Do bratislavského lesoparku sa po novom odvezieš úplne tichým elektrobusom

  • Do obľúbeného lesoparku v Bratislave premáva elektrobus
  • Dieselový autobus na linke 43 nahradilo ekologické vozidlo s pohonom na elektrinu
zdroj: Zdeněk Nesveda, Naše Karpaty
  • Do obľúbeného lesoparku v Bratislave premáva elektrobus
  • Dieselový autobus na linke 43 nahradilo ekologické vozidlo s pohonom na elektrinu

Emisie z dopravy trápia drvivú väčšinu miest, vrátane Bratislavy. Aj preto sa mesto rozhodlo pre nákup nízkoemisných vozidiel pre mestskú hromadnú dopravu. Elektrobusy totižto neprodukujú počas prevádzky škodlivé plyny a ich motory sú takmer bezhlučné. Najnovšie takéto vozidlá jazdia aj do bratislavského lesoparku.

Podľa Ministerstva pôdohospodárstva, ak má niekde naozaj zmysel nahradiť dieselový autobus elektrobusom, je to práve bratislavský lesopark, ktorý je obľúbenou rekreačnou zónou pre Bratislavčanov. Linka 43 premáva z Patrónky cez Železnú studienku popod Červený most až po Lesopark. Cez pracovný týždeň túto trasu prejde denne 24 spojov a cez víkend a štátne sviatky 28 spojov prevažne s polhodinovým intervalom.

Prvé elektrobusy začali v Bratislave jazdiť v januári tohto roku. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka ešte minulý rok schválilo pre Bratislavu financie na nákup 18 elektrobusov za 10,4 milióna eur. Ide o prostriedky z eurofondovej výzvy z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP). Z fondov EÚ sa financovala čiastka 8, 5 mil. eur, zo štátneho rozpočtu 1 mil. eur a 900 tisíc eur bolo vykrytých z rozpočtu mesta. Približne 21 miliónov eur je vyčlenených okrem Bratislavy aj pre Žilinu a Košice. Tie majú poslúžiť na nákup vysoko environmentálnych nízkopodlažných autobusov spolu s budovaním zodpovedajúcej zásobovacej infraštruktúry a nabíjacích staníc.

Dopravný podnik Bratislavy od nákupu elektrobusov očakáva, že v hlavnom meste naštartuje trend ekologickej dopravy tak ako je tomu aj v mnohých vyspelých mestách Európy. Vďaka nasadeniu elektrobusov má klesnúť zaťaženie životného prostredia približne o 976 kg/rok oxidu uhoľnatého, o 277 kg/rok aromatických uhľovodíkov, o 1914 kg/rok oxidu dusíka a o 12,61 kg/rok pevných častíc. 

Nemenej dôležité je zníženie znečistenia ovzdušia a zníženie hluku v centre mesta. Elektrobusy znižujú energetickú náročnosť prepravy, a to vďaka tomu, že pri brzdení využívajú rekuperáciu energie. Zjednodušene povedané, energia pri brzdení sa vracia späť do akumulátorov.