57-ročný miliardár predal svoje firmy Coca-Cole, teraz odrádza ľudí od podnikania. „Nerobte to“
- Mike Repole je podnikateľ, ktorý vybudoval dve miliardové značky a predal ich Coca-Cole
- Napriek tomu má pre budúcich podnikateľov jasný odkaz
- Mike Repole je podnikateľ, ktorý vybudoval dve miliardové značky a predal ich Coca-Cole
- Napriek tomu má pre budúcich podnikateľov jasný odkaz
Mike Repole, podnikateľ z newyorského Queensu a spoluzakladateľ nápojových značiek Glaceau a BodyArmor, ktoré spolu predal spoločnosti Coca-Cola za približne 9,7 miliardy dolárov (v prepočte zhruba 8,8 miliardy eur), má pre budúcich podnikateľov prekvapivé posolstvo: radšej sa na to vykašli.
V rozhovore pre kanál The School of Hard Knocks, ktorý sa špecializuje na otvorené výpovede úspešných podnikateľov, sa 56-ročný Repole rozhodol narušiť idealizovaný obraz o podnikaní. „Trávim viac času tým, že ľudí odhováram od podnikania,“ povedal. „Prvých päť rokov volám rokmi prežitia. Každý jeden deň môžete skrachovať.“
Prežil to na vlastnej koži
Repole rozhodne nehovorí do vetra. V roku 1999 spoluzaložil Glaceau spolu s J. Dariom Bikoffom. Firma vyrábajúca nápoje Smartwater a Vitaminwater zaznamenala už v prvom roku tržby okolo 1 milióna dolárov. O osem rokov neskôr, v roku 2007, už mala tržby viac ako 1 miliardu dolárov a Coca-Cola ju kúpila za 4,1 miliardy dolárov, teda približne 3,7 miliardy eur, uvádza Fortune.
Po úspešnom predaji Glaceau sa pustil do ďalšieho projektu. V roku 2011 spoluzaložil značku športových nápojov BodyArmor. Firma sa dostala do centra pozornosti v roku 2014, keď do nej investoval legendárny basketbalista Kobe Bryant.
Ten vložil do značky 5 miliónov dolárov výmenou za 10 % podiel a stal sa jej kreatívnym riaditeľom. Hoci Kobe Bryant zomrel v roku 2020, jeho investícia do BodyArmor sa po jeho smrti ukázala ako mimoriadne výnosná. V roku 2021 odkúpila Coca-Cola zvyšných 85 % podielu za 5,6 miliardy dolárov, čo predstavuje približne 5,1 miliardy eur. Išlo o najväčšiu akvizíciu značky v histórii Coca-Coly.
Podľa odhadov magazínu Forbes má dnes Mike Repole majetok v hodnote približne 1,6 miliardy dolárov, teda približne 1,45 miliardy eur. Tento majetok pochádza najmä z dvoch veľkých predajov. Medzitým ešte pôsobil ako predseda predstavenstva snackovej značky Pirate’s Booty, ktorú pomohol rozšíriť o 300 % a v roku 2013 ju predal spoločnosti B&G Foods za 195 miliónov dolárov (približne 177 miliónov eur).
Podnikať? Iba ak ste pripravení zlyhať
Aj napriek obrovskému úspechu a miliardovému imaniu sa Repole na podnikanie nepozerá ružovými okuliarmi. V rozhovore otvorene priznal, že cesta k úspechu bola mimoriadne náročná. „Boli dni, keď som si myslel, že to nezvládneme,“ povedal. Dodal tiež, že počas svojho pôsobenia v biznise viackrát „zlyhal“.
Jeho výpoveď zapadá do širšieho trendu, keď začínajú aj verejne známe osobnosti hovoriť pravdu o tom, aké náročné je vybudovať firmu. Repole sa tak stavia do kontrastu voči typickým príbehom na sociálnych sieťach, ktoré prezentujú podnikanie ako zaručenú cestu k sláve a bohatstvu. V skutočnosti podľa štatistík viac ako dve tretiny startupov zlyhajú a aj tí, čo sa presadia, čelia neustálej neistote.
Blázniví ľudia menia svet
Repole je známy svojou energiou, odhodlanosťou a nekonvenčným prístupom. V rozhovore na otázku, či je podobne „bláznivý“ ako iní miliardári, odpovedal: „Začal som ako blázon,“ a dodal: „Blázniví ľudia menia svet.“
Jeho pohľad na podnikanie je realistický, až surový. Zdôrazňuje, že aj keď je podnikanie spojené s obrovskými príležitosťami, väčšina dní je poznačená stresom, neistotou a možnosťou neúspechu. Nie každý to zvládne. Jeho odkaz nie je o tom, aby ľudia nemali sny. Skôr varuje, že podnikanie nie je pre každého.
Podnikanie síce môže zmeniť svet, no rovnako ľahko môže zlomiť aj jednotlivca. „Prvých päť rokov sú roky prežitia,“ opakuje. A v týchto slovách nie je podľa neho ani štipka preháňania.
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Fortune, The School of Hard Knocks, Forbes