84-ročná expertka na výchovu učila dcéru Steva Jobsa: „Do 13 rokov by deti nemali mať mobil“

  • Esther Wojcicki vychovala šéfku YouTube aj biotech miliardárku s majetkom 270 miliónov dolárov
  • Tvrdí, že dieťa bez dôvery a disciplíny neprežije v digitálnej dobe
Esther Wojcicki
  • Esther Wojcicki vychovala šéfku YouTube aj biotech miliardárku s majetkom 270 miliónov dolárov
  • Tvrdí, že dieťa bez dôvery a disciplíny neprežije v digitálnej dobe
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Esther Wojcicki je žena, ktorá nesplnila len rolu matky, ale aj vizionárskej učiteľky, ktorá zmenila životy stovkám študentov. Vyštudovala pedagogiku, no systém vzdelávania si prispôsobila po svojom – a vďaka tomu vychovala nielen tri výnimočné dcéry: Susan Wojcicki bola dlhé roky generálnou riaditeľkou YouTube, Anne Wojcicki založila biotechnologickú firmu 23andMe a Janet Wojcicki je uznávaná profesorka a výskumníčka na Kalifornskej univerzite v San Franciscu.

Jej vplyv však siaha ďalej než len do vlastnej rodiny – medzi jej študentov patrili aj Lisa Brennan-Jobs, dcéra Steva Jobsa, herec James Franco či profesionálny basketbalista Jeremy Lin. Dnes má Esther 84 rokov a jej metóda TRICK, ktorú vytvorila pred viac ako 40 rokmi, sa stáva relevantnejšou než kedykoľvek predtým.

5 princípov, ktoré nahradia memorovanie

Keď začínala ako učiteľka, všimla si, že tradičný model výučby nefunguje. Študenti boli znudení, učitelia odrátavali hodiny do konca a po dvoch týždňoch si nikto nič nepamätal. Vtedy prišla s metódou TRICK – skratkou pre trust (dôvera), respect (rešpekt), independence (samostatnosť), collaboration (spolupráca) a kindness (láskavosť). Podľa nej nie sú vedomosti cieľ, ale nástroj na rozvoj charakteru a kritického myslenia.

Namiesto testov dávala deťom priestor na samostatné projekty. Pracovali v skupinách, volili si vlastné témy a často nechceli odísť domov, lebo ich učenie bavilo. „Keď 14-ročným dovolíte pracovať na niečom, čo si sami vymyslia – a ešte k tomu s kamarátmi – nemáte problém s disciplínou. Majú dôvod tam byť,“ vysvetľuje.

„Nie každý bude jednotkár“

Wojcicki dnes pôsobí aj ako mentorka rodičov. Všíma si obrovský tlak, ktorý na deti vyvíjajú ich najbližší. „Každý chce, aby jeho dieťa bolo číslo jeden. Lenže zo stovky detí môže byť prvé len jedno. Čo tie ostatné? Tiež si zaslúžia úspech,“ hovorí.

V jej triedach platilo, že každý mohol získať jednotku – ak bol ochotný pracovať na svojom projekte tak dlho, kým ho neurobí poriadne. „Nikto neurobí veci správne na prvýkrát. Keď sa učíme bicyklovať alebo plávať, padáme a topíme sa. Prečo by to malo byť iné v škole?“ pýta sa.

Deti v pasci výkonu

Wojcicki kritizuje aj trend tzv. „helikoptérového rodičovstva“ – neustáleho kontrolovania, organizovania a zasahovania do detského života. Práve preto vytvorila aj aplikáciu Parenting Trick, ktorá rodičom pomáha nechať deťom viac priestoru a dôvery. Vidí v tom cestu k väčšej vnútornej pohode nielen detí, ale aj dospelých.

Zároveň upozorňuje na nebezpečný tlak školských systémov, najmä v Ázii, kde sa úspech meria výhradne výsledkami testov. „Ak by čínske školy dali deťom len 20 % času na tvorivosť, zmenilo by to dynamiku celej spoločnosti. Momentálne je ten systém dobrý, ale príliš stresujúci a málo ľudský.“

Vo výpovedi, ktorá znie ostro a sebavedomo, Wojcicki hovorí, že Spojené štáty strácajú náskok. „Je tragické, že americké úrady osekávajú rozpočet na školstvo. Každý dolár investovaný do dieťaťa sa vráti celej krajine.“

Poukazuje na kontrast s Čínou, ktorá sa síce potýka s tvrdým školským systémom, no zároveň masívne investuje do vzdelávania ako nástroja rovnosti a rastu. Podľa nej práve kvalita školstva určuje budúcnosť národa.

Mobil? Až po 13-ke

Otázka, kedy dať deťom mobil, je podľa nej veľmi jednoduchá. „Rozhodne nie pred piatym rokom. Ideálne nie pred dvanástym. A keď už áno, tak až po tom, čo prejdú testom z digitálnej gramotnosti – ako používať technológie bezpečne, ako rozoznať hoaxy a ako sa nenechať vtiahnuť do online agresie.“

Vidí to ako jednu z najväčších výziev súčasnosti – deti trávia hodiny na mobile, no nikto ich neučí, ako ho používať. Aj preto chce v budúcnosti viac pracovať na nástrojoch, ktoré deťom pomôžu byť zodpovednými digitálnymi bytosťami. Ako hovorí, „celá generácia je úzkostná, lebo komunikujú len cez obrazovku“.

Esther Wojcicki dnes nehovorí len o vzdelávaní. Hovorí o budúcnosti. A práve preto ju počúvajú nielen učitelia, ale aj lídri, rodičia a ľudia, ktorí chcú meniť svet – najprv ten okolo seba, a potom možno aj ten väčší.

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: South China Morning Post, Kozminski University (Akademia Leona Koźmińskiego) 

Najnovšie videá

Trendové videá