Ceny skipasov budú vyššie. Ako sa pripravujú lyžiarske strediská na novú sezónu?

  • V novej lyžiarskej sezóne si za skipasy priplatíme približne o 4% viac
  • Lyžiarske strediská najviac investujú predovšetkým do údržby
  • Začiatok sezóny môže ohroziť najmä počasie
  • V novej lyžiarskej sezóne si za skipasy priplatíme približne o 4% viac
  • Lyžiarske strediská najviac investujú predovšetkým do údržby
  • Začiatok sezóny môže ohroziť najmä počasie

Pomaly, ale isto, sa blíži nová lyžiarska sezóna. Tých, ktorí si lyžovačku chcú užiť na území Slovenskej republiky však zrejme nepoteší mierny nárast cien oproti minulému roku. V tomto období už lyžiarske strediská pracujú na doladení posledných detailov, aby bola nová sezóna znova o čosi lepšia, ako tá predošlá.

Zisťovali sme, kedy sa začne nová sezóna v najznámejších slovenských strediskách, aké budú ceny skipasov a ako sa lyžiarske strediská pripravujú na novú sezónu.

zdroj: Pexels

Bachledka 

Lyžiarske stredisko Bachledka Ski&Sun návštevníkom ponúka 8,5 km zjazdoviek všetkých typov náročností. Počas zimnej sezóny je zasnežovaných a upravovaných celkovo 6 km zjazdoviek.

Začiatok sezóny a ceny

Oficiálny začiatok novej lyžiarskej sezóny presne stanovený nemajú. Spustenie zasnežovania sa začne v prípade, ak budú mínusové teploty a bezvetrie trvať niekoľko dní za sebou. Kompletné zasneženie strediska pri bezvetrí a mínusových teplotách pritom potrvá približne 2 týždne. 

Tamojšie marketingové oddelenie pre Startitup potvrdilo aj mierny nárast cien, ktorý pri 1-dňovom skipase predstavuje 1 euro, z pôvodných 25,20 na 26,20 eur. Podľa nich sa však primerane k tomu rozšírila ponuka stredísk, nakoľko na jeden skipas je možné lyžovať na viacerých strediskách, vrátane Poľska.

V hlavnej sezóne bude teda najlacnejší (2 hod.) skipas stáť 18,5 eur a najdrahší (7-dňový)  136,90 eur. 

zdroj: archív: Bachledka Ski & Sun

Viacero noviniek v novej sezóne

Pred oficiálnym začiatkom novej zimnej sezóny sa okrem klasickej údržby strediska vykonalo aj niekoľko inovácií. Tou hlavnou je vybudovanie panoramatickej reštaurácie s názvom Panorama Bachledka. 

„Veľkú pozornosť venujeme aj zdokonaleniu služieb a obnove pokladní, toaliet či iného zázemia pre návštevníkov,” informuje marketingové oddelenie. V tejto sezóne sa navyše rozhodli staviť aj na investovanie do detských atrakcií, nakoľko dôjde k otvoreniu nového detského sveta. V praxi by investície do rozšírenia a skvalitnenia infraštruktúry mali priniesť nielen väčšie zisky, ale aj návštevnosť.

Bachledka v minulej sezóne zaznamenala 15 percentný nárast návštevníkov a rovnako predpokladajú aj to, že mierny nárast bude pokračovať aj v tejto sezóne.

Červené čísla by sa mali začať zlepšovať

Prevádzkovateľom strediska je bratislavská spoločnosť Immobau, ktorej spoločníkom je spoločnosť Ski Arena Ždiar. Jej spoločníkom je okrem Dušana Šišku aj cyperská spoločnosť Endavour Holdings Limited. Ski Arena Ždiar navyše vlastní menšinový podiel v Chodníku korunami stromov, ktorého zisky v minulom roku predstavovali viac než 1 milión eur.

zdroj: archív: Bachledka Ski & Sun

Samotná spoločnosť Immobau pritom za rok 2018 zaznamenala vyše 8-tisícové straty a jej tržby oproti roku 2017 klesli o 48%, na 3,227 miliónov eur. Červené čísla v oblasti ziskov však pravdepodobne zapríčinila investícia do výstavby novej kabínovej 10-miestnej lanovky v roku 2018.

Podľa Martiny Múdrej z oddelenia marketingu by minulú zimu najlepšie odzrkadľovali výkazy za rok 2019, ktoré však ešte nie sú spracované.

„Z interných štatistík však vieme, že zima 2018/2019 bola lepšia ako predošlá vzhľadom na otvorenie novej kabínovej lanovky, ktorá je v prevádzke od decembra 2018. Úspech prinieslo aj rozšírenie parkovacích plôch, ktorých rozloha bola predošlé obdobie nedostatočná”, dodala Múdra.

Donovaly

Celkovú dĺžku zjazdoviek v stredisku Park Snow Donovaly tvorí 11 km, z ktorých je 7,4 km technicky zasnežovaných. Zjazdovky sa nachádzajú v dvoch areáloch: Záhradište a Nová Hoľa, kde je pre lyžiarov k dispozícii 14 vlekov a 2 lanovky.

Začiatok sezóny a ceny

Ani v tomto prípade oficiálny dátum otvorenia novej sezóny nenájdeš. „Presný termín otvorenia lyžiarskej sezóny v našom stredisku nestanovujeme a vopred neavizujeme. Nie je viazaný na žiadne kultúrno-spoločenské podujatie, takže všetko závisí len od počasia a hlavne od snehových podmienok,” informuje marketingový manažér strediska Miroslav Dobrota .

zdroj: archív: Park Snow Donovaly

Zaujímavosťou je, že z posledných 15 sezón si návštevníci mali možnosť užiť najdlhšiu sezónu na prelome rokov 2005/2006 (144 dní). Najkratšiu lyžiarsku sezónu zaznamenali hneď ďalší rok, nakoľko trvala len 90 dní.

Lyžiarske stredisko sa v novej sezóne taktiež rozhodlo pre zvýšenie cien v priemere o 4%. Dospelá osoba tak počas hlavnej sezóny za celodenný lístok zaplatí o 1 euro viac, čo v praxi znamená 30 eur.

Cena najlacnejšieho (3 hod.) skipasu bude 26 eur a najdrahší (7-dňový) lístok si zákazníci budú môcť zakúpiť za 197 eur. Hlavným dôvodom zvýšenia cien sú zvýšené fixné a režijné náklady. Spadá sem napríklad aj nová legislatíva, upravujúca mzdy za prácu cez víkend či sviatok.

Zvýšenie zisku o 91 percent

Vo všeobecnosti platí, že najväčšie finančné výdavky prevažnej väčšiny lyžiarskych stredísk predstavujú investície do údržby. Platí to aj v tomto prípade, nakoľko nám marketingový manažér prezradil, že pred tohtoročnou sezónou investovali nemalé peniaze do modernizácie technického zasnežovania a do skvalitnenia úpravy zjazdových tratí. Pred prichádzajúcou sezónou sa rozhodli pre kúpu jedného z najmodernejších snežných pásových vozidiel – Leitwolf T4F.

zdroj: archív: Park Snow Donovaly

Prevádzkovateľom Park Snow Donovaly je spoločnosť Goimpex. Jej tržby pravidelne narastajú už od roku 2013 a na jej čele je súčasný poslanec NR SR a známy podnikateľ Boris Kollár. Podľa verejne dostupných údajov za rok 2017 spoločnosť zvýšila zisk o 91% na viac než 514 tisíc eur.

Podľa štruktúry ubytovaných hostí v stredisku Park Snow Donovaly, v partnerských ubytovacích zariadeniach za poslednú sezónu tvoria viac než 92% všetkých hostí návštevníci z krajín V4. Najväčšie zastúpenie majú Slováci, nasledujú Maďari, Česi a Poliaci.

„Oproti minulým sezónam sa nám dosť prepadlo číslo v počte poľských klientov. Tých by sme tento rok opäť chceli získať do nášho strediska” dodal Dobrota.

Kubínska Hoľa

Stredisko má k dispozícii 14 km upravovaných tratí, v ktorých sa nachádzajú 2 lanovky a 8 vlekov. 

zdroj: archív: Kubínska Hoľa

Začiatok sezóny a ceny

Po minulé roky bolo zvykom, že lyžiarsku sezónu spustili približne v polovici decembra. Na túto sezónu nemajú stanovený oficiálny dátum a sezónu odštartujú ak budú vhodné klimatické podmienky. Na zasneženie celej zjazdovky pritom potrebujú len 3-4 dni mrazov, ako to pre Startitup uviedlo samotné lyžiarske stredisko.

Aj v tomto prípade dôjde, oproti minulej sezóne, k vyššej cene skipasov o 1 euro. Minuloročný, celodenný skipas, pri nákupe cez e-shop, vyšiel na 26 eur, v novej sezóne to už bude 27 eur. Podľa nich je práve nákup prostredníctvom e-shopu ten najvýhodnejší. Okrem lepšej ceny je výhodou najmä možnosť vyzdvihnúť si skipas v Pick Up Boxe. Návštevníci tak nemusia čakať v radoch pri pokladniach.

Snežný ratrák za takmer pol milióna eur

Stredisko nám potvrdilo, že náklady na údržbu sú vysoké a najviac investujú do inovácií v prevádzke. „Túto sezónu je to nákup nového snežného ratráku za takmer pol milióna eur a rozšírenie umelého zasnežovania,” dodalo lyžiarske stredisko.

zdroj: archív: Kubínska Hoľa

Pre tento rok si stanovili cieľ obmedziť jednorazové plasty vo všetkých gastronomických prevádzkach a zaviedli triedenie odpadu. Pripravované sú aj novinky v stravovacích zariadeniach.

Úspešný rok 2018

Aj vďaka týmto krokom si, podľa ich slov, chcú udržať vysokú kvalitu a zvýšiť povedomie o Kubínskej Holi aj v zahraničí. Zaujímavosťou je, že najvyššiu návštevnosť v histórii strediska zaznamenali v minulom roku.

Prevádzkovateľom strediska je spoločnosť Orava Skipark, ktorá sa v roku 2018 dostala do zisku zo straty vyše 46 tisíc na viac než 180 tisíc eur. Podľa dostupných údajov sa práve rok 2018 považuje za najlepší v oblasti ziskov a tržieb. Svoju zásluhu na tom pravdepodobne má aj spomínaná najvyššia návštevnosť v histórii strediska.

Tatry Mountain Resort

Spoločnosť je spolu so svojimi dcérskymi spoločnosťami, okrem iného, lídrom aj v prevádzkovaní horských stredísk v strednej a východnej Európe.

V rámci lyžiarskych stredísk spoločnosť vlastní alebo prenajíma strediská vo Vysokých a Nízkych Tatrách, Česku, v poľských Beskydoch a najnovšie aj v Rakúsku. Tými najznámejšími sú u nás pravdepodobne Tatranská Lomnica a Jasná.

zdroj: TMR

Začiatok sezóny a cena

Zimná sezóna začína v Jasnej už 30.11, kedy si počas celého víkendu môžu návštevníci užiť nielen prvú lyžovačku, ale aj sprievodný program. V Tatranskej Lomnici sa sezóna začne, pravdepodobne, o 2 týždne neskôr, nakoľko sa predpokladá otvorenie novej sezóny 14.12.

Čo sa týka samotných cien, v oboch lyžiarskych strediskách zatiaľ nie sú k dispozícii oficiálne cenníky. Oslovili sme však marketingové oddelenie, ktoré nám prisľúbilo viaceré informácie nielen o cenách, ale aj štatistiky a novinky. Po vyjadrení budeme článok aktualizovať. Očakávame však mierny nárast cien, rovnako ako v predošlých lyžiarskych strediskách.

Veľké novinky v cenníkoch

Veľkou novinkou, ktorá sa týka Jasnej a Vysokých Tatier, bude odstránenie takzvaných pevných cien. „Tie nahradia dynamické ceny, čo znamená, že suma sa bude meniť podľa vyťaženia strediska, počasia či iných faktorov,” uviedol Andrej Árendáš.

Riaditeľ strediska Vysoké Tatry, Dušan Slavkovský, informuje aj o samostatných cenníkoch v Tatranskej Lomnici a na Štrbskom Plese. V praxi to teda bude znamenať, že v ten istý deň môžu mať strediská úplne rozdielne ceny.

Lyžovačka 10 mesiacov v roku

V roku 2018 spoločnosť Tatry Mountain Resorts znížila podľa Finstatu zisk o 18% na 7,573 miliónov eur.

Spoločnosť investuje najčastejšie práve do nákupu nových stredísk. Najnovšie vstúpila do alpského strediska Mölltal a Ankogel. Mölltal je jeden z 8 rakúskych ľadovcov, na ktorých sa dá lyžovať 10 mesiacov v roku. 

Obchodný riaditeľ TMR – Andrej Árendáš tento krok vysvetľuje tým, že „dôležitým faktorom je aj možnosť rozšíriť ponuku pre klientov tak, aby si mohli dopriať kvalitnú lyžovačku oveľa skôr, ako sa začne lyžovať v súčasných strediskách, alebo naopak, aby mohli lyžovať ešte dlho po tom, čo sa sezóna na Slovensku, v Česku alebo v Poľsku skončí.”

Zdroj: FinStat, TMR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá