„Transakčná daň nás stojí 100-tisíc ročne.“ MTBIKER hlási tržby cez 20 miliónov eur, cyklistika nespí, pokles záujmu je mýtus

  • Martin Palenčík, obchodný riaditeľ firmy MTBIKER opisuje, ako im robotický sklad a zmena nákupného správania pomáhajú zvládať rekordné dni
  • V predaji bicyklov stále vidí priestor na rast
Martin Palenčík, obchodný riaditeľ firmy MTBIKER
  • Martin Palenčík, obchodný riaditeľ firmy MTBIKER opisuje, ako im robotický sklad a zmena nákupného správania pomáhajú zvládať rekordné dni
  • V predaji bicyklov stále vidí priestor na rast
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V slovenskom e-commerce segmente, ktorý v posledných rokoch čelil tlaku inflácie, zmenám v spotrebiteľskom správaní aj odchodom menších hráčov, sa MTBIKERu podarilo niečo výnimočné.

V roku 2024 medziročne zvýšil zisk o 87 % a jeho tržby narástli na viac než 20 miliónov eur. Kľúčové faktory? Zahraničná expanzia, silnejúca značka doma aj za hranicami a dôraz na efektívnu logistiku, ktorá zvláda aj rekordné dni s takmer 2 400 objednávkami denne.

Martin Palenčík, obchodný riaditeľ firmy MTBIKER a jeho sesterského projektu MTHIKER, však varuje, že rýchly rast si vyžaduje aj technologické posuny.

Firma preto investuje do automatizácie skladu, zavádza nástroje umelej inteligencie v zákazníckej podpore aj produktovom manažmente a pracuje na tom, aby si udržala konkurenčnú výhodu v čase, keď e-commerce čelí novým daniam, výkyvom v dopyte aj náročnejšej maržovej realite.

Napriek tomu, že rast predaja bicyklov sa spomaľuje, firma pokračuje v budovaní silnej pozície v príslušenstve, športovej výžive a outdoor segmente. V rozhovore pre Startitup Martin Palenčík vysvetľuje, ako sa mení nákupné správanie zákazníkov, prečo utorok poráža nedeľu, prečo má slovenský trh stále strategickú hodnotu a čo považuje za najväčšiu výzvu pre najbližšie dva roky.

  • Čo stojí za raketovým rastom v čase, keď iní stagnujú?
  • Ako sa mení spôsob, akým dnes nakupujeme bicykle?
  • Prečo je utorok nový nákupný fenomén?
  • Čo robí MTBIKER inak, aby prežil pád konkurencie?
  • Ktorá investícia môže firme ušetriť státisíce eur ročne?

V roku 2024 ste medziročne zvýšili zisk o 87 % a tržby narástli o 30 % na viac ako 20 miliónov eur. Čo boli kľúčové faktory, ktoré umožnili takýto rast v náročnom období?

Vidím dva hlavné faktory. Prvým je expanzia na zahraničné trhy – dnes už fungujeme na 12 doménach vrátane Česka, Poľska, Nemecka či Talianska.

Druhým je rast na domácom trhu – otvorili sme dve nové predajne, beží druhá vlna našej TV kampane, podporujeme lokálnych organizátorov pretekov a organizujeme komunitné eventy. Máme množstvo ďalších aktivít, vďaka ktorým je značka MTBIKER stále silnejšia. Profitovali sme aj zo zložitej situácie konkurencie. Vďaka všetkému vyššie spomenutému sa nám podarilo získať väčší trhový podiel.

Na druhej strane, aj keď rast zisku o 87 % vyzerá výborne, v absolútnych číslach sme stále hlboko pod ideálnym stavom a naša marža je pod tlakom najmä zo strany zahraničnej konkurencie. V tomto smere rozhodne nemôžeme hovoriť o spokojnosti.

V auguste ste opäť prepisovali rekordy – vybavili ste takmer 2 400 objednávok denne. Ako sa vám podarilo optimalizovať logistiku, aby ste zvládli takéto expedičné špičky?

Logistika je pre nás neustála výzva. Už pri spúšťaní nášho robotického skladu sme počítali s rastom a väčším počtom objednávok. Vďaka tomu dnes vieme zvládnuť aj rekordné dni – kľúčová je dôkladná príprava, kvalitné procesy a flexibilita tímu, ktorý v sezóne posilňujeme. Niektoré investície do logistiky sa oplatia až pri určitých objemoch, a preto pripravujeme ďalšie projekty, ktoré zvýšia stupeň automatizácie a efektivitu balenia objednávok.

trzby-mtbiker-community-s-r-o
zdroj: Finstat

Spomínate zmenu správania zákazníkov – utorok už predbieha pondelok aj nedeľu. Ako čítate tieto nové vzorce nákupného správania a čo to pre vás znamená operatívne?

Je to pre nás skôr výhoda – objednávky sa rozkladajú do viacerých dní a nevznikajú extrémne špičky. Trend sledujeme už od obdobia COVID-u, keď sa nákupy presunuli z nedele na pondelok. Dnes vidíme, že väčšie objednávky prichádzajú v utorok, a tomu postupne prispôsobujeme aj expedíciu. Sami aktívne napomáhame tomu, aby sa expedícia rozložila rovnomernejšie do viacerých dní.

Klesá priemerná hodnota objednávky a predaj bicyklov už nerastie tak rýchlo ako tržby. Kde vidíte budúce príležitosti na rast – v príslušenstve, službách alebo expanzii mimo cyklosektor?

Stále vidíme priestor na rast aj v predaji bicyklov – aktuálna situácia na trhu je stále ovplyvnená výpredajmi. Po stabilizácii cenotvorby očakávame rast aj v tomto segmente. Pre nás sú však dlhodobo ťahúňom obratu komponenty, príslušenstvo a oblečenie, kde sme – dovolím si povedať – regionálnym lídrom. Veľmi silná je aj kategória športovej výživy a nemôžem zabudnúť na outdoor a projekt MTHIKER, kde sa aj v tejto oblasti dostávame na úroveň slovenskej špičky.

zisk-mtbiker-community-s-r-o
zdroj: Finstat

Aký podiel na tržbách aktuálne tvorí slovenský trh a ako sa mení pomer medzi domácimi a zahraničnými zákazníkmi?

Domáci trh aktuálne tvorí približne 70 % obratu. Úprimne, už sme očakávali nižšie číslo a väčší rast zahraničia. No ako som už spomenul, koniec konkurencie na Slovensku a rozšírenie našej retailovej siete nám priniesli zásadnejší rast na domácom trhu. Ten sa snažíme neustále posilňovať ďalšími aktivitami – určite nehodláme poľaviť ani na domácom ihrisku. Z dlhodobého hľadiska však očakávame, že podiel obratu zo zahraničia bude rásť.

Hovoríte o prípravách na ďalší rast mimo Slovenska. Do ktorých krajín sa plánujete rozširovať a aký typ lokalizácie produktov a logistiky to bude vyžadovať?

Momentálne sme v procese spúšťania chorvátskej mutácie. Čo sa týka ďalšej expanzie, mierne spomaľujeme a zameriavame sa na posilnenie pozícií na trhoch, kde už pôsobíme. V tomto roku sme otvorili Taliansko a Slovinsko, a spúšťame pilotné kampane v krajinách regiónu DACH, takže na viacerých – pre nás nových a veľkých – trhoch pozíciu ešte len začíname budovať.

Všetky naše zahraničné mutácie fungujú s plným prekladom stránky, lokálnou zákazníckou podporou a samozrejme aj priamou a spätnou logistikou. Všetky trhy budeme v najbližších rokoch operatívne riadiť zo Slovenska.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MTBIKER_SK (@mtbiker_sk)

Čelíte aj výzvam – spomínate transakčnú daň, infláciu a klesajúci domáci dopyt. Ktorý z týchto faktorov má momentálne najväčší dopad na vašu maržu?

Určite je to transakčná daň, ktorá nás podľa odhadov bude stáť ročne približne 100-tisíc eur. S jej príchodom sme museli investovať nemalé prostriedky do toho, aby sme jej dopady na naše podnikanie zmiernili. V tomto smere sme nútení zefektívňovať procesy a celkové fungovanie tak, aby sme túto „stratu“ vedeli vykryť.

Zaznamenali ste zánik niektorých konkurenčných e-shopov. Do akej miery sa dnes ešte dá „vyhrať“ slovenský e-commerce trh v segmente športu a cyklistiky?

V našom segmente sa dá výraznejšie rásť najmä cez zásadné investície do kombinácie online a retailu. Preto už teraz počítame s tým, že tempo domáceho rastu bude chladnúť, najmä keďže neplánujeme ďalej intenzívne rozširovať našu predajnú sieť. Očakávame, že niektoré menšie subjekty trh ešte opustia, no zásadný vplyv na naše výsledky to už mať podľa nášho názoru nebude.

Ako pracujete s lojalitou zákazníkov? Sú pre vás dôležitejšie nové akvizície, alebo dlhodobé vzťahy so stálymi zákazníkmi?

Určite ide o kombináciu oboch prístupov – práce s vernými zákazníkmi aj oslovovania nových. Na domácom trhu máme už desiatky tisíc zákazníkov zapojených do vernostného systému a ide o komunitu, s ktorou aktívne pracujeme a chceme s ňou pracovať aj naďalej. Zároveň však neustále hľadáme spôsoby, ako prilákať nových zákazníkov a upravujeme ponuku obchodu tak, aby bola atraktívna pre čo najširšiu cieľovú skupinu.

Ako sa mení štruktúra vášho tímu s rastom firmy? Ktoré pozície alebo oddelenia najviac posilňujete v roku 2025?

V roku 2025 personálne výrazne nerastieme. Tím na rast pripravujeme priebežne – mnoho krokov súvisiacich s expanziou sme urobili už v roku 2024, prípadne ešte skôr. Operatívne aktuálne posilňujeme najmä sklad a retail, keďže s otvorením nových predajní stúpol počet kolegov v predajnej sieti. V súvislosti so zahraničnou expanziou pribúdajú aj nové pozície v zákazníckej podpore. Do budúcnosti sa budeme zameriavať najmä na ďalších vývojárov, ktorí nám pomôžu s automatizáciou procesov, aj za pomoci umelej inteligencie.

Investujete aj do obsahu – komunitného webu, YouTube či recenzií. Akú úlohu zohráva vlastný obsah v predajnej stratégii MTBIKER-u?

Obsah je neoddeliteľnou súčasťou značky MTBIKER – na ňom sme postavili marketingovú stratégiu a aktívna komunita je naším jadrom dodnes. Práve komunita nám pomáha v mnohých oblastiach, napríklad pri recenziách produktov, kde spracovávame veľké množstvo reálnej spätnej väzby od zákazníkov.

Pre komunitu pripravujeme články, videá, organizujeme eventy, prevádzkujeme bazár, kalendár aj sekciu výjazdy. Tento komunitný model podporuje lojalitu – zákazníci k nám majú vzťah a nevyberajú len podľa ceny.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa MTBIKER_SK (@mtbiker_sk)

E-commerce sa rýchlo mení – aké technologické inovácie plánujete zaviesť v najbližších mesiacoch? Pracujete napríklad s AI, prediktívnou logistikou alebo personalizáciou?

S umelou inteligenciou a rôznymi formami automatizácie pracujeme naprieč viacerými projektmi. Aktuálne pripravujeme rozšírenie skladu, kde plánujeme zaviesť plne automatizovaný picking systém. AI postupne zapájame aj do zákazníckej podpory, nákupného oddelenia či produktového manažmentu.

Samozrejme, nie všetko, čo sme testovali, sa osvedčilo – niektoré nástroje sa ukázali ako slepá ulička. Vnímame to však ako prirodzený proces vývoja. Sme technologická firma s výrazným IT zázemím, a preto nás čaká ešte viacero projektov zameraných na efektivitu a zrýchlenie procesov.

Ak by ste mali jednou vetou vystihnúť, čo bude najväčšia výzva pre MTBIKER v nasledujúcich dvoch rokoch, čo by to bolo?

Implementácia umelej inteligencie a automatizácia procesov – musíme byť rýchlejší a efektívnejší, aby sme si udržali konkurencieschopnosť a líderskú pozíciu na trhu.

Po Saganovi a pandémii prišiel útlm cyklistiky. Ako chcete opäť naštartovať záujem verejnosti o tento šport?

S týmto pohľadom nesúhlasím. Pokles možno vidno v nákupnom správaní zákazníkov, ale to súvisí najmä s ekonomickou situáciou, nie so záujmom o samotnú cyklistiku. Po covidovom boome prirodzene prišla korekcia, ale v porovnaní s obdobím pred pandémiou alebo pred najväčšími úspechmi Petra Sagana máme podľa nás cyklistov dokonca viac.

Na komunitné jazdy prišlo aj 600 účastníkov, na náš festival na Domaši viac než 2000 ľudí. Áno, čítanosť článkov klesla, lebo pozornosť sa presúva k rýchlemu obsahu. No keď sa pozriem na cesty či do terénu, vidím čoraz viac ľudí na bicykloch. A to je pre nás najväčšie potvrdenie, že sa nám darí napĺňať naše dlhodobé poslanie – priviesť ľudí späť do sedla.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá