58 % nárast: Slováci objavili nový dovolenkový hit, dokážu na ňom ušetriť až 200 eur

  • Slováci v roku 2025 uprednostňujú Egypt pred Tureckom
  • Dovolenky si kupujú skôr a vyhľadávajú luxusné hotely s kompletnými službami
bratislavské letisko
  • Slováci v roku 2025 uprednostňujú Egypt pred Tureckom
  • Dovolenky si kupujú skôr a vyhľadávajú luxusné hotely s kompletnými službami
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slováci v roku 2025 menia svoje dovolenkové návyky a medzi jasných favoritov patrí Egypt, ktorý sa stal silným konkurentom dlhodobo obľúbeného Turecka. O záujem dovolenkárov sa zaslúžila predovšetkým nová destinácia Marsa Matrouh, prezývaná „egyptský Karibik“.

Jej piesočné pláže, tyrkysové more a moderné rezorty dokázali prilákať množstvo návštevníkov, pričom počet slovenských turistov v Egypte medziročne stúpol až o 58 percent, informuje SITA. 

Tento posun je výrazný, pretože ešte pred pár rokmi mal Egypt skôr povesť doplnkovej destinácie k dominantnému Turecku.

Turecko si však svoju pozíciu stále udržiava. Slováci ho vyhľadávajú vďaka kvalitným hotelom, bohatej infraštruktúre aj širokej ponuke výletov. Kým v minulosti malo Turecko jednoznačný náskok, dnes mu Egypt dokáže konkurovať nielen cenou, ale aj novými lokalitami a atraktívnymi službami.

Skoré rezervácie a vyššie nároky klientov

Významným trendom sa stal skorý nákup dovoleniek. Podľa cestovných kancelárií si polovica klientov rezervuje zájazd s minimálne polročným predstihom, často už krátko po návrate z poslednej cesty. Motiváciou je úspora, ktorá nie je zanedbateľná. V Marsa Matrouh zaplatili dovolenkári pri včasnom nákupe približne o dvesto eur menej, v Turecku sa úspora vyšplhala aj nad tristo eur, čo predstavovalo zľavu okolo dvadsiatich percent.

Mení sa aj samotná predstava o dovolenke. Slováci si čoraz častejšie vyberajú štvor- a päťhviezdičkové hotely, ktoré sa stali akýmsi novým štandardom. V základnej ponuke sú jedlá pre ľudí s potravinovými intoleranciami, animácie pre deti aj dospelých a športové aktivity ako joga či pilates. Hotely investujú do wellness programov, zatiaľ čo rastúci dopyt je aj po menej tradičných športoch, napríklad po padeli.

Grécke ostrovy, exotika a predĺžená sezóna

Popri Egypte a Turecku zostáva silným magnetom Grécko. Tradičné destinácie ako Kréta, Zakynthos či Rodos dopĺňajú Kefalónia a Skiathos, ktoré lákajú dovolenkárov menšou mierou turizmu a pokojnejšou atmosférou.

Sezóna sa zároveň predĺžila. Kým ešte pred piatimi rokmi sa väčšina Slovákov sústreďovala na júl a august, dnes sa cestuje od mája až do októbra. To znamená, že oddych pri mori je dostupný dva mesiace navyše, čo umožňuje lepšie rozloženie dopytu a priaznivejšie ceny mimo hlavného leta.

Záujem rastie aj o exotické destinácie. Ceny zimných pobytov sa približujú k letným zájazdom pri Stredozemnom mori a obľube sa teší najmä takzvaná blízka exotika s kratším letom a menším časovým posunom. Hitom roka 2025 je Omán a jeho hlavné mesto Muscat, kde si turisti môžu dopriať kombináciu púštneho dobrodružstva a relaxu pri pobreží. Rovnako rastie popularita Maledív s luxusnými rezortmi all inclusive. Budúci rok prinesie aj novinku – od marca 2026 odštartuje priamy let z Bratislavy do Maroka, kde cestovné kancelárie pripravili šesť tematických okruhov.

Dovolenka ako luxus pre tretinu Slovákov

Aj napriek týmto trendom zostáva zahraničná dovolenka pre mnohých ľudí nedostupným luxusom. Podľa najnovších údajov Eurostatu si približne tretina obyvateľov Slovenska nemôže dovoliť ani týždenný pobyt mimo domova, čo je viac než priemer Európskej únie na úrovni dvadsiatich siedmich percent. Slovensko sa tak zaradilo na ôsmu priečku od konca v rebríčku EÚ. V porovnaní s Českou republikou je situácia výrazne horšia, keďže u nás ide prakticky o každého tretieho človeka, zatiaľ čo u susedov je tento podiel takmer polovičný.

Podľa Lindy Gálikovej, head of PR spoločnosti Finax, stojí za tým kombinácia viacerých faktorov. Prudký rast cien v domácnostiach aj v zahraničí znižuje disponibilný príjem a predlžuje čas potrebný na našetrenie. „Zásadným faktorom je aj nižšia vyspelosť ekonomiky, ktorá zapríčiňuje, že mzdy na Slovensku sú menšie ako v zahraničí. Kúpyschopnosť Slovákov je o 15,3 percenta nižšia ako priemer EÚ. Aj z tohto pohľadu môže byť dovolenka pre niektorých nedostupným luxusom,“ hovorí Gáliková.

Na situáciu vplýva aj historicko-kultúrne pozadie. Slovensko má kratšiu tradíciu masového cestovania a najmä sociálne slabšie skupiny obyvateľov uprednostňujú základné životné potreby pred voľnočasovými aktivitami. Napriek tomu sa situácia postupne zlepšuje. Kým v roku 2014 si dovolenku nemohla dovoliť takmer polovica populácie, dnes je to približne tretina. Aj keď Slovensko v rámci EÚ zaostáva, trend naznačuje, že cestovanie sa stáva dostupnejším pre stále širší okruh obyvateľov.

Čítaj viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: SITA, Archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá