Z handier medzi boháčov: Príbeh miliardára, ktorý založil Starbucks!

Martin Bohunický / 26. októbra 2015 / Lifehacking

Pred tridsiatimi rokmi začal Howard Schultz svoj kaviarenský biznis s jediným cieľom – zblížiť človeka a kaviareň.

 

V súčasnosti je Schultz zodpovedný za Starbucks, jednu z najmilovanejších značiek na svete. Jej hodnota sa pohybuje na nepredstaviteľnej úrovni. No ľahká cesta to nebola. Ako spravil Howard, chlapec z chudobnej pracujúcej rodiny, z niekoľkých nevýrazných prevádzok v Seattle najväčšiu sieť kaviarní na svete?

 

 

Schultz sa narodil v Brooklyne v roku 1953. Keď mal sedem rokov, jeho otec, ktorý pracoval ako vodič kamiónu, si zlomil členok. Keďže nikto z rodiny nemal poistenie, Schultzovci zostali kompletne bez peňazí.

 

Na strednej škole začal hrať Howard futbal. Vďaka tomu dostal štipendium na Northern Michigan University. Po nástupe na školu sa však rozhodol, že futbal ho už nebaví. Školu však bolo treba platiť. Preto si Howard privyrábal ako barman, či darovaním krvi. Po absolvovaní školy pracoval Schultz rok na horskej chate, kde čakal na inšpiráciu. Napokon sa stal obchodným zástupcom Xeroxu.

 

 

Táto práca však nebola dostatočne naplňujúca a po troch rokoch prešiel Schultz do švédskej firmy Perstorp. Postupne vystúpal na post generálneho manažéra. Práve vtedy prvýkrát stretol Starbucks. 

 

Starbucks bola kaviarnička s pár prevádzkami v Seattle. No Schultz v nej videl niečo viac a dohodol si stretnutie s majiteľmi. O rok neskôr sa stal Howard Schultz riaditeľom Starbucks a začali sa diať veci. Všetko začalo na veľkom worskhope v Miláne. Howard sa prechádzal mestom a žasol nad miestnymi kaviarňami – ako zamestnanci poznali všetkých svojich zákazníkov po mene. Vtedy pochopil, aký dôležitý je osobný vzťah.

 

 

Majitelia však túto myšlienku odmietli, Schultz sa urazil a zo Starbucks odišiel. Chvíľu potom založil svoju vlastnú spoločnosť Il Giornale. Financovanie bolo strašne náročné, mnohí investori Howardovi neverili a z 242 ľudí mu až 217 povedalo nie. Predstav si, aké demotivujúce to muselo byť. 

 

Našťastie sa Il Giornale začalo dariť a to až tak, že si za 2 roky mohol Schultz dovoliť kúpiť značku Starbucks za necelé 4 milióny dolárov. Vtedy mal dokopy šesť prevádzok. S „talianskou“ kultúrou však prišlo hotové šialenstvo. V roku 1992 išla firma na burzu – to už mala 165 prevádzok a hodnotu skoro sto miliónov. Potom prišla expenzia do sveta a v roku 2000 už to bolo 3500 kaviarní a hodnota 2,2 miliardy.

 

 

Schultz následne investoval do klubu Seattle Supersonics 200 miliónov dolárov, tímu sa však nedarilo a o päť rokov neskôr musel po konflikte s hráčmi tím predať. 

 

V roku 2008 urobil šokujúci krok. Na nejakú dobu uzavrel všetkých 7100 prevádzok v USA a to pre jediný dôvod – chcel preškoliť zamestnancov, aby dokázali robiť ešte lepšiu kávu. A to sa prejavilo. V priebehu dvoch rokov firma svoje zisky strojnásobila.

 

Dnes pozná Starbucks každý. A všetko to začalo jednou kaviarničkou.

 

zdroj: businessinsider.com 

Pridať komentár (0)