Zanechali vysokú školu a rozhodli sa podnikať. Nebojte sa ukazovať to, na čo ste hrdí, odkazujú

  • Svoj biznis začali z trnavského futbalového štadióna a dnes majú naplno rozbehnutú firmu
  • Zakladajú na flexibilite a vzájomnej podpore
  • Vystupujú ako liberálna firma, ktorá sa nebojí pracovať s inovatívnymi nápadmi
zdroj: Marek Rakús
  • Svoj biznis začali z trnavského futbalového štadióna a dnes majú naplno rozbehnutú firmu
  • Zakladajú na flexibilite a vzájomnej podpore
  • Vystupujú ako liberálna firma, ktorá sa nebojí pracovať s inovatívnymi nápadmi

Patrik Ondrejech a Adam Rakús sa poznajú zo strednej školy v Trnave. Rozhodli sa pokračovať na vysokej škole v Prahe, kde Patrik študoval marketing na Karlovej univerzite a Adam politológiu.

Vrátili sa na Slovensko, aby menili kultúru dizajnu a pomáhali začínajúcim firmám. V apríli tohto roka založili dizajnové štúdio Mendelssohn a dnes sa už živia svojím podnikaním. Ich firma sa venuje brandingu a vizuálnemu dizajnu pre začínajúce značky.

Spoločne organizujú aj vzdelávacie workshopy a školenia. Zanechanie školy dnes vôbec neľutujú.

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Zlomové stretnutie na futbalovom zápase

Patrik mal už zo Slovenska skúsenosti z marketingu a dizajnu. Štúdium bolo pre neho veľmi teoretické. „Nedávalo mi to žiadnu pridanú hodnotu. Ani ľudia mi tam veľmi nesadli,“ hovorí na margo svojho štúdia.

Adam dostal popri škole ponuku pracovať na trvalý pracovný pomer v coworkingovom centre v Prahe. Ponuku prijal a na Slovensko sa nechcel zatiaľ vrátiť. K návratu ho šťastne motivovalo narodenie dieťaťa.

Adam sa stretol s Patrikom na futbale v Trnave, kde mu predstavil svoj nápad. „Tam sa začalo všetko to, čo v podstate robíme dnes,“ hovorí Adam. V tom čase ešte Adam študoval v Prahe a svoj biznis riešili na ďiaľku.

Obaja mali zručnosti na to, aby mohli založiť svoje dizajnové štúdio. Adam poznal svet videí a tvorbu dizajnu, Patrik mal skúsenosti z copywritingu a reklamy.

Dohodli sa na spôsobe oslovovania zákazníkov a založili dizajnové štúdio Mendelssohn.

„Zo začiatku sme dostali hneď tri veľmi dôležité obchodné  príležitosti, ktoré sme nechceli premárniť,“ prízvukujú začiatky svojho podnikania.

„Nastavovanie našej vlastnej značky boli doslova šprinty. Za týždeň sme urobili web a v priebehu mesiaca to všetko vzniklo,“ hovorí o začiatkoch Adam. Prvou zákazkou pre  Mendelssohn mohol byť úspech vo verejnom obstarávaní. Novú vizuálnu identitu vtedy hľadalo divadlo v Trnave.

Druhou zákazkou bola aplikácia, na ktorej doteraz pracujú. Cez svoju známosť sa dostali aj k jednej značky kávy. Tender pre divadlo nezískali a skončili druhí. Ďalšie dve zákazky nakoniec vyšli a stále na nich pracujú.

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Súťaž, ktorá zmenila smerovanie firmy      

Štúdio Mendelssohn sa chcelo už od svojho začiatku zamerať na firmy, ktoré sa rozbiehajú a taktiež na startupy. Patrik s Adamom sa dohodli, že zorganizujú cez internet súťaž začínajúcich projektov.

Následne z nich vyberú jeden a Mendelssohn im urobí kompletnú vizuálnu identitu zdarma a pomôže so štartom značky. „Chceli sme si vybudovať svoje portfólio a pomôcť perspektívnemu projektu,“ hovorí o súťaži Adam.

Do súťaže sa prihlásilo 15 projektov, ktoré osobne videli. Nakoniec vybrali jeden. „Bolo nám ľúto ostatné projekty pustiť a chceli sme s nimi spolupracovať. Povedali sme im, že by sme im pomohli, ale nie zadarmo“ dopĺňa Adam.

Po súťaži sa im z „neúspešných“ projektov podarilo získať päť klientov, ktorým nakoniec predali svoje služby.

„Každé z projektov boli veľmi zaujímavé, bol tam komunitný priestor, zero waste obchod Baterkáreň, aplikácia na výpočet dojazdu elektromobilov alebo vinári,“ hovorí o klientoch Patrik. Firma momentálne pracuje na piatich projektoch.

Podľa Adama a Patrika majú malé značky často veľmi dobré nápady, ale pohoria práve vo vizuálnej identite a v celkovom obraze značky.

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Voľný režim, ktorý si vyžaduje discisplínu

V kreatívnom biznise sa naceňujú projekty väčšinou za hodinu. V súčasnosti Mendelssohn naceňuje svoje projekty podľa hodnoty. „Pre nejaký menší neziskový projekt vizuálna identita nemá takú hodnotu, ako možno pre nejaký startup, ktorý má miliónové kalkulácie,“ hovorí o cenách Adam.

V priemere sa cena za vizuálnu identitu pohybuje od 4-tisíc eur. Fungovanie firmy je veľmi zaujímavé a nemá takmer žiadnu hierarchiu.

S projektom im pomáha aj produktový dizajnér Matej Binka. Od začiatku však firma funguje na veľmi zaujímavom princípe.

Podľa Adama všetci členovia zakladajú na flexibilnom pracovnom čase. „Pracovný čas síce nemáme pevne stanovený, ale aj tak prácou trávime väčšinu nášho času.“ 

My fungujeme nezávisle, každý máme na starosti svojich klientov a riešime si ich sami. Samozrejme, ak máme problémy, pomáhame si,“  vysvetuľuje pracovnú morálku Adam.

Svoj dizajn sa snažia navrhovať moderne a menej konzervatívne. „Chceme pracovať so značkami, ktoré berú svoj dizajn odvážne. Ide nám o to, že keď sa na to pozrú o 5 rokov, aby si klient nepovedal, že to vyzerá zle. Snažíme sa to robiť nadčasovo. Nebojíme sa nabúrať tradičné dizajnové štýly a prinášať inovácie,“ vysvetľuje Patrik.

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Noví zákazníci prichádzajú cez sieť klientov

Adam hovorí, že niektorí ľudia berú kreatívnu robotu ako nejakú osem hodinovku za počítačom. „Nie je to tak, že šéf nad vami stojí a tlačí vás. Nesnažíme sa to hrotiť, dizajn musíte cítiť, ak nemáme inšpiráciu, nesnažíme sa nasili niečo vymyslieť.“

Marketing robil Mendelssohn zo začiatku na základe svojej siete známych. Neskôr hľadali zákazníkov aj cez telefón, ale váčšinou preferovali email. Touto cestou však neuspeli. „Úspešnosť tu bola skutočne nízka a je to veľmi zložité. Je za tým veľká psychológia,“ opisuje Patrik.

Pre firmu bola kľúčová spomínaná súťaž, ktorá priniesla konverziu až 40 percent z oslovených firiem. „Na základe tohto sme spoznali veľa ľudí a snažíme sa dostať zákazníkov cez svoju sieť,“ dopĺňa Patrik.

Podľa Adama by sme sa mali postaviť za svoje úspechy. „Základom je, aby sa ľudia nebáli ukazovať to, na čo sú hrdí. Na Slovenku sa stále bojíme postaviť za niečo, čo sme vytvorili, ale tak by to nemalo byť.“

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Inovatívny prísutp ku klientom vyhráva

Podľa ich slov, vo väčšine štúdií to funguje tak, že klient napíše, príde k stretnutiu a klient musí čakať na prvý dizajn. „Klient len povie čo potrebuje a oni mu povedia, že ďakujeme, že ste prišli do troch dní vám pošleme cenovú ponuku,“ opisuje Adam.

Rozdiel medzi klasickým štúdiom a Mendelssohnom je podľa Adama ten, že už na prvom stretnutí niečo ukážu klientovi. „Dáme mu nejakú hodnotu. Ukážeme mu nejakú maličkosť. Staviame to na osobnom prístupe.“

„Nemáme radi ten prístup, ktorý tu bol na Slovensku doteraz, že máme svoje know-how a nikde ho nepustíme. My práveže chceme, aby sa otvorene rozprávalo o tom, čo hovoríme. Zvažovali sme aj tvorbu podcastu o tom, čo presne robíme“ približuje Patrik.

Jednou z najčastejších chýb podľa Patrika a Adama je, že začínajúce firmy neberú dizajn vážne a majú ho ako jednu z posledných vecí, na ktoré myslia. Štátne inštitúcie majú podľa nich najhoršie vizuály.

„Najhorší dizajn, čo sa týka používateľského zážitku a prehľadnosti, má pre mňa portál finančnej správy Slovenskej republiky,“ uzatvára s úsmevom Patrik.

zdroj: Credit photo: Marek Rakús

Najnovšie video