Aké časy, také riešenia: Firmy nakupujú a rozoberajú práčky, aby vyrobili nové autá
- Automobilky sa kvôli pretrvávajúcej čipovej kríze uchyľujú k nevídaným riešeniam
- Chýbajúce komponenty riešia nákupom a rozobratím domácich spotrebičov
- Automobilky sa kvôli pretrvávajúcej čipovej kríze uchyľujú k nevídaným riešeniam
- Chýbajúce komponenty riešia nákupom a rozobratím domácich spotrebičov
Zrejme ešte nikdy nebol automobilový priemysel toľko dlžný domácim spotrebičom, ako je tomu dnes. Nedostatok polovodičov dosiahol takú úroveň, že zúfalí výrobcovia áut kupujú práčky a demontujú z nich procesory.
Hoci to na prvé počutie môže pôsobiť ako preháňanie, informáciu potvrdila aj firma ASML, ktorá vyrába stroje na produkciu mikročipov. Informuje Bloomberg.
Na výrobu auta je tak v niektorých prípadoch najskôr potrebné zakúpiť práčku, umývačku riadu alebo iný domáci spotrebič, pretože ide o výborný zdroj chýbajúcich polovodičov.
O nezvyčajnom riešení problémov s dostupnosťou elektronických súčiastok informoval aj sám prezident firmy ASML Peter Wennink. O takomto využití domácich spotrebičov sa pritom v minulosti ani neuvažovalo, no Wennink konštatuje, že zúfalé časy si vyžadujú zúfalé nápady a riešenia.
Wennink priznáva, že niektorí výrobcovia automobilov sa museli uchýliť k zvláštnym riešeniam, lebo ďalšie odstávky tovární by jednoducho nemuseli zvládnuť, informuje Autoevolution.com.
Netreba pritom dvakrát pripomínať, že takéto kroky sú na kilometre vzdialené od akejkoľvek ekologickej stratégie. Prezident ASML nechcel konkretizovať, o ktoré značky konkrétne ide, povedal však, že sa to deje skoro všade.
Problémy s dostupnosťou elektronických zväzkov a procesorov sužujú trh takmer od samého začiatku pandémie. Nedostatok polovodičov zasiahol najmä výrobcov z Európskej únie, ktorí sa spoliehajú na dodávky elektronických súčiastok z krajín ako Taiwan a Čína.
Európska komisia už má plán na získanie nezávislosti aj v tomto smere, no potrvá ešte dlho, kým uvidíme jeho prvé ovocie. Automobilové spoločnosti musia zatiaľ fungovať v tvrdej realite.
Ten, kto nemá mikročipy, jednoducho nevyrába. Väčšina spoločností bola nútená dočasne pozastaviť výrobu automobilov alebo predávať vozidlá v ochudobnených verziách, napríklad bez dotykových funkcií alebo dokonca bez rádia.
Kríza nie je vyriešená, pretože procesorov a následne aj áut je stále príliš málo. Podľa expertov by sa mohol problém vyriešiť aj sám, keďže neustále rastúce ceny produktov a inflácia znižujú dopyt. Stanovenie konečného dátumu krízy je nateraz len vo hviezdach, ale niektoré automobilky predpovedajú, že sa tak nestane skôr ako v roku 2024.
Rovnako ako v období koronakrízy, aj teraz sa najviac začína spomaľovať najmä oblasť priemyselnej výroby. S uvoľnením opatrení sa očakávalo znovuoživenie ekonomiky, no vojnový konflikt na Ukrajine však všetky tieto plány zastavil.
„Viacerí naši klienti nám potvrdili, že museli aktuálne zastaviť výrobu a poslať pracovníkov domov. Kým predtým hlásili nedostatok čipov, momentálne zápasia aj s nedostatkom komponentov, ktoré sa vyrábali na Ukrajine,“ tvrdí Branislav Jančuška z personálnej agentúry Grafton. Firmy už preto podľa neho pozastavili nábory nových pracovníkov a zdá sa, že sa budú musieť pripraviť aj na vlnu prepúšťania.
Na problémy s dodávkami je nútený zareagovať aj bratislavský Volkswagen. Výroba vozidiel tu zatiaľ beží podľa výrobného plánu, začiatkom budúceho týždňa však bude čiastočne dotknutá výroba SUV vozidiel.
Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová. „Dôvodom zostáva celosvetový nedostatok polovodičov v kombinácii s výpadkom dodávok niektorých dielov v súvislosti s dianím na Ukrajine,“ ozrejmila.
Volkswagen Slovakia začínal na Slovensku v roku 1991 ako spoločnosť so stovkou zamestnancov v areáli bývalých Bratislavských automobilových závodov.
Nemecká automobilka u nás počas tridsiatich rokov investovala 4,6 miliardy eur a vyrobila viac ako 6 miliónov vozidiel. Okrem áut vyrába na Slovensku prevodovky, komponenty pre prevodovky a podvozky, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Bloomberg, autoevolution.com, SITA, Volkswagen, Reuters, ASML