Chyby v daňovom priznaní ti môžu riadne zavariť. Toto ti hrozí, keď ich urobíš (Veľký prehľad chýb)
- Lehota na podanie daňového priznania sa blíži, no môžeš si ho aj predĺžiť
- Vyvaruj sa však chýb, ktoré ti môžu daňové priznanie poriadne skomplikovať
- Lehota na podanie daňového priznania sa blíži, no môžeš si ho aj predĺžiť
- Vyvaruj sa však chýb, ktoré ti môžu daňové priznanie poriadne skomplikovať
Termín na podanie daňového priznania sa nenávratne blíži. Neobľúbený dokument treba poslať a prípadne aj zaplatiť do konca marca.
Povinnosť podať daňové priznanie sa vzťahuje na fyzickú osobu, ktorej zdaniteľné príjmy presiahli v roku 2022 sumu 2 289,63 eura. Kým za väčšinu zamestnancov túto povinnosť vyrieši zamestnávateľ prostredníctvom ročného zúčtovania, živnostníci alebo zamestnanci, ktorí majú aj iné príjmy napríklad z prenájmu nehnuteľností, sa musia s týmto problémom popasovať sami.
Fyzická osoba, zamestnanec musí podať daňové priznanie typu B aj v prípade, ak jeho príjmy prenájmu alebo príležitostné príjmy, alebo príjmy z prenájmu a príležitostné príjmy presiahli 500 eur (v prípade, že celkové zdaniteľné príjmy presiahli 2 289,63 eur).
Daňové priznanie tiež musí podať každá právnická osoba so sídlom na Slovensku alebo miestom skutočného vedenia, ktorá je zriadená na vykonávanie podnikateľskej činnosti. Za nepodanie daňového priznania ti hrozí pokuta 30 eur až do 16 000 eur.
Predĺženie lehoty na podanie daňového priznania stačí oznámiť
Čo ale mnohí nevedia, je skutočnosť, že lehotu na daňové priznanie si vedia predĺžiť.
„Daňovník si môže zákonom stanovenú lehotu na podanie daňového priznania predĺžiť, a to podaním oznámenia o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania, pričom oznámenie musí byť podané najneskôr v lehote na podanie daňového priznania, teda najneskôr 31.3.2023 na miestny príslušný daňový úrad (ak ho podáva v papierovej forme),“ uvádza Finančná správa na svojom webe.
Platí stále, že fyzická osoba – nepodnikateľ, napríklad zamestnanec, ktorý prenajíma nehnuteľnosť, môže podať oznámenie v papierovej podobe a to na tlačive, ktorého vzor určilo finančné riaditeľstvo a ktoré je zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva.
Fyzická osoba – podnikateľ či právnická osoba sú povinné komunikovať s finančnou správou výlučne elektronicky. Povinnosť komunikovať elektronicky sa vzťahuje aj na osoby, ktoré majú pozastavenú živnosť.
Na elektronickú komunikáciu je potrebná registrácia na finančnej správe a občiansky preukaz s čipom a platným certifikátom. Ak platný občiansky s platným certifikátom nemá, môže si ho vybaviť v zrýchlenom konaní alebo splnomocniť na elektronickú komunikáciu napríklad účtovníčku.
Na základe oznámenia o predĺžení sa teda môže daňové priznanie predĺžiť:
- najviac o tri celé kalendárne mesiace s výnimkou daňovníka v konkurze alebo v likvidácii; daňovník je povinný v oznámení uviesť novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá daňové priznanie, v tejto novej lehote je aj daň splatná (teda novou lehotou na podanie daňového priznania môže byť 30.4.2023, 31.5.2023 alebo 30.6.2023)
- najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou príjmov daňovníka sumy príjmov priraditeľné podľa § 3 ods. 1 písm. h) daňovníkovi podľa § 2 písm. d) prvého bodu alebo zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí s výnimkou daňovníka v konkurze alebo likvidácii; daňovník v oznámení uvedie túto skutočnosť a tiež uvedie novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá daňové priznanie, a v tejto novej lehote je aj daň splatná (30.9.2023). Ak v podanom daňovom priznaní daňovník neuvedie príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí, správa dane vyrubí pokutu za oneskorené podanie daňového priznania.
Problematické to ale majú podnikatelia, ktorí sú v konkurze. V ich prípade nestačí poslať oznámenie, ale o predĺženie musia požiadať žiadosťou. Tú musia podať najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania. Teda do 16. marca.
Najčastejšie chyby pri podávaní daňového
Či už sa rozhodne daňovník pre podanie daňového priznania do konca marca alebo teraz, vyhnúť by sa mal týmto chybám, ktoré patria k najčastejším pri type A aj B.
Niektoré chyby sú natoľko vážne, že sa pre ne bude daňové priznanie považovať za neplatné. Iné zas patria k takým bežným, že príslušný daňový úrad len vyzve daňovníka, aby chyby odstránil.
Podanie daňového priznania na zlom tlačive
Táto chyba sa stáva väčšinou pri podaní daňového priznania v papierovej verzii, keď daňovník využije napríklad verziu z minulého roka. Správne vzory tlačív sú dostupné na webe Finančnej správy a taktiež na vyžiadanie aj na jednotlivých daňových úradoch.
Pri papierovej verzii je na prvej strane dole uvedený malým písmenom rok. Ak je daňové priznanie podané na zlom tlačive, môže sa považovať za nepodané.
Neuvedenie rodného čísla alebo DIČ
Znie to paradoxne, ale daňovníci často zabúdajú aj na tú najnákladnejšiu vec, a to je rodné číslo, v prípade podnikateľa DIČ, ak mu bol pridelený. Táto chyba sa vyskytuje opäť hlavne v papierovej forme, pretože rodné číslo musí daňovník vpísať na vrch každej strany. Pri elektronickej komunikácii stačí zadať DIČ alebo rodné číslo raz.

Nesprávne SK NACE
Nesprávna klasifikácia SK NACE. Mnoho podnikateľov (typ B) vyplní tento údaj nesprávne a za svoju hlavnú podnikateľskú činnosť vyberie činnosť, ktorú ani nemusí mať zapísanú v obchodnom alebo živnostenskom registri. Zoznam kódov SK NACE je možné nájsť na tomto webe.
Nesprávny počet príloh či chýbajúce prílohy
Nesprávny počet príloh je veľmi častou chybou v daňovom priznaní. Pri type B, ak nie sú v prílohách žiadne iné dokumenty (napríklad potvrdenie od zamestnávateľa o príjmoch fyzickej osoby zo závislej činnosti), sa uvádza počet príloh 4, ktoré sú pevnou súčasťou tlačiva. Ak sú súčasťou ďalšie dokumenty, tak ich priráta k tým 4. Napríklad 2 potvrdenia + 4 = 6 príloh.
Pri type A sa počet príloh uvádza podľa počtu príloh, ktoré sú súčasťou daňového priznania. Ak má napríklad zamestnanec jedno potvrdenie od zamestnávateľa, kde pracoval na hlavný pracovný úväzok, a ďalšie, kde pracoval na dohodu, uvedie sa číslo 2.
Všetky dokumenty v prílohe sa musia pripojiť k daňovému priznaniu, v prípade papierovej formy pripojiť ich papierové kópie. Ak daňovník odosiela priznanie elektronicky, tak do príloh nahrá skeny dokumentov či už v pdf formáte alebo vo formáte jpg.

Chýbajúci podpis alebo podpisy
Často sa stáva, že daňové priznanie nie je podpísané vôbec, prípadne, že podpisy chýbajú v niektorých častiach. Pri type A sa podpisuje 5. strana oddiel VIII – Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmom fyzickej osoby podľa § 50 zákona, len v prípade, že daňovník spĺňa podmienky na darovanie 2 % z dane a chce tieto percenta poukázať neziskovej organizácii. V opačnom prípade označí možnosť neuplatňujem postup podľa § 50, a tým nie je potrebný podpis.
Daňovník pri type A podpisuje aj stranu 6 pod oddielom X, kde vyhlasuje, že údaje uvedené v daňovom priznaní sú správne a úplné. Oddiel XI Žiadosť o vyplatenie daňového bonusu, o vrátenie daňového preplatku alebo vyplatenie zamestnaneckej prémie vypĺňa vtedy, keď mu vznikne nárok na ich vyplatenie alebo vrátenie daňového preplatku. V tom prípade treba okrem podpisu pripojiť aj spôsob vyplatenia. V prípade možnosti vyplatenia na účet priložiť aj IBAN. Netreba zabudnúť aj dátum.
Pri type B, ak je podávané elektronicky, netreba podpisovať nič, pretože celý dokument podpíše elektronický podpis. Ak je však podané v papierovej forme, je potrebné pri oddiele XII – Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmu fyzickej osoby podľa § 50 zákona na strane 12, postupovať ako pri daňovom priznaní typu A. Teda podpisovať, iba ak poukazujú 2 % prípadne 3 %.
Podpisuje sa aj strana 13 a vyhlásenie, že údaje sú správne. Oddiel XIV – Žiadosť o vrátenie daňového preplatku alebo o vyplatenie daňového bonusu sa podpisuje ako pri type A, teda ak vznikne nárok na vyplatenie daňového bonusu alebo daňového preplatku.
Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: Finančná správa, Finančná správa