Z malej výroby bicyklov sa stal automobilový gigant, ktorý si získal srdcia tisícov Slovákov. Toto je fascinujúci príbeh Škody

  • Predchodcovia legendárnej Škody začali s výrobou výrobou bicyklov po tom, čo ich rozčúlila nemecká firma, ktorá odmietla uznať reklamáciu v češtine
  • Postupne pribudli motocykle a autá, ktoré sa okamžite stali hitom
  • Výrobca áut Škoda vznikol fúziou firmy Laurin & Klement a strojárskym koncernom Škodovy závody v Plzni
  • Pozri sa, ako išiel čas so Škodou, určite si sa aj ty na niektorých modeloch vozil
Śkoda
Flickr/TASR, eddo3633,Robert Fritz
  • Predchodcovia legendárnej Škody začali s výrobou výrobou bicyklov po tom, čo ich rozčúlila nemecká firma, ktorá odmietla uznať reklamáciu v češtine
  • Postupne pribudli motocykle a autá, ktoré sa okamžite stali hitom
  • Výrobca áut Škoda vznikol fúziou firmy Laurin & Klement a strojárskym koncernom Škodovy závody v Plzni
  • Pozri sa, ako išiel čas so Škodou, určite si sa aj ty na niektorých modeloch vozil

Za legendárnu značku, ktorú dnes poznáme pod menom Škoda, vďačíme paradoxne germanizácii. Vo vtedajšom mnohokultúrnom Rakúsko-Uhorsku sa na českom území vyskytovala rovnako, ako u nás maďarizácia.  

Vacláv Klement chcel reklamovať svoj bicykel od nemeckej firmy Germania, a preto poslal list napísaný po česky do ústeckej kancelárie firmy Seidel & Naumann, ktorá mu poslala odpoveď, že list musí byť napísaný „v zrozumiteľnom jazyku.“

Klement sa preto so svojím kamarátom Václavom Laurinom rozhodli založiť firmu, ktorá vyrábala bicykle s vlasteneckým názvom Slavia. Základom loga bolo koleso s lipovými kvetmi, ktoré mali symbolizovať slovanské národy.

zdroj: Flickr/harry_nl

Slavia začala s výrobou v prenajatej dielni v Mladej Boleslavi dňa 17. decembra 1895 s piatimi robotníkmi. Firma ponúkala na svoje bicykle dvojročnú záruku, no aj napriek tomu mala spočiatku s hľadaním klientely problém. Klement preto prišiel s revolučným predajom na splátky bez navýšenia.

Koncom roka 1896 sa firma presťahovala do väčších priestorov v Novom Meste a zamestnávala 21 robotníkov.  Vyrábala už päť modelov bicyklov a tri typy trojkoliek. Zvyšujúci sa záujem zákazníkov viedol k vyhláseniu výroby v továrni.

Postupne pribudlo čoraz viac modelov bicyklov, a napokon aj motocykel Laurin & Klement Typ 1, ktorý verejnosť spoznala 11. novembra 1899. Spočiatku bola výroba motocyklov okrajová, ale neskôr, okolo roku 1903, začala prevažovať.

zdroj: Flickr/Perico001

Prvý automobil sa stal hitom aj vďaka svojej nízkej cene

Prvý automobil predstavila firma v apríli 1906 na autosalóne v Prahe pod označením Laurin & Klement A. Hitom sa stal aj vďaka svojej nízkej cene, kupujúci zaň zaplatil 3 600 rakúskych korún. Šlo o dvojsedadlové voiturette s maximálnou rýchlosťou 40 km/h. Nasledoval model B s cenou 4 200 rakúskych korún.

Rozrastajúca sa spoločnosť sa rozhodla zmeniť aj právnu formu na akciovú spoločnosť. Vznikla tak Laurin & Klement, a.s., továreň automobilov v Mladej Boleslavi. Klement sa stal jej generálnym riaditeľom, Laurin technickým riaditeľom. Rozrástla sa aj plocha továrne, a to na 134 ha so 600 zamestnancami.

Postupne sa automobilka stala jednou z najväčších v Rakúsko-Uhorsku. Pribudli nové modely, medzi ktorými dominoval napríklad typ Laurin & Klement S z roku 1911. Popri vozidlách sa vyrábali aj letecké a automobilové motory alebo motorové pluhy Excelsior.

zdroj: Flickr/Adrian Kot

zdroj: Flickr/Bernd Tuchen

Situácia sa zhoršila po prvej svetovej vojne

Aby sa firma vyhla odvodovej povinnosti svojich zamestnancov cez prvú svetovú vojnu, vo firme zaviedli výrobu munície a zbraní pre armádu, alebo vyrábali vlastné obrábacie stroje.

Vo svojej dobe bola Laurin & Klement veľmi pokrokovou firmou. Vlastnili elektrárne (jednu parnú v areáli a tri vodné), tehelňu, pílu, statok, mliekareň, sódovkáreň aj obuvnícku dielňu.

Situácia vo firme sa zhoršila po rozpade Rakúsko-Uhorska, pretože jej veľká časť výroby šla na export mimo Československa.

Najväčšiu ranu automobilke zasadil požiar v roku  1924, ktorý zničil časť jej technologického vybavenia. Automobilku sa podarilo dať do pôvodného stavu už za päť mesiacov, no začala sa prejavovať jej technická zastaranosť. Prehrávala s konkurenčnými vozidlami značiek Tatra alebo Praga.

zdroj: Flickr/Perico001

Škoda ako ju poznáme vznikla fúziou

Laurin a Klement si uvedomovali, že na modernizáciu výroby budú potrebovať väčší objem peňazí, ktorým nedisponovali. V roku 1925 sa tak rozhodli pre fúziu so strojárenským koncernom Škodovy závody v Plzni.

Klement aj Laurin sa stali len radovými riaditeľmi, a na ďalší vývoj firmy už nemali taký dosah. Od 1. 1. 1930 vznikla samostatná Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP) so sídlom v Prahe s vlastným imaním 20 miliónov československých korún, čím sa automobilka organizačne a správne osamostatnila voči koncernu, aj napriek tomu, že zostala v jeho vlastníctve. Továreň sa zmodernizovala a konštruktéri definitívne opustili klasický obdĺžnikový rám.

V roku 1933 vznikla Škoda 420 neskôr premenovaná na Škodu Popular, ktorá sa stala vlajkovou loďou automobilky. Nasledovali  Škoda Superb (1934) a modely Škoda Rapid (1935) a Škoda Favorit (1936).

zdroj: Flickr/Perico001

Druhá svetová vojna a znárodnenie

Po rozdelení Československa a vyhlásení Česka za protektorát Čechy a Morava nacisti a ich prisluhovači obsadili všetky strategické podniky. Výnimkou nebola ani Škoda, továreň sa stala súčasťou koncernu Reichswerke Hermann Göring.

Vyrábali v nej vojenskú techniku aj muníciu v prospech nacistov. Na konci vojny bola automobilka viackrát bombardovaná a zničená. V dôsledku bombardovania zomrelo alebo bolo zranených viac ako 100 ľudí.

Po konci vojny nasledovalo znárodnenie a zo Škody sa stal národný podnik Automobilové závody slúžiaci na výrobu malých osobných automobilov.

Kúpa automobilov v komunistickom Československu

Kúpa automobilov sa v komunistickom Československu skomplikovala. Predaj zabezpečoval národný podnik Mototechna. O predaji vybraných automobilov rozhodovala vládnuca strana, rovnako ako o ich cene.

V roku 1957 vznikol podnik zahraničného obchodu Tuzex, ktorý predával aj luxusnejšie modely zo zahraničia. Autá z Tuzexu sa predávali na takzvané bony (poukážky) a pre bežných občanov boli nedostupné. K modelom ponúkaným v Tuzexe sa dostávali zväčša len elity tej doby.

zdroj: Pražské kasny

V roku 1962 sa zrušili poukazy a zaviedol sa takzvaný poradovník. Potenciálny kupujúci sa zapísal do dlhého poradovníka, kde uviedol, o ktorý model z ponúkaných automobilov má záujem. Potom čakal, dokým sa daný model dovezie do určenej predajne Mototechny, a on sa dostane na vrchol poradovníka.

Na zápis do poradovníkov ľudia stávali v dlhých radoch pred Mototechnou a niekedy pred ňou aj nocovali. Zlepšenie pomerov nastalo v polovici 60. rokov, keď sa rozbehla sériová výroba na plné obrátky.

Pozri sa na legendárne modely Škody, ktoré ovplyvnili vývoj automobilky.

Škoda Popular

Automobil sa stal vlajkovou loďou Škodovky v 30-tych rokoch. Pôvodne sa nazýval ako Škoda 420. Koncepcia automobilu je odvodená z koncepcie  Tatry – chrbticový rám s výkyvnými polonápravami. Táto koncepcia priniesla automobilke úspech a z tretieho miesta na domácom trhu ju po krízových rokoch vystrelila na prvú priečku.

Zmodernizovanú verziu uvádzali so slovami „Popular z minulého roka bol taký úspešný, že na ňom nie je čo meniť!“

Popular sa v rôznych obmenách vyrábal až do konca vojny.

zdroj: Flickr/Adrian Kot

zdroj: Flickr/Adrian Kot

Škoda Tudor

Po vojne začala výroba modelov 1101 a 1102, ktoré ľud prezýval Tudor. Autá sa vyrábali vo viacerých variáciách ako dvojdverové aj štvordverové, polokabriolet, sedan alebo ako športový roadster. Väčšina štvordverových automobilov putovala do zahraničia, v ČSR ostávali len pre potreby štátnikov. Celkom sa ich vyrobilo okolo 67-tisíc.

zdroj: Škoda

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda Superb

Ďalším modelom, ktorý sa začal vyrábať v Československu, bol Superb. Jeho výroba sa spustila v rokoch 1947 až 1949 na pokyn komunistických papalášov, ktorí chceli vyrobiť auto na reprezentatívne účely. Superb sa vyrábal aj ako polokabriolet. Celkovo sa vyrobilo len niekoľko desiatok kusov spomínaného modelu a zachovalo sa ich ešte menej.

Škoda 1200 Sedan

Nasledoval nový model Škoda 1200 Sedan, ktorý sa odvíjal od modelu Tudor. 1200 mala viaceré technické novinky ako vylepšený motor a vynovený vzhľad. Vyrábala sa tiež vo viacerých modifikáciách ako kabriolet alebo sanitka. V roku 1956 pribudla aj jeho vynovená verzia sedan 1201, ktorá dosahovala vyššiu rýchlosť.

V rokoch 1952 až 1959 bolo vyrobených 27-tisíc osobných aut a vyše 40-tisíc ostatných verzií tohto vozidla.

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda Spartak

Úplne nový model predstavila Komunistická strana Československa (KSČ) v roku 1954 pod menom Spartak. Vývojári počas vývoja pracovali s niekoľkými verziami mien. Volať sa mal Rival alebo Orlík. Nakoniec aj od mena Spartak KSČ upustila, pretože to pripomínalo konkurenčný motocykel Sparta.

Auto nakoniec získalo označenie 440 a neskoršia modifikácia s výkonnejším motorom bola označená ako 445. V mysliach ľudí ale automobil navždy ostal pod menom Spartak. Spartakov sa vyrobilo 85-tisíc a tento model výrazne ovplyvnil motorizáciu Československa.

zdroj: Flickr/Rajveteranu/Sander Toonen

zdroj: Flickr/Rajveteranu/Sander Toonen

Škoda Felicia a Octavia

Populárne boli sériovo vyrábané modely Škoda Felicia a Octavia, ktoré sa začali vyrábať v roku 1959. Oba modely prešli výrazným faceliftom a oba mali vylepšený motor. Motor Octavie bol schopný dosiahnuť rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. Octavia sa potom vyrábala v rôznych modifikáciách  ako kombi, pickup i športový voz. Felícia sa zároveň stala posledným kabrioletom vyrobeným pod taktovkou Škody.

zdroj: Flickr/Adrian Kot. Na snímku Škoda Octavia Kombi

zdroj: Škoda

zdroj: Škoda. Na snímku Škoda Felicia

zdroj: Škoda

Škoda 1000 MB, 110 a 110 R

Prvé masovo vyrábané auto bolo Škoda 1000 MB, za ním nasledovali 100, 110 a 110R. Škoda 1000 MB sa mala pôvodne volať Favorit, ale napokon zvíťazilo označenie 1000 MB, MB ako Mladá Boleslav. Zo začiatku sa produkcia automobilu borila s problémami a vlastníci vozidla začali žartovne označovať  1000 MB ako tisíc malých bolestí. Po ustálení produkcie sa však zlepšila aj kvalita automobilov.

zdroj: TASR/Robert Fritz. Prvá na snímke Škoda 100, za ňou Škoda 1100 MB po facelifte

zdroj: Mototechna.cz

zdroj: Mototechna.cz. Na snímku Škoda 1000 MBX

zdroj: Mototechna.cz

MB-čka prešla počas rokov viacerými vylepšeniami aj menšou zmenou dizajnu. Auto sa vyrábalo od roku 1964 do roku 1969 s počtom vyrobených kusov 443 141.

Po nej nasledovali modely 100/110, ktorých sa od roku 1969 až 1988 vyrobilo až 1 079 708. Významný bol aj model 110R, ktorý vychádzal z konceptu 110 a bol športovým coupé. Auto reprezentovalo ČSR aj v rôznych automobilových závodoch.

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

zdroj: Škoda Classic Cars

Škoda 105 a 120

Automobily Škoda 105 a 120 boli predstavené v septembri 1976 na Brnenskom veľtrhu. Obe vozidlá mali novú karosériu mierne hranatých tvarov. Línie karosérie boli zrejme inšpirované návrhmi talianskeho dizajnéra Giorgetta Giugiara, šéfa štúdia Ital Design, ktorý ich navrhol pri inej príležitosti.

Obe modely sa od seba odlišovali predovšetkým objemom motora. 105 mal motor s objemom 1 046 cm³ a model 120 motor s objemom 1 174 cm³.

Oba modely patrili k najobľúbenejším vozidlám v Československu. V rôznych obmenách sa vyrábali až do deväťdesiatych rokov minulého storočia.

zdroj: flickr/Adrian Kot

zdroj: Flickr/Adrian Kot

zdroj: Flickr/Adrian Kot

Škoda Favorit

Prvýkrát bol Favorit predstavený na veľtrhu v Brne v roku 1987. V nasledujúcom roku sa začala v závode vo Vrchlabí sériová výroba. Až v polovici roka 1988 sa Favority začali predávať občanom. Vývoj auta stál 2,5 miliardy korún. Mototechna ho v roku 1988 predávala za 84 600 korún. V deväťdesiatych rokoch prešiel modernizáciou.

zdroj: Flickr/Adrian Kot

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech