práve „All The Things“ sa stalo hlavným zdrojom príjmov z aplikácie. Výsledky tejto funkcie boli naozaj skvelé a Stuart si mohol byť istý, že ďalší jeho experiment vyšiel.

att

 

„Keď som sa dozvedel, že Apple plánuje vypustiť von HealthKit, okamžite som si uvedomil, že je to skvelá príležitosť pre moju aplikáciu,“ hovorí Stuart. Jeho appka sa, síce po rôznych komplikáciách, ale predsa len nakoniec ocitla v špeciálnom zozname „Apps for Health“ na domácej stránke amerického App Storu. To samozrejme znamenalo väčší počet stiahnutí, ako aj väčšie zisky. Chytili sa toho aj najväčšie tech portály a tak mala appka zrazu kopec promo článkov úplne zadarmo. Okrem toho sa jej ušlo aj miesto medzi previews na austrálskom App Store. Toto všetko pre Stuarta znamenalo enormný rast počtu nových požívateľov a ziskov s ním spojených.
healtkit

 

Nasledoval azda najväčší zlom v príbehu tejto aplikácie. Stuart dostal mail z Wahoo Fitness, výrobcu fitness senzorov, prepojených s mobilnými appkami: „Začali sa zaujímať o moju aplikáciu a o to, ako by sa dala prepojiť s ich produktami. Viedli sme dlhé diskusie o jej možnom využití a nakoniec som pristúpil na predaj appky 7 Minute Workout do rúk tejto spoločnosti.“ Stuart pritom hovorí, že sa svoju aplikáciu rozhodol predať, pretože by sám už nedokázal zabezpečiť jej progres. „Wahoo Fitness má naopak skvelé plány, ako aplikáciu využiť v spojení so svojimi senzormi, takže pre mňa bolo v konečnom dôsledku jednoduché povedať im áno,“ dodáva

Tu sú finálne štatistiky aplikácie pred predajom:

2,3 milióna stiahnutí

0-BITbjpd_Mqfb65bt

celkový zisk 72 000 dolárov

0--4wbsujVFQAAaP8n

„Keď som sa po predaji aplikácie bavil so CEO-m spoločnosti Wahoo Fitness, povedal mi, že by sa pravdepodobne nikdy nezaujímali o kúpu mojej aplikácie, nebyť jej osobitého príbehu,“ píše Stuart na svojom blogu. Presne v tom sa aj schováva hlavný odkaz celého tohto príbehu: Budovanie vlastného príbehu, je pre úspech najdôležitejšie, dokonca dôležitejšie, ako akýkoľvek marketing.

inuse

Zdroj: medium.com, zdroj fotografií: medium.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá