24-ročná Slovenka si vybudovala rešpekt v Dubaji: „Prvý kontrakt s 300 miliónovou firmou som podpísala v 18 rokoch“

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V Dubaji sa rozhoduje rýchlo. Každé slovo, gesto aj mlčanie sa počíta. Na poradách s multimiliónovými kontraktmi pri stole málokedy sedí 24-ročná žena z krajiny, ktorú si niektorí investori ešte stále mýlia so Slovinskom. A už vôbec nie žena, ktorá si uprostred tohto konkurenčného kotla neprišla po súhlas, ale s jasnou víziou a pripravenou stratégiou.

Sophia Fischer je presne ten typ človeka, ktorého príbeh sa ťažko napodobňuje, ale ešte ťažšie zľahčuje. V Dubaji vybudovala firmu INREACH, ktorá pomáha značkám zo Slovenska a Európy vstúpiť na trh SAE – od zakladania spoločností, cez export, až po precízne biznis poradenstvo.

Sophia vyrastala medzi slovenskou precíznosťou a bahrajnskou obchodníckou kultúrou. Keď iné deti spoznávali svet cez učebnice, ona ho videla z rokovacích miestností. Jej matka podnikala s Dubajom ešte v časoch, keď v ňom nebolo nič, len piesok a ambícia. Otec zase patril k váženej rodine zo Zálivu. Sophia sa narodila do obchodného priestoru, ktorý sa nevyučuje na žiadnej univerzite – ale žije sa, rokuje a dýcha.

Dnes vedie firmu INREACH Export Solutions LLC, ktorá otvára brány do SAE slovenským aj zahraničným značkám. Nie ako „dcéra svojich rodičov“, ale ako rovnocenná partnerka. Tvrdohlavá aj strategická, mladá aj disciplinovaná, západná aj arabská. Presne v tom poradí, ktoré si sama vybrala.

Tento rozhovor nie je o „mladej žene v Dubaji“. Je o líderstve, ktoré nestojí na veku, pohlaví ani pôvode. Vzniká skúsenosťou, rozhodnutiami a odvahou niesť zodpovednosť. A ak si doteraz veril, že Blízky východ nie je priestorom pre ženy s ambíciou, možno je čas zmeniť uhol pohľadu.

  • Ako sa podniká v Dubaji, keď máš len 24 rokov?
  • Čo ti dá detstvo medzi Slovenskom a Bahrajnom?
  • Dá sa v Emirátoch uspieť aj bez kontaktov?
  • Prečo Dubaj rešpektuje ženy v biznise viac než Slovensko?
  • Aké chyby robia slovenské firmy v SAE najčastejšie?
  • Ako si získaš rešpekt medzi mužmi s miliónmi na účte?
  • Čo rozhoduje o úspechu na Blízkom východe?
  • Čím vie prekvapiť slovenský produkt v Dubaji?
  • Má ženský leadership v arabskom svete vôbec šancu?
  • Čo by si mala vedieť, ak chceš v SAE začať podnikať ako žena?

Tvoja mama podnikala s Dubajom a krajinami Arabského zálivu celé tri desaťročia, tvoj otec pochádza z Bahrajnu. Ako ťa ovplyvnilo, že si vyrastala medzi dvoma svetmi a čo si si z toho odniesla do vlastného podnikania?

Vyrastať medzi dvoma svetmi, medzi silne výrobne a priemyselne orientovaným Slovenskom a nadmieru obchodne zdatným Blízkym východom, bola pre mňa veľká škola už od detstva.

Mama podnikala s Dubajom ešte v čase, keď tam neboli výškové budovy, len viera v potenciál púšte. Otec pochádzal z tradičnej bahrajnskej obchodníckej rodiny, takže som mala vždy otvorené dvere k miestnym zvyklostiam, hodnotám a spôsobu komunikácie, ktoré sú pre úspešný obchod v tomto regióne kľúčové.

Moje detstvo bolo doslova medzi kuframi, obchodnými stretnutiami, obchodnými komorami, výstavami. Medzi dvoma kultúrami, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť veľmi rozdielne, ale v hĺbke sú si podobné v jednom: všetko sa točí okolo dôvery.

Toto dvojité DNA mi dalo schopnosť vnímať veci inak. Rozumiem štruktúre a mentalite európskeho podnikania, ale zároveň viem, ako sa robí obchod v Dubaji. Neučila som sa to z kníh, ale pozorovaním, v praxi, v reálnom živote. Od útleho veku som bola súčasťou skutočného biznisu, videla som, ako sa rokuje, ako sa budujú partnerstvá, ako sa prekonávajú rozdiely.

A práve tieto hodnoty vnášam aj do svojho vlastného podnikania. Vďaka tomu dokážem byť mostom medzi dvoma rozdielnymi kultúrami, ale aj dvoma obchodnými štýlmi, a to považujem za svoju veľkú výhodu.

Moji rodičia vždy rešpektovali, že nechcem len niesť ich odkaz, chcela som vytvoriť svoj vlastný. Aj preto som spoluzaložila INREACH Export Solutions LLC, aby som pomáhala medzinárodným značkám vstúpiť na trh SAE a zároveň robila to, čo ma baví, v čom vidím zmysel dnes ešte viac než kedykoľvek predtým, spájať kultúry, vytvárať príležitosti a premieňať ambície na konkrétne výsledky.

Máš 24 rokov a vedieš firmu v Dubaji, ktorá pomáha iným značkám expandovať do Spojených arabských emirátov. Mnohí si myslia, že s kontaktmi z rodiny to musí ísť „samo“. Aká bola v skutočnosti tvoja cesta?

Áno, mám 24 rokov a vediem firmu v Dubaji, ale neprišla som sem s hotovým „kľúčom od paláca“. Je pravda, že som vyrastala v prostredí, kde boli dôležití ľudia, rozhodnutia a veľké obchody na dennom poriadku. Práve preto bolo jasné, že nič mi nebude automaticky patriť, práve naopak, musela som si svoju pozíciu zaslúžiť o to viac.

Navyše, svet sa mení okolo nás enormnou rýchlosťou, to, v čom som vyrastala, je dnes už úplne inak. Kontakty, obchodné stratégie, partnerstvá mojich rodičov nie sú kontaktami, obchodnými stratégiami a partnerstvami dnešných dní. Staviam na tom, čo som dostala do vienka, ale budujem podnikanie 21. storočia. Celé sa to otočilo. Dnes nechodia obchodníci z arabského sveta do Európy a sveta zháňať nové zaujímavé produkty, služby, know-how a technológie tak, ako to bolo v čase podnikania mojich rodičov.

DSC09917
zdroj: Sophia Fischer, INREACH Export Solutions LLC

Dnes je celý, naozaj celý svet v Dubaji, kde je 195 národností v jednom úžasnom obchodnom a kultúrnom globálnom kotle. A tieto meniace sa fakty sa, samozrejme, odrazili aj na forme podnikania. Staviam na pevných osobnostných, hodnotových a obchodných základoch, ktoré mi dali rodičia, ale budujem moderné, flexibilné podnikanie založené na poskytovaní ideálnych riešení pre tých, ktorí ho hľadajú pri ich vstupe na trhy Dubaja & SAE.

Ktoré momenty ťa najviac preverili?

Spomeniem tri hlavné kľúčové obdobia. Keď som mala 15 rokov, môj otec zomrel a zostali sme s mamou samy. Dohodli sme sa, že začnem študovať online. V tom čase to bolo pre mňa neuveriteľne silným preverením viery v seba a smeru, ktorý sme si nastavili. Všetci moji spolužiaci naplno zarezávali v škole od rána do večera a ja som šla na formu štúdia, ktorá nebola pred 9 rokmi až taká bežná ako dnes. Vybrala som sa úplne iným smerom ako všetci moji spolužiaci. Vo veku tínedžera to bolo veľmi odvážne. Z dnešného pohľadu to bolo unikátne rozhodnutie, z ktorého ťažím dodnes.

Podľa vzoru mojich rodičov som nič iné ako biznis ani neplánovala. Chcela som mať slobodu robiť to, čo chcem a kedy chcem, voľnosť pohybu, dostatok peňazí, možnosť rozhodovať sama o sebe. Takže som vo veku čerstvých 18 rokov založila svoju prvú spoločnosť na Slovensku a podpísala svoj prvý kontrakt s firmou s majetkom cez 300 miliónov eur. Celkom slušný náklad odvahy, asertivity a viery v jednom.

A ako tretie spomeniem obdobie rokov 2020 až 2021. Hneď po úspešnom rozbehu firmy, jednej výstave a pár kontraktoch nastalo obdobie zatvárania hraníc, obmedzenia pohybu, útlmu záujmu o služby, ktoré sme poskytovali. Situácia vo svete úplne utlmila dopyt po určitých službách, no otvorila dvere pre ďalšie služby, ktoré sme začali poskytovať už priamo v Dubaji. Schopnosť nepanikáriť v akejkoľvek situácii, prispôsobiť sa, mať ochotu sa učiť, zareagovať na fakty a nabrať nový smer bola vždy kľúčová. Flexibilita, tvorivosť, rýchlosť a schopnosť zariskovať priniesli svoje ovocie.

Po skončení obmedzení sa svet rozbehol nevídaným tempom, a to rovno na destináciu Dubaj & SAE, kde sme si počkali na opätovný návrat k poskytovaniu našich služieb, o ktoré bol enormný záujem. Existujúca situácia v Európe a vo svete prináša nával klientov, ktorí potrebujú a hľadajú naše služby. Toto je však už pozitívnou výzvou dnešných dní.

Často rokuješ s oveľa staršími mužmi, ktorí ovládajú veľký kapitál a sú zvyknutí na iný typ autority. Zažila si situáciu, keď ťa niekto podcenil len pre tvoj vek alebo pohlavie? Ako si si v takej chvíli získala rešpekt?

Áno, často rokujem s mužmi, ktorí sú nielen výrazne starší, ale sú aj zvyknutí pohybovať sa vo svete, kde autorita vychádza z veku, titulu alebo historického postavenia. Ja prichádzam s úplne iným nastavením, som mladá, som žena, a navyše reprezentujem novú generáciu podnikania.

Mužov podnikateľov máme na oboch stranách, na slovenskej (západnej) a arabskej (východnej). Rozdiel vo vnímaní žien v podnikaní bol v minulosti enormný, dnes sa situácia mení. Mama mi dala skvelý vzor, keď sa v roku 1996 vybrala do Arabského zálivu robiť biznis. V čase  jej podnikania boli obrovské rozdiely medzi postojom mužov k ženám v biznise na Slovensku a v Zálive. Dala mi radu, aby som sa nikdy nehrala na niečo, čo nie som. Keď viete, čo hovoríte, keď ste pripravení, a keď druhá strana zistí, že to nie je len o „peknej fasáde“, že to s vami nie je „hra na podnikanie“, ale reálny výkon, rešpekt príde.

Áno, som často najmladšia v našej rokovacej miestnosti. Ale to neznamená, že som menej kompetentná, pokiaľ, samozrejme, ešte stále meriate schopnosti podľa veku. A niektorí to naozaj robia, najmä doma, na Slovensku.

DSC09836 copy
zdroj: Sophia Fischer, INREACH Export Solutions LLC

Ja som sa prvýkrát ocitla v rokovacej miestnosti s ľuďmi, ktorí disponovali stámiliónovými majetkami, keď som mala 13 rokov. Moji rodičia ma nikdy neviedli k tomu, aby som sa na biznis len „pozerala“. Viedli ma k tomu, aby som mu rozumela.

Ešte jednu radu som si zobrala k srdcu od mojej mamy, a tá ma sprevádza dodnes: „Treba mať viacero dobrých kariet v balíku a vždy hrať tou, ktorou vyhrávaš hru.“

Plánovala som, pripravovala sa, no zároveň som nechávala priestor osudu, a ten mi do cesty priviedol obchodného partnera priamo zo Zálivu. Khalid prináša perfektný balans a kontrast do nášho biznisu, ktorý nám pomáha spolupracovať so širšou škálou klientov. A úprimne, ak ma niekto iba skúsi podceniť, Khalid im bez váhania vysvetlí, ako to naozaj je. Samozrejme, stretli sme sa aj s ľuďmi, ktorí od začiatku nie sú ochotní spolupracovať so ženami v biznise, majú netaktné poznámky, ignorujú nápady alebo ťa privítajú ako sekretárku alebo tlmočníčku.

V takýchto prípadoch sa veľakrát ani nesnažím zmeniť ich myslenie, a Khalid je ten prvý, ktorý odmietne spoluprácu s takým typom „podnikateľov“. Jeho absolútny rešpekt voči mne ako žene, v prostredí silne orientovanom na výkon a mužské autority, nemá na Slovensku obdobu.

Spoločne budujeme značku INREACH na základoch vzájomného rešpektu, dôvery a reálneho prístupu, nielen k trhu, ale najmä k ľuďom, ktorí ho formujú.

Táto mužsko-ženská dynamika, postavená na dôvere a profesionalite, je pre mňa magická. Dopĺňame sa, v tempe, v štýle aj v pohľade na veci. A možno práve vďaka tomu vieme INREACH budovať ako značku, ktorá spája dva svety.

V INREACH sme traja partneri, dve ženy a jeden muž. A náš mužský partner, Khalid, to hovorí otvorene: „Ženy v biznise ma vždy rešpektovali viac než muži.“

Prečo? Pretože ženy prinášajú väčšiu kapacitu, viac intuície a vyššiu schopnosť prispôsobiť sa. A to je niečo, čo sa na biznisovej scéne v SAE reálne cíti. Ženská energia tu nie je vnímaná ako slabosť, ale ako výhoda. Ja osobne som na dubajskom trhu nikdy nemusela bojovať o rešpekt „navyše“. Ale musela som ho preukázať, každý deň, konkrétne, v číslach, v prístupe, v dôvere. A presne o tom dubajský biznis je, nech ste muž alebo žena, rozhodujú fakty, činy a výsledky.

Na Slovensku sa stále šíria stereotypy o tom, že ženy v Emirátoch nemajú slobodu a v biznise nemajú priestor. Ako to vyzerá v skutočnosti?

Byť ženou v biznise na Blízkom východe je niečo úplne iné, ako si mnohí v Európe predstavujú. Dubaj má k ženám v biznise obrovský rešpekt, ale inak, ako je to zvykom v Európe. Tu si rešpekt nezískavate tým, že oň žiadate, získavate ho tým, že ste profesionálna, konzistentná a viete, čo robíte. Dubaj je veľmi rýchly, výkonný trh. Nikto vás tu nebude spomaľovať len preto, že ste žena, ale nikto vám ani nič neuľahčí. Ste posudzovaná podľa výkonu.

Vláda podporuje podnikateľky, existujú špeciálne programy pre ženy-founderky, networkingové platformy, ženské biznis inkubátory… Ale v praxi to funguje veľmi jednoducho: ak ste dobrá, Dubaj vám dá priestor. Bez predsudkov a bez obmedzení. Rešpekt k ženám vyplýva aj z kultúrneho myslenia – v Emirátoch je rešpekt a spoločenské spôsoby vyžadované od každého. Tu sa v biznis kultúre nekričí, neuráža, nepodpichuje, neopíja a taktiež sa netoleruje podceňovanie alebo nepočúvanie žien v pozíciách autority.

Len pre zaujímavosť, ak si ešte niekto myslí, že arabský svet je miestom, kde ženy nemajú v biznise alebo politike priestor, Dubaj ho veľmi rýchlo vyvedie z omylu. Spojené arabské emiráty patria medzi najprogresívnejšie krajiny regiónu, pokiaľ ide o postavenie žien.

Vo federálnej vláde SAE dnes pôsobí 9 žien, čo predstavuje takmer 30 % ministerských postov. V parlamente (Federal National Council) ženy tvoria presne 50 % všetkých poslancov, čím sa SAE radí medzi svetovú špičku v rodovej rovnosti v zákonodarných orgánoch.

To isté aj v diplomatickom odvetví krajiny, viac ako 30 % vedúcich pozícií vo verejnom sektore zastávajú ženy a tretinu diplomatického zboru SAE tvoria ženy, vrátane veľvyslankýň a generálnych konzuliek. V korporátnej sfére dosiahli Emiráty ďalší míľnik – v každej verejne obchodovanej spoločnosti musí byť aspoň jedna žena v predstavenstve. V roku 2025 už ženy obsadzujú 14,8 % miest v boardoch akciových firiem, čo je najviac v rámci celého GCC regiónu.

Takže, keď sa ma ľudia na Slovensku pýtajú: „Ale nie sú ženy v Emirátoch obmedzované?“ – len sa pousmejem. V skutočnosti s nerešpektovaním a podceňovaním som sa stretla iba v Európe, nikdy nie v GCC regióne.

Pretože pravda je taká, že za pár rokov som tu vybudovala viac, než si mnohé ženy inde vybudujú za celé desaťročia. Dubaj je nesmierne silný priestor pre ženy, ktoré sú ambiciózne, pripravené prevziať zodpovednosť a vstúpiť do vlastnej sily. A ja som hrdá na to, že môžem byť súčasťou tejto vlny.

Tvoja firma pomáha so zakladaním spoločností, exportom aj biznis poradenstvom. Ktoré typy slovenských produktov alebo služieb majú podľa tvojich skúseností v SAE najväčší potenciál – a pri ktorých by si radšej klientom poradila, aby sa tam ani nepokúšali preraziť?

Slovensko má obrovský potenciál, o tom niet pochýb. No ak chce slovenský výrobca, technologická firma či služba uspieť v Spojených arabských emirátoch, samotná kvalita už nestačí. SAE sú jedným z najrýchlejšie rastúcich a najnáročnejších trhov sveta. To, čo funguje v Európe, nemusí obstáť v Dubaji a naopak, produkty, ktoré doma zanikajú, môžu v Emirátoch zažiariť.

V INREACH sme mali možnosť spolupracovať s rôznorodými slovenskými značkami. Jednu vec vidíme veľmi jasne: produkty a služby, ktoré tu skutočne uspejú, majú spoločné tieto vlastnosti – vysokú kvalitu, škálovateľnosť, kultúrnu prispôsobivosť a pripravenosť konkurovať už od prvého dňa.

Čo môže Slovensko ponúknuť Dubaju?

Viac, než si myslíte. Na základe našej praxe v INREACH ponúkame prehľad segmentov, kde slovenský biznis môže preraziť:

Produkty s exportným potenciálom

  • Zdravie, wellness a funkčná výživa

Slovenské bio produkty, funkčné nápoje, superpotraviny či doplnky výživy majú v Emirátoch priestor, ak sú čisté, kvalitné a majú silný príbeh. Lokálni zákazníci uprednostňujú produkty s transparentným pôvodom a inovatívnym zložením, ideálne vegánske, halal alebo organické.

  • Luxusný dizajn a remeslo

Sklo, šperky, dizajnérska móda, niche kozmetika. Slovensko má zručnosti, ktoré sú v Dubaji veľmi cenené. Kľúčom je prezentácia na svetovej úrovni a príbeh, ktorý dokáže osloviť globálne publikum.

  • Eko a udržateľné produkty

Bezplastové riešenia, ekologické čistiace prostriedky, produkty zo zeolitu, smart bývanie, environmentálna zodpovednosť je trend aj v GCC regióne. Slovenské značky, ktoré vedia kombinovať udržateľnosť s estetikou, majú náskok.

  • Služby, ktoré môžu zaujať

Špecializované B2B služby: UX UI dizajn, výkonnostný digitálny marketing, branding a obsahová stratégia sú žiadané najmä pre značky, ktoré vstupujú na trhy GCC. Slovenské agentúry a freelanceri môžu byť cenovo konkurencieschopní a zároveň kreatívni.

Vzdelanie, edukačné riešenia a e-learning: Online kurzy zamerané na soft skills, leadership, podnikanie či rozvoj digitálnych zručností, najmä v angličtine, majú priestor, ak sú interaktívne a lokalizované pre arabský svet.

DSC09967 copy
zdroj: Sophia Fischer, INREACH Export Solutions LLC

Know-how, ktoré má v regióne hodnotu

Technické znalosti a presnosť: Slovenské strojárstvo, elektrotechnika či automotive know-how môžu byť v SAE uplatniteľné formou smart výrobných riešení, prototypovania alebo vývoja. Emiráty vyhľadávajú partnerov, ktorí vedia dodávať german style quality za dostupnejšiu cenu.

Wellness know-how a kúpeľná kultúra: Slovensko má bohatú kúpeľnú tradíciu, ktorú je možné preniesť do wellness konceptov, procedúr či spa produktov s prírodným zložením. Aj tieto služby môžu zaujať najmä v sektore hospitality a lifestyle.

Technológie, ktoré SAE aktívne vyhľadávajú

Smart tech, AI a IoT: Riešenia na správu dát, prediktívnu analytiku, automatizáciu logistiky, energetickú efektivitu alebo bezpečnosť patria medzi top priority regiónu. Slovenské firmy z týchto segmentov môžu byť veľmi úspešné, ak majú ambíciu a kvalitné B2B prezentácie.

Green tech a environmentálne inovácie: Senzorické systémy, zelené stavebné technológie, čisté energie. Dubaj a Abú Zabí investujú miliardy do zelenej transformácie. Know-how, ktoré znižuje spotrebu, zlepšuje kontrolu procesov a prináša merateľný efekt, má zelenú.

Kde radíme opatrnosť alebo rovno STOP?

Generické produkty bez identity. Ďalší energetický nápoj, ďalšia basic kozmetika alebo značka oblečenia ako všetky ostatné tu nemajú šancu.

Služby bez lokálneho partnera: Konzulting, právo, HR či financie bez znalosti lokálneho prostredia sú risk. SAE si chránia vlastný trh.

Značky bez záväzku: Dubaj nie je trh na skúšku. Ak značka nie je pripravená investovať svoj čas, prítomnosť, marketing a financie, nemá zmysel vstupovať na miestny trh.

Slovensko má čo ponúknuť, ale Dubaj patrí len pripraveným. Ak chcete uspieť, potrebujete nielen produkt, ale aj stratégiu, ochotu investovať do vlastnej značky, odvahu a lokálneho partnera, ktorý vám pomôže pochopiť trh, vstúpiť naň a uspieť na ňom.

A práve v tom pomáha INREACH Export Solutions. Pomáhame značkám prekročiť hranice a dostať sa na trh SAE s rešpektom, efektívne a zmysluplne.

Slováci a ľudia v Dubaji majú odlišné tempo aj prístup k biznisu. V čom sú tie najväčšie mentálne rozdiely – a čo by si si želala, aby sme sa ako krajina naučili od kultúry, v ktorej dnes žiješ?

Áno, Slováci a ľudia v Dubaji žijú v úplne odlišných rytmoch, a to sa v biznise prejavuje rýchlo a nekompromisne. Na Slovensku sme precízni, radi analyzujeme, plánujeme a zvažujeme všetky riziká. V Dubaji sa rozhoduje rýchlo. Ľudia tu konajú s istotou, s víziou a s vierou v príležitosť a očakávajú výsledky.

Na Slovensku som nie raz počula: „My sme len taká malá slovenská firma“ alebo „Však čo my, Slováci.“ Týmto myslením sa ľudia vsunú do krabičky a vzdávajú sa ešte predtým, ako začnú. V Dubaji nie je „príliš ambiciózne“ rozbehnúť firmu, expandovať do troch krajín, vyvíjať nový produkt a rokovať s investorom zároveň. Tu sa ambícia neospravedlňuje, ale rešpektuje. Tu sa počíta s hojnosťou. Úspech sa cení. K tomu je nastavený celý ekosystém – žiadne dane z príjmu, žiadne odvody, otvorené možnosti pre cudzincov. Tu si nekonkurujeme, tu kooperujeme. Slováci sa však často zaseknú v otázkach typu „Čo ak to nevyjde?“ alebo „Čo na to povedia ostatní?“ a to je škoda. 

Mnoho firiem zo Slovenska stále dúfa v rozprávkový scenár: že príde „zázračný šejk“, nadchne sa produktom a všetko zariadi. Ale svet sa zmenil. Už to nie sú emirátski obchodníci, ktorí chodia po Európe hľadať nové značky. Dnes je svet v Dubaji. A každý, kto chce uspieť, musí byť proaktívny, odvážny a pripravený investovať energiu, čas aj kapitál. Otázka znie: Kto iný by sa mal postarať o váš úspech, ak nie vy sami? Ak vy neveríte v to, čo ponúkate, tak prečo by mal niekto iný?

V Dubaji žije viac než 195 národností. Z 11 miliónov obyvateľov je len 10 % domácich. Zvyšných 90 % sú cudzinci a všetci tu dokážu robiť biznis. Tak prečo nie Slováci? Často počúvam: „Arabská mentalita je iná, ťažko sa s nimi robí.“ No pravda je, že ak to zvláda celý svet, zvládneme to aj my. Ak to zvládam ja, zvládnete to aj vy.

Na druhej strane, máme množstvo klientov zo Slovenska, ktorí v Dubaji a SAE otvárajú firmy, robia obchody i kupujú nehnuteľnosti. Tí svojím prístupom a „ťahom na bránu“ potvrdzujú, že vedia, ako na to. Ak niekto potrebuje podporu, sme tu my, denne, 24/7, aby sme slovenským firmám pomohli na trhoch Dubaja a SAE uspieť.

Čo by som si priala, aby sme si ako krajina osvojili?

  • Viac odvahy robiť rozhodnutia.
  • Menej strachu zo zlyhania.
  • Viac veľkorysosti, spolupráce a rešpektu.
  • Nastaviť si víziu a konať.
  • Podporiť slovenský export štátom, médiami aj podnikateľmi navzájom.
  • Otvorený pohľad na svet a sebadôveru ísť ďalej než za hranice EÚ.

Pretože dnes už nerozhoduje odkiaľ pochádzate, ale kam si trúfate ísť.

V arabskom svete je obchod často postavený na dôvere, osobných vzťahoch a mužskej dominancii. Ako si si ako mladá žena vybudovala dôveryhodnosť a čo ti pomáha zvládať tlak, keď vieš, že musíš „presvedčiť miestnosť“, ktorá ťa možno na začiatku neberie vážne?

Áno, obchod v arabskom svete stojí na dôvere, osobných vzťahoch a často aj na veľmi tradičných rolách. A netreba si klamať, v mnohých miestnostiach som bola najmladšia a možno jediná žena. Ale práve to bola moja výhoda. Nesnažila som sa „hrať hru ako muži“. Prišla som ako žena, pripravená, sústredená, s rešpektom k prostrediu, a zároveň so silným vnútorným nastavením. Mňa netrápi, keď ma niekto podceňuje, a veľakrát sa nesnažím im niečo dokazovať. Taký pocit často prichádza z neistoty, a ja verím, že neistotu ľudia vedia veľmi rýchlo vycítiť. V biznise sú neistota a podceňovanie samého seba podľa mňa veľmi deštruktívne.

Moja stratégia, ako niekoho „presvedčiť“ o mojej kompetencii, je iná. Ľudia o mne vedia, že ja nehovorím veľa, ale keď hovorím, tak vždy k veci, a snažím sa hovoriť čo najpresnejšie a najkompetentnejšie, ako sa dá. Keď viem, o čom hovorím, ľudia sú hneď „presvedčení“ o mojej kompetencii.

Môj otec mi hovoril: „V biznise buď strategická, nie hlasná.“ A práve to je kľúč. Nesnažím sa niekoho ohúriť. Sústredím sa na to, aby som vedela, čo ponúkam, komu to ponúkam a prečo práve ja viem byť ten správny partner. A keď to robíte konzistentne, aj najkonzervatívnejšie prostredie vás začne rešpektovať.

A to isté platí aj pri mužoch v biznise. Môj biznis partner Khalid pochádza z rodiny podnikateľov a v GCC regióne majú rodinné podniky viac ako 36 rokov, ale to nie je to, čo mu dodáva rešpekt. Ľudia si tu vážia najmä neustále vzdelávanie a prax v odvetviach nášho podnikania. 

V INREACH budujeme dôveryhodnosť tým, že hráme fér, sme priami a ideme na výsledok. Odmietli sme klientov, zrušili sme projekty, odhovorili firmy od vstupu na trh, aj keď to mohlo priniesť rýchly zisk. Prečo? Pretože nehľadáme rýchle výhry. A správni ľudia to vycítia, bez toho, aby som musela čo i len prehovoriť.

Podnikanie nie je len o faktúrach, ale aj o psychickej odolnosti. Čo bola zatiaľ tvoja najťažšia osobná výzva pri vedení firmy – nie z hľadiska peňazí, ale ako človeka, ktorý musí denne zvládať tlak, neistotu a veľké rozhodnutia?

Výzvy prichádzajú každý deň, a my ich máme radi. Mám veľmi pozitívny prístup k životu aj k podnikaniu. Základ je jednoduchý: netreba sa hneď vyľakať. Ako hovorí ďalší silný mužský vzor v mojom živote – môj dedo: „Niektoré veci treba nechať vyhniť.“ A má pravdu. Väčšina „horúcich“ tém sa vyrieši aj bezo mňa. Čas je často ten najlepší doktor. Čo však nikdy neodkladám, sú hodnoty. Rešpekt. Vízia. A viera v to, že všetko sa deje v náš najlepší prospech.

Ako tím sa vo firme držíme niekoľkých pevných pravidiel: Každý má danosti na iné veci. Navzájom sa podporujeme, aby sme boli lepší v tom, čo nám ide. Nekritizujeme sa. Neobviňujeme sa. Nepoužívame slovo „nedá sa“. V našom slovníku nenájdete slová ako „problém“, „závisť“ či „nenávisť“. Ak sa objaví napätie alebo nezhoda, necháme si veci prejsť hlavou. Každý po svojom. A potom si sadneme a otvorene sa o tom porozprávame. Práve tieto otvorené, tvorivé rozhovory vedú k novým stratégiám, novým nápadom a novým riešeniam. A to je dôvod, prečo sa u nás rozhoduje rýchlo, ale múdro.

Medzi partnermi si dôverujeme na 100 %. Sme si vedomí toho, že vzťahy, či už osobné, pracovné alebo biznisové, sa môžu pokaziť len z dvoch dôvodov: Zo strachu, že prídeme o niečo, čo už máme. A potom z chamtivosti, keď chceme viac, než nám patrí, na úkor niekoho iného. A tam sa končí každá sranda.

U nás je to však úplne jasné. Sme poháňaní dvoma silnými motormi: vďačnosťou za to, čo máme, a víziou, cieľmi a plánmi, ktoré nás ženú dopredu.

Výzvou je len veriť tomu, čo nie je viditeľné; udržať tú vieru v sebe napriek akýmkoľvek okolnostiam. Sme si vedomí, že to, čo máme – to jedinečné spojenie, ten vzťah, to nastavenie – je dar. A vieme, že akékoľvek výzvy prídu, vďaka tomu všetkému ich zvládneme. Spolu.

Bežný Slovák si často predstaví ženu v Dubaji ako dámu v luxuse bez reálnej práce. Ako v skutočnosti vyzerá tvoj deň – od momentu, keď vstaneš, až po večerné vypnutie? Dodržiavaš work-life balance?

Áno, viem si predstaviť, čo si mnohí ľudia na Slovensku predstavia pod pojmom „žena v Dubaji“ = luxus, raňajky s výhľadom na mrakodrapy, trochu e-mailov, trochu selfie a večer v gala….

A možno… keď sa na to pozriem z iného uhla pohľadu, majú vlastne pravdu. Áno, žijem v luxuse. Mám luxus vstávať, kedy chcem, ísť spať, kedy cítim, byť s tými, ktorým verím a s ktorými to má zmysel. Mám luxus rozhodovať sa slobodne, nie podľa očakávaní iných, ale podľa seba. Žijem v prostredí s vysokými energiami, ambíciami, jasnými pravidlami a neobmedzenými možnosťami. V prostredí, kde si každý ide za svojím snom. Kde sa hojnosť netrestá, ale podporuje a kde sa ľudia predbiehajú v platení kávy či obeda, nie pre ego, ale preto, že tu veria, že ak dávaš, budeš aj dostávať. V regióne, ktorý má úplne iný vzťah k peniazom, podnikaniu a úspechu než ten, na aký sme zvyknutí v strednej Európe.

Mama mi vždy hovorila: „Rob to, čo ťa baví, a nebudeš musieť utekať z práce domov. Lebo to ani nebude práca.“ A presne to žijem. Je to zmysluplná zábava, naplnenie a radosť z toho, že pomáhame druhým riešiť ich biznis potreby na trhu Dubaja a SAE.

Keď však buduješ niečo, čo má skutočný zmysel, v tom momente ťa pohltí určitý druh zdravého šialenstva. Nepozeráš na hodiny. Nepočítaš odpracované dni. Nepoháňa ťa rozvrh. Chceš dokončiť, čo máš na tanieri, a dosiahnuť svoje ciele.

V INREACH pracujeme 7 dní v týždni. Sme dostupní takmer nonstop. Lebo my nezakladáme len firmy. My pomáhame tvoriť ich stratégiu, škálovanie, distribúciu, komunikáciu aj rast. Samozrejme si vieme dopriať aj pauzu. Veľakrát ideme počas víkendu na „staycation“ a užívame si životný štýl, ktorý tento región ponúka. Pretože robím to, čo milujem, zriedkavo mám pocit, že „pracujem“.
Odmenou nie sú len peniaze. Odmenou je emócia. Naplnenie. Zmysel. Skutočný luxus? Sloboda tvoriť, nie utekať z práce.

Často sa hovorí, že ženy riadia inak. Ty si zodpovedná za klientov, stratégiu aj tím. V čom vnímaš rozdiel medzi ženským a mužským leadershipom – a čo by podľa teba muži mali pochopiť o tom, ako ženy vedú?

Áno, ženy vedú inak a to je ich výhoda, nie slabosť. Myslím si, že ženský leadership je vo svojej podstate viac o vzťahoch než o sile. Žena, ktorá vedie, často intuitívne cíti, čo tím potrebuje, čo klient ešte nevyslovil a kde sa láme dôvera. A túto schopnosť vnímať pod povrchom a konať s empatiou aj odvahou zároveň vnímam ako jeden z najväčších darov, ktoré do biznisu prinášame. Stalo sa nám niekoľkokrát, že som cítila niečo skôr, ako sa to stalo. Moja intuícia ma zatiaľ nezaviedla do zlého. Toto je schopnosť, ktorú má veľa žien, ale učíme sa ju ignorovať, potláčať pocit, že ideme zlým smerom alebo nerobíme to, čo by sme mali.

Podľa mňa by sme mali svoju intuíciu využívať. Neznamená to, že sme mäkké. To, že žena nevykrikuje, ešte neznamená, že nevedie. To, že si vypočuje všetky názory, neznamená, že nevie rozhodnúť. Myslím si, že najlepšie tímy dnes vznikajú vtedy, keď sa mužský a ženský spôsob vedenia prepájajú, nie keď spolu súperia.

My v INREACH v tom máme jasno. Naša firma je skutočné partnerstvo, dve ženy a jeden muž. A práve v tejto dynamike spočíva jej krása. Khalid, náš mužský partner, je ten skeptický typ, analytický, vždy pripravený identifikovať riziká a potenciálne slabiny. Anna je optimistka, vizionárka, plná energie, nápadov, vždy pripravená pohnúť sa vpred. A ja?  Ja som ten stred, ktorý  medzi nimi vytvára rovnováhu, zvažuje extrémy a vedie tím k múdrym, udržateľným rozhodnutiam.

DSC09944
zdroj: Sophia Fischer, INREACH Export Solutions LLC

Táto dynamika funguje nielen preto, že sme muž a ženy, ale aj preto, kým sme ako ľudia. Vo firme INREACH nefungujeme hierarchicky, ale kruhovo. To znamená, že nemáme jedného šéfa, ktorého slovo je zákon. Máme partnerov, ktorí sa navzájom dopĺňajú a vieme spoločne vytvoriť niečo oveľa lepšie, ako keby sme to robili každý sám.

V kruhovom líderskom modeli sa každý cíti videný a počutý. A to je kľúč, pretože keď ľudia v tíme cítia rešpekt, prinesú oveľa viac než len výsledky. Prinesú inovácie, lojalitu a skutočný záujem o to, kam firma smeruje.

Ako žena v biznise necítim potrebu dokazovať, že som ako muži. Nechcem byť ako muži, chcem byť ako ja. A viem, že môj štýl vedenia je efektívny práve preto, že spája stratégiu s ľudskosťou, rácio s intuíciou.

Mužom by som odkázala toto: Prestaňte porovnávať štýly vedenia podľa klasických merítok. Nemusíte chápať všetko, čo ženy v tíme cítia. Ale skúste to rešpektovať.

V tvojom svete sa denne riešia obchody v stovkách tisíc eur. Ako si udržiavaš rovnováhu medzi rešpektom k peniazom a odvahou ísť do rizika, keď treba urobiť zásadné rozhodnutie?

V mojom svete sa bežne uzatvárajú obchody v stovkách tisíc, niekedy aj miliónoch eur. A s tým prichádza tlak. Peniaze sú dôležité. Zaslúžia si rešpekt. No nikdy by sa nemali stať niečím, čoho sa bojíme. V INREACH vnímame kapitál ako nástroj, zdroj, ktorý nám umožňuje budovať, rásť a inovovať. Ako raz povedal šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vládca Dubaja: „Najväčšie riziko v živote je nič v živote neriskovať.“

Ak sa bojíš prehry, musím sa spýtať, prečo vlastne podnikáš? V živote nie je nič zaručené. Každý, aj tí najúspešnejší lídri a firmy, čelia neistote. Všetci raz odídeme z tohto sveta. Rozdiel je v tom, ako hráme s kartami, ktoré nám boli rozdané.

Príliš často vidím slovenské firmy, ako sa zaseknú ešte pred štartom, paralyzované strachom z prvého kroku. Namiesto toho, aby sa sústredili na to, prečo to má zmysel, hľadajú dôvody, prečo to nejde. Táto váhavosť je podľa mňa najväčšia chyba a brzdí mnohých, ktorí by inak mohli uspieť v SAE aj mimo nej.

Skvelý biznis nie je o bezhlavých krokoch. Je o premyslených, informovaných rozhodnutiach. Preskúmaš terén, pochopíš trh, vypočuješ si tím a potom konáš.

Aj preto kladieme dôraz na štúdie uskutočniteľnosti a hĺbkový prieskum trhu. Nikomu neradíme, aby riskoval naslepo. Každé rozhodnutie, ktoré robíme, stojí na dátach, reálnych poznatkoch a hlbokej znalosti trhu SAE.

Treba sa pripraviť, vzdelávať, nastaviť systémy, ale na druhej strane netreba zaspať. Naučila som sa, že váhanie môže stáť viac než zlé rozhodnutie. Ak si príliš opatrná, príležitosti ti uniknú. Nikdy na nič nestavuj naslepo, ale kráčaj s vedomosťami, skúsenosťou a plnou zodpovednosťou.

Ak by si mala ženám zo Slovenska, ktoré snívajú o podnikaní v Emirátoch, odovzdať len jednu praktickú, ale úprimnú radu – čo by to bolo?

Ak by som mohla slovenským ženám, ktoré snívajú o podnikaní v Emirátoch, dať len jednu úprimnú a praktickú radu, bola by to táto: Ozvite sa nám, veľmi radi vám pomôžeme.

Začať podnikať v novej krajine môže byť lákavé a ohromujúce, najmä na mieste tak dynamickom a rýchlom ako Spojené arabské emiráty. Ale vstúpiť do tohto prostredia vás posunie za vaše vlastné hranice, v tom najlepšom zmysle slova. Prinúti vás veriť si hlbšie, než ste kedy museli. Objavíte v sebe silu, odolnosť a schopnosti, o ktorých ste možno ani netušili. A naučíte sa lekcie, ktoré neovplyvnia len vaše podnikanie, ale aj váš osobnostný rast.

Rovnako dôležité je aj to, kým sa obklopíte. Úprimná spätná väzba, skúsenosti a podpora správnych ľudí dokážu rozhodnúť o úspechu. Nikto nevylezie na Everest sám. Je to o tíme, o správnych ľuďoch, ktorí budú ako šerpovia vášho podnikania. Ak máte okolo seba ten správny tím a dôveryhodných partnerov, vaše šance na rast sa znásobujú. Neexistuje biznis, ktorý by sa nedal rozbehnúť, ak sa riadi správne.

Niekedy vidíme značky, ktoré predávajú produkty a súperia s veľkou konkurenciou, ktoré na prvý pohľad nie sú profitabilné, a predsa vedia uspieť. A potom vidím ľudí s neuveriteľne dobrými nápadmi, ktorí sa nevedia presadiť. Veľakrát je to o človeku, ktorý tú firmu vedie, a tíme, ktorý si k tomu postaví. Človek naberá nápady a energiu od svojho najbližšieho kruhu ľudí. A keď ten kruh nie je ambiciózny a dravý, ste ako ryba, ktorá pláva proti prúdu. V tom momente si treba nájsť iný kruh ľudí.

V Dubaji je to podľa mňa jednoduchšie. Tu nie je problém byť ambiciózny. Všetci tu smerujú k svojim cieľom a biznis je extrémne rýchly. V INREACH sme tu práve na to, aby sme vás týmto prostredím previedli. Od založenia firmy a prieskumu trhu, cez exportné stratégie až po operatívnu podporu, prinášame nástroje, dáta a skúsenosti, ktoré vám pomôžu postaviť pevné základy a rásť udržateľne.

A naše poradenstvo? To je zadarmo. Veríme v to, že podnikatelia potrebujú mať jasné informácie a správny smer ešte skôr, než urobia prvý krok. Ale realizácia, tá je na vás. Urobiť prvý krok, držať sa svojej vízie, prekonať prekážky a zostať sústredený na svoj cieľ si vyžaduje odvahu a vytrvalosť.

Preto vykročte odvážne. Vaša cesta sa začína práve týmto jedným krokom, pretože každý veľký úspech sa začína jedným rozhodnutím.
Nečakajte. Ten správny čas je teraz.

Čítaj viac z kategórie: Startup zone

Najnovšie videá

Trendové videá