Diana v 20 rokoch založila jazykovú školu, učí 250 žiakov: „Väčšina našich študentov má strach“
- Príbeh o úspešnom biznise
- Škola bola aj na pokraji krachu
- Nakoniec sa im podarilo strojnásobiť tržby
- Príbeh o úspešnom biznise
- Škola bola aj na pokraji krachu
- Nakoniec sa im podarilo strojnásobiť tržby
Pravidelne sa ti snažíme prinášať príbehy ľudí, ktorí sa nebáli a začali podnikať už v mladom veku. Výnimkou nie je ani Diana Nagyová, zakladateľkou online jazykovej školy Oktava, ktorá sa za niekoľko rokov z malej iniciatívy premenila na dynamicky rastúcu vzdelávaciu platformu.
Diana je príkladom toho, ako sa aj z osobnej skúsenosti a prekonávania vlastných obáv dá vybudovať projekt s jasnou víziou a hodnotami. V našom rozhovore približuje nielen svoju cestu k podnikaniu, ale aj to, aké princípy a prístupy dnes stoja za úspechom Oktavy.
Jazyková škola sa netají tým, že to chcú robiť inak. Uniformované hodiny vymieňajú za personalizovaný prístup a snažia sa odbúrať to, čo väčšinu študentov brzdí – strach.
- Čím sa líši Oktava od konkurencie?
- Ako sa im podarilo čeliť kríze, ktorá skoro vyústila do krachu?
- Čo stojí za úspechom jazykovej školy?
- Pre koho je tento typ vzdelávania vhodný?
- Zmenila by Diana Nagyová niečo, keby sa mohla vrátiť späť na začiatok?
Vráťme sa o pár rokov vzad. V roku 2020, keď ste mali len 20 rokov, ste spustili projekt jazykovej školy. Čo vás v tak mladom veku priviedlo k rozhodnutiu podnikať a prečo práve v tejto oblasti?
Oktava vznikla z mojej osobnej skúsenosti. Na gymnáziu som mala veľké problémy s jazykmi – takmer som prepadala a mala som z nich veľký strach. Postupne sa mi to podarilo prekonať vďaka doučovaniu a vlastnému úsiliu.
Významným zlomom bol ročný pobyt v USA, odkiaľ som sa vrátila plná nadšenia a bez akýchkoľvek bariér v komunikácii. Uvedomila som si, že nie každý má možnosť vycestovať a zároveň, že kľúčové nie je samotné vycestovanie, ale priestor učiť sa bez obáv a s možnosťou robiť chyby. Takýto priestor som chcela vytvoriť aj pre iných.
Už v šestnástich som začala učiť jazyky. Počas vysokej školy som mala toľko študentov, že som musela odmietať ďalších, pretože som kapacitne nestíhala. Nechcela som sa obmedziť len vlastným časom, a tak vznikla Oktava – online jazyková škola. Vtedy ešte podobných projektov na Slovensku nebolo.
Spomínali ste, že ste sa ocitli na pokraji krachu. Ako k tomu došlo a ako ste túto situáciu zvládli?
Problém nesúvisel s online formou ani s biznis modelom. Minulý rok som dokončovala vysokú školu aj trojročný vzdelávací program, čo mi bralo veľa času. Po ich ukončení som venovala všetku energiu Oktave. Bola som plná nadšenia a začali sme rozbiehať viacero služieb naraz – individuálne kurzy, skupinové kurzy, členstvá, B2C, B2B, marketing.
Rozbiehala som všetko súčasne. To bolo takmer fatálne, pretože energia rozptýlená do viacerých smerov spôsobila, že ani základný biznis, ktorý nám dovtedy fungoval, neprinášal výsledky.
Na základe konzultácií a vlastného štúdia som si uvedomila, že problémom je práve prílišná roztrieštenosť. Ku koncu minulého roka sme si s tímom povedali, že sa zameriame na jednu službu, ktorú budeme systematicky rozvíjať. Všetko sme zjednodušili a výsledkom bolo strojnásobenie tržieb.
V čom sa váš systém výučby líši od konkurencie, ktorá sa po covide výrazne rozšírila?
Jednoducho povedané: my učíme študentov, nie metódy. Pri dospelých nefunguje, ak sa musia prispôsobovať fixnej metodike. Dospelý človek potrebuje dosiahnuť konkrétny cieľ a my hľadáme najefektívnejšiu cestu, ako ho tam priviesť.
Kľúčom je výber a školenie našich lektorov. Musia rozumieť tomu, ako funguje motivácia dospelého človeka, ako si zapamätáva informácie, kedy sa dokáže učiť a ako mu zabezpečiť relevantnosť učiva. Len vtedy dokáže študent napredovať rýchlo a efektívne.
Ako teda vyzerá samotná výučba v praxi?
Keďže momentálne ponúkame individuálne hodiny, na začiatku nerobíme testy ani kvízy. Potrebujeme zistiť, na akej úrovni sa študent nachádza a čo je jeho cieľom. Nezaujíma nás, či je to úroveň B2 alebo C1 – to je len označenie. Cieľom môže byť napríklad to, aby sa študent cítil komfortne počas pracovných mítingov v angličtine.
Obsah hodín prispôsobujeme práve tomuto cieľu. Ak je potrebné prebrať gramatiku, robíme to tak, aby bola priamo spojená so situáciami, v ktorých ju študent využije. Nepoužívame univerzálne vety z učebníc, ale materiály vychádzajúce z reálnych potrieb.
Ako na takýto personalizovaný prístup pripravujete lektorov?
Lektor musí vedieť vnímať študenta a prispôsobovať sa mu. Často sa totiž stáva, že aj bez striktnej metodiky lektor sleduje vlastný plán a nie študenta. Preto u nás musí vedieť reagovať na jeho potreby, sledovať pokroky aj prekážky a podľa toho upravovať hodiny.

Na stránke pôsobí, že máte skôr mladších lektorov. Nestretávate sa so skepsou zo strany študentov?
Na začiatku áno, dnes už nie. Je pravda, že približne 90 % našich lektorov sú vysokoškoláci, často zo zahraničných univerzít, a väčšinou neštudujú pedagogiku. Práve to sa však ukázalo ako prínos. Takíto lektori prinášajú do hodín zaujímavé a relevantné témy, ktoré sú pre dospelých študentov obohacujúce. Zo štatistík vyplýva, že dosahujú u nás najlepšie výsledky.
Na akých študentov sa primárne zameriavate?
Fokusujeme sa na dospelých vo veku 25 – 50 rokov. Najčastejšie ide o dve skupiny: tých, ktorí rozumejú jazyku, ale nedokážu ho aktívne používať a majú z toho strach, a tzv. „večných začiatočníkov“, ktorí sa viackrát pokúšali jazyk učiť, ale nikdy neprekonali začiatočnícku bariéru.
Máte skúsenosti aj s tým, že musíte študentov „preučiť“ zo zlej praxe zo školy?
Áno, pomerne často. Mnohí si osvojili chybné návyky, o ktorých ani nevedia. To sa stáva najmä vtedy, keď sa učili sami bez dostatočného feedbacku. Odstrániť zlé vzorce je náročnejšie ako naučiť niečo nové, ale je to nevyhnutné. Zároveň pracujeme aj s emóciami – najmä so strachom, ktorý má väčšina našich študentov. Aj preto musia byť lektori do určitej miery aj psychológovia.
Vaša škola rástla z niekoľkých lektorov až na viac než tridsať. Máte stanovený nejaký strop?
Nie, konkrétny strop nemáme. Kľúčom je vždy kvalita. Preto majú lektori pred nástupom skúšobnú hodinu s reálnym študentom a pod dohľadom kolegyne, ktorá zastrešuje kvalitu výučby. Sledujeme pritom desiatky kritérií, z ktorých najdôležitejšie je, aby lektor dokázal vytvoriť bezpečné prostredie. Viac než 80 % našich klientov prichádza s tým, že majú zo štúdia jazyka strach, a my ho musíme odstrániť.
Po úspešnej skúške nasleduje onboarding – tréningové hodiny, kde sa lektor pripravuje na rôzne typy študentov a situácií. Neočakávame, že príde úplne hotový, očakávame však ochotu učiť sa a rozvíjať.
Ako si takýchto lektorov udržiavate?
Podľa ich vlastných slov najmä vďaka možnosti rozvoja. Organizujeme mesačné stretnutia, kde si zdieľame spätnú väzbu a podnety. Lektori oceňujú, že sa u nás neustále zlepšujú, nielen odborne, ale aj osobnostne. Veríme, že ak budú oni najlepšou verziou samých seba, prenesú to aj na študentov. Preto máme v Oktave vybudovaný celý systém learning & development.
Koľko ľudí dnes tvorí váš tím mimo lektorov?
Štyria. Sme tri ženy v core tíme a máme jedného marketéra. Niektoré veci outsourcujeme, no zároveň sme nastavili veľa efektívnych procesov a automatizácií. Aj lektori sa navzájom učia – chodia sa pozerať na svoje hodiny, čím zdieľajú skúsenosti.
Oktava dnes učí približne 250 študentov mesačne a očakávate prekročenie hranice 150 000 eur ročného príjmu. Čo považujete za hlavný dôvod tohto rastu?
Jednoznačne kvalitu. Je u nás na prvom mieste. Tento rok sme zaviedli, že po každej jednej hodine meriame Net Promoter Score (NPS), teda spokojnosť študentov. Vďaka tomu máme okamžitú spätnú väzbu a môžeme reagovať. Kombinácia jasnej stratégie a neustálej kontroly kvality nám umožňuje rásť.
Nebojíte sa, že rýchly rast by mohol viesť k pádu, ako sa to stalo mnohým firmám?
Samozrejme, riziko existuje, no snažíme sa mu predchádzať. Sledujeme množstvo ukazovateľov – na mesačnej báze asi desať hlavných a spolu približne tridsať. Sledujeme zdravie firmy, návratnosť investícií aj to, či náhodou „nepálime“ peniaze. Rast revenue nesmie byť sprevádzaný neúmerným rastom nákladov.
Kam by ste chceli Oktavu posunúť v budúcnosti?
Naším cieľom je pokryť vzdelávanie dospelých na Slovensku a stať sa najväčšou jazykovou školou v krajine. Do budúcna plánujeme rozšíriť ponuku aj o skupinové hodiny a B2B spolupráce. Vidíme tiež veľký potenciál vo vzdelávaní samotných lektorov, takže nie je vylúčené, že vzniknú aj spin-off projekty zamerané na tréning učiteľov, a to aj mimo jazykovej oblasti.
Z hľadiska financií sa nám tento rok darí strojnásobovať minuloročné revenue a cieľom je v nasledujúcich rokoch jeho každoročné zdvojnásobenie.
Čo by ste odkázali svojmu mladšiemu ja, ktoré so spoločnosťou začínalo?
Nechala by som ho prejsť presne tou istou cestou. Ani najlepšia poučka by vo mne nerezonovala tak, ako reálna skúsenosť – či už to bolo učenie popri škole, práca po nociach a víkendoch, alebo aj krízový rok, keď som nevedela, ako ďalej. Dôležité je nevzdať sa a ísť ďalej.
Na záver – akú radu by ste dali mladým ľuďom, ktorí premýšľajú nad vlastným podnikaním?
Začať čo najskôr. Počas strednej či vysokej školy nemáme veľa záväzkov – nemáme hypotéku, rodinu, deti. Vtedy je jednoduchšie robiť chyby a učiť sa z nich. Preto je najlepšia rada: začnite, neváhajte a nebojte sa urobiť prvý krok.
Čítaj viac z kategórie: Inšpiratívne príbehy
Zdroj: Startitup