Slováci urobili z paradajky lovebrand. Na Žitnom ostrove si budujú rajčinovú veľmoc

  • O brande Veselá paradajka si už určite počul
  • Ako sa podarilo tejto firme spraviť lovebrand z obyčajnej paradajky?
  • Na to sme sa opýtali priamo jej majiteľa – Zsolta Bindicsa
Veselá paradajka
facebook.com/Veselá paradajka zo Žitného ostrova
  • O brande Veselá paradajka si už určite počul
  • Ako sa podarilo tejto firme spraviť lovebrand z obyčajnej paradajky?
  • Na to sme sa opýtali priamo jej majiteľa – Zsolta Bindicsa

Aj s úplne obyčajným produktom, ktorý predávali milióny firiem pred tebou, dokážeš dobyť trh. Skvelým príkladom je slovenská firma GreenCoop. Jej názov ti možno veľa nehovorí, no určite ti je povedomá značka Veselá paradajka.

Tímu ľudí, ktorí za touto značkou stoja, sa totiž podarilo niečo na slovenské pomery neuveriteľné. „Obyčajnú paradajku“ premenili na lovebrand, ktorí Slováci milujú. Veselým paradajkám sa predvlani podľa verejne dostupných údajov finančne solídne darilo, tržby zvýšila na viac ako 34 miliónov eur a rok uzavrela so ziskom viac ako 227-tisíc eur.

  • Ako sa dostali k takejto práci
  • Či vyvážajú aj do zahraničia
  • Aký je dopyt Slovákov a ktoré druhy sú najpredávanejšie
  • Čím je ich značka špecifická

O tom, ako sa to značke podarilo, sme sa porozprávali s človekom, ktorý stojí na jej čele – so Zsoltom Bindicsom.

Ako ste sa dostali k pestovaniu paradajok?

Ľudia žijúci na Žitnom ostrove majú k zelenine doslova veľmi blízko. Ani my sme neboli výnimkou. Videli sme našich starých rodičov robiť na záhrade a predávať zeleninu z dvora. Bohužiaľ, naši starí rodičia už nežijú, takže teraz sme na rade my, aby sme v tom pokračovali.

Čo vás motivovalo vydať sa na túto cestu?

Je to trošku aj osudová záležitosť. Predtým som to tak nevnímal, ale teraz už áno. Žijeme totiž na mieste, kde sú ideálne prírodné podmienky na pestovanie zeleniny.

Darí sa nám v pestovaní paradajok aj preto, lebo okrem ideálneho podnebia a skvelej geotermálnej vody máme v našich skleníkoch zanietených, pracovitých ľudí. Jednoducho sme dobrý tím. Staráme sa nielen o rajčiny, ale aj jeden o druhého. 

Pestujte vo vašich skleníkoch viacero druhov paradajok?

Áno, viac ako 20 druhov. My jeme vlastné paradajky, takže vieme, ako chutia. Ale každému z nás chutí niečo iné, takže rozhodovanie o odrodách je veľmi ťažké.

Veľakrát sa vedie debata v duchu: „Tieto paradajky sa veľmi ťažko dajú vypestovať, o rok by sme ich mali vyradiť.“ Potom sa niekto ozve: „Ale tieto sú práve moje obľúbené, nemohli by sme ich predsa len ponechať?“ No a takto nám potom každým rokom pribúdajú nové a nové odrody. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa 𝕍𝕖𝕤𝕖𝕝𝕒́ ℙ𝕒𝕣𝕒𝕕𝕒𝕛𝕜𝕒 (@veselaparadajka)

Ktoré paradajky sú vaše najpredávanejšie?

Malé cherry paradajky v pohároch zákazníci kupujú hlavne pre deti ako maškrtu. Cherry strapcové paradajky sú skôr pre labužníkov a obľúbené u žien, lebo sú ideálne aj do šalátov. No a stredne veľké kokteilové strapcové paradajky sú takým žolíkom pre každého, kto má rád paradajku, lebo okrem chuti je výborný aj pomer ceny a kvality.

Paradajky rôznej farby – žlté, oranžové, fialové, čierne – sú potom skôr len spestrením jedálnička.

Vyvážate Veselé paradajky aj do zahraničia?

Samozrejme, robíme aj export do okolitých krajín, hlavne v letnom období, keď je na Slovensku prebytok paradajok. Export tvorí asi tak 20 % predaja.

Ako vnímate dopyt Slovákov po Vašom produkte, rastie?

Pestujeme paradajky od roku 2006. Odvtedy priemerná ročná spotreba paradajok vyrástla o 20 % z 15,2 kg na 18,5 kg na osobu. V minulom období bol ten rast citeľnejší, lebo zvýšením životnej úrovne rástol aj dopyt po zdravej výžive a životospráve.

Pamätám si, vždy sme mali málo paradajok. Samozrejme, prišli aj noví pestovatelia a asi pred tromi rokmi sa trh nasýtil. Hlavne v lete cítime prebytok paradajok. 

Sú si už Slováci ochotní priplatiť za kvalitný domáci produkt, uvedomujú si jeho kvalitu?

Určite áno! Podľa našich skúseností prah citlivosti v cene paradajok je niekde medzi 5 až 10 %. Toľko sme ochotní priplatiť za kvalitnú domácu zeleninu, to ale v niektorých prípadoch ani nepokryje zvýšené náklady domácich pestovateľov. Ale je to podľa mňa férové a adekvátne.

Od štátu totiž skleníkový pestovateľ, ktorý zamestnáva 15 ľudí na jeden hektár dostane len 200 eur podpory na celý rok, čo je smiešne. Jednoducho povedané, skleníkové pestovanie podporujú a udržiavajú pri živote hlavne domáci zákazníci. 

Zasiahla Vaše podnikanie nejakým spôsobom pandémia?

Čo sa týka každodenného života, mali sme veľkú výhodu. Skleníkové pestovanie paradajok prebieha pri dodržaní veľmi prísnych hygienických podmienok, takže vládne protipandemické opatrenia, ktoré boli do prevádzok firiem na Slovensku zavedené, u nás boli každodennou realitou už aj predtým.

Naše obavy pochádzali skôr z nutnosti zatvoriť skleníky a ukončiť pestovanie, lebo to by nás doslova položilo na kolená.

Paradajka potrebuje každodennú starostlivosť, je to podobné prípadu kŕmenia zvierat alebo dojenia kráv. Nemôžete vynechať ani jeden deň. Našťastie k zatvoreniu skleníkov nedošlo a mohli sme dodávať Veselé paradajky do obchodov nepretržite.

Prejdime už k Vášmu skvelému marketingu. Staráte sa oň sami, alebo vám ho niekto zabezpečuje externe?

Veselá paradajka je naše vlastné dieťa. My sme ju vymysleli a na začiatku sme si ju budovali len my sami. Samozrejme si to vyžaduje každodennú komunikáciu so zákazníkmi a dlhé roky som ja osobne odpovedal každému zákazníkovi, ktorý nám napísal, či už pochvalu alebo kritiku.

Chcel som vedieť, čo si o nás naši zákazníci myslia, a chcel som si to priamo s nimi vydiskutovať.

Keď som to už nestíhal, tak sme si našli externú spoločnosť, ktorá to za nás sčasti prevzala. My nemáme vlastné marketingové oddelenie, takže sa tomu musíme venovať aj teraz, ale vďaka partnerstvu s marketingovou firmou to už máme značne uľahčené.

Z „obyčajnej” paradajky sa Vám podarilo vybudovať lovebrand. Bol to dlhý proces?

Keď niečo robíte s nadšením, tak to viete ľahko vyžarovať aj do svojho okolia. Tak to bolo aj v našom prípade. Tak veľmi sme to chceli robiť a máme k pestovaniu paradajok ozaj vrelý vzťah, takže sme komunikovali len to, čo bolo v nás.

Nebolo to krátke obdobie, ale nebolo to ani ťažké. V zásade sme úprimne komunikovali len to, čím sme a prečo je Veselá paradajka iná.

Môžete nám prezradiť, cca koľko eur máte vyčlenený ročný budget na marketing?

Nie veľa. Marketéri nám hovoria, že s nami majú ľahkú prácu, lebo Veselá paradajka je lovebrand, ktorý vie organicky, prirodzene osloviť ľudí.

Náklady na reklamu máme ročne do 2 % tržieb. Viem, že firmy, ktoré podnikajú v e-commerce, míňajú až 30 % svojich tržieb na reklamu. Z toho hľadiska sme na tom celkom fajn.

Váš obal získal zlatú trofej za obalový dizajn na svetovej súťaži Pentawards v Šanghaji. Platí teda staré známe „obal predáva”?

Našťastie v zeleninárstve predáva v prvom rade kvalita. Viete, keď niekto vyrobí telku a vy ju kúpite, ale nie ste s produktom spokojný, tak o 10 rokov, keď budete kupovať televízor, už budete možno preferovať iného výrobcu.

Pri paradajkách sa zákazník rozhoduje o tom, čo kupuje, nie raz za 10 rokov, ale skoro každý deň. My musíme každý deň presvedčiť našich zákazníkov, že sme lepší od konkurencie. A to je tvrdá makačka.

Netvrdím, že obal nerozhoduje, ale obávam sa, že obal vie predať raz, maximálne dvakrát, potom záleží už len na kvalite.

Samozrejme sme na naše svetové ocenenia dizajnu hrdí, ale na druhej strane si uvedomujeme, že nás to neoslobodzuje od našej povinnosti pestovať kvalitu.

zdroj: facebook.com/Veselá paradajka zo Žitného ostrova

Nemáte pocit, že nielen Vaša priama konkurencia, ale aj celkovo poľnohospodárski producenti na Slovensku marketing prakticky úplne zanedbávajú?

Áno, vo všeobecnosti je to pravda. Avšak pri paradajkách to neplatí. My sme boli akýmsi marketingovým trendsetterom pri paradajkách a vďaka tomu si na Slovenku všetci paradajkári uvedomujú dôležitosť lokálnej značky a budujú si vzťah so zákazníkmi.

Keď by ale Vaše paradajky neboli „iné”, dokonalý marketing by nestačil. Čím sa teda líšite od konkurencie?

My sme jediní, ktorí majú skleníky len na Žitnom ostrove, kde je zaručených 2 000 hodín slnečného svitu za rok. Všeobecne platí: čím viac slnka, tým lepšia chuť.

Sme jediní, ktorí majú len geotermálnu energiu, čím ušetríme 15-tisíc ton CO2 oproti konkurencii. Používajú biologickú ochranu paradajok a naše skleníky sú skoro bezemisné, keďže nevypúšťame žiadnu závlahovú vodu do prírody.

A v neposlednom rade sme, podľa môjho presvedčenia, najlepší tím. Naša firemná kultúra sa zakladá na férovosti, lojalite, priateľstve a vzájomnej pomoci, a to je podľa mňa ozajstnou zárukou kvality Veselej paradajky.

Poznáš brand Veselá paradajka?

Sú vaše paradajky dostupné celoročne? Ak nie, čomu sa venujete v období, keď nerastú?

Zber Veselých paradajok prebieha od februára až po december, ale práce v skleníkoch je dosť v priebehu celého roka. Okrem toho v našom centrálnom sklade cez zimu balíme aj citrusové ovocie, aby sme mohli dávať našim ľuďom stabilný príjem celý rok.

Koľko zamestnancov má aktuálne Veselá paradajka a s koľkými ste začínali?

Začínali sme štyria. Teraz už fungujeme ako organizácia pestovateľov a je nás už skoro 500. Patríme medzi najväčších zamestnávateľov v poľnohospodárstve. 

Na čom budete v priebehu najbližších mesiacov pracovať?

Máme v pláne pestovať aj uhorky a papriku, teda zeleninu, ktorá má tradíciu na Žitnom ostrove. Veríme v to, že pestovanie zeleniny, ktorá tu bola tradične dlhé desaťročia pestovaná, má zmysel, a chceme pokračovať v šľapajach našich predkov.

Text sme upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 11. januára 2022.

Odomknúť kamošovi / rodine

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá