V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

  • Ranné vykoľajenie voza v Košiciach poškodilo trať
  • Doprava je ochromená
  • Príčina nie je jasná, meškaniam sa cestujúci nevyhnú
Obmedzená vlaková doprava v Košiciach
  • Ranné vykoľajenie voza v Košiciach poškodilo trať
  • Doprava je ochromená
  • Príčina nie je jasná, meškaniam sa cestujúci nevyhnú
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V čase, keď väčšina ľudí len začínala svoj deň, zasiahla košickú železničnú stanicu vážna nehoda. Incident výrazne poškodil železničnú infraštruktúru a spôsobil rozsiahle prevádzkové problémy.

Podľa prvotných zistení sa jeden z vozňov dostal mimo koľajiska a jeho pohyb spolu s nárazom vážne narušili železničný zvršok, píše web Aktuality.sk.

Vyšetrovanie pokračuje, príčina nejasná

Hoci je rozsah poškodenia značný, Železnice Slovenskej republiky ani ZSSK zatiaľ neuviedli nič viac než metrické údaje o škodách. Prebiehajúce vyšetrovanie má objasniť, čo presne viedlo k vykoľajeniu. Celá situácia je o to náročnejšia, že stanica prechádza rekonštrukčnými prácami, ktoré už samy o sebe výrazne obmedzujú jej kapacitu a možnosti operatívne reagovať. 

Cestujúci musia rátať s meškaniami

Následky nehody zasahujú nielen Košice, ale aj širokú sieť vlakových spojov, ktoré cez mesto prechádzajú. Zdržania sa dotknú regionálnych liniek, diaľkových vlakov aj medzinárodných spojov. Hoci ŽSR už začali s odstraňovaním následkov a obnovou trate, úplné sprejazdnenie si vyžiada čas. Do vyriešenia situácie tak cestujúcich čakajú výrazné obmedzenia a dlhšie čakanie.

Opozícia reaguje

Reakcia opozície na seba nenechala dlho čakať. „Dnešné vykoľajenie vlaku v Košiciach je už tretím vážnym incidentom na železniciach za posledné tri týždne. Jasne odhaľuje obrovský investičný dlh, ktorý vznikol počas 15 rokov Ficových vlád,“ vyjadril sa poslanec NR SR Ján Hargaš (PS).

„Podľa doterajších informácií ho spôsobila nesprávne prehodená výhybka. Opäť sa ukazuje, že slovenské železnice sú nebezpečne závislé od ľudského faktora a stále nie sú dostatočne digitalizované ani automatizované. Pán minister Ráž, koľko cestujúcich ešte chcete ohroziť, kým prevezmete zodpovednosť a odstúpite? A pýtam sa aj Roberta Fica: koľko ľudí musí byť ohrozených, aby ste konečne vyvodili skutočnú zodpovednosť?“

Viaceré železničné incidenty

Po tom, čo sme informovali o viacerých vážnych železničných incidentoch z posledných týždňov, prichádza aj správa o tom, že zranení cestujúci môžu požiadať o finančné odškodnenie od štátu. ZSSK spustila nový elektronický formulár určený práve pre obete nehôd z 13. októbra pri Jablonove nad Turňou a 9. novembra pri Pezinku.

Online žiadosť až do februára 2026

Na webe ZSSK je od utorka dostupná stránka, kde môžu postihnutí cestujúci zadať svoje identifikačné údaje a uviesť, kde im bola poskytnutá zdravotná starostlivosť. Registrácia žiadostí bude otvorená až do konca februára 2026. Následné overovanie údajov má prebiehať v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR – nemocnice potvrdia, či osoba skutočne utrpela zranenia súvisiace s jednou z nehôd a do akej kategórie patria.

ZSSK pritom zdôrazňuje, že žiadatelia nemusia prikladať žiadne zdravotné dokumenty. „Tento postup je najbezpečnejší a najpresnejší spôsob, ako zabezpečiť, aby finančný príspevok získal každý, kto naň má nárok,“ uviedol hovorca Ján Baček.

Potvrdil tiež, že vyplácanie príspevkov bude prebiehať priebežne po overení každej žiadosti. Ak cestujúci nemá prístup k internetu, môže navštíviť ktorékoľvek zákaznícke centrum ZSSK, kde mu zamestnanci s formulárom pomôžu.

Mimoriadny príspevok však nenahrádza štandardné odškodnenie podľa prepravných podmienok ani poistenie dopravcu. Poškodení si môžu uplatniť aj ďalšie nároky.

Až 20-tisíc eur podľa závažnosti zranenia

Výška odškodnenia sa pohybuje od 3000 do 20 000 eur v závislosti od stupňa poranenia. Vláda schválila návrh 12. novembra. Nehodu pri Jablonove nad Turňou podľa záveru vyšetrovacieho orgánu Ministerstva dopravy SR spôsobilo to, že rušňovodič jedného z vlakov vošiel na červenú a nerešpektoval návesti pred tunelom, informovali sme v predchádzajúcom článku.

Minister Jozef Ráž zdôraznil, že vyšetrovací orgán MD je oddelený od OČTK a jeho úlohou nie je riešiť zavinenie, ale presnú príčinu a návrh preventívnych opatrení.

Vo finálnej správe boli navrhnuté dve kľúčové opatrenia pre ZSSK – posilnenie kontrolnej činnosti a výrazné rozšírenie prevencie, najmä pri opakovanom preškolení rušňovodičov na konkrétnych tratiach.

Pre správcu infraštruktúry bolo odporučené technické riešenie: vybudovanie odvratnej výhybky a slepej koľaje s brzdiacim zarážadlom všade tam, kde sa stretáva jednokoľajová a dvojkoľajová trať mimo staníc. Pri červenej by tak vlak nemohol pokračovať ďalej a automaticky by bol presmerovaný do bezpečného priestoru.

Bezpečnostné systémy a ďalšie vyšetrovania

Minister tiež pripomenul, že Európska únia nariaďuje vybaviť hlavné železničné koridory systémom ETCS do roku 2030. Slovensko má zatiaľ pokrytú len približne tretinu. Ako dodal, môže dôjsť aj k posunu termínu, hoci rezort sa snaží postupovať čo najrýchlejšie.

Okrem toho Ministerstvo dopravy pracuje na ukončení vyšetrovania novembrovej zrážky pri Pezinku. Podľa Ráža by záverečná správa mohla byť hotová do konca roka, no nechce uvádzať presný dátum.

Správu budeme aktualizovať.

Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: aktuality.sk, Startitup, TS/ PS

Najnovšie videá

Trendové videá