Ako na zisk peňazí pomocou crowdfundingu? Oplatí sa spustiť kampaň?

  • Ak pri skvelom nápade uvažuješ, či svoj úspech stavíš na crowdsourcing, mal by si si to najpr dobre premyslieť. Existujú pravidlá a overené zásady, podľa ktorých zistíš, či je tvoj projekt na crowdsourcing vhodný a ktoré ti povedia, čo tým riskuješ a čo naopak môžeš získať. A nie všetky známe platformy sú vhodé pre každý typ projektov. Ako teda postupovať?
kickstarter
  • Ak pri skvelom nápade uvažuješ, či svoj úspech stavíš na crowdsourcing, mal by si si to najpr dobre premyslieť. Existujú pravidlá a overené zásady, podľa ktorých zistíš, či je tvoj projekt na crowdsourcing vhodný a ktoré ti povedia, čo tým riskuješ a čo naopak môžeš získať. A nie všetky známe platformy sú vhodé pre každý typ projektov. Ako teda postupovať?

Venovať sa crowdfunfingovej kampani je práca, ktorá si vyžaduje veľa času, snahy a odhodlania. Dokážeš ňou za krátky čas osloviť veľké množstvo ľudí, no na to, aby ti chceli dať svoje peniaze, potrebuješ ešte oveľa viac. Na začiatku sa však treba rozhodnúť, či ti tento záväzok vôbec bude vyhovovať.

CulCharge - jedna z úspešných slovenských crowdfundingových kampaní

CulCharge – jedna z úspešných slovenských crowdfundingových kampaní, foto: redakcia/ Indiegogo

 

Keďže sa snažíš prezentovať nápad pred čo najväčším publikum, bolo by ideálne, aby mu všetci porozumeli. Preto majú pri crowdfundingu menší úspech abstraktnejšie projekty, ako napríklad vývoj softvéru. Zato hudobné, umelecké či charitatívne projekty a cool gadgety vedia vydolovať veľa peňazí, pretože ľudia hneď vidia, ako ich používať a ako vlastne budú vyzerať. Máš projekt, ktorému bude rozumieť len hŕstka ľudí, a ak mu aj bude rozumieť, budeš pre nich predstavovať len konkurenciu? Potom radšej na crowdfunding zabudni a skús si nájsť pár dobrých investorov, ktorí ti vývoj zafinancujú a ponúknu k tomu aj svoje dobré meno.

 

A čo startup? Našou slabosťou sú projekty mladých šikovných ľudí, ktorí väčšinou nemajú zázemie v podnikaní a chcú preraziť. V takejto situácií ti žiadna banka nepožičia a hľadanie investorov nemusí vždy vyjsť. Pomocou crowdfundingu prekročíš naše hranice a ideš do sveta – no niekedy bohužiaľ len teoreticky. Iba málo projektov sa totiž stane svetovými a najčastejšie ostaneš „uzamknutý“ v širšom okruhu tvojej komunity. Ak to chceš risknúť, musíš sa poriadne obracať, aby si vytvoril niečo, čo osloví takmer každého. Nezabúdaj ani na to, ako radi ľudia ostatných ľutujú. Veľký úspech majú často napríklad charitatívne kampane a ľudia v núdzi. Ak ľuďom zahráš na city a prezentuješ sa ako niekto, kto má skvelé nápady, len, bohužiaľ, nie prostriedky na ich realizovanie, môžeš vyvolať nejednu slzu a – čo je podstatnejšie – euro. Len si spomeň na Ice Bucket Challenge.

Ice Bucket Challenge

Ice Bucket Challenge, foto: mashable

 

Čím urgentnejší a inovatívnejší je problém, ktorý tvoj startup rieši, tým lepšie. Aj tu teda platí „svätý“ princíp startupov – MUSÍ riešiť inovatívne relevantný problém pre čo najvyšší počet ľudí. Pri crowdfundingu budeš mať ako startupista od začiatku jasno v tom, čo si verejnosť o tvojom projekte myslí a či by ho bola ochotná zaplatiť aj v „reálnom živote“. Zároveň, ak budeš zaujímavý a oslovíš širšie publikum, môžu sa objaviť aj investori. Treba sa však pripraviť aj na to, že ak kampaň zlyhá, môže to vážne poškodiť atmosféru v tíme. A ak naopak nezlyháš, vyzbierané peniaze budú musieť ísť všetkým ľuďom, ktorým si ich za pomoc sľúbil, rovnako ako aj do ďalších investícií. Čistý zisk teda významný nebude.

Tím CulChargu v kanceláriách Indiegogo

Tím CulChargu v kanceláriách Indiegogo, foto:CulCharge

 

Ak nápad zvažuješ aj naďalej, nezabúdaj, že vedenie kampane je náročná práca, ktorá si vyžaduje veľa času. Púšťaj sa do toho len ak vieš, že ju ty – poprípade spoločníci – viete zvládnuť. A musíš na ňu ísť aj psychologicky. Ľudí veľmi oslovujú zaujímavé príbehy, takže ten treba predávať spolu s produktom. Suché žiadanie o peniaze veľa ľudí neobmäkčí a neprinúti ich ani otvoriť peňaženky.

To znamená, že ešte predtým, než čokoľvek zverejníš, musíš mať v zálohe pripravený arzenál marketingovej kampane: kvalitných fotiek, videí (ich ideálna dĺžka by mala byť max tri minúty – stručné ale informatívne) a skvelo napísaného textu. Tieto veci k tomu treba aj pravidelne aktualizovať, pridávať nové videá, nové fotky z postupu, dokazovať, že niekam smeruješ a že peniaze nejdú do čiernej diery. Nie sme predsa v politike..

Crowdfunding skúsil aj slovenský AmbiScreen

Crowdfunding skúsil aj slovenský AmbiScreen, foto: AmbiScreen

 

Staviť na crowdfunding je výhodné z viacerých dôvodov. Nemusíš sa vzdať svojich práv a copyrightu – projekt stále patrí tebe. Pri niektorých investoroch by si sa autority vzdať musel. Na druhej strane, pozor, či tvoj projekt nie je veľmi priamočiary a jednoducho zrealizovateľný. Riskuješ totiž, že ho niekto okopíruje a ty zapadneš do zabudnutia. Ak to navyše urobí šikovne, nebudeš proti tomu môcť nič urobiť. Ale späť k pozitívnemu.

Pri podobnej kampani, kde všetko zverejníš, máš hneď od začiatku výhodu feedbacku od širokej komunity. To môže zároveň byť studenou sprchou a viesť k nepríjemnému zisteniu, že tvoj produkt nie je vôbec taký dobrý, no je lepšie to zistiť hneď na začiatku a nesklamať pritom skupinu investorov. Zároveň počas kampane môžeš natrafiť na kopu šikovných ľudí, ktorých tvoj projekt zaujme, a s ktorými potom môžeš nadviazať užšiu spoluprácu.

AmbiScreen

foto: AmbiScreen

 

Ďalším dôležitým bodom sú sociálne siete. Platformy ako Indiegogo a Kickstarter na ne majú skvelé prepojenie (Indiegogo má však lepšie prepojenie na Facebook), takže sa tvoj projekt hneď po zverejnení môže rozpŕchnuť do celého sveta, vďaka čomu vie slušne zarábať. Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest… zoznam pokračuje. Lenže to ani zďaleka nestačí. Na to, aby si si udržal záujem verejnosti, musíš kampaň na sociálnych sieťach brať ako samostatný celok a usilovne na nej pracovať – nielen shareovať content z crowdfundingovej platformy. Vytvoriť si účty na všetkých veľkých sociálnych sieťach, získaj čo najväčšie publikum a pravidelne ho informuj o progrese tvojho projektu.

 

Musíš to robiť zaujímavou formou a zároveň nikoho nebombardovať notifikáciami. Forma by mala byť pútavá aj vtipná, poprípade dobre technicky spracovaná – na to potrebuješ ďalších šikovných ľudí. Apropo, zaujímavý nemusí byť len obsah, ale aj forma – konkrétne meno produktu/startupu/kampane. To meno sa s tebou môže ťahať poriadne dlho. Musí ľudí okamžite osloviť, byť jednoduché, zapamätateľné, múdre, poprípade vtipné a mať súvislosť s obsahom.     

The+Critical+Elements+of+a+Successful+Crowdfunding+Campaign+--+via+WhyWhisper

foto: whywhisper

 

Ak ťa doteraz nič neodradilo, mal by si vedieť aj niečo o top svetových crowdfundingových platformách – sú nimi Kickstarter a Indiegogo. Obe sú dobré, no na rôzne veci a v rôznych smeroch. Kickstarter vie napríklad celkovo na projektoch vyzbierať väčšie sumy, pretože má lepšie mediálne pokrytie a všeobecne tu majú väčší úspech tech kampane. Jeho success rate (43,4 percent) je trikrát vyšší než u Indiegogo (9,8 percent). Na druhej strane je na Indiegogo viac projektov a kategórií, do ktorých sa môžeš zaradiť a podporuje viac nezávislých projektov, charity a osobných fundraisingov. Charita a osobný fundraising na Kickstarteri nie sú povolené. Indiegogo má vraj k používateľom menej prísny prístup a celkovo lepší customer support.

 

Otázka financovania môže byť rozhodujúca. Na Kickstarteri funguje princíp všetko alebo nič – takže ak v stanovenom časovom horizonte nevyzbieraš avizovanú sumu, nič nedostaneš. Indiegogo ti vyzbierané peniaze posunie, aj keby si hneď nedosiahol cieľ. Obe platformy si pýtajú províziu piatich percent. Čo sa týka tvojich backerov, Kickstarter umožní kontaktovanie až po ukončení kampane. Na Indiegogo s nimi môžeš nadviazať kontakt aj počas nej. Je u nich rovnako neobmedzený limit úrovní odmien, zatiaľ čo Kickstarter ich obmedzuje na 20 a isté obmedzenia stavia aj dĺžke kampane. Všeobecne platí, že najúspešnejšie kampane ich majú deväť.

Slovenské projekty na Indiegogo

Slovenské projekty na Indiegogo, foto: redakcia

 

Kickstarter má síce lepšie mediálne pokrytie, no zaostáva pri Facebooku aj Youtube. Má totiž vlastný formát videí, zatiaľ čo na Indiegogo sú jednoducho videá z Youtube. Keďže Youtube je druhý najväčší internetový vyhľadávač, jeho vypustením prichádzaš o obrovské množstvo share-ov a nájdení. A aj keď je pravda, že hudobné a filmové kampane majú najväčšiu popularitu, nezúfaj. Sú to práve hry, tech a design, ktoré vyzbieravajú najviac peňazí. Popularita teda nie je všetko a aj v ohľade záujmu ide skôr o kvalitu než o kvantitu. Stačí, aby sa o teba zaujímali tí správni ľudia. A tech komunita na Indiegogo sa stále zväčšuje.

 

Pokiaľ teda patríš medzi autora umeleckého projektu, technologického nadšenca, alebo návrhára cool gagdetu, svoje publikum si iste nájdeš na Kickstarteri. Indiegogo lepšie prijíma aj kontroverzné zbierky, rozbiehajúce sa biznisy, malých podnikateľov, masovú produkciu produktu a skôr na nich nájdeš vplyvné mimovládky. A k tomu je v ich publiku viac žien, aj keď stále platí, že projekty vedené mužmi mávajú celkovo väčší úspech – len 34 percent úspešných zbierok vedú ženy.

 

Pri vedení podobnej kampane by si ešte mal vedieť dve veci – musíš rátiať so zlyhaním a „strápnením“ pred verejnosťou. No žiadna podobná skúsenosť nie je zbytočná. A druhá vec, aj keď sú toto všetko dobre mienené rady založené na tom, ako crowdfunding bežne funguje, niekedy sa veci vyvinú úplne nepredvídateľne a nelogicky. Ako keď projekt „potato salad“ vytvorený z recesie nepochopiteľne vyzbieral 55,000 dolárov.

 

potatosaldwin

foto: consumerist

Zdroje: crowdcrux, How to crowdfund, shopify, The crowdfunding formula zdroj titulnej fotografie: cmedialab.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá