Desiatky ľudí uviazli na letisku v Bratislave: Let do Egypta mešká vyše 20 hodín, cestujúci môžu žiadať stovky eur
- Na bratislavskom letisku uviazli desiatky cestujúcich
- Let do Marsa Alam sa oneskoril o viac než 20 hodín, do Antalye odleteli až v sobotu napoludnie
- Na bratislavskom letisku uviazli desiatky cestujúcich
- Let do Marsa Alam sa oneskoril o viac než 20 hodín, do Antalye odleteli až v sobotu napoludnie
Na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave nastali počas piatkového a sobotného dňa výrazné komplikácie. Dva charterové lety – jeden smerujúci do egyptskej destinácie Marsa Alam a druhý do tureckej Antalye – nabrali výrazné meškania. Zatiaľ čo cestujúci do Turecka už odleteli, dovolenkári smerujúci do Egypta strávili na letisku či v jeho okolí celú noc a ešte časť soboty. Informoval portál TV Noviny.
Lietadlo do Marsa Alam sa vrátilo
Najväčšie problémy zasiahli cestujúcich s destináciou Marsa Alam. Ich let spoločnosti Air Cairo mal podľa letového poriadku odštartovať v piatok 5. septembra o 21:15. Pre technickú poruchu sa tak nestalo.
„Akonáhle sme dostali informácie od leteckej spoločnosti, tak sme klientov ihneď informovali. Vybavili sme pre nich vouchery na občerstvenie a rodinám s deťmi sme zaistili ubytovanie. Situácia nás veľmi mrzí, no nemohli sme ju ovplyvniť. S klientami sme v kontakte,“ uviedla hovorkyňa cestovnej kancelárie Čedok Klára Divíšková pre TV Noviny.
Nový termín odletu bol stanovený až na sobotu 6. septembra o 17:00, ktorý napokon po hodinách čakania zrušili úplne. „Vzniknutá situácia nás veľmi mrzí. Bohužiaľ, museli sme našim klientom zrušiť zájazd do Egypta pre neodstrániteľnú technickú poruchu na lietalde, ktorá znemožnila realizáciu plánovaného letu. Túto situáciu sme, bohužiaľ, nemohli nijak ovplyvniť. Bezpečnosť našich klientov je pre nás prioritou a preto sme museli prijať toto ťažké rozhodnutie. Všetkým dotknutým dospelým klientom zľavu vo výške 100 eur a deťom do 12 rokov do 50 eur na ďalší zájazd cez Čedok ako kompenzáciu za vzniknuté komplikácie. Klienti tiež môžu zažiadať o kompenzáciu leteckú spoločnosť. Kolegovia budú v najbližšej dobe klientov kontaktovať a poskytnú im potrebné informácie. Všetky finančné prostriedky klientom vrátime na začiatku budúceho týždňa,“ informovala k vzniknutej situácií Klára Divíšková, hovorkyňa cestovnej kancelárie Čedok.
Turecký let nakoniec odletel
Komplikácie sa nevyhli ani letu do Antalye. Ten mal odštartovať v sobotu 6. septembra krátko po tretej hodine nadránom. Namiesto toho dovolenkári nastúpili na palubu lietadla spoločnosti Tailwind Airlines až po desiatej a odleteli okolo 12:10. Podľa oficiálnych údajov z webu bratislavského letiska lietadlo už smeruje do Turecka.
Práva cestujúcich a možnosť reklamácie
Ako sme nedávno informovali, dlhé čakanie nie je len nepríjemným zážitkom, ale môže priniesť aj finančnú kompenzáciu. Podľa európskeho nariadenia z roku 2004 majú cestujúci pri meškaní nad tri hodiny nárok na odškodnenie vo výške od 250 do 600 eur, v závislosti od dĺžky letu.
„Okrem finančnej kompenzácie máte v prípade dlhšieho čakania aj nárok na starostlivosť, čo zahŕňa občerstvenie, možnosť telefonického spojenia a v prípade nutnosti aj ubytovanie. Nároky sa uplatňujú priamo u leteckého dopravcu,“ pripomenula riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Nárok však nevzniká vždy – napríklad v prípade nepriaznivého počasia či iných mimoriadnych okolností. Naopak, ak je dôvodom technická porucha lietadla, letecká spoločnosť sa kompenzácii zvyčajne nevyhne.
Okrem oneskorených letov upravuje úniová legislatíva práva cestujúcich aj v situáciách, keď im bol bez oprávneného dôvodu odmietnutý nástup na palubu. „V týchto prípadoch je veľmi dôležité oboznámiť sa s podmienkami konkrétnej aerolínie, najmä s lehotou, do kedy sa musíte najneskôr dostaviť na odbavenie a nástup,“ vysvetľuje Hekšová. Dodáva, že ak ste sa dostavili včas, splnili všetky podmienky prepravy, a napriek tomu vám bol nástup odmietnutý, máte nárok domáhať sa finančnej kompenzácie, ako aj úhrady za náhradnú dopravu či starostlivosť počas čakania.
Asociácia cestovných kancelárií: klienti majú právo na odškodnenie
Na situáciu zareagovala aj Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr. Jej generálny tajomník Radoslav Oliver Košík potvrdil, že postup cestovnej kancelárie je v súlade s pravidlami. „Klienti sa môžu obrátiť priamo na cestovnú kanceláriu za účelom získania kompenzácie za nevyužité služby destinácie a rovnako sa môžu obrátiť priamo na leteckú spoločnosť za účelom získania finančnej kompenzácie za omeškaný let,“ vysvetlil Košík pre TV Noviny.
Letisko: zodpovednosť je na dopravcoch
Bratislavské letisko pripomenulo, že jeho pracovníci postupujú podľa pokynov aerolínií. „Za meškanie letu vždy zodpovedá letecká spoločnosť, cez ktorú majú cestujúci zakúpený zájazd alebo samotné letenky. Zamestnanci letiska postupujú podľa pokynov leteckej spoločnosti,“ uviedla hovorkyňa letiska Veronika Demovičová.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: TV Noviny, Archív Startitup