Bratislavská stanica po rokoch ožije. Miliónový „facelift“ ju vystrelí do 21. storočia
- Bratislavskú hlavnú stanicu čaká rekonštrukcia za desiatky miliónov
- Cestujúci získajú nové služby
- Kapacitné problémy a úzke podchody však zostanú
- Bratislavskú hlavnú stanicu čaká rekonštrukcia za desiatky miliónov
- Cestujúci získajú nové služby
- Kapacitné problémy a úzke podchody však zostanú
Bratislavská hlavná stanica je už celé desaťročia považovaná za „hanbu“ nielen hlavného mesta, ale aj celého Slovenska. Dennodenne ňou prechádzajú desaťtisíce cestujúcich a stovky vlakov, no jej stav nezodpovedá významu, ktorý v dopravnej sieti krajiny má.
O potrebe rekonštrukcie sa hovorí dlhé roky, pričom viaceré plány a projekty skončili iba na papieri. Teraz sa však zdá, že sa konečne blíži reálna obnova. Informuje o tom portál YIM.BA.
Na samotné projekčné práce je vyčlenených viac než 2,5 milióna eur a stavebné práce by mali dosiahnuť približne 20 miliónov eur. Hoci nejde o komplexnú prestavbu, ale skôr o väčší „facelift“, zmeny budú pre cestujúcich citeľné.
Čo všetko sa zmení?
Najdiskutovanejšou časťou je takzvaný „skleník“ – prístavba z roku 1989, ktorá bola pôvodne zamýšľaná len ako dočasné riešenie. Slúži však dodnes a bude slúžiť aj naďalej, tentoraz v novej podobe. Získa nové obloženie, sklenené výplne, strechu a vymenia sa aj dvere.
Najväčšie zmeny pocítia cestujúci v hlavnej hale. Odstránia sa pôvodné stánky a klasické pokladnice, ktoré nahradia moderné zákaznícke centrá. Vymenia sa podlahy, podhľady aj strecha, pribudne nový výťah na druhé podlažie. Tam sa obnoví dlhodobo zanedbaná čakáreň, otvorí sa kaviareň a sprístupnia sa toalety, ktoré boli dlhé roky mimo prevádzky. Nové toalety pribudnú aj na prízemí. Samozrejmosťou budú aj nové informačné tabule so štandardom známejším z moderných európskych staníc.
Zásadná premena čaká aj obchodné priestory. Zastarané predajne a prevádzky ustúpia novým kaviarňam, reštauráciám a obchodom, ktoré by mali priniesť modernejší štandard služieb. Súčasťou projektu je aj zlepšenie prevádzkových väzieb v rámci stanice – vytvorí sa nové prepojenie medzi stredným traktom a poštovým krídlom. Projektant má preveriť aj možnosť umiestnenia eskalátora do podchodu a na nástupištia, čo by zjednodušilo pohyb najmä pre starších ľudí a cestujúcich s batožinou.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
História hlavnej stanice
Hlavná stanica má dlhú a zaujímavú históriu. Jej počiatky siahajú do roku 1871, keď sa stala súčasťou trate spájajúcej Viedeň a Bratislavu. Súčasná hlavná budova pochádza z roku 1904 a vznikla podľa návrhu maďarského architekta Ferenca Pfaffa v secesnom štýle. Odvtedy prešla viacerými úpravami.
Hoci sa v minulosti objavili viaceré návrhy na zásadnú prestavbu alebo dokonca úplne novú stanicu, nikdy nedošlo k ich realizácii. Dôvodom boli najmä financie a zložité majetkové vzťahy. Projekty však vždy stroskotali.
Limity, ktoré zostávajú
Napriek pozitívnym zmenám zostáva hlavná stanica len dočasne vylepšeným riešením. Jej kapacita je nízka a ďalej sa rozšíriť nedá. Nástupištia sú krátke a úzke, čo obmedzuje príchod dlhších vlakov a spôsobuje tlačenicu cestujúcich. To isté platí o podchodoch, ktoré sú rovnako úzke a ich rozšírenie by si vyžiadalo obrovské investície.
Inými slovami, pripravovaná rekonštrukcia síce zvýši komfort cestujúcich a zlepší vizuálnu stránku, ale nerieši základný problém – nedostatočnú kapacitu stanice. Na skutočne komplexnú obnovu si Bratislava pravdepodobne bude musieť ešte dlhé roky počkať.
Čítaj viac z kategórie: Architektúra
Zdroje: yimba.sk, muop Bratislava