Časť zamestnancov z JLR v Nitre sa dnes vrátila do práce, tvrdí interný oznam. Britské závody hlásia obnovovanie výroby

  • Výroba v Jaguar Land Rover sa po kyberútoku obnovuje
  • Do práce sa vracajú niektorí zamestnanci v Nitre
  • Postupný reštart výroby sa začal aj vo Veľkej Británii
JLR
  • Výroba v Jaguar Land Rover sa po kyberútoku obnovuje
  • Do práce sa vracajú niektorí zamestnanci v Nitre
  • Postupný reštart výroby sa začal aj vo Veľkej Británii
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Výroba automobilov v britskej spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR) sa po masívnom kybernetickom útoku z 31. augusta 2025 začína postupne obnovovať. Prvým krokom je štart výrobných procesov v závode na motory v Wolverhamptone, pričom firma hovorí o „kontrolovanom a fázovitom reštarte prevádzky“.

Tento krok prichádza po vyše mesiaci úplnej odstávky, počas ktorej sa výroba vozidiel v troch britských závodoch – Halewood, Solihull a Castle Bromwich – úplne zastavila. Firma, ktorá denne vyprodukuje približne tisíc vozidiel, podľa odhadov prišla o viac ako 140 miliónov eur, teda približne 5 miliónov eur denne.

Jaguar Land Rover sa k prebiehajúcim snahám o obnovenie výroby vyjadril vo vyhlásení ešte minulý týždeň. Firma deklaruje, že robí všetko pre to, aby sa výroba opäť rozbehla bezpečne a spoľahlivo: „Spolupracujeme s expertmi na kybernetickú bezpečnosť, britským vládnym Národným centrom pre kybernetickú bezpečnosť (NCSC) a orgánmi činnými v trestnom konaní. Všetkým našim partnerom ďakujeme za trpezlivosť a podporu,“ uvádza JLR.

Firma tiež zaviedla manuálny platobný systém na úhradu faktúr dodávateľom, zriadila špeciálnu infolinku pre subdodávateľov a pracuje na obnovení automatizovaného systému platieb. Aj keď spoločnosť zatiaľ nešpecifikovala konkrétny termín úplného obnovenia výroby, z jej komunikácie vyplýva, že proces je už v pokročilej fáze. Návrat zamestnancov do tovární sa začal práve 6. októbra.

Kedy podľa teba naplno obnoví výrobu aj slovenský závod JLR v Nitre?

Niektorí zamestnanci v Nitre sa už vrátili do práce, tvrdí interný oznam

V internej zamestnaneckej skupine JLR sa objavila informácia, že od pondelka 6. októbra 2025 opäť beží ranná a poobedná zmena na prevádzkach OTA a Kvalita. Ostatné časti výroby v nitrianskom závode, ako karosáreň, lakovňa a montáž, však zostávajú naďalej odstavené – všetky zmeny sú do stredy 8. októbra zrušené prekážkou na strane zamestnávateľa. Nočná zmena je prerušená aj v OTA a Kvalite, no niektorí zamestnanci môžu byť podľa oznamu kontaktovaní nadriadenými, ak sa ich prítomnosť v práci stane potrebnou.

Firma zároveň upozorňuje na dočasné pozastavenie autobusovej dopravy, zmenu systému objednávania taxi služieb a obmedzený režim stravovania. Obedy sú dostupné iba v administratívnej budove. HR služby zostávajú nedostupné cez aplikácie, dostupné sú len telefonicky. Celý oznam potvrdzuje, že reštart výroby je zatiaľ len čiastočný a zatiaľ sa týka len vybraných úsekov.

Vláda sľúbila garanciu úveru v hodnote 1,5 miliardy libier

Zatiaľ čo JLR sa snaží pozviechať, tisíce dodávateľov zostávajú v neistote. Mnohí z nich museli pozastaviť výrobu a doteraz nedostali žiadne kompenzácie, čo ich existenčne ohrozuje. Britská vláda síce minulý víkend oznámila úverovú záruku v hodnote 1,5 miliardy libier (približne 1,75 miliardy eur) pre JLR, s cieľom stabilizovať firmu a ochrániť dodávateľský reťazec, no peniaze sa zatiaľ k malým firmám nedostali. 

Mike Beese, majiteľ malej spoločnosti Genex UK zo západného Midlands, ktorá dodáva komponenty pre viaceré subdodávateľské firmy JLR, situáciu pre Sky News popísal bez obalu: „Nepotrebujeme záruky, potrebujeme peniaze. Tie musia pretekať celým reťazcom. Momentálne je to len stres, moji zamestnanci musia platiť hypotéky, účty. Ale klienti mi neplatia, lebo ani oni nedostávajú peniaze.“ Jeho firma zamestnáva 17 ľudí a od kybernetického útoku prakticky nemala príjmy.

Podobné obavy zaznievajú aj od Konfederácie britských kovospracujúcich firiem (CBM). Jej prezident Stephen Morley upozornil, že ak peniaze neprídu rýchlo, hrozí kolaps celého dodávateľského reťazca. „Potrebujeme nový typ pôžičky pre malé a stredné firmy, tie sú najzraniteľnejšie. JLR zatiaľ zvláda platiť svojim hlavným dodávateľom, ale nižšie úrovne reťazca sú ohrozené.“

Najväčší zamestnávateľ v britskom automobilovom priemysle

Jaguar Land Rover, patriaci indickej skupine Tata Motors, je najväčším výrobcom automobilov v Británii. Priamo a nepriamo zamestnáva až 120-tisíc ľudí, z toho väčšinu v dodávateľských firmách. Po útoku zo 31. augusta boli všetky IT systémy JLR odstavené, čo viedlo k okamžitému zastaveniu výroby. Obnova systémov prebieha dodnes.

Charitatívna organizácia Ben, ktorá podporuje pracovníkov v automobilovom sektore, odhaduje, že výpadok zasiahol až 120-tisíc ľudí, vrátane 75-tisíc pracovníkov dodávateľov, 8-tisíc agentúrnych zamestnancov a desiatok tisíc rodinných príslušníkov.

Riaditeľka organizácie Ben, Rachel Clift, situáciu označila za krízovú: Je to kritické. Mnohí pracovníci sú bez príjmu takmer mesiac. Mentálne aj finančne je to pre nich obrovská záťaž.“ Ben ponúka zasiahnutým rodinám finančné poradenstvo, krízové granty aj psychologickú pomoc.

JLR
zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Britský autosektor pod kybernetickým tlakom

Výpadok v spoločnosti Jaguar Land Rover nezasiahol len jednu firmu, stal sa symbolom rastúceho rizika, ktorému čelí celý britský priemysel. Podľa britského Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) sa už v auguste prepadla výroba vozidiel o 18,2 %, čo sa pripisovalo najmä plánovanej údržbe. No práve septembrové čísla budú skreslené v dôsledku vážnejších dôsledkov – úplné odstavenie JLR, najväčšieho výrobcu áut v krajine.

Zatiaľ čo klasická výroba klesala, segment elektrifikovaných vozidiel rástol. Hybridy a elektromobily tvorili takmer polovicu všetkých vozidiel vyrobených v auguste. Exportné objemy však ďalej klesli o 14,2 %, čo len podčiarkuje nestabilitu, ktorú kybernetické útoky ešte viac prehlbujú.

JLR pritom nie je jedinou obeťou digitálneho vydierania. Tento rok už čelili hackerským útokom aj retailové giganty Marks & Spencer a Co-op. V prípade Co-opu išlo o kritický výpadok dodávok potravín, najmä na odľahlých ostrovoch v Škótsku, kde podľa kybernetického centra v Edinburghu doslova vyprázdnili regály.

Marks & Spencer musel na takmer 2 mesiace odstaviť svoj e-shop a manuálne riešiť logistiku v obchodoch, pričom škody dosiahli stovky miliónov eur.

Odborníci bijú na poplach. Kyberútoky už nie sú len o peniazoch či úniku dát. Stávajú sa nástrojom hospodárskeho a geopolitického tlaku, ktorý dokáže v priebehu hodín paralyzovať celé odvetvia. Útočníci cielene narúšajú logistiku, zásobovanie a výrobu v reálnom čase, a to v krajinách s vysokou mierou digitalizácie, ako je Británia.

„Nejde len o výkupné. Ak za útokmi stoja aktéri s politickým alebo strategickým záujmom, nemáte si koho kúpiť naspäť,“ varuje Ciaran Martin, bývalý šéf Národného centra kybernetickej bezpečnosti.

Kybernetická odolnosť podnikov sa tak ukazuje ako kľúčová slabina britského hospodárstva. A hoci sa zasiahnuté firmy postupne spamätávajú, dôvera v ich digitálnu pripravenosť ostáva otrasená.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: CarDealer, Sky News

Najnovšie videá

Trendové videá