Zarobiť stovky eur vieš z Instagramu už keď máš 2 000 followerov. Expert radí, ako začať

  • Tanečníčka Kajla nám poskytla pohľad na to, ako vyzerajú začiatky influencerstva na slovenskej scéne
  • Spolupráca sa dnes dá vybaviť na čokoľvek, od starostlivosti o auto až po zuby
  • K téme sa vyjadril aj Marek Didák z marketingovej kancelárie Hype
 srcset
Kajla
  • Tanečníčka Kajla nám poskytla pohľad na to, ako vyzerajú začiatky influencerstva na slovenskej scéne
  • Spolupráca sa dnes dá vybaviť na čokoľvek, od starostlivosti o auto až po zuby
  • K téme sa vyjadril aj Marek Didák z marketingovej kancelárie Hype

Zaujímal si sa niekedy o to, ako sa dá dostať k influencerstvu? Základným parametrom, ktorému asi každý z nás rozumie,  je jednoduchý – mať dostatok followerov. Avšak začiatky bývajú všeobecne o menších číslach. Ako to potom vyzerá pri prvých spoluprácach? Platia vôbec firmy účtom, s ktorými majú vytvorenú dohodu? A ak neplatia, je okay si vypýtať?

Súčasným trendom je pre viacero firiem nadviazanie spolupráce s micro influencermi. Či už bude dohoda založená na barteri, alebo sa dohodnú na nejakej čiastke, profitovať budú obe strany. „Slovenské firmy sa začínajú vo veľkom obracať na micro influencerov, nielen na tých masových. Má to výhodu v tom, že micro influenceri sú radovo lacnejší a taktiež majú koncentrovanejšiu cieľovú skupinu, ktorú chcú firmy osloviť,“ pre Startitup uviedol Marek Didák z agentúry Hype.

Stačí ti 2000 followerov

Nie je nikde stanovené koľko by mal mať influencer followerov, aby získal prvú spoluprácu. Záleží to od firmy. Tá musí dbať na to, aby pri výbere micro influencerov mala hlbšiu marketingovú stratégiu a premyslela si, ktorý by posunul produkt správnemu publiku. 

Pri prvotnom výbere influencerov si firmy prevažne vyberajú takých, ktorí už majú predošlé skúsenosti so spoluprácami. Tanečníčka Kajla, ktorá je v súčasnosti micro influencerom a pracuje s viacerými firmami, začínala na 2000 followeroch.

Bolo to s jedným online shopom na tenisky, ktorý už dnes neexistuje. Vtedy ma oni sami vyhľadali, že tancujem a chceli, aby som im odpromovala tenisky na fotkách. Mala som necelých 2 000 followerov. To zo začiatku nejak nevadí, pretože celá dohoda spočíva na bartri. Práve touto spoluprácou sa to celé odštartovalo.

Keď som zdieľala jednu značku, o polroka napísala ďalšia zameraná na oblečenie, že by taktiež chcela promo. Nakoniec však so všetkými firmami, s ktorými som začínala, nejak utíchla komunikácia. Ale to je v tomto štýle dohody bežné,“ opísala svoje skúsenosti Kajla.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 

🌵🍋⚡️toto ma po tréningoch zachraňuje najviac @vitaminwellslovakia ⚡️🍋🌵 •AKÚ PRÍCHUŤ OBLUBUJEŠ TY ? 🗯

Príspevok, ktorý zdieľa K A J L A (@thekajla),

90% bicyklistov

Mieru koncentrovanosti publika nemá žiadny iný masový influencer na Slovensku. Didák to popisuje na príklade firmy, ktorá predáva bicykle. Ak firma chce investovať do influencerov, nemala by hneď kontaktovať Petra Sagana. Vyjde ju to omnoho lacnejšie, navyše Sagana sleduje len časť ľudí, ktorí sú  cieľovkou – teda praví cyklisti, ktorí by si produkty kupovali, plus má kopec zahraničných fanúšikov.

Na druhú stranu, ak sa firma rozhodne pre micro influencera cyklistu, ktorý má okolo 5 000 followerov, je pravdepodobné, že má 90 % svojho publika tvoreného bicyklistami, minimálne sú v kontakte s touto témou. 

Funguje to tak, že zo začiatku každý influencer nabaľuje takých sledovateľov, ktorí sa venujú podobnej téme. Neskôr začnú pribúdať followeri, ktorých tá téma primárne nezaujíma, ale daný influencer je natoľko zaujímavý, že ho sledujú,“ vysvetľuje ďalej Didák. 

Štatistiky hovoria o tom, že keď sa firma rozhodne platiť viacerých menších influencerov narozdiel od jedného väčšieho, zásah cieľových ľudí je väčší. Taktiež väčší influenceri už žijú iným životom ako ich publikum, preto nemajú reálne taký vplyv na nákupné rozhodovanie ľudí ako menší influenceri. 

Kajla si získavala svoje publikum pracovaním s viacerými známymi influencermi, ktorí mali podobnú cieľovku. „Tancujem dlhodobo s Dominikou Mirgovou a myslím, že nás sleduje podobný typ ľudí. Takže keď ona niečo zazdieľa, ja niečo zazdieľam, ľudia pribúdajú. Chodíme spolu na turné, točíme klipy, takže takto som sa dostala do prostredia, kde sa dá prísť k followerom touto cestou. Ale pomohol mi napríklad aj Ego, ktorého som sprevádzala na koncertoch, Majself či Zrebný a Frlajs, s ktorými som si zahrala v pár videách.“

Dôležitá je originalita

Micro influencerov je už na dnešnom trhu veľa a viacerí sa zameriavajú tematicky na to isté. Je pre nich dôležité, aby sa určitým štýlom odlíšili. Ak pred troma rokmi dostal micro influencer cez spoluprácu zadarmo oblečenie, pravdepodobne spravil tuctový haul, kde sa len obliekol do nového a vyfotil.

Dnes už je však situácia iná. Firmy si môžu vyberať, influenceri potrebujú byť čo najviac kreatívni. Kajla rieši promo cez to, čo ju napĺňa – cez tanec. Značky prezentuje v tanečných videách a na táboroch, ktoré organizuje. Začínajúcim influencerom radí, aby boli v prvom rade originálni a ostali sami sebou. „Myslím si, že každý by mal prostredníctvom Instagramu v prvom rade prezentovať seba, nie značku.“

Výhodnejší je barter

Značky sa pri micro influenceroch snažia čo najviac ušetriť a ponúkajú za promo barter, čiže svoj produkt alebo službu, v ktorej obchodujú. Didák ďalej hovorí, že dnešní micro influenceri si už čoraz častejšie pýtajú peniaze. Všetko záleží, samozrejme, od značky. Príspevok s troma stories však nepresahuje niekoľko stoviek eur.

„Záleží asi na firmách, čo by od svojho proma očakávali. Zo začiatku je to iba bartrový obchod, avšak niekedy spoločnosti ponúkajú možnosť peňazí, ale vždy sa oplatí zobrať ich produkt alebo službu, nakoľko niekoľkonásobne prevyšuje hodnotu navrhnutej čiastky. Kto chce spoluprácu s teniskami, mal by pravdepodobne siahnuť na menšiu firmu, alebo aspoň takú, ktorá sa na Instagrame zameriava na influencerov s menším počtom followerov.

Prešovčan v Austrálii predstavil vlastnú značku kávy v recyklovateľných kapsuliach, cestuje po svete a má prácu snov

Samozrejme, dá sa spolupracovať napríklad aj s Footshopom, ale ten mi v mojich začiatkoch ponúkol len niekoľko percentnú zľavu na tenisky. Mne to vtedy nevyhovovalo, preto som s nimi nespolupracovala, iným môže,“ hovorí o svojich skúsenostiach Kajla.

Od starostlivosti o zuby až po auto

V súčasnosti sa dá spolupracovať naozaj s každým. „Micro influenceri sú vhodní pre každý typ firmy, avšak potrebuje byť za tým akási hlbšia stratégia, ktorú už riešia jednotlivé marketingové agentúry,“ informuje Didák.

Kajla má spoluprácami vyriešené od starostlivosti o auto po zuby, oblečenie, tenisky či pizzu. Momentálne je taktiež trendom nárazové rozposlanie produktov všetkým influencerom, s ktorými je dohodnutá spolupráca. Najlepšie, ak je to v nejakom fotogenickom balení, s ktorým by sa influenceri mohli pofotiť.

Najnovšie video