32-ročný Slovák prerazil v USA: Najväčšia americká športová televízia používa jeho VR na vysvetľovanie zranení hráčov
- Slovenský startup zabodoval v USA
- Tomáš Brngal vymenil biely plášť za virtuálnu realitu
- Dnes sa jeho vynález používa pri prenosoch amerického futbalu
- Slovenský startup zabodoval v USA
- Tomáš Brngal vymenil biely plášť za virtuálnu realitu
- Dnes sa jeho vynález používa pri prenosoch amerického futbalu
Tomáš Brngal, 32-ročný lekár, inovátor a zakladateľ startupov Virtual Medicine a Virtual Everything, sa stal jednou z najvýraznejších technologických osobností na Slovensku. Pôvodne mal pred sebou kariéru v bielom plášti, no jeho fascinácia technológiami a túžba meniť spôsob, akým sa študenti učia o ľudskom tele, ho priviedla k úplne novej misii.
A dnes? Jeho produkt Human Anatomy VR sa používa nielen na prestížnych univerzitách ako Stanford, ale aj počas živých prenosov NFL na ESPN, najväčšej športovej stanici v USA patriacej pod spoločnosť Disney. Znie to ako príbeh zo Silicon Valley, no začal sa v Bratislave.
Ako študent medicíny sa Brngal stretol s náročným štúdiom anatómie – nespočetné hodiny nad knihami, stres z pitiev, a predsa len obmedzené možnosti, ako si vedieť predstaviť komplexnosť ľudského tela. Zlom prišiel, keď si prvýkrát nasadil VR headset. „Bolo to dych berúce,“ prezradil. Okamžite pochopil, že práve technológia virtuálnej reality (VR) môže priniesť revolúciu do výučby medicíny.
V čase, keď ešte VR nebola bežne dostupná, začal spolu s tímom vyvíjať vlastnú aplikáciu. V roku 2017 prišla prvá verzia Human Anatomy VR, ktorú si v priebehu troch týždňov stiahli tisíce používateľov v stovke krajín. Dnes túto aplikáciu využívajú stovky tisíc ľudí vo viac než 180 krajinách, medzi nimi aj Stanford University, Penn Medicine, Mayo Clinic, ale aj stredné zdravotnícke školy na Slovensku.
Od učební po štadióny – partnerstvo s ESPN
Najnovší míľnik startupu však posunul latku ešte vyššie. ESPN, mediálny gigant s dosahom na približne 70 miliónov domácností, začal počas zápasov amerického futbalu NFL využívať Human Anatomy VR na vizualizáciu zranení hráčov. Diváci tak môžu vidieť, čo sa reálne stalo, a to v 3D, názorne, s empatiou a edukatívnym rozmerom.
„Sme nadšení, že naša technológia prináša viac jasno a empatie do športovej medicíny,“ hovorí Brngal.
Ide o precedens – medicínska vizualizácia sa dostáva z učební a operačných sál priamo do mainstreamových médií. Vďaka tomu sa verejnosť môže pozrieť na zranenia hráčov nie ako na senzáciu, ale cez prizmu anatómie, pochopenia a medicínskej reality.
Ľudské telo na kuchynskom stole
Brngalov tím nezostal len pri VR. Uvedomil si, že headsety ako Oculus alebo Vive sú stále pomerne nedostupné. Preto vytvorili aj verziu pre rozšírenú realitu (AR) – aplikáciu, ktorú si používateľ spustí na tablete alebo smartfóne. Tá umožňuje „premietnuť“ 3D modely ľudského tela do reálneho priestoru, napríklad na kuchynský stôl či na vlastného kamaráta.
V AR móde používateľ môže rezať cez jednotlivé vrstvy svalov, otáčať štruktúrami, pridávať nervy, cievy alebo si doslova „vletieť“ do mozgu. Výsledky? Podľa štúdií sa študentom zlepšilo porozumenie anatómii v priemere o 25 %, 84 % z opýtaných uviedlo, že sa im učí jednoduchšie a 94 % by túto formu výučby odporučilo kamarátom.
Brngal neraz priznal, že veľa sa naučil aj mimo technológií, počas pôsobenia v Lúčnici, kde tancoval počas strednej aj vysokej školy. Práve tam spoznal nielen svojho budúceho biznis partnera Michala Tkáča, ale aj zástupy inšpiratívnych ľudí z rôznych profesií.
Tanečný súbor pre neho znamenal tvrdú disciplínu, výdrž, tímovosť a schopnosť vystupovať pred publikom – zručnosti, ktoré dnes uplatňuje v biznise. Aj preto nie je náhoda, že sa stal laureátom ocenenia Krištáľové krídlo, rečníkom na TEDx a objavil sa vo výbere Forbes 30 pod 30.
Startup, ktorý učí nielen technológiu, ale aj emóciu
Virtual Medicine dnes ukazuje, ako sa dá medicína a technológia spájať zmysluplne – s ohľadom na ľudskosť, edukáciu a zážitok.
Brngal často zdôrazňuje, že jeho cieľom nie je len „technologický pokrok“, ale aj posun v chápaní učenia ako zážitku. Pre neho je edukácia cestou k empatii, k pochopeniu ľudského tela, bolesti aj liečby.
„Chcel som riešiť svoj problém ako študent medicíny. Dnes sa nám darí riešiť rovnaký problém pre státisíce ďalších,“ hovorí. No nezostáva len pri školách, budúcnosť aplikácie vidí aj v klinickej praxi, kde by mohla pomáhať lekárom pri vysvetľovaní diagnóz pacientom.
Technológia, ktorá učí aj mimo škôl
Aj keď Human Anatomy VR vznikla primárne pre študentov medicíny, jej využitie ďaleko presahuje školské lavice. Brngal verí, že práve vizualizácia v 3D môže byť kľúčová aj v komunikácii medzi lekárom a pacientom.
„Niektoré kliniky nás už oslovujú, aby sme im pomohli vysvetliť pacientom, čo sa deje v ich tele,“ hovorí. „Teraz tam napríklad pridávame cievy a nervy – aby videli nielen svaly, ale celý systém. Pacient tak dostane vizuálny kontext a pochopí, čo mu lekár vysvetľuje.“
Motivácia pre mladých – nerobte len konzumentov, buďte tvorcami
Brngal zároveň neúnavne motivuje mladých ľudí, aby technológie len nevyužívali, ale sa ich aj učili vytvárať. Sám sa do sveta VR pustil bez formálneho IT vzdelania. Ako hovorí, najdôležitejšie je začať riešiť svoj vlastný problém a možno pritom vznikne niečo, čo pomôže aj ďalším.
„Ja som riešil svoj problém ako študent medicíny. Ale každý má svoje. Keď niekto nevie donútiť brata, aby si upratal, môže si naprogramovať robota, ktorý ho na to upozorní,“ smeje sa. „Najlepšie na programovaní je, že niečo vytvoríš a okamžite vidíš, či to funguje. A to je extrémne silné.“
Zároveň zdôrazňuje, že aj malé experimenty, napríklad cez Micro:bit alebo jednoduché aplikácie, môžu byť prvým krokom k budúcej kariére. „Ľudia si často nevedia predstaviť, ako sa dostanú tam, kde chcú byť, ako môžu mať firmu alebo vytvoriť produkt,“ hovorí.
„Najdôležitejšie však je začať. Hoci aj v malom. Otestovať si to, vyskúšať, postupne pridávať. No keď chceš všetko naraz, nepostavíš nič.“
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy