Dôveru doň vložil aj milionár Zdeno Chára: Slovenský Rezztek inovuje výstroj hokejistov v NHL aj reprezentantov na Olympiáde

  • Z garážového nápadu sa stal hokejový startup
  • Uveril mu aj Zdeno Chára – dnes ambasádor, investor a mentor Rezzteku®
  • Inovácie testuje aj spoluvytvára
Rezztek
  • Z garážového nápadu sa stal hokejový startup
  • Uveril mu aj Zdeno Chára – dnes ambasádor, investor a mentor Rezzteku®
  • Inovácie testuje aj spoluvytvára
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Keď sa povie „slovenský športový startup“, väčšina ľudí si predstaví projekt pre amatérov alebo biznis závislý od dotácií. Firma Rezztek®, ktorú založil Andrej Dula, však hrá inú ligu. Doslova. Ich unikátna náhrada za tradičnú hokejovú pásku sa dostala až do NHL – a to nielen ako jednorazová kuriozita, ale ako technologická inovácia, ktorú si dobrovoľne vybrali hráči ako Zdeno Chára. A práve on sa stal nielen ambasádorom značky, ale aj aktívnym spolutvorcom jej stratégie.

Začiatky však neboli zďaleka také pevné ako páska Rezztek. Vývoj trval roky, financovanie bolo bolestivé a konzervatívne prostredie profesionálneho športu zmenám veľmi nepraje. Napriek tomu sa z nápadu amatérskeho hráča stal seriózny technologický biznis, ktorý dnes expanduje do ďalších športov a po úspechu v hokeji v spolupráci s globálnou značkou HEAD mieri aj na trh s padelom.

Andrej Dula zostáva aj po rokoch v centre diania, je zodpovedný za víziu, vývoj aj globálnu stratégiu. V rozhovore pre Startitup otvorene hovorí o psychologických bariérach, ktoré museli prelomiť, o tom, čo najviac žerie maržu, prečo sa im zisky v USA začali meniť na problémy, aj o tom, ako sa z experimentu v garáži stal medzinárodný biznis, ktorý má ambíciu predávať milióny kusov ročne.

  • Ako sa slovenský startup dostal až do NHL?
  • Prečo Chára vymenil klasickú pásku za Rezztek?
  • Aké prekážky musel tím Rezztek prekonať?
  • Čo najviac brzdí rast športových inovácií?
  • Ako funguje biznis s výstrojom na svetovej úrovni?
  • Čo považuje Chára za najväčší omyl mladých športovcov?
  • Prečo Rezztek odmietol byť len sezónnym trendom?
  • Ako vyzerá partnerstvo Cháru a startupu v praxi?
  • Čo všetko musí produkt zvládnuť, aby prežil v NHL?
  • Kam mieri firma, ktorá prerazila v najtvrdšej lige sveta?

Keď sa pozriete späť, aký bol podľa vás skutočný zlomový moment, keď sa Specter Sports zmenil z experimentu nadšencov na seriózny biznis?

Asi úplne na začiatku našej cesty, keď jeden z prvých prototypov použil Zdeno Chára a povedal, že ich potrebuje viac, pretože chce Rezztek používať v NHL.

Roky ste fungovali so stratou, ale zároveň ste vytrvalo investovali do vývoja. Ktoré konkrétne rozhodnutie alebo investícia boli najriskantnejšie – a ktoré sa napokon najviac vyplatili?

Vyvinúť takto špecifický materiál vyžadovalo niekoľko testovacích výrobných pokusov, ktoré sú finančne aj časovo náročné. Mať však vlastný „recept“ na náš materiál je niečo, čo náš produkt chráni pred okopírovaním, takže investícia do vlastného materiálu bola vysoká, ale nevyhnutná.

Startupy často hovoria o tzv. „momentum effect“, keď sa prelomí psychologická bariéra a trh vás začne brať vážne. Zažili ste to aj vy?

S naším prvým produktom sme už na trhu, ale zatiaľ sme neprelomili bariéru, aby sa z produktu, ktorý pozná úzka skupina hráčov, stal štandard.

Myslíš si, že technologické inovácie by mali mať väčší priestor aj vo vrcholovom športe?

Ako sa zmenila štruktúra vašich zákazníkov za posledné roky? Zostáva jadro medzi profesionálnymi hráčmi, alebo dnes rastiete najviac v amatérskom segmente a klubových objednávkach?

Profesionáli sú dôležití, ale väčšina našich predajov pochádza zo skupiny mladších hráčov a amatérov, ktorí sú aj najpočetnejší.

Zdeno Chára je pre fanúšikov symbolom vytrvalosti. Ako sa jeho prítomnosť odrazila v stratégii firmy? Bol viac tichým investorom, alebo pomáha formovať aj obchodné smerovanie a kontakty?

Zdeno pomáhal vždy. Na začiatku s vývojom produktu, neskôr s jeho predstavením iným hráčom a dnes už aj s celkovou stratégiou – najmä v oblastiach, kde má výborné kontakty, napríklad s NHL alebo s veľkými výrobcami hokejovej výstroje.

Head Spin Strips Rezztek on Racquet
zdroj: Rezztek

Po rokoch vývoja ste dnes v zisku. Keby ste to mali rozmeniť na drobné – ako vyzerá profitabilita slovenského športového startupu, čo najviac žerie maržu a kde naopak dokážete zarábať?

Naše produkty majú dostatočnú maržu. V roku 2025 je však naša marža ohrozená clami do USA a nepriaznivým výmenným kurzom medzi eurom a dolárom.

Inovovať v športe, ktorý je konzervatívny a riadi sa rutinou, je extrémne ťažké. S akým najväčším odporom alebo skepticizmom ste sa stretli a od koho?

Názor „Toto nikdy profíci nebudú používať“ bol na začiatku veľmi silný. Postupne však hráči vymenili pásku za Rezztek a dnes už väčšinou prichádzajú sami, pretože Rezztek videli u spoluhráča, v reklame alebo v predajni.

Ako vyzerá momentálne váš vzťah s NHL klubmi? Sú otvorenejšie spolupráci, alebo stále prevláda obozretnosť voči novým technológiám z malých trhov ako Slovensko?

NHL kluby kupujú len to, o čo ich požiadajú hráči. Ak v klube nie je hráč, ktorý povie „toto chcem“, kluby sa o produkt nezaujímajú, nezáleží na tom, či pochádza zo Slovenska alebo z Kanady.

Head Spin Strips Rezztek
zdroj: Rezztek

Váš produkt vznikol z nápadu amatérskeho hokejistu. Ako sa dnes rodia inovácie vo firme, je to viac vedecký prístup, testovanie dát, alebo stále aj intuícia a experiment?

Stále najmä z intuície a znalosti trhu, ale dnes je to už omnoho viac podložené aj dátami z trhu a často tiež spätnou väzbou od predajcov, ktorí dokážu odhadnúť, aký produkt a za akú cenu môže mať na trhu úspech.

Slovenský športový biznis je často závislý od dotácií a sponzoringu. Ako to bolo vo vašom prípade? Majú podľa vás slovenské startupy v športe šancu prežiť bez štátnej pomoci?

Na začiatku sme dostali podporu od Slovak Business Agency, taktiež sme získali investíciu od slovenského investičného fondu. Takáto podpora tu prítomná je. Skôr jej chýba širšia dostupnosť a rýchlejší prístup k nej. A čo chýba ešte viac, je systematická podpora inovatívnych spoločností.

Rezztek Packaging 5 1250×1250
zdroj: Rezztek

Ktoré exportné trhy sú pre vás dnes najnáročnejšie a prečo? Je to legislatíva, distribučné siete, alebo mentalita zákazníkov?

Aktuálne Severná Amerika – najmä kvôli clám a zdražovaniu dopravy. Legislatíva a distribúcia sú podľa mňa zvládnuteľné, keď má človek základné znalosti a zdravý rozum.

Hokej je len začiatok. Viete si predstaviť, že by Rezztek alebo jeho technológia našli uplatnenie aj mimo športu – napríklad v priemysle, materiálovom inžinierstve či výskume trenia a povrchov?

Chceme zostať pri športe. Náš druhý produkt, Pro Spin Strips pre hráčov padelu, sme uviedli na trh minulý rok v spolupráci so spoločnosťou HEAD, ktorá patrí medzi lídrov na trhu v tenise a padeli. Aktuálne pracujeme na ďalších produktoch pre hokej a padel a obzeráme sa aj po ďalších športoch.

Ak sa pozrieme do budúcnosti, ako vyzerá vaša vízia o 5 rokov? Chcete byť globálnou značkou pre športové inovácie, alebo sa skôr sústredíte na to, aby ste zostali „boutique brandom“ s exkluzívnym imidžom?

Chceme, aby bol Rezztek symbolom rodiny inovatívnych produktov pre športovcov, ktoré fungujú, poskytujú zákazníkom výhodu pri športe, používajú ich najlepší športovci a sú celosvetovo dostupné pod našou značkou. A chceme ich predávať milióny kusov ročne, aby sme potešili nielen našich zákazníkov, ale aj našich investorov.

Zdeno Chára: „Čím ťažšie to je, tým lepšie to chutí“

V roku 2011 sa Zdeno Chára zapísal do histórie NHL ako druhý európsky kapitán, ktorý doviedol svoj tím k Stanley Cupu. Boston Bruins získali trofej po dlhých 39 rokoch, čo ešte znásobilo emócie spojené s víťazstvom. „Bolo to absolútne úžasné. Nešlo len o osobný úspech, ale o tímový výkon cez všetky prekážky, náročné série a súperov, ktorých sme museli zdolať. Čím ťažšie to je, tým lepšie to chutí na konci,“ spomína Chára.

Finále proti Vancouveru vyvrcholilo siedmym zápasom. Bruins viedli po druhej tretine 3:0 a víťazstvo bolo na dosah. Napriek tomu panovala v šatni sústredená atmosféra. „Počas zápasu už netreba veľa hovoriť. Všetci vedeli, čo máme robiť. Hrali sme takticky, fyzicky, sústredene. Vedeli sme, že čím viac času uplynie, tým väčší tlak bude na súpera. Každé striedanie bolo nové striedanie. Žiadne riskovanie, len poctivá obrana a kontrola hry,“ opisuje rozhodujúce momenty.

Nezlomnosť, bolesť a rekordy: „Dal som do toho všetko“

Zdeno Chára odohral v NHL rekordných 1 680 zápasov ako obranca – najviac v histórii ligy. Tento míľnik však nebol cieľ, za ktorým by sa od začiatku hnal. „Nehráš preto, aby si prekonával rekordy. Tie čísla sú tak vzdialené, že sa na ne nedá pozerať ako na cieľ. Ale keď sa ku koncu kariéry priblížiš, povieš si – prečo nie, ak ostanem zdravý?“

Kľúčom k jeho dlhovekosti bola disciplína, adaptabilita a láska k hre. „Musíš milovať hokej. Musíš ním žiť – jesť ho, dýchať ho, byť z neho nadšený aj v ťažkých dňoch. Inak to nejde,“ hovorí. Vrcholom jeho odhodlania bol rok 2019, keď v play-off hral so zlomenou sánkou, natrhnutým trieslom, vykĺbeným ramenom aj zlomeným lakťom.

„Neľutujem. Vtedy som cítil, že chcem byť s tímom a pomôcť mu, aj keby som hral len 10 minút. Neskôr som zistil, že som hral s viac zraneniami, než som si myslel. Bolo to tvrdé leto, plné operácií, ale stálo to za to.“

Od pásky k inovácii: „Rezztek mi dal kontrolu, presnosť aj rotáciu puku“

Ako hráč známy dôslednosťou vo výbere výstroja sa Zdeno Chára stal jedným z prvých, kto v NHL vymenil klasickú hokejovú pásku za inovatívny produkt Rezztek®. „Najskôr som len skúšal prototyp z rešpektu ku kamarátovi, ktorý mi ho doniesol. Ale hneď som cítil, že mám väčšiu kontrolu nad pukom, presnejšiu strelu a netreba mi stále čistiť čepeľ od snehu,“ vysvetľuje. Prekvapil ho aj efekt na brankárov: „Hovorili mi, že puk má viac rotácie a horšie sa chytá. To ma zaujalo.“

V testovaní produktu zohral dôležitú úlohu a pomáhal tímu Rezztek® s úpravami, aby produkt vydržal aj najtvrdšie zápasy NHL. „Najdôležitejšia bola odolnosť. Materiál sa nesmel olupovať, meniť tvar ani kvalitu. Chcel som, aby držal do momentu, kým sa zlomí hokejka. Nič viac, nič menej.“

Mentálne nastavenie je dôležitejšie ako fyzické parametre

Zdeno Chára dnes už nehovorí mladým športovcom, aby sa zamerali len na výšku, silu či výdrž. Sám ako športovec, ktorý dosiahol vrchol vďaka disciplíne a pracovitosti, zdôrazňuje úplne iné kvality:

„Hovorím, nech sa neboja ísť inou cestou. Nech nečakajú, že ich niekto povedie za ruku. Musia si vedieť veci odtrpieť, odpracovať, a to denne. Nielen keď sa im chce, alebo keď je dobré počasie. Dnes je trend niečo začať a rýchlo sa toho vzdať. Ale tak sa výsledky nedosahujú.“

Podľa Cháru mladým často chýba trpezlivosť a ochota prekonávať diskomfort. Aj preto by si mali od začiatku zvykať na to, že úspech v športe – rovnako ako v živote – je kombináciou vytrvalosti, mentálnej odolnosti a schopnosti vstávať po pádoch.

„Niekedy počujem, že dnes majú deti iné priority. Ale keď ich naučíme, že každá námaha má zmysel, tak sa tie priority môžu zmeniť. Musia však mať vzor a podporu. Rodičia, tréneri, spoločnosť – všetci musíme byť súčasťou tej zmeny,“ dodáva.

Zdeno Chára má podľa odhadu magazínu Forbes majetok vo výške približne 110 miliónov eur, ktorý pochádza predovšetkým z jeho dlhoročnej kariéry v NHL a zhodnocuje ho prostredníctvom konzervatívnych investícií. Aj po ukončení kariéry zostáva aktívny – venuje sa triatlonom, maratónom a cyklistickým pretekom, pričom v investičnom portfóliu kombinuje aktíva v USA aj na Slovensku.

Čítaj viac z kategórie: Startup zone

Zdroje: Forbes, Rezztek

Najnovšie videá

Trendové videá