19-ročný Jonáš vyrába exkluzívne drevené ruksaky, ktoré sú synonymom jedinečnosti

  • Jonáš má síce len 19 rokov, no pochválliť sa môže dobre rozbehnutým biznisom
  • Jeho značka ručne vyrábaných ruksakov Woodbag je československým unikátom, s ktorým sa stane človek na ulici neprehliadnuteľný
Woodbag
  • Jonáš má síce len 19 rokov, no pochválliť sa môže dobre rozbehnutým biznisom
  • Jeho značka ručne vyrábaných ruksakov Woodbag je československým unikátom, s ktorým sa stane človek na ulici neprehliadnuteľný

Všetko to začalo snom o peknom, ľahkom a pohodlnom ruksaku, ktorý má pridanú hodnotu. Taký však na trhu nebolo možné zohnať. Jonáš a Petr sa preto chopili príležitosti, začali experimentovať s drevom, kreslili návrhy, až kým nevznikol ich do detailov vyladený Woodbag.

Celý tento proces trval rok a pol. O tom, že tento ruksak je skutočný unikát, svedčí aj fakt, že výroba jedného kusu zaberie až tri týždne. Viac o projekte Woodbag nám už prezradil jeho spoluzakladateľ, študent ekonómie na Mendelovej univerzite v Brne – Jonáš.

Chcel si vždy podnikať alebo si sa k vlastnému biznisu dostal len náhodou?

V 14-tich rokoch som založil svoj prvý športový projekt Peaches. Ten spočiatku pre mňa podnikaním nebol, ale časom sa z toho stal biznis. V tej chvíli som vedel, že to bude pre mňa asi správna voľba a začal som sa v tom realizovať ďalej.

zdroj: Woodbag

Čo ťa inšpirovalo k založeniu vlastnej značky Woodbag s ponukou drevených batohov?

Predstava najviac cool a šialeného batohu na svete. Nie, vždy som sa chcel odlišovať od ostatných ľudí a nemohol som na internete nájsť dostatočne cool batoh. V rovnakom čase som mal v izbe starú drevenú lekárničku po babičke, ešte zo 60-tych rokov. Padla mi do oka, pripevnil som k nej popruhy zo starej krosny a nalepil na ňu jeleňa a prvý Woodbag protyp bol na svete. Ale ani v tej chvíli som netušil, že raz vznikne tak krásny drevený batoh. To priniesol až čas a tvár mu dal môj spoločník Petr Starý.

Čo bolo najťažšie na rozbehu vlastného podnikania? Koľko financií si musel do podnikaním v začiatkoch investovať?

Pre mňa nikdy nebol na prvom mieste zárobok – kedy a koľko to zarobí, veril som, že zárobok príde až časom. Paradoxne, nikdy som nemal pocit, že na podnikaní je niečo ťažké. Keď som chcel začať, tak som proste začal. No verím, že veľa ľudí s tým môže mať problém, ale myslím si, že hneď na začiatku sa pitvať v tom, či to je alebo nie je ťažké, je zbytočné. Potom to veľakrát končí tak, že človek nikdy s biznisom nezačne. 

zdroj: Woodbag

Do vývoja batohu som investoval rádovo v stovkách tisícoch českých korún. Vývoj a všetko by sa dalo samozrejme veľmi urýchliť, ak by sa do toho investovalo viac. Na druhej strane, aj ten prirodzený vývoj produktu má niečo do seba. Za zmienku stojí najmä čas, kedy sme rok a pol pracovali na celkovom vývoji batohu a výrobe šablón. 

Woodbag mnohých prekvapí aj hmotnosťou, ktorá sa pohybuje okolo 1050 g. Z akého dreva najčastejšie ruksaky vyrábate?

To je pre laika zložitejšie na vysvetlenie, ale v stručnosti, Woodbag je z drevenej topoľovej preglejky a tá je dýhovaná – to je to drevo, ktoré je vidieť navonok. V súčasnosti máme v ponuke drevo z orecha amerického či jaseňa. Časom by sme ale radi ľuďom ponúkli viac drevín.

Ako na Woodbag reagujú ľudia? Nejde ani o celkom lacnú záležitosť, cena jedného Woodbagu sa pohybuje okolo 154 eur. Koľko batohov sa ti už podarilo predať?

Trúfam si povedať, že tento batoh si všimne naozaj každý, je to totiž dosť netradičný výrobok, ktorý pôsobí na chrbte veľmi zaujímavo. Je veľa tých, ktorí si Woodbag zamilujú, ale aj tých, čo hovoria, že nechápu, ako niekto môže nosiť drevený batoh. V júni sme predali v predpredaji 20 kusov a v novembri sme spustili ostrý predaj a od tej chvíle sme niekde na 70 predaných kusoch.

zdroj: Woodbag

Majú ľudia možnosť si Woodbag niekde odskúšať  aj „na vlastnej koži”? Predsa len, nejde o celkom bežný výrobok, ktorý sadne každému.

V súčasnosti máme jeden kamenný showroom iba v Brne – vo FriendlyPlace. V Prahe ľuďom ponúkame osobné stretnutie, kedy si môžu batoh vyskúšať a s nami o ňom aj pokecať. Ponúk od existujúcich conceptstorov na prezentáciu v ich priestoroch dostávame pomerne dosť. Bojovali sme s výrobnou kapacitou a neboli by sme schopní do týchto obchodov naše batohy dodávať. Verím, že už máme vyhrané a na spolupráci sa dohodneme. Konkrétne to v najbližšej dobe budú priestory v Hradci Králové, Prahe a Ostrave. A samozrejme, budeme súčasťou novej platformy Šourům.

Plánuješ uviesť na trh aj iné drevené produkty?

Určite sa na to chystáme. V najbližšej dobe by sme radi ponúkali vlastné peňaženky. Okrem toho chystáme hlavne iné rozmery nášho batohu, ktorý je pre nás hlavným produktom.

zdroj: Woodbag

Stojíš aj za platformou Šourúm, ktorá spája výrobcov českých a slovenských produktov s firmami, ktoré majú kúsok miesta a môžu u seba výrobky vystaviť. Ako tento projekt vznikol?

Tento projekt vznikol v polovici minulého roka. Realizácia prebehla v septembri, kedy vznikol náš kamenný obchod v Brne, ktorý fungoval do konca roka 2019. Potom sme sa s mojimi kamarátmi a spoločníkmi (Standou Kursou a Honzou Slámou) zamysleli nad problematikou, ktorú sme chceli Šourůmem riešiť a či sa nám to darí. A z tejto debaty vznikol nový koncept zložený z online aj offline časti.

Značkám chceme ponúknuť možnosť prezentovať sa v priestoroch, kam bežne ľudia chodia. A preto táto platforma bude prepájať práve fungujúce podniky s českými a slovenskými remeselníkmi, značkami aj módnymi návrhármi. Všetko je v prípravách a verím, že vám o tom budeme môcť časom povedať viac.

zdroj: Woodbag

Máš rozrobených viacero  projektov, ako to všetko zvládaš v rámci time managementu?

Deň nie je nafukovací a ja si to uvedomujem. Okrem všetkých mojich projektov sa venujem ešte štúdiu a hrám najvyššie florbalovú ligu v ČR. Hovorím si, že ak za deň zvládnem ísť do školy, trénovať a do toho zvládam všetky svoje projekty, tak nie je potrebné to meniť. Na projektoch rok čo rok robí viac a viac ľudí a to mi veľmi uľahčuje prácu a hlavne ma to BAVÍ!

Čo by si poradil všetkým mladým začínajúcim podnikateľom?

Nebáť sa začať. Stretávam sa veľmi často s tým, keď je práve toto hlavný dôvod, prečo sa zaujímavé startupy nerealizujú. V dnešnej dobe je veľa akcií a spoločností a vlastne aj dobrovoľníkov, ktorí začínajúcim podnikateľom radi pomôžu a navedú ich na tú správnu startupovú cestu. Druhá vec je potom to, že na podnikateľskej ceste je veľa prekážok a bola by škoda sa na to vykašľať hneď po tej prvej.

Aké sú tvoje plány do budúcna?

Doštudovať vysokú školu, stabilizovať a posúvať súčasné projekty, vytvoriť napríklad niečo nové a hrať florbal, pretože to je všetko, čo ma baví a chcem sa v tom aj ďalej realizovať.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá