Mia rozbiehala značku z lodného kontajnera, dnes hlási tržby 3,38 milióna eur. „Štát nám hádže polená pod nohy“

  • Slovenská značka SHAPEN stavila na rast a vývoj
  • Zisk klesol, no firma otvorila predajňu a nový e-shop
  • Prispôsobila ho zákazníkom v siedmich rôznych krajinách
Shapen
  • Slovenská značka SHAPEN stavila na rast a vývoj
  • Zisk klesol, no firma otvorila predajňu a nový e-shop
  • Prispôsobila ho zákazníkom v siedmich rôznych krajinách
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Rok 2024 bol pre slovenskú firmu SHAPEN prelomový. Spoločnosť, ktorá sa venuje výrobe a predaju barefoot obuvi, síce zaznamenala pokles zisku o 40 % na 139 035 eur, no zároveň jej tržby stúpli o 97 % a dosiahli 3,382 milióna eur.

V kontexte strategických rozhodnutí, ktoré firma urobila, však ide o očakávaný výsledok.

Zakladateľka značky Mia Štepanovská vníma rok 2024 ako obdobie zásadných zmien a rozvoja. Na jeho začiatku stáli v skromných podmienkach – interný tím tvorili iba štyria ľudia a vedenie pracovalo z lodného kontajnera. Tento obraz sa však počas roka výrazne zmenil.

trzby-shapen-s-r-o
zdroj: Finstat

„Vo februári 2024 sme sa presťahovali z lodného kontajnera do nových kancelárií v Eurovei a spustili intenzívny náborový proces. Dnes náš tím tvorí už 25 interných kolegov a ďalších aktívne hľadáme,“ opisuje vývoj posledných mesiacov zakladateľka spoločnosti Mia Štepanovská.

zisk-shapen-s-r-o
zdroj: Finstat

Silná expanzia a nová infraštruktúra

Okrem rastu tímu sa SHAPEN zameral na budovanie infraštruktúry, ktorá by podporila ďalšiu expanziu. Firma spustila úplne nový e-shop prispôsobený zákazníkom v siedmich rôznych krajinách a otvorila svoju prvú kamennú predajňu v nákupnom centre Eurovea v Bratislave.

Značka zároveň predstavila nové typy podošiev, uviedla na trh detskú kolekciu a rozšírila sortiment barefoot obuvi pre dospelých. Na podporu tejto produktovej ofenzívy SHAPEN spustil aj svoju prvú veľkú brandovú kampaň.

Zisk, ktorý firma generovala v predchádzajúcich rokoch, vedome reinvestovala. Financie smerovali najmä do budovania tímu, vývoja nových produktov a samotnej značky.

 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Príspevok, ktorý zdieľa SHAPEN ● Comfort is Beautiful (@shapenbarefoot)

„Vnímam to ako premyslený krok, ktorý nám vytvára pevnú pôdu pre ďalší rast. Aj keď sme ziskovosť mierne obetovali v prospech expanzie, rok 2024 považujem za mimoriadne úspešný a posunuli sme sa o veľký krok vpred,“ zhodnocuje rozhodnutia vedenie spoločnosti.

Ambície na rok 2025

Plány pre rok 2025 sú rovnako ambiciózne. SHAPEN pokračuje v posilňovaní svojho personálneho zázemia. Chce obsadiť nové C-level pozície, ktoré by mali upevniť riadenie firmy v čase rýchleho rastu.

Zároveň sa pripravuje vstúpiť na nové trhy, kde značka vníma silný organický dopyt a pozitívnu odozvu od zákazníkov. „Jednou z našich hlavných priorít je posilniť marketing a investovať viac do budovania značky, a to nielen cez výkonnostné kampane, ale aj prostredníctvom brandovej komunikácie a medzinárodných PR aktivít,“ vysvetľuje ďalší strategický zámer.

Popritom značka pripravuje nové kolekcie a modely, ktoré podľa nej na barefoot trhu dlhodobo chýbajú. „Našou ambíciou je nielen rozširovať portfólio, ale aj udávať smer – prepájať zdravé obúvanie s dizajnom, eleganciou a funkčnosťou. Veríme, že práve v tejto kombinácii je naša najväčšia sila.“

Chaos, byrokracia, odchody mladých

Napriek silným číslam a optimizmu vo firme Mia otvorene hovorí o tom, že slovenské podnikateľské prostredie nepovažuje za priaznivé. Legislatíva, neustále sa meniace pravidlá či byrokracia spôsobujú, že rast firmy je oveľa zložitejší, než by mohol byť.

„Úprimne, nepáči sa mi, kam sa Slovensko v oblasti podnikateľského prostredia uberá. Nápady máme, rast zvládame, ale štát nám často hádže polená pod nohy,“ znie jej kritický komentár smerom k systému.

Firma upozorňuje, že namiesto podpory inovácií musí čeliť neprehľadnej administratíve, zákonom, ktoré sa menia „doslova zo dňa na deň“ a zásahom, ako zvýšená DPH či nová transakčná daň.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SHAPEN ● Comfort is Beautiful (@shapenbarefoot)

„Ako rýchlo rastúca značka najviac bojujeme s legislatívnou nestabilitou. Pravidlá sa menia bez prechodných období a bez jasnej komunikácie. Ak chce niekto plánovať na tri roky dopredu, je to takmer nemožné,“ dopĺňa zakladateľka značky.

Nedostatky pociťuje aj na trhu práce. Nájsť skúsených a motivovaných ľudí do špecializovaných oblastí ako online marketing, e-commerce či vývoj produktov nie je jednoduché. „Mnohí mladí ľudia odchádzajú do zahraničia a späť sa im často nechce.“

Na Slovensku podľa nej chýba systémová podpora pre firmy, ktoré chcú investovať do vývoja, dizajnu a inovácií a zároveň sa presadiť aj za hranicami. Namiesto motivácie vraj často narážajú na prekážky, ktoré rast brzdia.

Zákazník chce všetko hneď, kvalitne a bez kompromisov

Firma zároveň pozoruje zásadné zmeny v správaní zákazníkov. Ľudia sú čoraz náročnejší – od produktu očakávajú špičkovú kvalitu, rýchle doručenie a bezchybný zákaznícky servis.

„Trpezlivosť s dlhým čakaním sa rýchlo vytráca. Ak nie je produkt dostupný hneď skladom, ide do konkurenčného e-shopu. Ak už zákazník príde na náš web – nechceme ho stratiť.“

Zákazníci hľadajú trvácnosť, certifikované materiály a etickú výrobu. Nechcú však robiť kompromisy v dizajne. Z barefoot obuvi sa podľa SHAPEN-u stáva nielen funkčné riešenie, ale aj módny trend. V tom vidia svoju výhodu. „Vieme spájať zdravé obúvanie s krásou, pohodlím a rýchlym servisom,“ hodnotia.

Najlepšie rozhodnutie a najväčšia chyba

Z interných krokov sa firme najviac osvedčilo rozhodnutie systematicky budovať tím. Dlhé roky fungovali s minimálnym personálnym zázemím – všetko si robili sami. Od dizajnu cez marketing, logistiku až po fakturáciu.

„Keď sme začali prijímať ľudí na kľúčové pozície, firma nabrala úplne iné tempo. S každým novým človekom prišiel nielen výkon, ale aj nová energia a know-how, ktoré nás posunuli ďalej.“

Za zásadný krok považujú aj investíciu do vlastného custom e-shopu. Ten firme umožňuje mať kontrolu nad celým predajným procesom a reagovať rýchlo na potreby zákazníkov a trhu.

Ak by dnes mohli niečo urobiť inak, s náborom by začali oveľa skôr. Dlho váhali – z obáv o cashflow a z presvedčenia, že si „to ešte nejako odmakajú sami“.

„V istom bode rastu je to však na úkor zdravia, kreativity a vízie. Ale aj na to som musela, samozrejme, prísť sama, a to vďaka neprenositeľnej skúsenosti… Teraz už viem, že budovať firmu a silnú značku neznamená všetko robiť sám. Znamená to vedieť, kedy začať delegovať a veriť ľuďom,“ uzatvára so sebareflexiou.

Kampaň SHAPEN prekročila cieľ o 438 % a spustila lavínu záujmu

O barefoot značke SHAPEN sme písali už v roku 2022, keď jej zakladateľka Mia Štepanovská rozbehla crowdfundingovú kampaň, ktorá sa v krátkom čase stala jednou z najúspešnejších na Slovensku.

Pôvodný cieľ vyzbierať 20-tisíc eur prekonala s obrovským náskokom – už po pár dňoch kampaň prekročila 90-tisíc eur, čím dosiahla 438-percentné naplnenie cieľa a definitívne potvrdila silný záujem verejnosti o barefoot obuv v štýlovom prevedení.

„Uvedenie nového produktu na trh je vždy tak trošku adrenalínová jazda a my sme k tomu zvolili netradičný spôsob formou crowdfundingu,“ vysvetľovala v tom čase Mia.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa SHAPEN ● Comfort is Beautiful (@shapenbarefoot)

Hovorila otvorene o tom, že cieľom kampane nebolo len financovanie, ale aj budovanie povedomia o barefoot obúvaní ako zdravšej alternatíve k bežnej obuvi. Kampaň rozprúdila diskusiu, ľudia zdieľali skúsenosti a mnohí si práve vďaka nej obuli svoje prvé barefoot topánky.

Podľa zakladateľky sa úspech kampane opieral o kvalitu produktov, ktoré spĺňali všetky dôležité kritériá barefoot obúvania – od dizajnu, cez trvácnosť až po férové podmienky výroby a prijateľnú cenu.

„Na trhu sme od roku 2019 a od začiatku okolo seba budujeme komunitu spokojných zákazníkov po celom svete,“ vysvetľovala.

SHAPEN vtedy cielene oslovoval svoje publikum v slovenčine aj angličtine a do kampane zapojil barefoot influencerov a komunity. Vďaka detailnej stratégii, kvalitnej príprave a dôrazu na zákazníka sa značke podarilo vybudovať silné základy, na ktorých v nasledujúcich rokoch postavila dynamický rast a medzinárodnú expanziu.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá