„Burger v syrovej omáčke k nám priviedol ľudí z celého Slovenska“ Gastrobiznis na Slovensku je často veľký bizár

  • Hygge Bojnice budujú úspešný streetfood biznis s chuťou Ázie
  • Ich burger spôsobil virál a ukazujú, čo dnes rozhoduje o prežití v gastre
Hygge Bojnice
  • Hygge Bojnice budujú úspešný streetfood biznis s chuťou Ázie
  • Ich burger spôsobil virál a ukazujú, čo dnes rozhoduje o prežití v gastre
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Keď prejdeš popri dominantách Bojníc, možno by si nečakal, že kúsok od centra nájdeš podnik, kde sa snúbi nórska skúsenosť s thajskými chuťami. Hygge Bojnice však nie je len ďalší streetfoodový spot – je to podnik, ktorý žije zo srdca svojich zakladateľov, hoci srdce tu často bije v režime full-time.

Za Hygge stojí niekoľko ľudí – od dvoch majiteľov až po stály personál, ktorí spolu tvoria jeho DNA. Šéfkuchár Samuel, jeden zo spolumajiteľov, pôsobil dlhých jedenásť rokov v Nórsku. Je vyučený v gastre a skúsenosti z vyspelého severského trhu preniesol do uvoľnenej atmosféry Bojníc. Jeho parťák Patrik má na starosti bar a s gastrom má rovnako bohaté skúsenosti – pracoval aj v Anglicku a zároveň prevádzkuje ďalší podnik v neďalekej Kanianke.

V Bojniciach nie je všetko len o lete

Kristína Szökeová, ktorá odpovedá v mene Hygge, hovorí o výzvach otvorene, ale bez zbytočného sťažovania.

„O tých najväčších problémoch nebudeme rozprávať – tie vie podľa mňa každý. Ale čo sa týka tých menších – sme v Bojniciach a tie sú sezónne.“

Sezónnosť je zrejmá – leto plné turistov je síce výhodou, no zima preveruje, čo podnik skutočne znamená pre lokálnych. „V zime sa vám nechce chodiť moc ďaleko za jedlom, popri práci potrebujete rýchly obed, najlepšie ak ho máte hneď o ulicu. A my teda o ulicu fakt nie sme,“ dodáva Kristína s nadhľadom.

Hygge sa netvári ako nóbl reštaurácia. „Sme streetfood. Sme uvoľnení, blázniví a na nič sa nehráme.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Hygge Bojnice – STREET FOOD (@hygge.bojnice)

Podnik cieli na ľudí, ktorí sa neboja dopriať si poriadny obed bez nutnosti „byť zdravý za každú cenu“. V jadre menu dominujú ázijské chute. Nie však v tej skomercionalizovanej podobe, ale s dôrazom na autenticitu.

„Veľakrát sa nás pýtajú, či máme v kuchyni Aziata, keď to tak chutí. Nie, nemáme. Áziu máme pobehanú a toho sa držíme.“ Tento rok sa však k tímu pridala thajská kuchárka, ktorá priniesla ešte viac autenticity do ich ponuky.

Investície, ktoré nemajú presný koniec

O konkrétnej sume vstupných investícií hovoriť nechcú. Podľa Kristíny to ale nie je jednorazová vec. „Ak chcete, aby podnik fungoval, investovať musíte pravidelne. Či už vstupná investícia alebo priebežné prerábky. Stojí to veľa – to áno.“

Sama verí teórii, že podnik potrebuje 2 až 3 roky, kým sa dostane na nulu a začne zarábať. „Nie každý to vydrží, lebo je to dlhá doba. Ale sme tu štvrtý rok a musíme povedať, že vydržať sa oplatilo.“

Ako vnímajú infláciu a rastúce ceny surovín? „Rastu cien sa ani my nevyhneme. Kvalitné suroviny sú drahšie, ale my nepoľavíme. Držíme sa toho, čo je pre nás dôležité.“ Aj keď neradi, priznávajú, že museli niektoré ceny zvýšiť. No robia to s vedomím, že zákazník odíde spokojný. „Keď už zaplatíte za obed u nás, aspoň máte istotu, že je všetko z kvalitných surovín a odídete od nás najedení a spokojní.“

Čo sa týka hospodárskych výsledkov firmy, spoločnosť HYGGE BOJNICE s.r.o. v roku 2024 znížila zisk o 81 % na 12 247 eur a tržby jej narástli o 11 % na 342 534 eur, ukazujú to dáta portálu Finstat.

Keď burger rozbúra internet

Jedálny lístok Hygge nie je nafúknutý. Tvoria ho jedlá, ktoré sa osvedčili ako obľúbené. „Vo všeobecnosti je náš podnik veľmi zameraný na udon rezance, ktoré sa stali veľmi obľúbenou voľbou ľudí.“ Pravidelne pripravujú aj víkendové špeciály – tie tzv. „dirty food“, ktoré lákajú aj ľudí zo širšieho okolia.

„Mali sme týždeň, kedy sme spravili cheeseburger – náš hovädzí burger v syrovej omáčke – a naše sociálne siete doslova vybuchli. Ľudia k nám chodili z celého Slovenska len kvôli tomu.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Hygge Bojnice – STREET FOOD (@hygge.bojnice)

Gastro nie je len o varení, ale aj o šialených situáciách. Kristína priznáva, že by o tom vedeli napísať knihu. „Gastrobiznis je veľakrát jeden veľký bizár. Ale všetko, čo sme zažili, sú skôr interné situácie, maličkosti, ktoré sa stávajú počas dňa a ťažko ich rozdýchavame.“

Work-life balans je utópia, kým nemáš tím

Pracovný deň majiteľov sa často nekončí. „Málokedy máme ako majitelia deň, kedy nerobíme alebo netreba niečo vybaviť.“ Napriek tomu sa snažia nenechať sa zomlieť. „Najdôležitejšie je mať v podniku dobrý tím. Bez neho ďaleko nezájdete. Keď máte ľudí, na ktorých sa viete spoľahnúť a pomôžu vám, podnik ide hore každým dňom.“

Kristína otvorene kritizuje aj mentalitu niektorých podnikateľov. „Presvedčenie, že keď si otvorím podnik, tak mám zarobené – takzvaná zlatá baňa. Neviem, kto vymyslel tento názor.“ Podľa nej je kľúčové poznať každú pozíciu. „Človek, ktorý si otvorí podnik, musí ovládať všetky pozície – od čašníka cez kuchára po marketéra. Je to o tom rozumieť ľuďom v podniku a ich potrebám.“

Najťažšie je neuhnúť zo svojho konceptu

Aj keď sa v gastre snažíš vyhovieť každému, realita je iná. „Vždy budú ľudia, ktorí budú chcieť niečo iné ako máte vy v ponuke. To ale neznamená, že podľahnete tlaku a zmeníte svoj koncept. Sú ľudia, ktorí milujú to, čo vy robíte, a oni si vás nájdu.“

Sledujú ceny tovarov aj konkurenciu, no Kristína priznáva, že extrémom sa vyhýbajú. „Ceny vždy dávame len také, aké sme my ochotní zaplatiť za kvalitné jedlo. A toho sa držíme.“

Čo by poradila iným? Nešetri na ľuďoch

Podnikateľom, ktorí chcú uspieť v dynamickom gastrosektore, radí jasne: „Venovať tomu čas a lásku. A čo je najpodstatnejšie – mať dobrý tím. Personál tvorí to, ako sa budete v tom podniku cítiť pri návšteve.“

Treba sa držať vlastného konceptu, nesnažiť sa vyhovieť všetkým a robiť to najlepšie ako vieš. „A ľudia si vás zamilujú aj bez toho, aby ste tam mali 60 rôznorodých jedál.“

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Hygge Bojnice – STREET FOOD (@hygge.bojnice)

Do budúcna majú plánov skutočne veľa. „Ale ten najväčší je byť tu pre vás čo najdlhšie. Prinášať autentické ázijské jedlá a tie ‚dirty food‘, ktoré keď vidíte na Instagrame, poviete si, že to musíte hneď mať – aj keď na obed ste mali šalát.“

Chcú byť miestom, kam si zájdeš na narodeninovú večeru, obed s rodinou z druhého konca Slovenska, alebo len tak, lebo máš dobrý deň.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá