7 skvelých rád, ako zlepšiť svoju sebaprezentáciu na pracovnom pohovore

Untitled design (88)
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Chystáš sa na pracovný pohovor a už teraz sa ti pretáčajú oči pri predstave, že z úst HR-istky začuješ „Povedzte nám niečo o sebe”? Sebaprezentácia je tvoja príležitosť.

Znepokojíme & upokojíme ťa – táto otázka rozhodne príde. My ti však pomôžeme sa na sebaprezentáciu na pracovnom pohovore pripraviť tak, aby si autenticky zahviezdil.

Ponuka najnovších pracovných ponúk a voľných pracovných miest prevyšuje záujem uchádzačov o prácu. Tí si môžu vyberať, ale musia najprv absolvovať pohovor. Existuje iba veľmi málo exotických extrovertov, ktorí milujú pracovné pohovory a sú ochotní chodiť z jedného na druhý, len aby zažili čo najviac zaujímavých interakcií. U nás msg life Slovakia takúto skúsenosť nemávame, ale veríme, že tieto mýtické bytosti existujú a nie sú iba zbožným prianím našich recruiterov. 

Drvivá väčšina ľudí však pracovné pohovory rada nemá. Veď si to len predstav – v pokoji si freelancuješ bez ľudského kontaktu, ktorý obmedzuješ na maily a nevyhnutné telefonáty a zrazu od teba niekto chce, aby si mu hovoril o sebe, svojej práci, hodnotách či potrebách. Nejedného introverta by to stálo záchvat paniky a dva týždne prípravy so stiahnutým e-bookom Otázky a odpovede na pracovnom pohovore.

Sebaprezentácia je tvoja príležitosť

Ak chceš vedieť, ako sa správne prezentovať, máme pre teba 7 jednoduchých rád, ktoré ťa budú stáť iba pár minút času.

Sebaprezentácia je všetko

Väčšina ľudí si pod pojmom sebaprezentácia predstaví seba, ako sedí na pracovnom pohovore a odpovedá na otázky a odpovede recruitera. To je však iba zlomok významu daného slova. Sebaprezentácia začína životopisom, pokračuje e-mailovou adresou, obsahom daného mailu, kvalitou tvojho portfólia – a končí pri tom, čo si na pohovor oblečieš a až na záver ide o to, čo na pohovore povieš. 

Vedeli ste, že:

76% životopisov je odmietnutých kvôli neprofesionálnej e-mailovej adrese, 85% ľudí v životopise klame alebo ohýba pravdu a iba 1/3 uchádzačov je kvalifikovaná na pozíciu, na ktorú sa hlási?

Čo si o mne ľudia pomyslia?

Keď ide o tvoje súkromie, môže ti to byť jedno. Či sa tvojmu susedovi páči tvoje auto, tvoj pes alebo tvoj partner – na tom nezáleží. Ale pri profesionálnych vzťahoch na tom skutočne záleží. Čo by si si myslel o človeku, ktorý ti pošle CV-čko z mailu LubiBoh47@azet.sk? Chcel by si, aby bol tvojim teamleadrom?

Neklam v životopise

Keď si človek hľadá prácu a už mu to nejaký čas trvá, zvykne sa stať, že si svoj životopis prikrášli – aby mal väčšiu šancu dostať sa na pracovné miesto, ktorú si vysníval. Alebo aspoň na takú, ktorá mu zaplatí účty. Sebaprezentácia na pracovnom pohovore rozhodne začína tvojim životopisom.

Ak sa hlásiš na pozíciu, na ktorej je nutná angličtina, ale tá tvoja sa obmedzuje iba na objednanie jedla v londýnskom mekáči – priznaj to. Pretože ak začneš viesť pohovor v angličtine s niekým, kto denne pohovoruje v angličtine, budeš sa cítiť ako hlupák a to nikomu na sebavedomí nepridá.

Tvoj životopis by mal obsahovať iba realitu – a takisto nemusí obsahovať všetko. Robil si niečo, za čo sa hanbíš alebo čo nie je relevantné k pracovnej ponuke, na ktorú sa hlásiš? Tak to tam nedaj.

Vystalkuj, s kým máš tú česť

Keď môžeš pol dňa presedieť na sociálnych sieťach, aspoň ich využi plnohodnotne pre svoju sebaprezentáciu! Nemyslíme tým, aby si si začal fotiť raňajky, deti či východy slnka na instáč, myslíme tým “profi online stalking”. 

Zisti, čo za firmu ťa hiruje. Ak IT firma vyvíja softvér a hľadá IT testera konzultanta, je to iné ako spoločnosť, ktorá sa zaoberá vývojom mobilných aplikácií, prípadne webových stránok. Pozri si ich web a urob si názor o tom, ako sa prezentujú v online priestore. Skús si vygoogliť predstaviteľov spoločnosti a pozri si ich LinkedIn či Facebook profily. Keď budeš vedieť, kto oproti tebe bude sedieť, budeš sa cítiť oveľa lepšie. 

Priprav sa na small talk

Keď už tých ľudí vystalkuješ, nájdi niečo zaujímavé, čo máte spoločné. Ak objavíš na LinkedIne recruiterky, že ste kedysi obaja pracovali pre rovnakú spoločnosť, môžeš to spomenúť. Nezabúdaj však, že by si mal o svojich skúsenostiach hovoriť s úctou a pokorou – žiaden budúci šéf nechce počuť, že ten predchádzajúci “bol debil”. 

Small talk mnohých desí, najmä introverti z neho mávajú hrôzu – treba však tento nevyhnutný fenomén sociálneho kontaktu správne pochopiť. Small talk ťa má upokojiť. Máš pri ňom hovoriť autenticky o tom, aký si, čo sa ti stalo, aké sú tvoje názory, postoje, postrehy a prejav, keď ešte “o nič nejde”. Štatistika tvrdí, že ak recruitera do 2 minút rozosmeješ, máš istotu postupu do ďalšieho kola.

Kto si?

Recruiteri sa vždy radi pýtajú na existenciálne otázky na pracovných pohovoroch. Túto otázku ti zrazu kladú všetci – tvoj psychológ, tvoj kouč, tvoja mama, aj HR-ista. Ako keby nestačilo, že ešte nevieš, čo so životom, či freelancovať na Bali alebo si zobrať hypotéku na dvojizbák v Petržalke, cudzí ľudia od teba chcú, aby si zadefinoval svoj život. 

Netreba to brať tak vážne. Vďakabohu, recruiteri od teba chcú vedieť iba dáta, ktoré máš, o tom, čo sa ti už v živote stalo. 

Sebaprezentácia na pracovnom pohovore môže vyzerať, napríklad, takto: 

,,Volám sa Martin, mám 29 rokov, študoval som FIIT STU a počas toho som praxoval v spoločnosti ITnationals. Po absolvovaní vysokej školy som sa tam zamestnal a po 4 rokoch by som rád prijal nejakú novú výzvu. Pracoval som ako Java programátor a toto zameranie vyhovuje môjmu skillsetu. Mám rodinu a preto mi vyhovuje, že vo vašej spoločnosti dbáte na work-life balance.” 

Týmto si recruiterovi povedal v skratke tvoj životopis, tvoje motivácie kariérne rásť, aj tvoje očakávania od spoločnosti. Na pracovnom pohovore by si nikdy nemal byť arogantný, sebavedomie je však veľmi dôležité, aby si dokázal urobiť dobrý prvý dojem. 

Vždy maj otázku na záver

Väčšina recruiterov alebo majiteľov firiem na pracovnom pohovore položí otázku: „Chcete sa niečo opýtať vy nás?” Vždy maj otázku! Aj keby ťa odpoveď na ňu až tak nezaujímala. Ak nevieš, na čo sa spýtať, pýtaj sa na benefity, dovolenku, skúšobnú dobu, pracovné prostredie, ovocné dni či multisport kartu – každá spoločnosť rada hovorí o ich benefitnom systéme, takže HR-ista bude rozprávať a ty si môžeš vydýchnuť. 

Ťahák na sebaprezentáciu:

  1. Spoločnosti vždy pošli e-mail z e-mailovej adresy, za ktorú sa nehanbíš.
  2. Prilož CV a portfólio (ak si ho tvoja práca vyžaduje) a napíš krátky, no príjemný e-mail. Nezabudni, že na druhej strane sedí človek. Nikomu sa nechce čítať suchopárne e-maily, ktoré obsahujú len: „Dobrý deň, posielam CV, s pozdravom…”.
  3. Keď ťa recruiter vyzve, aby si o sebe niečo povedal, drž sa tejto schémy:
    – Meno, štúdium, aktuálne zamestnanie
    – Povedz o pár najväčších úspechoch tvojho pracovného života
    – Povedz recruiterovi, prečo si tu, aká je tvoja motivácia meniť prácu (ale nikdy nenadávaj na tú aktuálnu)
  4. Buď autentický – v životopise aj na pohovore
  5. Nauč sa niečo o firme, do ktorej ideš na pohovor
  6. Svoje zdanlivé nedostatky predávaj ako benefity (napr.: Som introvert, preto mi dobre ide samostatná práca, mám oko na detaily a vďaka mojej zmierlivej povahe dokážem konštruktívne riešiť akékoľvek problémy.)
  7. Choď iba na 1 pohovor denne, aby si sa dokázal focusovať a nemal zbytočný stres

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá