Čína testuje najmodernejšiu lietadlovú loď sveta. Túto technológiu majú už len v USA
- Čínske námorníctvo dosiahlo prelom s novým systémom odpaľovania stíhačiek
- J-35 sa stala prvou stealth stíhačkou, ktorú elektromagnetický katapult vystrelil z paluby
- Čínske námorníctvo dosiahlo prelom s novým systémom odpaľovania stíhačiek
- J-35 sa stala prvou stealth stíhačkou, ktorú elektromagnetický katapult vystrelil z paluby
Čína spravila ďalší veľký krok v námornom zbrojení. Na svojej najnovšej lietadlovej lodi Fujian totiž prvýkrát úspešne vyskúšala vzlety a pristátia stíhačiek s pomocou elektromagnetického katapultu – technológie, ktorú zatiaľ používali iba Američania, píše portál The Print.
Na palube Fujianu štartovali tri typy lietadiel: ťažká stíhačka J-15T, stealth stíhačka J-35 a špeciálne lietadlo včasnej výstrahy KJ-600. Pre Peking ide o veľkú vec, elektromagnetický katapult je totiž modernejší, presnejší a lacnejší na údržbu než staré parné systémy. Navyše umožňuje vypúšťať viac druhov lietadiel rýchlejšie a efektívnejšie.
Budúcnosť lietadlových lodí
Námorníctvo PLA (People’s Liberation Army, teda Ľudová oslobodzovacia armáda Číny) tvrdilo, že testy položili základ pre plne palubné operácie a integráciu ich nového leteckého krídla do formácií lietadlových lodí.
Na porovnanie, lietadlové lode amerického námorníctva podľa portálu Interesting Engineering stále čakajú na elektromagnetické katapulty na vypustenie stíhačiek F-35 s technológiou stealth.
The Chinese have made history. In a much-publicized event, a J-35 naval stealth fighter was catapulted off CNS Fujian using its electromagnetic launcher – the first stealth jet ever to do so! 1/2 pic.twitter.com/o5MZ3GOEm4
— Air Power (@RealAirPower1) September 24, 2025
Elektromagnetický katapultovací systém, tiež známy ako elektromagnetický štartovací systém lietadiel (EMALS), vypúšťa lietadlo katapultom pomocou lineárneho indukčného motora, na rozdiel od konvenčného parného piestu. Motor využíva striedavý prúd na vytvorenie magnetických polí, čo vedie k pohonu vozíka na vypustenie lietadla.
Systém EMALS je kľúčovou súčasťou budúcich lietadlových lodí a ponúka oproti svojim tradičným parným náprotivkom rôzne výhody. Na štart lietadiel z paluby lodí využíva elektromagnetickú technológiu. Je schopný vypúšťať lietadlá širokej škály hmotností a má flexibilnú architektúru, ktorá vyhovuje rôznym platformám. Je presnejší a má rýchlejšie dobíjanie v porovnaní s parou. Tiež váži menej, zaberá menej miesta a vyžaduje si menej údržby.
Prvýkrát ho vyvinula spoločnosť General Atomics pre americké námorníctvo a prvýkrát ho nainštalovala na lietadlovú loď triedy Gerald R. Ford v roku 2015.
Čínske prvenstvo
Čína sa stáva iba druhou krajinou na svete, ktorá dokáže túto technológiu použiť na lietadlovej lodi. A to znamená, že jej námorníctvo môže čoraz viac konkurovať USA v Pacifiku.
Fujian je pritom najnovšia a najväčšia čínska lietadlová loď. Bola spustená na vodu v roku 2022, ide o úplne domáci projekt a nahrádza staršiu Shandong. Už teraz sa hovorí o jej nástupcovi – lietadlovej lodi typu 004, ktorá by mala byť ešte väčšia a jadrovo poháňaná.
Symbolickým momentom je aj štart stealth stíhačky J-35. Tá sa stala prvou lietadlovou stealth stíhačkou na svete, ktorú katapult elektromagneticky vystrelil z paluby. Americká F-35 síce už roky lieta, ale zatiaľ iba s pomocou starých parných katapultov.
Päťdielny súbor: moderné letecké krídlo
Prvá čínska stíhačka piatej generácie založená na palube lietadla, J-35, je nenápadné lietadlo určené na získanie vzdušnej prevahy, schopné zasiahnuť námorné aj pozemné ciele. Jeho spárovanie s vysokoúčinným lietadlom J-15T by mohlo poskytnúť leteckému krídlu Fujian väčší dosah a schopnosť saturačného úderu.
KJ-600, lietadlo s pevnými krídlami pre včasnú výstrahu, poskytuje detekciu a velenie a riadenie na dlhší dosah ako vrtuľníky a lodné radary tradične používané v čínskych leteckých zostavách. Slúži ako „oči“ a „mozog“ formácie, čím zvyšuje jej schopnosť odhaľovať nízko letiace hrozby, ako sú napríklad rakety letiace nízko nad morom, a koordinovať útočné a obranné operácie.
Čínski analytici často označujú kombináciu neviditeľných stíhačiek, ťažkých útočných stíhačiek, lietadiel elektronického boja, lietadiel včasného varovania a protiponorkových vrtuľníkov za „päťdielny súbor“ schopností potrebných pre moderné palubné letecké krídlo.
Vďaka úspešným katapultovacím štartom lietadiel J-35, J-15T a KJ-600 a pokračujúcemu vývoju ďalších lietadiel z palubných línií sa zdá, že Fujian je blízko k získaniu kompletného balíka.
Zhang Junshe, pekinský námorný expert, ktorého citoval denník Global Times, uviedol, že testy odrážajú „úplné zvládnutie“ čínskych komplexných odpaľovacích systémov, ako sú elektromagnetické katapulty, a rastúcu schopnosť námorného personálu obsluhovať high-tech zariadenia.
Inými slovami: Čína tým ukazuje, že nechce byť iba mocnosť, ktorá sa doťahuje na USA. Na mori sa stáva hráčom, ktorý dokáže prísť aj s vlastnými prvenstvami.
Budovanie námornej flotily
Podľa viacerých analytikov sa Čína stáva kľúčovým hráčom na mori. Disponuje najväčšou námornou silou na svete s 234 operačnými vojnovými loďami, čím už prekonala aj americké námorníctvo, ako informoval pred časom portál National Interest.
Netreba zabúdať, že čínska flotila tento rok spustila nové obojživelné útočné plavidlo typu 076. Ako sme ťa už informovali, Táto loď, s tonážou presahujúcou 40 000 ton, obsahuje elektromagnetický katapultový systém, ktorý umožňuje štart ťažších lietadiel a zvyšuje ich dosah. Podobnú technológiu má v súčasnosti iba najnovšia americká lietadlová loď USS Gerald R. Ford.
Napriek tomuto číselnému náskoku si Spojené štáty stále držia kvalitnú výhodu, najmä vďaka svojim torpédoborcom, riadeným raketovým krížnikom a lietadlovým lodiam. Avšak čínsky námorný rozmach a technologické inovácie vyvolávajú otázky o budúcej rovnováhe síl.
3/3 ??
The LY-1 is a #Chinese large-scale laser #DEW recently unveiled publicly, part of the newer generation of directed-energy weapon systems aimed at modernizing air and missile defense capabilities . pic.twitter.com/0XAv5txHqO— NexDef Int’l (@nex_def) September 3, 2025
Americké obavy
Americký minister obrany Pete Hegseth v prvej polovici tohto roka varoval, že Čína má schopnosť zničiť všetky americké lietadlové lode len za 20 minút pomocou hypersonických rakiet v úvodnej fáze konfliktu. „15 čínskych hypersonických rakiet môže vyradiť 10 lietadlových lodí v prvých 20 minútach konfliktu,“ vyhlásil. USA vo vývoji hypersonických striel zaostáva.
Aj toto odvážne tvrdenie amerického ministra poukazuje na meniace sa prostredie moderného vedenia vojny a vážnu hrozbu, ktorú tieto pokročilé rakety predstavujú.
V akomkoľvek vojenskom konflikte by strata lietadlových lodí bola pre USA katastrofálna, keďže slúžia ako kľúčové aktíva v globálnych operáciách. Hegsethovo varovanie zdôrazňuje rastúce obavy zo zraniteľnosti týchto lodí zoči-voči rýchlo sa rozvíjajúcej čínskej raketovej technológii.
Protilodné rakety
Čínske výdavky na zbrojenie
V roku 2023 tvorili podľa správy CRP 296 miliárd amerických dolárov. Objemom financií na obranu si tak vydobyla druhé miesto hneď za USA. S 1,42 miliardami obyvateľov je to však predvídateľné poradie.
Výdavky Číny na vojenskú oblasť podľa správy predstavujú 12 percent celkových výdavkov sveta na zbrojenie. Čína sa snaží rozširovať svoje pôsobenie najmä v ázijsko-tichomorskej oblasti. V polovici roka 2024 Čína avizovala zvýšenie výdajov na zbrojenie o 7,2 percenta oproti roku 2023.
Podľa analytikov na armádu venuje väčšie prostriedky, než oficiálne tvrdia, niektoré výdavky schováva pod civilné kategórie. Čínske výdavky na obranu pozorne sledujú Spojené štáty aj regionálni rivali Pekingu ako Japonsko či Južná Kórea.
Čítaj viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: The Print, Interesting Engineering, Global Times, CRP