20 % Sloveniek denne čelí online nenávisti. Mladé ženy najviac kritizujú za vzhľad

  • Ženy sa na sociálnych sieťach stretávajú s nenávistnými komentármi každý deň
  • Najčastejšie útočia neznámi ľudia
ženy, online svet, hejt
  • Ženy sa na sociálnych sieťach stretávajú s nenávistnými komentármi každý deň
  • Najčastejšie útočia neznámi ľudia
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Negatívne komentáre voči ženám sú v roku 2025 stabilnou súčasťou online diskusií na Slovensku. Ukazuje to prieskum 365.bank, podľa ktorého sa s nimi stretáva väčšina opýtaných žien, pričom niektoré na dennej báze. 

Až tri štvrtiny Sloveniek uviedli, že sa s nimi stretávajú na sociálnych sieťach pravidelne. Približne každá piata žena čelí podobným prejavom nenávisti denne.

Dáta z grafiky kampane „Ženy patria do Kuchyne“ potvrdzujú, že 3 z 4 Sloveniek bežne vidia negatívne či ponižujúce komentáre smerujúce voči ženám. V 91 percentách prípadov sú tieto útoky namierené na iné ženy – často na známe osobnosti, ale aj na anonymné diskutujúce či bežné používateľky internetu.

Najčastejšie sú ženy podľa prieskumu konfrontované s útokmi na svoj vzhľad, čo uvádza 57 percent respondentiek. Ďalšia skupina, približne tretina opýtaných, hovorí o komentároch spochybňujúcich ich inteligenciu. Viac ako štvrtina žien sa stretáva s kritikou správania.

Verejne známe ženy sú najčastejší terč

Výsledky prieskumu naznačujú, že negatívne komentáre sa najčastejšie týkajú žien, ktoré sú v spoločnosti viditeľnejšie. Podľa 365.bank patria medzi najviac napádané celebrity (39 percent), političky (36 percent) a influencerky (35 percent). Ostatné kategórie žien však nie sú výnimkou: útoky zažívajú aj podnikateľky (18 percent) či matky, ktoré sú aktívne a úspešné (11 percent).

„Skúsenosti z predchádzajúcich kampaní k téme rodovej rovnosti nám ukázali, že máme pred sebou ešte dlhú cestu,“ hovorí Zuzana Blažečková Janove, Head of External and Internal Communication v 365.bank. Dodáva, že podľa prieskumu sú väčšinou sú terčom negatívnych komentárov známe ženy, no 20 percent účastníčok súhlasí s tým, že nenávistné komentáre sú v skutočnosti namierené voči všetkým ženám bez rozdielu“.

Kampaň upozorňuje aj na to, že verejnosť často vníma problém len cez známe tváre, no podľa dát ide o širší trend, ktorý sa týka Sloveniek bez ohľadu na profesiu či viditeľnosť v spoločnosti.

Negatívne komentáre prichádzajú najmä od neznámych ľudí

Viac ako tri štvrtiny žien tvrdia, že negatívne komentáre voči nim alebo iným ženám pochádzajú predovšetkým od ľudí, ktorých nepoznajú. Útočníci bývajú anonymní, používajú falošné profily alebo nepristupujú k diskusiám s vlastným menom a identitou.

Medzi mladými ženami vo veku 18 až 24 rokov uvádza až 78 percent, že najčastejšie sú kritizované za svoj vzhľad. Ďalších 33 percent žien naprieč vekovými kategóriami hovorí o útokoch na inteligenciu a približne 27 percent o hanlivých komentároch týkajúcich sa správania.

Odborníčka na duševné zdravie Andrea Hladká upozorňuje na psychologické dôsledky podobných prejavov. Výsledky prieskumu veľmi jasne poukazujú na stále prítomné rodové stereotypy, ktoré sú často zakorenené v kultúrnych normách, často sa vedome, ale aj nevedome v spoločnosti udržiavajú a podporujú. Takéto postoje môžu prispievať k pocitu marginalizácie, znižovať sebavedomie a podporovať diskrimináciu,“ vysvetľuje.

Zároveň upozorňuje, že negatívne komentáre majú efekt sociálneho posilňovania – čím viac sú viditeľné, tým viac sa normalizujú.

Zaujímavosťou je údaj z grafiky: 59 percent žien, ktoré negatívne komentáre vidia denne, tvrdí, že ich rovnako často píšu muži aj ženy. To naznačuje, že nenávistné prejavy sú v online priestore hlboko zakorenené a nemajú jednostranný pôvod.

Nová kampaň upozorňuje na realitu

Téma online nenávisti voči ženám vyústila do novej kampane 365.bank s názvom „Ženy patria do Kuchyne“. Jej cieľom je upozorniť na rodové stereotypy, ktoré napriek roku 2025 naďalej prežívajú v slovenskej spoločnosti.

Kampaň vychádza z presvedčenia, že online nenávisť odhaľuje to, čo si časť spoločnosti myslí, aj keď nie vždy nahlas. Zároveň pripomína, že správanie na sociálnych sieťach neodzrkadľuje realitu.

Odborníci upozorňujú, že správanie ľudí v online priestore často nezodpovedá tomu, ako sa správajú v bežnom živote. Negatívne komentáre väčšinou hovoria viac o človeku, ktorý ich píše, než o tom, komu sú adresované.

Pomáha tiež dbať na psychohygienu, uvedomiť si vlastnú hodnotu mimo sociálnych sietí, mať jasne nastavené hranice a reagovať s odstupom a racionálne; „hejt“ totiž nie je fakt ani konštruktívna spätná väzba. Často sa tvári ako „názor“, no v skutočnosti ide o prejav, ktorý ženy znevažuje a normalizuje predsudky.

Ak negatívne komentáre tieto hranice prekročia, je úplne na mieste obsah nahlásiť administrátorovi, používateľa zablokovať, z danej stránky odísť alebo si dopriať digitálny detox.

Tomáš Halász z firmy TrollWall, ktorá sa venuje ochrane pred nenávistnými komentármi pomocou AI, upozorňuje: „Ženy sú na internete terčom hejtu častejšie a v oveľa sexualizovanejšej podobe než muži.“ Podľa neho je potrebné, aby spoločnosť nastavila jasné hranice, ktoré zabránia tomu, aby agresívne prejavy malej skupiny pôsobili ako normálne.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá