Celoročné pneumatiky: Oplatia sa alebo havaruješ na prvej zákrute? Tu sú plusy a mínusy

  • Zima je tu: Až 83 % respondentov má prezuté z letných na zimné pneumatiky
  • Slováci však pneumatiky nevedia skladovať, častokrát zbytočne nakupujú nové
  • Zaujímavou alternatívou sú aj celoročné pneumatiky – sú však skutočne spoľahlivé?
continental
  • Zima je tu: Až 83 % respondentov má prezuté z letných na zimné pneumatiky
  • Slováci však pneumatiky nevedia skladovať, častokrát zbytočne nakupujú nové
  • Zaujímavou alternatívou sú aj celoročné pneumatiky – sú však skutočne spoľahlivé?

Prvé teploty blízko 0 °C automaticky znamenajú, že Slováci prezúvajú pneumatiky. Podľa instagramového prieskumu Startitup na vzorke 7 000 respondentov má k 20.12. prezuté až 83 % vodičov.

Prezúvanie však nie je lacnou záležitosťou – pre mnohých sú zimné pneumatiky nielen časovou záťažou, no tiež finančnou, a to najmä v predvianočnom období.

Pritom už roky existuje riešenie – pneumatiky s celoročným dezénom, ktoré nikto nenazve inak než celoročky. Tri štvrtiny Slovákov však celoročné pneumatiky považuje za nespoľahlivé a takéto pneumatiky u nás skrátka nie sú bežné, aj keď počet predaných celoročných pneumatík z roka na rok výrazne stúpa.

Zisťovali sme, aké majú Slováci voči celoročným plášťom výhrady a či sú oprávnené, alebo ide o zbytočné starosti.

  • 77 % respondentov považuje pneumatiky s celoročným plášťom za nespoľahlivé
  • Najčastejšie výhrady? Že celoročky nie sú dobré v lete ani v zime, že zvyšujú spotrebu a že na zasneženej ceste jednoducho nepôsobia tak dobre, ako zimné pneumatiky

Ako fungujú celoročné pneumatiky?

Až do roku 1977 potreboval každý dva sety pneumatík. Na trh potom dorazila prvá celoročná pneumatika, ktorá sľubovala nevídané – pneumatiku do každého ročného obdobia (tzv. all-season).

Dnes je rozdiel medzi sezónnymi a celoročnými pneumatikami najmä v dezéne a použitej zmesi. Letné pneumatiky používajú tvrdšiu zmes a majú menej štruktúrovaný dezén behúňa tak, aby zabezpečovali spoľahlivú priľnavosť vo vysokých teplotách a nevytvárali zbytočný odpor.

Dezén zimných pneumatík vyrobený z podstatne mäkšej zmesi obsahuje množstvo lamiel, ktoré sa navzájom uzamykajú a tým zabezpečujú potrebnú trakciu a brzdný výkon na snehu a ľade. Celoročné pneumatiky kombinujú kľúčové prvky zimných a letných pneumatík v určitej miere kompromisu a tak ponúkajú spoľahlivé vlastnosti počas celého roka.

V mnohých technických parametroch sú si zimné a celoročné pneumatiky dokonca veľmi podobné – veľa aspektov totiž reguluje zákon. Napríklad zimné aj celoročné pneumatiky musia mať hĺbku dezénu minimálne 3 milimetre.

Veľký rozdiel však tvorí dizajn behúňa (dezénu) a jeho zmes, kde sa snaží dosiahnuť minimálny kompromis pri zachovaní tých najlepších vlastností sezónnych pneumatík. Celoročné pneumatiky sa to snažia skombinovať – zvládajú zlatý stred na jednotku, extrémna zima či extrémne teplo už môžu byť problémom. To však ani zďaleka neznamená, že ide o zlú obuv.

Najväčšmi preexponovaným mýtom, ktorý celoročné pneumatiky sprevádza, je zvýšená spotreba. Populárne číslo hovorí, že správne vybrané pneumatiky dokážu ušetriť až 20 % paliva, iné štatistiky na báze valivého odporu však hovoria, že ide maximálne o 0,1 l na 100 km. Faktom zostáva, že štýl jazdy a tlak v pneumatikách majú na spotrebu omnoho väčší vplyv než výber pneumatík.

Toto napríklad zvládnu pneumatiky od nemeckého Continentalu. V drvivej väčšine podmienok sa vyrovnajú aj sezónnym pneumatikám:

Slovákom sa celoročky hodia

Z toho všetkého vyplýva, že celoročné pneumatiky sú kompromisom, ktorý šetrí peniaze a čas v autoservisoch. Ideálne sú tak do miernejších oblastí – ak jazdíš predovšetkým v Bratislave či na juhu – celoročné pneumatiky budú na týchto terénoch podobne výkonné, ako tie zimné.

Naopak, celoročné pneumatiky nedávajú zmysel na horských cestách, kľukatých serpentínach či v prípade zimných ciest na dlhú vzdialenosť. Rizikovejšie sú tiež chladnejšie regióny ako Kysuce, Orava, Liptov a Spiš.

Vôbec to pritom neznamená, že by celoročné pneumatiky neboli v zime vhodné alebo spoľahlivé – spĺňajú všetky zákonné parametre, akurát nie sú špecializované aj do extrémnejšieho prostredia.

zdroj: TASR - Michal Svítok/ Bratislavská zápcha je miesto, kam sa bez problémov hodia aj celoročné pneumatiky.

Šetrenie času, ale aj financií 

Nie sú to však len celoročné pneumatiky, ktoré Slovákom robia vrásky. „Slováci sa boja starých pneumatík. Akonáhle vidia, že pneumatiky, ktoré kupujú v servise alebo na e-shope sú staré viac 6 mesiacov, prestanú ich považovať za spoľahlivé,“ poukazuje Aleš Langer, šéf Technického zákazníckeho servisu.

Pritom pokiaľ je pneumatika správne uskladnená, začne starnúť až po obutí na vozidlo. „Pneumatiky nie sú ako potraviny, nepodliehajú skaze samy od seba. Zmes moderných plášťov navyše obsahuje činidlá, ktoré pneumatiku pri správnom skladovaní chránia minimálne 5 rokov. Je však nutné dodať, že v predajnej sieti našich dealerov je veľkou výnimkou pneumatika staršia ako dva roky,“ vysvetľuje Langer. 

Rovnako, ak sú pneumatiky správne uskladnené v rámci sezón, netreba ich vyhadzovať a kupovať nové len preto, že pár mesiacov ležali zavesené v garáži. Pri správnom ošetrení a pokiaľ spĺňajú zákonom stanovené hĺbku dezénu sa niet čoho báť – pneumatiky môžete používať až 10 rokov. Následne pneumatiky strácajú potrebné vlastnosti a mali by sa kúpiť nové, aj keď majú ešte dostatočne hlboký dezén.

V zasnežených častiach Slovenska, či pri veľkom množstve najazdených kilometrov, dávajú kvôli spotrebe a reakciám na vozovku väčší zmysel sezónne pneumatiky.

Ak však každý deň jazdíš len do práce, raz za mesiac na výlet, a aj to nie na zasneženú Oravu, celoročné pneumatiky dávajú omnoho väčší zmysel z finančného aj časového hľadiska. Ak plánuješ s autom jazdiť len v meste, nie je nad čím rozmýšľať.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK