Čierna skrinka z tragédie Air India odhalila znepokojivé slová kapitána. Spoločnosť chybu v spínačoch nenašla
- Air India pri kontrolách Boeingov 787 nezistila chyby
- Kontroly nariadili po páde lietadla
- Vyšetrovatelia sa zaoberajú postupom kapitána
- Air India pri kontrolách Boeingov 787 nezistila chyby
- Kontroly nariadili po páde lietadla
- Vyšetrovatelia sa zaoberajú postupom kapitána
Pri kontrole funkcie uzamykania spínačov na ovládanie prietoku paliva v lietadlách Boeing 787 vo svojej flotile spoločnosť Air India nezistila žiadne problémy. Vyplýva to z interného oznámenia, ktoré bolo rozoslané v rámci leteckej spoločnosti. TASR o tom informuje podľa správy agentúry AFP.
Spínače začala spoločnosť kontrolovať po tom, čo sa jej pred mesiacom zrútil Boeing 787, pričom zahynulo 260 ľudí. Z predbežného vyšetrovania vyplynulo, že krátko po štarte sa spínače prietoku paliva posunuli z polohy spustené do polohy vypnuté, čo viedlo havárii
Indický letecký regulačný úrad začiatkom tohto týždňa nariadil leteckým spoločnostiam v krajine, aby preverili funkciu uzamykania spínačov na niekoľkých modeloch lietadiel od amerického výrobcu Boeing. Sondáž spoločnosti Air India však nezistila žiadne problémy s uzamykacím mechanizmom.
Technický tím spustil kontroly
„Cez víkend náš technický tím spustil preventívne kontroly uzamykacieho mechanizmu spínača kontroly prietoku paliva na všetkých našich lietadlách typu Boeing 787,“ uviedlo oddelenie letovej prevádzky leteckej spoločnosti v oznámení svojim pilotom.
„Kontroly boli ukončené a neboli zistené žiadne problémy,“ uvádza sa v oznámení.
Aj iné krajiny nariadili svojim leteckým spoločnostiam, aby preskúmali palivové spínače v lietadlách Boeing.
Nehoda sa stala 12 júna. Stroj typu Boeing 787-8 Dreamliner smeroval z mesta Ahmadábád na západe Indie do Londýna. Pol minúty po štarte sa zrútil do štvrte Méghání Nagar v Ahmadábáde a dopadol na budovu študentského internátu.
Na palube sa nachádzalo 242 ľudí – okrem dvoch pilotov a desiatich členov posádky aj 169 indických občanov, 53 Britov, sedem občanov Portugalska a jeden Kanaďan. Medzi cestujúcimi bolo aj 11 detí.
Haváriu neprežilo 241 ľudí. Jediným preživším je 40-ročný Brit. Tragédia si vyžiadala aj najmenej 38 obetí medzi ľuďmi nachádzajúcimi sa v internáte.
Vyšetrovatelia sa zaoberajú kapitánom lietadla
Vyšetrovatelia, ktorí sa zaoberajú júnovou haváriou lietadla spoločnosti Air India v indickom Ahmadábáde, sa sústreďujú na počínanie kapitána lietadla. S odvolaním sa na amerických činiteľov oboznámených s predbežným hodnotením dôkazov z nehody to napísal spravodajský server The Wall Street Journal (WSJ). Záznam rozhovoru medzi dvoma pilotmi podľa činiteľov naznačuje, že kapitán prerušil prívod paliva do motorov.
Boeing 787 Dreamliner sa 12. júna krátko po štarte zrútil na obývanú štvrť; zahynulo 241 ľudí na palube a ďalších 19 na zemi. Predbežná správa, ktorú cez víkend zverejnil indický úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd, uvádza, že sa v lietadle po vzlete takmer súčasne prepli prepínače prívodu paliva do motorov z polohy prevádzka do polohy vypnutá, takže motory prišli o palivo. Lietadlo tak okamžite začalo strácať ťah a klesať.
Prepínače boli o niekoľko sekúnd neskôr opäť prepnuté do polohy zapnuté a lietadlo sa automaticky pokúsilo znovu naštartovať motory, dodáva správa. Lietadlo už ale bolo príliš nízko, aby stihlo nabrať výšku.
Prívod paliva vraj kapitán nevypol
Podľa záznamu rozhovoru z kabíny lietadla sa prvý dôstojník len niekoľko sekúnd po tom, ako sa lietadlo zdvihlo zo štartovacej dráhy, spýtal skúsenejšieho kapitána, prečo vypol prívod paliva. Kapitán mu odpovedal, že to neurobil, dodáva správa.
WSJ neuvádza, či okrem tejto slovnej výmeny existuje nejaký dôkaz, že kapitán vypol prepínače. Cituje však amerických pilotov, ktorí čítali správu indických úradov, podľa ktorej pri štarte aktívne pilotoval prvý dôstojník, ktorý teda v tejto fáze letu mal plné ruky práce s ovládaním stroja.
Agentúra Reuters požiadala o vyjadrenie k správe WSJ indické úrady vrátane ministerstva pre civilné letectvo, leteckú spoločnosť Air India a dva odborové zväzy indických pilotov. Zatiaľ nedostala žiadnu odpoveď.
V kokpite lietadla bol kapitán Sumít Sabharval, ktorý mal nalietaných 15.638 hodín, a prvý dôstojník Clive Kunder, ktorý mal nalietaných 3403 hodín. Ako napísal server listu India Today, prvý z mužov mal len o niekoľko dní skončiť s lietaním, zatiaľ čo druhý svoju kariéru na nebi len začínal.
Riaditeľ spoločnosti Air India Campbell Wilson v pondelok v reakcii na predbežnú správu indického úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd uviedol, že správa nezistila žiadne mechanické zlyhanie ani pochybenie údržby. Dodal, že vyšetrovanie tragickej nehody ešte zďaleka neskončilo a že by nebolo múdre prijímať akékoľvek unáhlené závery.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie