Na čo je vlastne twitter?

Alexandra Dulaková / 24. januára 2016 / Business

Už desať rokov ubehlo odvtedy, čo Twitter uzrel svetlo sveta, a my sa dnes ešte stále zamýšľame nad tým, čo je jeho nosnou funkciou a poslaním. Priamočiara odpoveď totiž neexistuje. Twitter bol od počiatku riešením, ktoré hľadalo problém. Dodnes si jeho používatelia stihli nájsť mnoho problémov hodných riešenia, no vo väčšine prípadov je tento model podnikania bližšie ku skoku bez padáku než k multimiliónovej výhre. Doma ho radšej neskúšaj.

Úspech Twitteru úprimne ohromil aj jeho samotných zakladateľov. Vypustili do sveta niečo, s čím si neboli stopercentne istí a čomu nezadefinovali jasné smernice. Dnes si Twitter vďaka miliónom používateľov žije vlastným životom, ktorý toho zahŕňa naozaj mnoho. Jediným, čo ho od začiatku jasne definovalo, bol 140-znakový limit jednej správy, tweetu. Stačilo k tomu pridať dychtivých internetových nadšencov, pretrepať, a dnes máme na svete sociálnu sieť značne odľahčenú od otravných dlhých denníkových zápiskov, kopy fotiek, ktoré nikoho nezaujímajú, a hádok, na ktorých sa dobre zabáva. A ešte omnoho viac.

f7c3585f1e776c553400ba220fb6f80d

 

Keď sa pozrieme na celosvetovú jednotku, ktorá na jednej sieti spája 1,44 miliardy užívateľov, jej úmysly sú jasne definované už na prihlasovacej stránke. „Facebook helps you connect and share with the people in your life.“ Facebook vytvára online väzby a siete zdieľania, na ktoré sa chytilo obrovské množstvo ľudí práve preto, pretože v rámci neho existuje dosť málo obmedzení. Chcete zverejniť celú esej? Album plný fotiek a videí? Chatovať? Zdieľať internetový obsah tretích strán, organizovať podujatia, skupinové rozhovory, hlasovania, či dokonca streamovať live videá? Je to platforma na dlhé diskusie, prepletené a virálne putujúce obsahy, či sebarealizáciu v rámci vlastného profilu. A ak chceš niekoho vystopovať, použiješ na to Facebook, nie Twitter. Jasné ako facka.

13bits-fb-twit-alt-superJumbo

 

Na druhej strane tu máme Twitter, ktorý sa vyprofiloval do rôznych odtieňov. „Spoj sa s kamarátmi – a inými fascinujúcimi ľuďmi. Dostávaj aktuálne updaty o veciach, ktoré ťa zaujímajú. A sleduj, ako sa veci vyvíjajú v bezprostrednom časovom pásme, z každého uhla.“ Ok, ako slogan je to dosť dlhý text a už tu by sa za normálnych okolností zdvihol varovný prst úspešného marketingu. Akoby sa jeho obsah chcel obtrieť o každú možnú oblasť. Nielen kamaráti, ale aj celebrity a uznávaní ľudia dnešnej doby. Aktuality, zaujímavosti, koníčky, fascinujúce veci. Sledovanie správ v najväčších detailoch. Čo len chceš. Veľa ľudí jednoducho tvrdí, že Twitter si za tie roky nenašiel žiaden účel a preto ich vôbec neoslovil. Limit 140 písmen bol otravný, spôsoby komunikácie komplikované, komunikácia preplnená odkazmi a linkmi, pričom sa v nej nenachádzal takmer žiaden súvislý text. A Twitter strácal klientelu. Ale na druhej strane ju aj vo veľkom získaval. Dnes to robí 302 miliónov ľudí.

 

Vybrať si nekonvenčnú cestu a nejasné ciele nie je za normálnych okolností sťastná biznisová stratégia.Twitter je však tou výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo. Ak chceš vybudovať niečo veľkolepé, začni základom a postupne k tomu dodávaj vylepšenia. Takto sme sa od kolesa dostali ku kočiaru, drožke a za pár desaťročí aj k autu. Twitter ale namiesto toho zobral jedno koleso, sedadlo, volant a riadiacu páku, snažiac sa z toho zlepiť celok. Podľa mnohých sa mu to nepodarilo. Ja – a mnohí iní – ale nesúhlasia.

 

Milióny ľudí túto sociálnu sieť používajú na rôzne účely, ale jedna z hlavných devíz, ktorú im môže Facebook len závidieť, je rýchla a relevantná komunikácia, ktorá užívateľov spája so zaujímavým a všestranným obsahom.Twitter je rýchly, stručný, virálny a funguje ako odrazový mostík. Ak chceš naozaj vedieť, čo sa vo svete deje, stačí sledovať mienkotvorné osoby a svetové média ľubovoľného razenia a pomocou ich tweetov sa okamžite dostať k rôznym multimediálnym obsahom. Môžu to byť články, fotky, hudba, Youtube, či jednoducho názory ľudí, na ktorých mienke ti záleží. Áno, diskusie na Twitter mohli byť iba krátke, ale aj toto obmedzenie zmizlo. Twitter je platforma pre tých, ktorí chcú ostať v obraze – pričom si zdroje svojho obrazu môžu vybrať sami – a nie pre tých, ktorí chcú bezcielne strácať čas. Spomínaný znakový limit bol toho dôkazom, uvidíme ako sa vyvinie sociálna sieť v budúcnosti.

150518145800-first-tweet-president-obama-super-169

pope-francis-ipad

 

Ak sa niečo významné deje, bezprostrední svedkovia ako aj média na twitteri promptne informujú, a ak je ich aktivita relevantná, dostanú sa až do sekcie trending, kde ich môže sledovať celý svet bez obmedzení. Ich príspevky sú chronologicky zoradené a veľmi prehľadné, čo sa pri Facebooku povedať nedá. Ak raz niekto opustí jeden post a jeho komentovú sekciu, akákoľvek chronológia a prehľadnosť je preč. Ak niekomu na Twitteri vadí nízka transparentnosť retweetovania (v čom Facebook na druhej strane v rámci postov a komentárov jednoznačne vedie), veci sa zásadne zlepšujú a so situáciou spred pár rokov sa nedajú porovnať.

 

V rámci Twitter nie je prístup k ľuďom obmedzený friendlistom. Všimnúť si ťa môže hocikto s podobným zameraním, diskusiou, či názormi a rovnako môžeš hocikoho „sledovať“ aj ty. Môže to byť človek vplyvný a známy, alebo niekto celkom obyčajný, no celkom jednoznačne v tomto Facebooku šliape na päty a možno ho dokonca v istom zmysle aj predbieha. Nie je totiž na hranie a zábavu, ale aj na venovanie sa serióznym témam (ale samozrejme aj banálnym), pričom tvoja aktivita neostáva pod takým drobnohľadom prístupným všetkým „priateľom“, aký vytvára facebook. Dokonca ani nikomu nevnucuje umelý výraz „priateľ“ a už len tým sa pre mňa stáva profesionálnejší. Ak ťa niekto zaujíma, follow-neš ho, čo platí aj obojstranne a jedno nie je podmienené tým druhým. Možno nie je tak útulným prostredím ako značne silnejší kolega, ale značne nedocenený a prehliadaný. Na druhej strane, možno to nie je celkom na škodu. Je predsa len lepšie, ak väčšina irelevantného obsahu ostane na facebooku, instagrame, či tumblri. Nech sa twitter venuje tomu, čo sa za tie roky tak dobre naučil: rýchlym a krátkym správam, ktoré premosťujú svetové diana a vedia sa šíriť rýchlosťou blesku.

 

No ak sa v počiatočných fázach vlastného podnikania nachádzaš v bode, v ktorom zvažuješ podobne vágne definovanie tvojho produktu a ranu do neista, v Startitup ti radíme, aby si si to radšej ešte premyslel. Nie každý deň sa rodí nový Twitter, zato smetný kôš zlých projektov sa len tak kopí nešťastnými kópiami, ktoré nemali také veľké šťastie.

Screen Shot 2016-01-22 at 20.37.18

Zdroj: medium.com, titulná foto: theverge.com

Pridať komentár (0)