10 modelov áut, ktoré ti budú robiť najväčšie problémy pri STK. Hodnotili výsledky 10 miliónov kontrol
- TÜV-Report 2025 odhalil autá, ktoré najčastejšie neprejdú STK
- Z cca 10 miliónov vozidiel neprešlo viac ako 20 %
- Ak máš nejaký model doma, je čas šetriť na nové auto
- TÜV-Report 2025 odhalil autá, ktoré najčastejšie neprejdú STK
- Z cca 10 miliónov vozidiel neprešlo viac ako 20 %
- Ak máš nejaký model doma, je čas šetriť na nové auto
TÜV-Report 2025 priniesol poriadne nepríjemné prekvapenie. Ukázalo sa, že každé piate auto neprejde technickou kontrolou (STK) kvôli vážnym alebo dokonca nebezpečným závadám.
Do detailu boli vyhodnotené výsledky viac ako 10 miliónov kontrol, a kým niektoré modely vyšli ako ukážkové, iné sa stali postrachom servisov, píše portál ADAC.
Každé piate auto neprešlo
Medzi júlom 2023 a júnom 2024 TÜV otestoval približne 10,2 milióna vozidiel. Z celkového počtu až 20,6 % áut neprešlo kvôli vážnym chybám – teda približne každé piate. To je mierny nárast oproti minulému roku. Naopak, aj počet „menších závad“ stúpol na 11,5 %.
Výsledok je jasný – vozový park v Nemecku (a nepriamo aj u nás, keďže ide o podobné modely) starne a technický stav sa nezlepšuje. Až 15-tisíc áut bolo označených ako priamo nebezpečných a okamžite vyradených z prevádzky.

Elektromobily – od hviezd po prepadáky
Stále viac elektrických áut sa dostáva do druhej ruky, a preto majú už aj tieto vozidlá dostatočné štatistiky. Ich výsledky sú však zmiešané. Najlepšie dopadol už nevyrábaný VW e-Golf s mierou vážnych závad len 3,4 %, čím sa zaradil do prvej desiatky všetkých dvoj- až trojročných áut.
Naopak, úplným prepadákom sa stal Tesla Model 3, ktorý skončil na poslednom mieste nielen v triede 2–3 roky, ale aj medzi autami starými 4–5 rokov. Pri mladších kusoch bola miera vážnych závad až 14,2 %, pri starších sa vyšplhala na 19,7 %. Najčastejšie išlo o problémy s brzdami, nápravami a aj o extrémne veľa chýb v osvetlení. Podľa TÜV to poukazuje na slabý servis a zanedbanú údržbu.
Pre elektromobily sú typické dve slabiny:
- Brzdy: kvôli rekuperácii sa používajú menej a môžu sa zadierať. Riešením je občasné silnejšie brzdenie.
- Nápravy: ťažké batérie kladú veľkú záťaž, čo vedie k predčasnému opotrebovaniu.
Najlepšie autá v rebríčku
Ak hľadáš istotu, podľa TÜV je kráľom spoľahlivosti Honda Jazz medzi mladšími autami (iba 2,4 % vážnych závad). Vo vyšších vekových kategóriách suverénne dominuje Porsche 911 Carrera, ktoré si drží nízke hodnoty poruchovosti aj po viac než desiatich rokoch.
Medzi úspešné modely sa radia aj:
- VW Golf Sportsvan (2. – 3. miesto v mladších kategóriách),
- Audi Q2,
- VW T-Roc,
- Mazda CX-3 a Mazda 2.
Najväčšie problémy na STK majú tieto autá
Na druhej strane stojí hneď niekoľko modelov, ktoré STK neraz neprejdú:
- Tesla Model 3 – vysoká chybovosť už pri mladých autách.
- Ford Mondeo – nadpriemerne zlyháva pri kontrole.
- Škoda Scala – obľúbené autá, ale nadpriemerne často zlyhávajú pri kontrole, podobne ako Ford Mondeo.
- VW Sharan – problémy začínajú pr 4 – 5 rokoch používania.
- BMW 5/6 – problémové pri 4–5 rokoch, podobne ako VW Sharan.
- Dacia Dokker, Duster a Sandero – časté zlyhania už od 6–7 rokov, pri starších kusoch patrí Dacia k najhorším.
- Dacia Logan – ide o úplný prepadák v kategórii áut 10+ rokov
- Renault Twingo – v kategórii 10+ rokov úplný prepadák, miera vážnych chýb presahuje 35–40 %.
Tieto autá budú podľa TÜV štatisticky robiť najväčšie problémy na STK. Časté sú závady na brzdách, nápravách, osvetlení či korózia podvozku.
Staršie autá = horšie výsledky
Nie je prekvapením, že čím staršie vozidlo, tým viac problémov. Len 6,4 % dvoj- až trojročných áut neprešlo, no pri 12–13 ročných je to už 28,1 %. Priemerný vek auta v Nemecku je dnes 10,3 roka – a podobne je to aj u nás.
TÜV-Verbande žiada modernizáciu kontrol. Elektrifikácia a digitalizácia si vyžadujú nové testovacie postupy, napríklad povinné meranie stavu batérie pri elektromobiloch. Dnes výrobca údaje poskytuje po svojom a chýba jednotný štandard. Odborníci preto volajú po nezávislej skúške batérie, aby kupujúci jazdených elektromobilov mali jasný obraz o jej kondícii.
Ak máš auto staršie ako desať rokov, oplatí sa mu dopriať pravidelný servis, inak je pravdepodobné, že pri najbližšej kontrole dostaneš červenú stopku.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroj: ADAC